Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Pedagogisch handelen

Een veilig klimaat is een belangrijke voorwaarde voor communicatie, voor verbinding met de ander en voor het leren. In onze scholen heerst een klimaat waarin we communicatie begrijpen en stimuleren. Een klimaat waarin verscheidenheid en gelijkwaardigheid het uitgangspunt zijn en we verschillen tussen leerlingen en medewerkers waarderen. We hebben structureel aandacht voor de persoonsvorming, voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en voor het psychisch welbevinden van de leerlingen. Een belangrijk doel is dat leerlingen zich zo veel mogelijk ontwikkelen tot zelfstandige burgers. We werken daarom nadrukkelijk aan hun zelfstandigheid, communicatieve redzaamheid, eigenaarschap en zeggenschap. We gaan daarbij uit van een pedagogische relatie met hoge verwachtingen. De kwaliteitsindicatoren van Siméa, waarin specifieke expertise wordt beschreven voor onze doelgroepen, zijn leidend voor ons pedagogisch handelen.

In onze groepen hanteren wij vijf omgangsregels voor in de school en op het plein. Meer hierover leest u onder het kopje ‘Gedragsregels’.

Het spreekt voor zich dat de Prof. Huizingschool zoveel mogelijk wil voorkomen dat wordt gepest in en rond de school. Leerlingen met een extra onderwijsbehoefte, en met name leerlingen met communicatieve beperkingen, zijn vaak extra kwetsbaar. We kiezen daarom voor een preventieve aanpak. Het pestprotocol is in deze aanpak een onderdeel van beleid dat zich richt op het vergroten van de sociale veiligheid.

Ook is er een aandachtfunctionaris Relaties, Intimiteit en Seksualiteit (RIS) aangesteld. De aandachtfunctionaris is aangesteld om signalen en hulpvragen op gebied van RIS te bespreken.

Actief burgerschap en sociale integratie

Actief burgerschap en sociale integratie

Actief burgerschap is de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de Nederlandse samenleving en daaraan een actieve bijdrage te leveren. De nadruk ligt op gelijkwaardigheid en gedeelde waarden ongeacht ieders achtergrond. Om op een constructieve en vreedzame manier samen te leven is het nodig dat we de spelregels van de samenleving kennen en delen. Kinderen krijgen niet altijd vanzelfsprekend vanuit huis kennis en respect mee voor de basiswaarden van onze samenleving. Dit vraagt van scholen hen kennis en respect voor de basiswaarden bij te brengen en leerlingen uit te dagen om op dagelijkse basis de essentie van die basiswaarden te oefenen.

Sociale integratie wil zeggen dat burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) deelnemen aan de samenleving en bekend en betrokken zijn met de specifieke kenmerken van de Nederlandse cultuur. Ook daar moeten én willen we aandacht aan geven.

Wij besteden op school aandacht aan actief burgerschap en sociale integratie door de doelen te verweven in het totale aanbod.

Missie en visie Kentalis

Communicatie maakt het leven. Als horen of communiceren niet vanzelfsprekend is, maakt Kentalis de beste communicatiemogelijkheden toegankelijk. Kentalis wil dat leerlingen succesvol, gelukkig en volwaardig mee kunnen doen in de maatschappij. Daaraan draagt Kentalis bij door leerlingen te ondersteunen bij het versterken van hun talenten en mogelijkheden en hem op te leiden tot burgers van de 21e eeuw.

Missie en visie van de Prof. Huizingschool: Boeiend, Betrokken, Betekenisvol

We vinden het belangrijk dat onze kinderen leren lezen, schrijven en rekenen. Daarnaast zijn andere vaardigheden net zo belangrijk. Zoals omgaan met vrijheid, eigen keuzes leren maken, creatief denken, inleven in anderen, veerkracht tonen, samenwerken, humor gebruiken, sportief zijn, spelen. De pijlers van het burgerschapsonderwijs (kennis over en respect voor de basiswaarden, kennis over en respect voor verschillen, sociale en maatschappelijke competenties) van de nieuwe wet uit 2021 maken dat burgerschapsonderwijs een kerntaak van ons onderwijs is geworden om bovenstaande vaardigheden in te oefenen. We zijn een oefenplaats voor onze leerlingen; op onze school doen ze ervaring op met het toepassen van deze basiswaarden. We willen een voorbeeldfunctie zijn en voor leerlingen een omgeving creëren waarin iedereen zich veilig en geaccepteerd voelt. 

Oefenplaats

Kinderen met TOS of een gehoorprobleem hebben vaak weinig zelfvertrouwen en sociale contacten verlopen veelal moeizaam. Binnen ons onderwijs kijken we niet te veel naar de problemen, maar vooral naar de kracht en talenten van het kind. We creëren situaties waarin leerlingen zien dat ze zich ontwikkelen en benadrukken dat het niet uitmaakt of anderen sneller of langzamer zijn. We geloven hierbij in de drie basisbehoeften: relatie, autonomie en verantwoordelijkheid. We voelen ons genoodzaakt om altijd als eerste te luisteren naar (de ontwikkeling van) het kind. Zelfstandig functioneren bevorderen we door taken boeiend te maken. Door aan te sluiten bij de belevingswereld, weerstand te erkennen en samen te zoeken naar redelijke en passende oplossingen. We gebruiken informatieve taal in plaats van dwingende. Je betrokken voelen is een andere belangrijke voorwaarde voor de motivatie van leerlingen. Dit doen we door de leerstof betekenisvol aan te bieden met een krachtige leeromgeving die levensechte contexten, betekenisgericht leren en zelfsturing mogelijk maken. 

Onze leerlingen worden vaak als minder sociaal vaardig gezien. Door hun taal-spraakproblemen voelen ze zich door anderen vaak onbegrepen en sluiten hun gespreksvaardigheden veelal minder goed aan bij dat van leeftijdsgenoten. Werken aan goede relaties tussen leerlingen en met ieder van de leerlingen is van groot belang. In de school en op het plein willen we leerlingen dat laten ervaren en goede voorbeelden geven. Samen hebben we hiervoor regels opgesteld. Zo worden leerlingen betrokken bij het maken van een positief schoolklimaat. Ze denken actief mee over hoe we het voor iedereen fijn kunnen maken in de klas en op het plein. 

Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO)stelt dat de essentie van burgerschap en mensenrechten wordt gevormd door drie begrippen die fundamenteel zijn voor Nederland als pluriforme, democratische samenleving en die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het gaat om de domeinen democratie, participatie en identiteit. In ons schoolplan is een vertaalslag van deze drie domeinen gemaakt die goed binnen onze school past. 

Actief burgerschap en sociale integratie 

Actief burgerschap is de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de Nederlandse samenleving en daaraan een actieve bijdrage te leveren. De nadruk ligt op gelijkwaardigheid en gedeelde waarden ongeacht ieders achtergrond. Om op een constructieve en vreedzame manier samen te leven is het nodig dat we de spelregels van de samenleving kennen en delen. Kinderen krijgen niet altijd vanzelfsprekend vanuit huis kennis en respect mee voor de basiswaarden van onze samenleving. Dit vraagt van scholen hen kennis en respect voor de basiswaarden bij te brengen en leerlingen uit te dagen om op dagelijkse basis de essentie van die basiswaarden te oefenen. 

Sociale integratie wil zeggen dat burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) deelnemen aan de samenleving en bekend en betrokken zijn met de specifieke kenmerken van de Nederlandse cultuur. Ook daar moeten én willen we aandacht aan geven. Wij besteden op school aandacht aan actief burgerschap en sociale integratie door de doelen te verweven in het totale aanbod. 

Monitoring en Evaluatie 

Om de voortgang en impact van ons burgerschapsonderwijs te meten en te evalueren, maken we gebruik van verschillende middelen: 

* Minimaal één keer per schooljaar wordt de veiligheid gemeten aan de hand van een veiligheidsthermometer. De leerlingen geven aan hoe ze zich voelen in de taxi, op het plein, in de klas, in de gymzaal, tijdens de logopedie etc. Het team maakt gezamenlijk verbeterpunten n.a.v. de uitkomsten om het welbevinden en het veiligheidsgevoel van de leerlingen te verbeteren.   

* Twee keer per schooljaar vullen de leerkrachten de SCOL (sociale competentie en observatie lijst) in. Uit de analyse van de scores volgt een groepsoverzicht voor de gehele groep. Ook vullen de bovenbouwleerlingen één keer per jaar de leerling SCOL in.   

* Het OPP wordt structureel ieder half jaar bijgewerkt en besproken met ouders/verzorgers. In het OPP staan individuele handelingsdoelen opgenomen.   

* Per schooljaar vindt er drie keer een groepsbespreking plaats tussen de leerkracht- logopedist- gedragsdeskundige- intern begeleider waarbij burgerschapsonderwijs een vast onderdeel is wat besproken wordt. 

* In de kwaliteitskaart planning stevige basis beschrijven we op hoofdlijn wat we aanbieden en evalueren we de aanpak en opbrengsten.   

Voor het blijvend evalueren van het burgerschapsonderwijs zullen wij een WMK kaart ontwikkelen en twee jaarlijks afnemen om het huidige beleid en uitvoering daarvan te evalueren en aan te passen indien nodig. Start 2023 2024   

Veiligheid

Veiligheid

Het team van de Prof. Huizingschool streeft naar een gezond schoolklimaat, waar zowel leerlingen als leerkrachten zich aangenaam voelen. Het is nauw verwant met de sfeer in de school. Hierbij is veiligheid een belangrijk begrip. Kinderen moeten zich op sociaal gebied veilig voelen. Ook de betrokkenheid en het meeleven van leerkrachten en ouders speelt een grote rol. Binnen de wekelijkse lessen rondom sociaal-emotionele ontwikkeling besteden we hieraan aandacht. Als team hechten we waarde aan respect voor regels. Dit kenmerkt zich door het bieden van structuur, veiligheid en uniformiteit.

Sociale veiligheid

Jaarlijks wordt de vragenlijst Sociale Veiligheid afgenomen bij de leerlingen. Dit is een instrument om zicht te krijgen op de gevoelens van (on)veiligheid van de leerlingen. Binnen de Prof. Huizingschool wordt dit instrument ingezet om een indruk te krijgen van de veiligheidsbeleving van individuele kinderen, van de groep en van de gehele school in bijvoorbeeld de klas, op de gang of buiten op het schoolplein. De uitkomsten vormen een aanleiding voor een gesprek over sociale veiligheid met de groep, de individuele leerling, de leerkracht of eventueel wanneer gewenst met de vertrouwenspersoon of orthopedagoog.

BHV

Om de gevolgen na een ongeval en/of incident zoveel mogelijk te beperken beschikt de Prof. Huizingschool over een aantal opgeleide bedrijfshulpverleners (BHV-ers). Kort samengevat heeft de BHV de volgende taak: verlenen van eerste hulp tot professionele hulpverlening arriveert, blussen van beginnende brand, begeleiding van een ontruiming, alarmeren, informeren en samenwerken met externe hulpverleningsdiensten (brandweer, ambulance en politie).

Onze BHV-ers krijgen elk jaar een herhalingscursus waarin ze worden bijgeschoold. Ieder schooljaar worden minimaal twee ontruimingsoefeningen gehouden op school.

Internet gebruik

Mediawijsheid en internetgebruik

In alle groepen worden vanuit de leerlijn digitale geletterdheid lessen aangeboden. Zo worden de digitale vaardigheden van de kinderen uitgebreid en komen thema's als digitaal pesten en het invoeren van een juiste zoekterm aan bod. We werken in onze school met de methode 'Delta de draak'.

Dit is een methode voor het aanleren van ict-vaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden en computational thinking (het praktisch en creatief inzetten van digitale tools om een probleem op te lossen). Uiteraard past de leerstof bij de leeftijd van de leerlingen. Als een leerling niet weet wat een netwerk is, is het lastig om te begrijpen wat het internet is, hoe sociale media werken en wat de cloud is. Zodra een leerling de ‘digitale grammatica’ kent, leert het niet alleen sneller programmeren, maar begrijpt het ook beter waarom computers werken zoals ze werken. Delta de Draak leert geen digitale trucjes aan, maar leert om de digitale wereld fundamenteel te begrijpen.

In het algemene deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet. Daarnaast worden in de groepen 7 en 8 vanuit de leerlijn lessen aangeboden over bovenstaande thema’s zoals digitaal pesten, maar ook in positieve zin, bijvoorbeeld over het aanleren van de juiste zoektermen en het maken van een PowerPointpresentatie. Leerlingen werken alleen op de computer/laptop onder toezicht van een leerkracht. Voor het gebruik van de iPads gelden dezelfde regels als voor de

computers. Als leerlingen een mobiele telefoon of spelcomputer meenemen naar school worden deze ingeleverd en door de leerkracht bewaard. Diefstal, verlies of schade aan smartphone of spelcomputer valt niet onder de verzekering van de school.

Onze regels op het gebied van internet:

  • We maken alleen gebruik van door Kentalis toegestane en gecontroleerde apps en programma's
  • Alleen met toestemming mag persoonlijke informatie afgegeven worden. Denk aan een adres, telefoonnummer, de naam en locatie van de school
  • Alleen met toestemming van ouders/leerkrachten mogen foto's van personen verstuurd worden naar anderen via internet.

Medewerkers van Prof. Huizingschool mogen op social media - bijvoorbeeld Facebook en Instragram - geen uitingen en/of foto's plaatsen van collega's en leerlingen in verband met privacy. Leerlingen en ouders worden verzocht de privacy op social media in acht te nemen.

Gebruik van mobiele telefoon, tablets en spelcomputers

Het overgrote deel van onze leerlingen komt met de taxi naar school. Een deel van deze leerlingen heeft in de taxi de beschikking over een mobiele telefoon, tablet of spelcomputer voor vermaak tijdens de soms lange taxiritten. Als leerlingen op school komen gaat de mobiele telefoon uit. Diefstal, verlies of schade aan telefoons, tablets, spelcomputer valt niet onder de verzekering van de school.

Gedragsregels

Op de Prof. Huizingschool hanteren wij vijf omgangsregels voor in de school en op het plein. Door deze regels weten wij hoe we met elkaar om willen gaan en ze helpen wanneer je elkaar erop wilt aanspreken. De regels zijn via posters zichtbaar in de school. Naast de omgangsregels maken de leerlingen ook regels die specifiek gelden voor hun groep.

  •  Samen spelen, samen delen. Ik, jij, hij of zij… iedereen hoort erbij.
  •  Rennen doe je op het plein. Binnen moet het rustig zijn.
  •  Pesten is nooit goed. Zorg dus dat je aardig doet.
  •  Alle dingen hebben een doel. Kapot maken is niet cool.
  •  Ruzie lossen we met praten op. Anders zoeken we de juf of meester op.