Zorg voor de leerlingen

Leerlingenzorg

Onze Leerlingenzorg

Op de Prof. Huizingschool stemmen we ons onderwijsaanbod af op de doelgroep. In ons basisaanbod zetten wij de intensieve aanpak in. We bieden extra ondersteuning op alle gebieden binnen het onderwijs. We gebruiken zoveel mogelijk concreet materiaal en bieden waar mogelijk visueel ondersteunend aan.

Vier keer per jaar vindt een schoolbespreking plaats, met als doel zicht krijgen op de schoolbrede ontwikkeling. In de onderwijsplannen staat het leerstofaanbod beschreven en welke aanpak daarbij hoort. Aan de onderwijsplannen zijn leerroutekaarten toegevoegd waarin passende leerdoelen beschreven staan. Als een groep meer interventies nodig heeft, wordt het onderwijsplan aangevuld met een groepsinterventie. Ook wanneer een individuele leerling niet voldoende rendement haalt uit de intensieve aanpak is meer hulp nodig. Daartoe differentiëren we volop tijdens de lessen.

Om ervoor te zorgen dat leerlingen zo goed mogelijk profiteren van het leerstofaanbod binnen de school hanteren we een zorgstructuur. Alle leerlingen zijn aan de hand van hun zorgbehoefte ingedeeld in verschillende zorgniveaus. De leerkracht is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg in de groep.

We werken sinds januari 2023 vier keer per jaar met een schoolbespreking. We stellen onderwijsplannen op per vakgebied. In de onderwijsplannen wordt beschreven hoe wij op de Prof. Huizingschool vormgeven aan dit vak. Deze gezamenlijk geformuleerde aanpak is van belang voor grip op het onderwijsproces.

Door schoolbreed dezelfde aanpak te hanteren, toetsen we hoe effectief ons onderwijs is, of ambities worden behaald en waar verbeteringen door kunnen voeren. Bij de schoolbespreking bekijken we hoe het met ons onderwijs op de vakgebieden (en de andere vijf beïnvloedbare factoren) gaat. Deze analyses samen vormen input voor de beslissing op schoolniveau: moet iets aangepast worden in onze werkwijze? Aanpassingen worden verwerkt in het onderwijsplan, zodat de nieuwe werkwijze duidelijk is voor iedereen en daarop gereflecteerd kan worden.

Onze instrumenten om de ontwikkeling van een kind in beeld te krijgen op een rijtje:

  • Schoolbespreking: doel: zicht krijgen op ontwikkeling schoolbreed.
  • Onderwijsplannen: opgesteld voor ieder vak en vakoverstijgende zaken. Hierin staat beschreven hoe ieder vak aangeboden wordt, passend bij de populatie. Onze onderwijsplannen zijn gebaseerd op de intensieve aanpak.
  • Groepsinterventie: noteren we in het onderwijsplan en wordt enkel opgesteld als de omschrijving in het onderwijsplan niet volledig passend is voor die enkele groep.
  • Leerlingbespreking: gebruiken we om zicht te krijgen op de leerling die niet goed past binnen het onderwijsplan en de groepsinterventie. Wat heeft deze leerling nog meer nodig?
  • Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) en Individueel HandelingsPlan (IHP): ieder kind heeft een OPP. Als het kind een onderwijsbehoefte en bijbehorend aanbod nodig heeft dat niet beschreven staat in het onderwijsplan of in de groepsinterventie, dan schrijven we een IHP. Ook in zorgniveau 2 stellen we een IHP op voor de vakken waar dit nodig is.
  • Weeklesrooster: in dit document zie je hoe ons aanbod wordt weggezet en wanneer welke doelen aan bod komen.
  • Zorgrooster: in dit document kun je vinden wanneer we de kinderen met een IHP de hulp bieden.

We gaan nog keuzes maken over de inzet van groepsplannen of groepsinterventies, de leerlingbespreking, het OPP en het weekles- en zorgrooster. Dit alles hebben we weggezet in onze zelfevaluatie ‘Zicht op ontwikkeling’ (OP2).

Grote schoolbespreking

Tijdens de grote schoolbespreking kijken we met het team naar de data en beantwoorden we de essentiële vragen. Zijn de ambities bereikt? Is het onderwijs passend geweest?

De data die we gebruiken voor de schoolbespreking zijn:

  • Doelgroep scan
  • Gestelde en behaalde ambities
  • Resultaten verschillende vakgebieden
  • Resultaten SCOL - Sociale Competentie Observatie Lijst
  • Resultaten logopedie

Kleine schoolbespreking

De korte schoolbespreking vindt ongeveer tien weken na de grote schoolbespreking plaats. Deze heeft tot doel de afspraken over de interventies te bewaken, eventueel bij te stellen en te voorspellen of de schoolambities worden gerealiseerd.

Verantwoordelijkheden

De directeur is samen met de intern begeleider verantwoordelijk voor de voorbereiding van de schoolbespreking. Ook de leden van de het zorgteam worden in deze voorbereiding meegenomen en dragen vanuit eigen expertise data en kennis aan. De leerkrachten zijn verantwoordelijk voor het reageren op de terugkoppeling van de schoolbespreking. Het gehele team is verantwoordelijk voor de inhoud van de te beantwoorden vragen, de uitvoer en de borging. Alle betrokkenen rondom het onderwijs zijn aanwezig bij de grote schoolbespreking. De leerlingen hebben die dag vrij van school.

Commissie van Leerlingenzorg (CvL)

Kentalis scholen hebben een Commissie van Leerlingenzorg (CvL). De commissie werkt onder eindverantwoordelijkheid van de Commissie van Onderzoek (CvO) en is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg op de school. De CvL kijkt naar het aanbod van het onderwijs, de resultaten van de leerlingen en stelt het ontwikkelingsperspectiefplan van elke leerling vast.

Wanneer leerlingen (nieuw) op onze school komen, hebben ze een tijdelijk onderwijsarrangement. In de CvL wordt een eventuele verlenging van het onderwijsarrangement besproken (her arrangeren) of wordt geadviseerd over terug- en overplaatsing van leerlingen naar een andere vorm van onderwijs.

De leerlingenzorg is één van de belangrijkste taken van de commissie. De CvL volgt de ontwikkeling van de leerling en stelt vast wat de meest optimale begeleiding en ondersteuning is. Tijdens de CvL wordt het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) van de leerling besproken en geëvalueerd en daaropvolgend vastgesteld door de CvL.

Het kader waarbinnen de CvL werkt

  • Jaarlijks bewaken en evalueren van de voortgang van de leerling en zijn/haar arrangement.

OP2 Zicht op ontwikkeling:

  • OPP en handelingsdeel vaststellen en bijstellen
  • OPP minimaal 1x per jaar evalueren
  • De CvL handelt preventief volgens de zes aspecten (leerstof, leertijd, leeromgeving, pedagogisch en didactisch handelen en klassenmanagement) van het onderwijsleerproces in 5D-cyclus.

Wie zit er in de CvL?

In de CvL zitten specialisten van de school die met de leerlingen te maken hebben. Dat zijn een intern begeleider, een orthopedagoog en een logopedist. Indien nodig kan de CvL worden aangevuld met andere betrokkenen, zoals de leerkracht, maatschappelijk werker, schoolarts, trajectbegeleider of audioloog. De directeur van de school is de voorzitter van de commissie.

Als de commissie een leerling bespreekt, zijn de leerkracht en de logopedist van die leerling inhoudelijk bevraagd en indien nodig zijn ze op afroep bij de CvL aanwezig.

Wat doet de CvL ?

  • Binnen zes weken wordt het OPP van alle nieuwe leerlingen in ParnasSys vastgesteld. Leidend voor het vaststellen van het OPP zijn logopedische, psychologische en didactische gegevens, beschermende en belemmerende factoren, onderwijsbehoeften, uitstroomperspectief en leerrendement.
  • Gedurende het schooljaar: naar aanleiding van een multidisciplinair leerlingoverleg (MLO) kan een leerling door de orthopedagoog en/of door de IB-er ingebracht worden binnen de CvL aan de hand van een specifieke hulpvraag of casus.
  • Bespreken van leerlingen die gearrangeerd moeten worden.
  • Bespreken van schoolverlaters.
  • Bespreken van leerlingen waarvan het uitstroomprofiel (UP) dient te worden vastgesteld.
  • Bespreken van leerlingen waarbij het UP/leerroute verandert/ leerling ontwikkelt zich niet volgens de verwachting.
  • Bespreken van individuele handelingsdelen van leerlingen.
  • Bespreken (mogelijke) nieuwe leerlingen: beeldvorming en groepsplaatsing.
  • De CvL wordt door de orthopedagoog en/of IB-er geïnformeerd over zaken die spelen rondom de leerling die in directe verbinding staan met de ontwikkeling van het kind (bijv. Melding Veilig Thuis, overlijden ouder).
  • Overig (er is ad hoc een vraag over de leerling/gedrag van de leerling is problematisch)

Ontwikkelingsperspectief

We stellen voor elke leerling een ‘ontwikkelingsperspectief’ op, binnen zes weken na de inschrijving. Halverwege en aan het einde van het schooljaar worden de doelen geëvalueerd en, waar nodig, bijgesteld. We beschrijven de ontwikkelingsmogelijkheden, de doelen die we samen willen halen en wat nodig is om deze doelen te bereiken. We overleggen natuurlijk met u, als ouder. De Commissie van Onderzoek (CvO) geeft ons advies over het ontwikkelingsperspectief. We evalueren het ontwikkelingsperspectief halfjaarlijks met u en stellen het bij als dat nodig is. Zie voor verdere uitleg over het OPP de Algemene schoolgids.

Groeps- en leerlingbespreking

Drie keer per jaar vindt voor iedere groep een leerlingbespreking plaats. De leerkracht en de CvL kijken samen naar de ontwikkelingen op groeps- en leerlingniveau. Iedere leerling wordt besproken aan de hand van het ontwikkelperspectief, het leerlingvolgsysteem en het onderwijsplan met de daarbij behorende doelen. Als een leerling een onderwijsbehoefte en bijbehorend aanbod nodig heeft dat niet beschreven staat in het onderwijsplan of in de groepsinterventie, dan schrijven we een Individueel HandelingsPlan (IHP).

Medische zorg

Toedienen medicatie

Moet uw kind onder schooltijd medicatie innemen? Stem dit af met de leerkracht van uw kind. Leerlingen mogen op school nooit medicatie innemen zonder toezicht. Volgens wettelijke verplichting ondertekent u een medisch protocol. Medicijnen moeten in het oorspronkelijke doosje zitten, inclusief de bijbehorende handleiding. Ieder schooljaar checken ouders en school deze medicijnformulieren.

Enkele keren per maand komt de schoolarts van de GGD op school. De GGD nodigt leerlingen met hun ouders uit. Wanneer op school onverhoopt iets gebeurt waarvoor dringend een huisarts nodig is, nemen wij direct contact op met een bij ons bekende huisartsenpraktijk vlak bij school. Wij brengen ouders hiervan onmiddellijk op de hoogte.

Schoolarts

Onze school is verbonden met een jeugdarts en jeugdverpleegkundige. Zij werken bij de GGD Enschede. Een gezondheidscheck vindt plaats bij 5/6-jarigen en bij 10/11-jarigen. Deze screening van de schoolarts is niet wettelijk verplicht. Als u geen gehoor geeft aan de oproep of geen toestemming geeft, maken we hiervan een aantekening in het digitale dossier van de schoolarts. Onderzoek op indicatie of verzoek is altijd mogelijk. Bij medische hulpvragen raadpleegt de CvL de schoolarts.