Onze school

Voorwoord en onze visie

Beste ouder/verzorger*,

In deze schoolgids vindt u informatie over de Kentalis Prof. Huizingschool, zoals onze werkwijze, visie, lestijden, vakanties en de taken van de medezeggenschapsraad. Wij vinden samenwerking met ouders belangrijk, omdat dit bijdraagt aan het welzijn van elk kind. Daarom nodigen we ouders regelmatig uit op school. Algemene informatie over het onderwijs binnen Kentalis kunt u vinden in de algemene schoolgids, die ook op onze website staat onder de knop "Algemene Schoolgids". Deze gids is bedoeld voor ouders van kinderen die naar een Kentalis-school gaan of die ondersteuning krijgen via de ambulante dienstverlening op een andere school.

Met vriendelijke groet, Wendy Steenbeeke  
Directeur Kentalis de Prof. Huizingschool  

Expertise per doelgroep
Kentalis onderwijs zet zich in per doelgroep. We werken hierbij nauw samen met de onderzoekers en opleiders van de Kentalis Academie. Zo kunnen we maximale kwaliteit van onderwijs en begeleiding bieden.
Om onze expertise per doelgroep goed te kunnen toepassen en borgen, werken we niet (meer) met gemengde groepen van DSH-leerlingen en leerlingen met TOS. Concreet betekent dit dat nieuwe DSH-leerlingen geen onderwijs meer kunnen volgen op een school voor leerlingen met TOS.

Kentalis onderwijs heeft het onderwijs en de begeleiding op basis van expertise ingericht voor drie doelgroepen:
- dove en slechthorende (DSH) leerlingen,
- leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS),
- leerlingen met een communicatief meervoudige beperking (CMB)/ doof-blinde leerlingen (DB).

Wij, de Kentalis Prof. Huizingschool, zijn een expertise school voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS).

Voor vragen over aanmelden voor onderwijs of ambulante begeleiding verwijs ik u naar het email-adres AanmeldingOnderwijs@kentalis.nl of onderstaande telefoonnummers.
Regio Noord Aanmeldpunt Enschede, Zwolle en Haren/Drachten 088-1013700
 

De Kentalis Prof. Huizingschool maakt deel uit van Kentalis Onderwijs en is een bijzonder neutrale school voor Speciaal Onderwijs, cluster 2 in Enschede. Dit betekent dat we een school zijn voor alle leerlingen, ongeacht de religieuze of levensbeschouwelijke achtergrond. We geven onderwijs aan leerlingen van 4 tot en met 12 jaar met auditieve en/of communicatieve problemen met een TOS onderwijsarrangement. Onze leerlingen komen uit de ruime regio van Enschede. We geven onderwijs aan ongeveer 150 leerlingen, verdeeld over 11 groepen. Met ongeveer 45 leerkrachten, ondersteunende en administratieve medewerkers bieden we een specifieke bijdrage aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen. 

*Overal in de schoolgids waar ‘ouder’ of ‘ouders’ staat, bedoelen we ook verzorgers.

Ons motto

Elke dag Samen, Boeiend Onderwijs...
Op de Prof. Huizingschool zijn wij elke dag bezig met kwaliteitsverbetering.  
Wij werken samen aan nóg beter TOS onderwijs.

Onze visie op TOS Onderwijs 
Op de Prof. Huizingschool vinden we het belangrijk dat leerlingen leren binnen een betekenisvolle omgeving. Volop actieve betrokkenheid telt, evenals hoge verwachtingen bij de leerkracht én de leerling. Zo creëren we een omgeving waarin we leren met en van elkaar. Dat doen we met ‘BOEIEND’ onderwijs: 

Elke dag samen Boeiend onderwijs. 
Wij werken Ontwikkelings- en doelgericht. 
Ons onderwijs is Effectief ingericht. 
Onze Instructie is volgens ons H-lesmodel op maat. 
Wij zijn Experts in taal voor TOS. 
Wij geven kinderen Nabijheid doordat wij cyclisch werken middels vier cyclus. 
(Data-Duiden-Doelen-Doen)

Boeiend Onderwijs
Bij Boeiend onderwijs gaat het leren van leerkrachten en leerlingen hand in hand. Een rijke leeromgeving en intrinsieke motivatie is onmisbaar. Leerkrachten leren leerlingen zelfstandig denken en wakkeren het vuurtje voor leren aan middels thematisch onderwijs. Boeiend onderwijs is gericht op het behalen van optimale resultaten door middel van het creëren van onderwijsleersituaties van hoge kwaliteit. Om dit te realiseren is in elk geval innerlijke betrokkenheid nodig, zowel van het team als van de leerlingen. 

Onze kijk op leren en ontwikkelen
Kinderen ontwikkelen zich door te spelen, te onderzoeken en te ontdekken, door samen te werken én door de manier van lesstofaanbod op school. Wij vinden het belangrijk dat ieder kind zich kan ontwikkelen binnen een een veilig en uitdagend klimaat. We zijn als school gezamenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de kinderen. Vanuit de cognitieve leerpsychologie weten we processen van kennisvergaring en het onthouden van die kennis te verklaren. Deze theorie benadrukt het belang van leren en op welke manier dit proces levenslang wordt onderhouden. Cognitief leren is een manier van leren die altijd en in elke levensfase plaatsvindt. Het proces ‘regelt’ onze herinneringen en als de verwerking van informatie op de juiste manier gebeurt, resulteert dat in kennis. Om de verwerking van informatie op de juiste manier te laten verlopen vinden we een aantal dingen belangrijk:

  • Herhaling  
    Wij koppelen ons volledige taal- en leesonderwijs integraal aan thema's. Hierdoor kunnen leerkrachten door differentiatie, de afwisseling van werkvormen en veel herhaling elke leerling de beste kansen geven zicht te ontwikkelen. Het bieden van herhaling, op verschillende manieren, zorgt voor het langer vasthouden van kennis in het geheugen.   

  • Betekenisvol onderwijs 
    Geboeide en gemotiveerde leerlingen leren meer en onthouden beter. Thematisch werken in een rijke leeromgeving stimuleert die betrokkenheid en nieuwsgierigheid. De belangrijkste voorwaarden om tot leren en ontwikkeling te komen. Wij stimuleren bij elke leerling een optimale, brede ontwikkeling. Wereldoriëntatie, taal, lezen met begrip, brede vaardigheden en expressie, het komt allemaal aan bod. De betrokkenheid van leerlingen en de samenwerking tussen groepen wordt schoolbreed vergroot. 

  • Structuur van de les
    Kijken en luisteren, lezen en vragen stellen, praten en schrijven over een bepaald onderwerp zijn de basis voor elk aangeboden thema. Door de rijke context waarin onderwerpen aan bod komen, kunnen leerlingen hun kennis, begrip en mening over de wereld verrijken. Wij bieden kennis aan middels het H lesmodel; Dit is een bewezen aanpak om leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De leerkracht controleert gedurende alle fasen steeds of alle leerlingen de instructie begrijpen.   

  • Samenhang  
    Meer vakkenintegratie, betere resultaten! Wij werken aan beter taalonderwijs door de effectieve koppeling van taalonderwijs aan de zaakvakken. Woordenschat, begrijpend lezen, kennis van de wereld; het valt allemaal logisch samen. In ons onderwijsaanbod worden taal, woordenschat en lezen gekoppeld aan de thematische teksten, verhalen en gedichten. Daarnaast komen de thematische begrippen ook terug bij expressie en praktische vaardigheden. Zo worden de woorden en begrippen binnen een logische context herhaald en gekoppeld aan een ervaring. Het grootste effect en de beste resultaten ontstaan bij het schoolbreed inzetten van onze coöperatieve werkvormen.  

Ons taalaanbod 
Is gebaseerd op de vier pijlers van het neuropsychologisch model.

  • (Mondelinge) taalontwikkeling: We werken doelgericht en waar mogelijk methodisch aan het optimaliseren van de taalontwikkeling en de communicatieve redzaamheid van de leerling in de sociale interactie. We dagen de leerling uit tot communiceren en spreken. We passen ons taalaanbod, onze communicatiewijze en ons didactisch handelen aan aan de mogelijkheden van de leerling, zodat de leerling taal voldoende kan begrijpen, zich begrijpelijk kan uiten en tot leren en ontwikkelen komt. We zoeken doorlopend naar een evenwicht tussen stimuleren en compenseren.
  • Sociaal emotionele ontwikkeling en identiteit: In onderwijs en ondersteuning besteden wij extra aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, de identiteitsontwikkeling en psycho-educatie. Specifiek aanbod op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling richt zich onder andere op sociale interactie, executieve functies (EF) en Theory of Mind (ToM). We creëren een veilige omgeving waarin we leerlingen (expliciet) uitnodigen en uitdagen om te communiceren over hun gedachten en gevoelens en hun relaties met anderen.
  • Cognitieve ontwikkeling: We werken structureel en doelmatig aan basisvaardigheden en kennisuitbreiding. Het kader van ons didactisch handelen wordt gevormd door directe instructie, passend bij de executieve functies van onze leerlingen. Daarnaast zijn de Siméa-indicatoren voor TOS-didactiek leidend. We zetten daarmee een Evidence Informed aanpak in.
  • Fysieke leeromgeving: We zorgen voor een leeromgeving die toegankelijk en veilig is en die interactie, communicatie en identiteitsontwikkeling stimuleert. Dat is terug te zien in de inrichting van de school, het klaslokaal en de directe schoolomgeving. Daarnaast zoeken we in samenwerking met ouders/verzorgers en de leerling naar de beste mogelijkheden voor een transfer naar de brede leefomgeving. 

Het onderwijsleerproces
We bieden kinderen een leeromgeving die verbanden legt tussen de wereld binnen school en de wereld daarbuiten. In ons onderwijs stellen wij onszelf continu de vraag: wat heeft onze leerling nodig? We zijn ambitieus, werken thema-methodisch met groeps- en onderwijsplannen en sturen op opbrengsten. Daarbij streven we reguliere doelen na en sturen bij waar nodig. Met methodisch-thematisch onderwijs bereiden we onze leerlingen goed voor op hun toekomst.

Op basis van de jaarlijkse doelgroep scan en de opbrengsten die we analyseren, bewegen wij met de leerlingen mee en werken we aan verbetering van het onderwijs. Door een sterke voorbereidende en herkenbare les structuur geven we veel aandacht aan het leerstofaanbod dat past bij onze leerlingen.

Wij werken ons leerstofaanbod uit in onderwijsplannen. Deze zijn in ontwikkeling voor de vakgebieden: Technisch Lezen, Begrijpend Lezen, Spelling, Rekenen en Sociaal Emotionele Ontwikkeling.
Voor de overgebleven zes beïnvloedbare factoren van het onderwijsleerproces schrijven wij kwaliteitskaarten om de borging van kwaliteit te bewaken:

  • Leerstofaanbod
  • Klassenmanagement
  • Leertijd
  • Pedagogisch handelen
  • Didactisch handelen
  • Schoolklimaat

Mondelinge taalontwikkeling en taal
We werken doelgericht binnen thematisch onderwijs aan het verbeteren van de taalontwikkeling en de communicatieve redzaamheid van de leerling in de sociale interactie. We dagen onze leerlingen uit tot communiceren en spreken. We stemmen ons taalaanbod, onze manier van communiceren en ons didactisch handelen af op de mogelijkheden van iedere individuele leerling. Onze leerlingen leren zo de taal voldoende begrijpen, zich begrijpelijk uiten en komen tot leren en ontwikkelen. Daarbij zoeken we doorlopend naar een evenwicht tussen stimuleren en compenseren.

Sociaal emotionele ontwikkeling en identiteit
In onderwijs en ondersteuning besteden wij extra aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling, identiteitsontwikkeling en psycho-educatie. Wij werken met de TOS methodiek pe-TOS.

Ons specifieke aanbod op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling richt zich onder meer op sociale interactie, executieve functies (EF) en Theory of Mind (ToM). We creëren een veilige omgeving waarin we leerlingen nadrukkelijk uitnodigen en uitdagen om te communiceren over hun gedachten, hun gevoelens en hun relaties met anderen.  

Didactisch handelen: taal- en rekenonderwijs
We werken structureel en doelmatig aan basisvaardigheden en kennisuitbreiding. Het kader van ons didactisch handelen is een instructiemodel dat past bij onze leerlingen. We zetten daarmee een ‘Evidence Informed’ aanpak in. We bieden een passend leerstofaanbod, uitdagend, betekenisvol, met effectieve instructie vanuit het H-lesmodel (Ik, Wij, Samen Jij), pictogrammen zijn zichtbaar in onze groepen. 

Verder werken we eveneens structureel en doelmatig aan taalvaardigheid en kennisuitbreiding. Onze leerkrachten hebben kennis van TOS methodieken, onder meer Spraakwaterval, Pe-tos, Story Grammer en Taal voor TOS, om het leren te bevorderen. De kwaliteitsindicatoren van Siméa zijn leidend voor ons didactisch handelen. De specifieke manier van werken voor onze doelgroepen staat in kwaliteitskaarten beschreven. 
Een leerkracht verlaagt niet de lesdoelen, maar verhoogt de instructiekwaliteiten om de leerling vooruit te leiden. Onze uitgangspunten:

  • De leerkracht stemt de instructievorm af en werkt met het H-lesmodel;
  • De leerkracht heeft hoge verwachtingen van onze doelgroep;
  • De leerkracht richt de leeromgeving betekenisvol in;
  • De leerkracht kent de zes beïnvloedbare factoren van het onderwijsleerproces en kan deze inzetten;
  • De leerkracht differentieert in de groep.

Leeromgeving
We zorgen voor een leeromgeving die toegankelijk en veilig is en die interactie, communicatie en identiteitsontwikkeling stimuleert. Dat is terug te zien in de inrichting van de school. In onze school ontstaan fijne lees- en zelfstandige werkplekken. De groepen hebben een rustige uitstraling daar waar visuele ondersteuning nodig is zijn woordkaarten en pictogrammen in alle groepen aanwezig. 

Leerplezier
Wij willen dat onze leerlingen met veel plezier naar school gaan. Voor ons is ‘plezier in leren’ en ‘vertrouwen in eigen kunnen’ onmisbaar om tot leren te komen. In de huidige maatschappij leren we een leven lang; dat maakt het extra belangrijk kinderen te laten ervaren dat leren vooral leuk is! 
Met de inzet van uitdagende methodes, thematisch onderwijs, spelend leren en actieve werkvormen, zorgen wij voor een aantrekkelijk leerstofaanbod voor alle kinderen.

Thematisch onderwijs
Met thematisch onderwijs bedoelen we een doordachte, sterk inhoudelijke en betekenisvolle leeromgeving waarin leerlingen gedurende een periode van 8 - 10 weken in een thema worden ondergedompeld. De thema’s zijn breed en nodigen uit tot leren en ontdekken. We zetten in op een sterke leeromgeving waarbij we de CED-leerlijnen koppelen aan de gekozen thema’s.

De thema's komen meermaals in de schoolloopbaan van de leerling voorbij. We stapelen kennis op kennis en sluiten in de lessen goed aan bij de voorkennis van de leerlingen. Het leerteam werkt aan de inhoud van het thema; door met een themaplanner te werken, laten we zien aan welke doelen we werken. Er ontstaat zichtbaar een doorgaande lijn. Deze schoolbrede aanpak kent vijf themaperiodes. In de leerteamvergaderingen wordt er inhoud gegeven aan leerstofaanbod en actieve werkvormen die passen bij de leeftijd en leervragen van de leerlingen. 

We hebben thema's voor groep 1 t/m 8. Alle groepen werken tegelijk aan hetzelfde thema. De thema's beginnen met een gezamenlijke start en eindigen met een gezamenlijke afsluiting met ouders. De thema’s zijn uitgewerkt in een aanbod voor groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8. De themaplanner laat zien hoe het thema van begin tot eind verloopt. Leerlingen werken altijd naar een themaresultaat toe, waaraan vooraf eisen zijn gesteld. Natuurlijk is verschil in aanbod mogelijk. De leerkracht differentieert op verwerking en biedt leerlingen die extra oefening of uitdaging nodig hebben, extra kennisdoelen of vaardigheden aan. Zo differentiëren we op individueel niveau naar interesse en tempo.

Thema’s komen terug in de aankleding van het lokaal en de werkplekken. Ook tijdens het buitenspel, gym en in het Burgerschap- en Cultuuraanbod is het thema direct te herkennen. De leerkracht speelt in dit proces een belangrijke rol. Hij of zij observeert, sluit aan en voegt spel en actieve en coöperatieve werkvormen en impulsen toe. Met ParnasSys leerlijnen, een volgmodel, volgen wij de ontwikkeling van leerlingen in de groepen 1 en 2 systematisch en zorgvuldig.

Coöperatieve werkvormen
Coöperatieve werkvormen zijn goede werkvormen om samenwerken te oefenen. Samenwerken is een vaardigheid die kinderen nodig hebben om goed te functioneren in de samenleving. Door met elkaar samen te werken praten kinderen met elkaar over de leerstof. Ze zijn actief bezig en leren van elkaar. Wij zetten minimaal drie verschillende coöperatieve werkenvormen in tijdens het lesgeven. 



Het H-lesmodel 
Op de Prof. Huizingschool geven we les volgens het H-Lesmodel. Dit staat voor een doordacht passend lesmodel dat past bij onze doelgroep. Alle expliciet gekozen lesdoelen worden in fases aangereikt en deze worden, evenals nieuwe lesstof, voldoende ingeoefend. Tijdens de les activeren we alle kinderen om mee te doen. In alle groepen gebruiken we in de grootste deel van onze lessen dit lesmodel. Ons doel daarbij is met heldere instructies en kwalitatief hoogwaardige lessen met een concreet lesdoel leerlingen te activeren. We controleren voortdurend of de leerlingen de instructie begrijpen en nemen op basis hiervan beslissingen voor het vervolg van de les. Wij zetten wisborden in, zo kan iedereen meedoen in het geven van een antwoord.

 

Onze leerlingen

Leerlingpopulatie
Waarom nemen wij jaarlijks een leerlingpopulatie scan af?
Het is belangrijk om goed inzicht te hebben in onze leerlingpopulatie. Een populatiebeschrijving levert waardevolle informatie voor verschillende kwaliteitsgebieden van onze school, zoals het onderwijsaanbod, pedagogisch-didactisch handelen, onderwijstijd en de sociale en maatschappelijke competenties van onze leerlingen. Daarom starten wij jaarlijks een kwaliteitscyclus (4D)met een leerlingpopulatie scan. Hiermee brengen we in kaart wie onze leerlingen zijn en welke ondersteuningsbehoeften zij hebben. Dit helpt ons het onderwijsaanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de actuele populatie. In deze scan vergelijken we onze huidige leerlingen met die van een schooljaar daarvoor, aan de hand van diverse data op het gebied van didactiek, logopedie en gedrag. Vervolgens duiden we deze data: we bekijken wat ze ons vertellen over de onderwijsbehoefte van onze leerlingen. Dit doen we aan de hand van zes belangrijke aspecten van het onderwijsleerproces: leerstofaanbod, klassenmanagement, leertijd, didactisch handelen, pedagogisch handelen en schoolklimaat. De uitkomsten van deze populatiebeschrijving kunnen vragen oproepen en leiden tot doelen die wij willen bereiken. Deze doelen vertalen we naar concrete acties, die we opnemen in ons schoolplan en de jaarplannen.

Ons doel is:

  • De ondersteuningsbehoefte van onze leerlingen goed in kaart brengen.
  • Het onderwijsaanbod en de begeleiding beter afstemmen op deze behoeften.
  • Waar nodig onze schoolstandaard herijken.
  • Signaleringen vanuit het team meetbaar en onderzoeksmatig vastleggen.

Door deze jaarlijkse scan kunnen wij continu werken aan de kwaliteit van ons onderwijs en passend onderwijs bieden aan elke leerling.

Taalontwikkelingsstoornis (TOS)
Veel van onze leerlingen hebben een Taalontwikkelingsstoornis (TOS) of het vermoeden daarvan. Dit heeft invloed op verschillende ontwikkelingsgebieden. Door TOS is taal moeilijker te verwerken in de hersenen, wat leidt tot problemen met het begrijpen en gebruiken van taal. Dit kan zich voordoen in verschillende taalgebieden zoals uitspraak, woordenschat, zinnen maken en sociale taal. Mondelinge taalvaardigheid is belangrijk voor succes op school, maar leerlingen met TOS hebben meer moeite met communiceren dan hun leeftijdsgenoten.

Wat is van invloed op ons onderwijs 
Veel kinderen met een taalontwikkelingsstoornis hebben moeite met leren en lezen. Dit vraagt om extra begeleiding in hun leerstof. Ze hebben dagelijks hulp nodig bij communicatie, taalgebruik en begrip. Omdat ze taal niet altijd goed begrijpen of gebruiken, heeft dit invloed op hun werkhouding en sociale omgang. We moeten hier extra op letten, omdat instructie vaak niet goed begrepen wordt en herhaling nodig is.

Onderwijs aan leerlingen met TOS: Evidence Informed Werken
Binnen Kentalis onderwijs werken we Evidence Informed. Dit betekent dat we ons aanbod en werkwijze baseren op onze eigen kennis, ervaringen en wetenschappelijke inzichten over wat werkt voor kinderen met TOS. We gebruiken het neuropsychologisch model van TOS, waarin we de ontwikkeling van kinderen met TOS bekijken aan de hand van vier pijlers: taal, sociaal-emotionele ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling en de omgeving. Het samenspel van deze factoren bepaalt de ontwikkeling van kinderen met TOS.

(Extra) Ondersteuning

(Extra) ondersteuning
In onze onderwijsplannen per basisvaardigheid kunt u lezen hoe wij leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleiden en welke middelen we hiervoor ter beschikking hebben of hoe we dit extern organiseren. Wij werken met expert coördinatoren dit zijn specialisten die gekoppeld zijn aan een basisvaardigheid. Op dit moment hebben wij twee rekenspecialisten en een taalspecialist op school. Wij de bespreken tijdens het intakegesprek onze onderwijsplannen met u als ouder.
Hieronder kunt u lezen hoe we leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleiden en welke middelen we hiervoor ter beschikking hebben of hoe we dit extern organiseren. De extra ondersteuning die uw kind krijgt staat beschreven in het OPP. 

Ons ondersteuningsaanbod
Lezen 
Wij werken met een onderwijsplan Lezen waarin wij beschrijven hoe extra ondersteuning en specifieke begeleiding op school op het gebied van lezen wordt ingezet. Daarnaast is er ruime inzet van een expert coördinator lezen, en logopedisten die leerkrachten ondersteunt bij het vormgeven en verbeteren van het leesonderwijs. 

Taal 
Wij werken met een onderwijsplan Taal waarin wij beschrijven hoe extra ondersteuning en specifieke begeleiding op school op het gebied van taal wordt ingezet. Tijdens de lessen wordt interactief taalonderwijs gegeven, met betekenisvolle thema’s en activiteiten. We bieden een gedifferentieerd woordenschataanbod dat aansluit op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Waar nodig worden onderwijsassistenten, logopedisten en de expert coördinator taal ingezet ter ondersteuning.  
 
Rekenen 
Wij werken met een onderwijsplan Rekenen waarin wij beschrijven hoe extra ondersteuning en specifieke begeleiding op school op het gebied van rekenen wordt ingezet. . Wij geven effectief rekenonderwijs waar nodig worden onderwijsassistenten, logopedisten en de expert coördinator reken ingezet ter ondersteuning.  
 
Sociaal-emotionele ontwikkeling 
Wij werken met een onderwijsplan SEO waarin wij beschrijven hoe extra ondersteuning en specifieke begeleiding op school op het gebied van SEO wordt ingezet. Er is sprake van een duidelijke pedagogische aanpak, met vaste ritmes en routines. Deze structuur draagt bij aan een veilige omgeving waarin aandacht is voor wereldburgerschap, sociale omgang en persoonlijke ontwikkeling. De schoolmaatschappelijk werker, expert coördinator SEO en orthopedagoog kan preventief worden ingezet bij zorgen over de sociaal-emotionele ontwikkeling. 

Werkhouding, taakaanpak en gedrag 
De pedagogische structuur zorgt in de klas voor een positieve sfeer waarin werkhouding, taakaanpak en gedrag op natuurlijke wijze worden gestimuleerd. Heldere verwachtingen en routines dragen bij aan een leeromgeving waarin leerlingen tot ontwikkeling kunnen komen. Als er ondersteuning nodig is in het klasmanagement dan kan er ondersteuning gevraagd worden aan de leerteam coordinator.  

Motorische en lichamelijke ontwikkeling 
De motorische en lichamelijke ontwikkeling van de leerlingen wordt gevolgd door de vakdocent bewegingsonderwijs. Bij opvallend heden in de ontwikkeling vindt er overleg plaats met de orthopedagoog. Indien nodig en in overleg met ouders, kan er een verwijzing volgen naar kinderoefentherapie. 

Medisch handelen en persoonlijke verzorging 
Over medische zaken vindt altijd overleg plaats met ouders en, indien nodig, met de jeugdarts van GGD. Voor een aantal leerlingen met ernstige allergieën is er binnen het team kennis van het toedienen van een EpiPen. Overige medische handelingen worden door schoolpersoneel niet uitgevoerd. 


Het hoorrecht van kinderen: kindgesprekken met de High-Five methodiek
Op onze school vinden we het belangrijk dat leerlingen een stem hebben in hun eigen onderwijs en ondersteuning. Daarom voeren wij met alle leerlingen van groep 1 t/m 8 jaarlijks kindgesprekken, waarin zij kunnen aangeven hoe zij het ondersteuningsaanbod ervaren.
Deze gesprekken vinden plaats volgens de High-Five methodiek, een gestructureerde manier om kinderen op een begrijpelijke en positieve wijze te betrekken bij hun eigen leerproces en begeleiding. De uitkomsten van de High-Five gesprekken worden zorgvuldig vastgelegd en opgenomen in het leerlingdossier, zodat we een helder beeld houden van de ervaringen en behoeften van elk kind. Op deze manier geven wij kinderen een volwaardige stem in hun onderwijs en zorgen wij ervoor dat ons aanbod goed aansluit bij hun wensen en behoeften.

Onze werkwijze is in 4 zorgniveaus opgebouwd:
De werkwijze heeft vier niveaus van ondersteuning. Die wordt met een visual uitgebeeld. Hoe hoger het niveau, hoe meer ondersteuning en overleg er nodig is. De visual ziet er zo uit:

Zorgniveau 1: Algemene zorg en preventie voor alle leerlingen
Binnen zorgniveau 1 bieden wij op school een krachtig en breed basisaanbod aan voor alle leerlingen. Dit is de algemene zorg die elke leerling in de klas ontvangt. De leerkracht houdt hierbij rekening met de verschillen tussen kinderen op het gebied van kennis, vaardigheden, gedrag en ontwikkelingsbehoeften. Elke leerling krijgt onderwijs op maat binnen de groep. Sommige kinderen hebben baat bij extra uitleg of herhaling, anderen werken juist op een verdiept niveau. De leerkracht zorgt daarom voor differentiatie in de lessen en past het onderwijs aan waar nodig. Dit gebeurt op basis van onze onderwijsplannen per vakgebied, waarin ook duidelijk staat omschreven wat leerlingen op elk gebied leren. Ook de logopedist speelt een rol binnen zorgniveau 1. Voor alle kinderen in groep 1 tot en met 6 stelt de logopedist een individueel handelingsplan op. De leerkracht is hiervan op de hoogte en weet wanneer logopedische ondersteuning in de klas nodig is. In de bovenbouw (groep 7-8) wordt dit plan samen met de logopedist en de leerkracht opgesteld. Als er gedurende het jaar vragen zijn, wordt de leerling opnieuw besproken.
Leerlingen met een logopedisch handelingsplan vallen ook onder het reguliere onderwijsplan van de groep.
 
Zorgniveau 2: Extra zorg en aandacht binnen de klas – de individuele leerling
Soms heeft een leerling meer nodig dan het basisaanbod dat binnen de groep wordt gegeven (zorgniveau 1). In dat geval spreken we van zorgniveau 2. Dit betekent dat een leerling extra ondersteuning krijgt, afgestemd op zijn of haar specifieke onderwijsbehoeften. De leerkracht signaleert wanneer een leerling onvoldoende mee kan komen binnen het groepsplan en meldt dit altijd bij de intern begeleider. Deze leerling wordt genoteerd op het zogeheten achterblad, en kan – in overleg – in aanmerking komen voor een individueel handelingsplan (IHP). Dit is een plan op maat dat gericht is op een specifieke hulpvraag en geldt meestal voor een periode van 6 tot 8 weken. In sommige gevallen, zoals bij leerlingen met ernstige leesproblemen (risicolezers), is een individueel handelingsplan verplicht. Dit is nodig om goed te kunnen volgen of er mogelijk sprake is van dyslexie, volgens het landelijke dyslexieprotocol. De intern begeleider kan hierbij ook de hulp van een orthopedagoog inschakelen.
Ook de inzet van Motorische Remedial Teaching (MRT) valt binnen zorgniveau 2.

Zorgniveau 3: Speciale zorg in samenwerking met een multidisciplinair team
Soms lukt het niet om een leerling voldoende te ondersteunen binnen het basisaanbod (zorgniveau 1) of met extra hulp via een individueel handelingsplan (zorgniveau 2). Als een leerling ondanks deze inspanningen onvoldoende ontwikkeling laat zien, komt hij of zij in zorgniveau 3. In dit zorgniveau wordt de ondersteuning breder bekeken, samen met een multidisciplinair team (MLO: Multidisciplinair Leerling Overleg). Hierbij sluiten verschillende deskundigen aan, zoals de intern begeleider, leerkracht, eventueel een orthopedagoog en – indien nodig – andere externe professionals.
 

Zorgniveau 4: Intensieve ondersteuning buiten de reguliere schoolsetting
Wanneer een leerling ondanks alle eerdere ondersteuning (zorgniveau 1 t/m 3) onvoldoende tot ontwikkeling komt, spreken we van zorgniveau 4. Dit betekent dat de hulp die de school kan bieden – zowel binnen de klas als via interne of externe specialisten – niet meer voldoende is om passend onderwijs te bieden. In zorgniveau 4 is er sprake van een intensieve onderwijs- en zorgbehoefte die vraagt om extra ondersteuning buiten de reguliere schoolsetting. Dit kan betekenen dat er: Externe expertise of hulp wordt ingeschakeld (zoals een gespecialiseerd zorgaanbieder of orthopedagoog), Of dat er wordt gekeken naar een andere onderwijsplek die beter aansluit bij de behoeften van de leerling (bijvoorbeeld speciaal (basis)onderwijs of een tussenvoorziening). Het besluit om op te schalen naar zorgniveau 4 wordt altijd zorgvuldig genomen, in overleg met: de ouders/verzorgers, de intern begeleider, de Commissie van Leerlingenzorg (CVL), en indien nodig, externe deskundigen.

De school onderzoekt samen met ouders welke vervolgstappen passend zijn, en zorgt voor een goede overdracht als een overstap naar een andere voorziening nodig is. Het belang en de ontwikkeling van het kind staan hierbij altijd centraal.
 
Onze grenzen met betrekking tot passend onderwijs
Onze school staat open voor leerlingen met een toegekend onderwijsarrangement, zoals TOS of TOS-MG. Wij bieden zowel intensieve als extra ondersteuning aan leerlingen die dit nodig hebben, binnen de kaders van ons schoolprofiel. Tegelijkertijd zijn er situaties waarin wij – ondanks onze inzet – mogelijk niet het passende onderwijs kunnen bieden dat een kind nodig heeft.

Hier beschrijven we onze grenzen, met als doel transparantie te bieden over wat binnen onze setting mogelijk is. Wanneer de zorg- en ondersteuningsbehoefte van een leerling onze mogelijkheden overstijgt, gaan we altijd in gesprek met ouders, het samenwerkingsverband (SWV) en waar nodig met jeugdhulp, om gezamenlijk tot een passend vervolg te komen.

Grenzen van ons onderwijs

  1. Gedragsmatige veiligheid:
    Wanneer een leerling door zijn of haar gedrag een structureel risico vormt voor de veiligheid van medeleerlingen of de groepsdynamiek ernstig verstoort.
  2. Veiligheid van medewerkers:
    Wanneer het gedrag van een leerling een gevaar vormt voor de fysieke of emotionele veiligheid van leerkrachten of andere personeelsleden.
  3. Onvoldoende leerwinst ondanks maximale inzet:
    Wanneer de school, na het doorlopen van alle zorgniveaus, handelingsverlegen raakt en de leerling ondanks intensieve begeleiding onvoldoende tot leren komt.
  4. Medische grens:
    Wanneer een leerling zeer specialistische medische zorg of ondersteuning nodig heeft, die wij als basisschool niet kunnen bieden binnen een veilige en verantwoorde setting.
  5. Structurele gedragsproblematiek met grote begeleidingsbehoefte:
    Wanneer de gedragsproblematiek van een leerling dusdanig is dat er structureel zeer intensieve begeleiding nodig is, waarbij de leerling onvoldoende profiteert van ons onderwijsaanbod. Dit geldt ook wanneer de veiligheid van andere kinderen hierdoor in het geding komt.

Wij zullen in alle gevallen zoeken naar passende oplossingen binnen onze mogelijkheden. Als blijkt dat deze niet toereikend zijn, dan gaan we – in nauwe samenwerking met ouders en het samenwerkingsverband – op zoek naar een onderwijssetting waar de leerling wél optimaal tot ontwikkeling kan komen.

 

Schoolplan

De Kentalis Prof. Huizingschool wil BOEIEND en goed onderwijs bieden. In ons schoolplan en onze schoolgids beschrijven we wie wij zijn, wat we verstaan onder Boeiend onderwijs en hoe wij dit uitvoeren. In de schoolgids geven we vooral informatie: hoe is onze school en ons onderwijs ingericht? In het schoolplan vertellen we hoe we ons willen ontwikkelen: wat willen we bereiken en hoe organiseren we dat in vier schooljaren?

In ons schoolplan (2024-2027) beschrijven we het kwaliteitsbeleid van het onderwijs, het personeelsbeleid en zicht op ontwikkeling en begeleiding in de totale school. We hebben de ambities van Kentalis vertaald naar onze schoolorganisatie. Jaarlijks vullen we een uitgebreide doelgroepscan in. Met onze 4D-cyclus (data-duiden-doelen-doen) stellen we ambities en maken we plannen voor professionele ontwikkeling van ons team. Zo verbeteren en vernieuwen we altijd op basis van actueel onderzoek.

Het schoolplan is ook een wettelijk document. De onderwijsinspectie ziet toe op de naleving ervan. Benieuwd naar ons schoolplan? Stuur een mail aan w.steenbeeke@kentalis.nl.

Organisatie van de school

De Kentalis Prof. Huizingschool vormt samen met het Kentalis Maatman College en de ambulante dienst het cluster-2 onderwijs in Regio Twente en is onderdeel van Koninklijke Kentalis. De plaatsing van leerlingen gebeurt na afgifte van een onderwijsarrangement voor TOS.

De leerlingen van de Kentalis Prof. Huizingschool komen uit Twente en omstreken. De meeste leerlingen komen voor het eerst op school via de Taaltrein van Kentalis (vroeg behandeling) of vanuit een andere vorm van voorschoolse opvang (kinderdagverblijf of peuterspeelzaal). Ook komen leerlingen vanuit onze zeven samenwerkingsverbanden naar onze school. 

Kentalis Managementteam Onderwijs
In ons gebied vormen we samen met de ambulante dienst (AD; Begeleiding van ondersteuningsarrangementen in het reguliere onderwijs) en VSO het Maatman het managementteam Onderwijs van Kentalis. De directeur van de Prof. Huizingschool is integraal verantwoordelijk voor de schoolontwikkeling, het personeelsbeleid en de financiën. In nauwe samenwerking met de Commissie van Leerlingenzorg (CvL) het Zorgteam en Leerteam Coördinatoren houden wij toezicht op de kwaliteit van ons onderwijs en de zorg voor de leerlingen.

Indeling en bezetting van de groepen
Wij volgen dezelfde inhoud en structuur als het regulier onderwijs. Wij zijn georganiseerd in leerteams. 
Wij werken met één leerteamcoördinator per bouw. 
- In het leerteam onderbouw werken de groepen 1-2 en 3-4. 
- In het leerteam bovenbouw werken de groepen 5-6 en 7-8.  
Per leerteam bekijken we met Intern begeleider, Orthopedagoog, leerteamcoördinator en ondersteuners hoe we de juiste zorg en begeleiding kunnen geven aan onze leerlingen. De leeftijd, onderwijsbehoeften en sociaal-emotionele ontwikkeling van de individuele leerling nemen we hierin mee; we zorgen dat het leerstofaanbod past bij de leerling én de groep. 

Vervangingsbeleid
Bij ziektevervanging maken wij gebruik van de vervangingspool van het OBT (Onderwijs Bureau Twente). Zowel leerkrachten als onderwijsassistenten en leerkracht-ondersteuners kunnen wij ter vervanging inzetten vanuit deze pool. Bij langdurige ziektevervanging of vervanging i.v.m.  Zwangerschaps- of ouderschapsverlof vragen wij cv’s van kandidaten op bij het OBT. Vervolgens volgt er een sollicitatieprocedure. Ook bestaat er bij Kentalis de mogelijkheid om vacatures intern en extern uit te zetten. Dit zal afhankelijk zijn van de situatie en de functie die vervangen dient te worden.

Dit zijn de uitgangspunten van het vervangingsbeleid van onze school:
Leerkrachten worden bij ziekteverlof altijd vervangen vanaf de eerste dag. Dit geldt ook voor onderwijsassistenten. Medewerkers met zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof worden altijd vervangen. Bij planbaar verlof wordt er eerst gekeken of er dagen geruild kunnen worden met een duo collega. Wanneer een collega vervangen moet worden, neemt de directeur eerst contact op met de vervangingspool. Indien er geen leerkrachten zijn die kunnen vervangen via de vervangingspool, dan doet de directeur eerst een ‘noodoproep’ richting de eventuele duo-partner en de rest van het team.

De onderwijsassistenten van de school kunnen mogelijk tijdelijk een deel van de groep overnemen in overleg met een andere leerkracht, IB-er of directie als een (vervangende) collega niet op tijd kan komen.
Wanneer een collega niet direct kan komen, maar wel iets later op de ochtend, dan kunnen ambulante collega's tijdelijk de groep waarnemen.
Indien dit geen resultaat oplevert, dan wordt opnieuw met de vervangingspool contact opgenomen of er een onderwijsassistent of LIO-er (=leraar in opleiding) beschikbaar is (die de klas kan opvangen, onder verantwoordelijkheid van een leerkracht van een andere groep). Indien dit ook niet tot de mogelijkheden behoort dan kunnen groepen worden opgesplitst of gecombineerd (maximaal 2 dagen). Als laatste maatregel geldt het naar huis sturen van een groep en het regelen van ‘noodopvang’ op school. De directeur en IB-er worden in principe niet ingezet in volledige vervanging.

Iedere leerkracht zorgt dat de klassenmap up-to-date is en dat altijd de volgende lesdag in de map is ingevuld, zodat vervangers weten wat die dag op het programma staat en de noodzakelijke informatie bij de hand hebben. Handleidingen liggen klaar op een vaste plek zodat daar niet naar gezocht moet worden.
Ouders en verzorgers worden in het geval van opsplitsen van de groep geïnformeerd op de betreffende dag via Social Schools. Mocht er sprake zijn van het ‘naar huis sturen’ van een groep na twee dagen opsplitsen, dan worden ouders en verzorgers hiervan, een dag van tevoren, op de hoogte gebracht via Social Schools.

Onderwijsteam

Kentalis Prof. Huizingschool heeft ongeveer 45 medewerkers in dienst. Een ieder levert een specifieke bijdrage aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen. 

  • De leerkracht verzorgt samen met logopedisten, leraar-ondersteuners en onderwijsassistenten het onderwijs aan de leerlingen.
  • De vakleerkracht verzorgt het bewegingsonderwijs.
  • De Commissie van Leerlingenzorg (CVL), bestaande uit: leerkracht, logopedist, intern begeleider, maatschappelijk werker en orthopedagoog. Zij zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg.
  • De therapeuten: vak(spel) therapeut en kinderoefentherapeuten, behandelen leerlingen als dit geïndiceerd wordt door de CVL.
  • Expertwerkgroep coördinatoren zijn vakspecialisten; wij hebben een rekenspecialist, taalspecialist en een jonge kindspecialist in opleiding in onze school.
  • Ondersteunende functionarissen: administratie, technisch vakman.
  • Het management geeft integrale leiding aan de school.
  • Stagiaires, ondersteunen en leren doordat we ze kennis geven over onze vorm van speciaal onderwijs. 

Rondleiding en inschrijven op onze school

Voor plaatsing van een leerling op de Kentalis Prof. Huizingschool, is een onderwijsarrangement nodig. Voor het aanvragen van een onderwijsarrangement en informatie over de procedure kan telefonisch contact opgenomen worden met het aanmeldpunt. U wordt dan doorverbonden met een trajectbegeleider. Een trajectbegeleider bespreekt met u (waar mogelijk ook met de leerling) en de huidige school welk arrangement het meest passend zou zijn (een onderwijs-of ondersteuningsarrangement) De trajectbegeleider schrijft een advies aan de Commissie van Onderzoek (CvO). Deze commissie neemt het definitieve besluit over het onderwijsarrangement. Wanneer de CvO een onderwijsarrangement afgeeft, kan de leerling toegelaten worden op de Kentalis Prof. Huizingschool. 

Als u, samen met de trajectbegeleider, overweegt of een onderwijsarrangement nodig is voor uw kind, dan bent u van harte welkom om een kijkje te komen nemen op onze school. We laten u de school zien en vertellen over ons onderwijs en onze visie op leren.  

Aanmelding Onderwijs
Wilt u een aanmeldpakket? Stuur dan een mail naar: aanmeldingonderwijs@kentalis.nl
Heeft u nog vragen over een eventuele aanmelding of wilt u liever telefonisch aanmelden, bel dan het Aanmeldpunt Onderwijs Regio Noord, telefoonnummer 088-1013700. 
Telefonisch zijn zij bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00-16.30 uur.