Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Kwaliteitszorg

Wij bieden Boeiend onderwijs aan. Daarbij stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten en schoolbesprekingen van 2022-2023 is een jaarplan 2023-2024 opgesteld. In het jaarplan is aandacht voor de zes aspecten van het onderwijsleerproces en de inspectiestandaarden.

 

Doelen uit het jaarplan 2023-2024

  • In de groepen 1 t/m 8 werken we met het H-lesmodel.
  • In een kwaliteitskaart is beschreven wat wij verstaan onder goed klassenmanagement; we voeren dit gezamenlijk uit.
  • We hebben ons leerstofaanbod op orde. Het leerstofaanbod is verwerkt in onderwijsplannen, in de groepsplannen en in het weekrooster.
  • Onze lessen vullen wij actiever in door coöperatieve werkvormen in te zetten
  • Het versterken van de samenwerking binnen leerteams tussen leerteamcoördinator, IB'er, leerkrachten en logopedisten.
  • Schooljaar 2023-2024 verkrijgen we met elkaar meer kennis over traumasensitief onderwijs NT2 en werkgeheugen. Dit doen we op geplande studiedagen in het schooljaar.
  • Wij schrijven voor onze kernvakken technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, rekenen en sociaal-emotionele ontwikkeling onderwijsplannen uit.
  • De rollen en taken van een ieder in een leerteam, zorgteam en CVL zijn duidelijk; een kwaliteitskalender is opgesteld.
  • Herschrijven van onze vier zorgniveaus om beter grip te krijgen op 'Zicht op ontwikkeling'.

 

Te stellen doelen op het gebied van TOS

  • In januari 2024 hebben we een kwaliteitskaart TOS waarop de verschillende methodieken, ingezet om leerlingen met een TOS in de klas te laten ontwikkelen, staan beschreven.
  • In januari 2024 hebben we een onderwijsplan Taal en Mondelinge taalvaardigheid opgesteld met de verschillende deskundigen.
  • De informatie vanuit het masterplan geletterdheid is toegevoegd aan de te maken onderwijsplannen in het schooljaar 2023-2024.
  • Leerkrachten volgen de leergang TOS Methodieken.

 

Kwaliteitszorg

Het is van belang vanuit school, naar groep, naar leerling te werken. We zijn als team gezamenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de kinderen op onze school. Zo hebben we samen zicht op de ontwikkeling en op de ononderbroken leerlijn voor het kind.

Dat maakt dat het noodzakelijk is de focus te leggen op de juiste analyses, begripsvorming en het opstellen van bijbehorende acties. Deze acties staan in de kwaliteitskalender en kennen een duidelijk cyclisch kader. Daarnaast moesten we met elkaar als team in gesprek blijven over kwaliteit van onderwijs.

Onderwijsresultaten

Onderwijsresultaten

Het belangrijk te benoemen dat onze resultaten worden beïnvloed door de voortdurende in- en uitstroom (zie afbeelding volgende bladzijde). Bijvoorbeeld leerlingen die “gefrustreerd” instromen in de tweede helft van groep 4 kunnen bij de junitoetsen toets scores laten zien die erg laag zijn; als school heb je daar op dat moment geen invloed op gehad.

Kentalis stelt voor alle doelgroepen in het SO en VSO passende ambities. Dat is het resultaat dat we verwachten van de leerlingen op hun niveau. Alle in niveaus uitgewerkte ambities zijn te vinden in de algemene schoolgids: Ambities Kentalis Onderwijs.

Opbrengsten worden gemeten aan de hand van de Cito-toetsen die binnen de school afgenomen worden, passende bij de leerlijn van de stromen in de school.

Route 8 toets schooljaar 2022-2023

Dit schooljaar hebben we 30 schoolverlaters in de groepen 8. Van de 30 leerlingen hebben 30 leerlingen meegedaan aan de Route 8 eindtoets.

Voor geen enkele leerling hebben we een ontheffing aangevraagd op basis van uitstroom/advies in combinatie met de cognitieve mogelijkheden.

Van de 30 leerlingen hebben 13 leerlingen een uitstroom richting diplomagericht onderwijs en 16 leerlingen een uitstroom richting PRO en 1 leerling uitstroom ZML.

We hebben op basis van de ADIT, uitstroom, wens van ouders en advies keuzes gemaakt voor het afnemen van de Route 8 toets. Dit houdt in dat altijd naar de mogelijkheden van de leerling wordt gekeken voordat een ontheffing wordt aangevraagd.

Conclusie over advisering

Alle 30 leerlingen hebben in januari een advies betreffende het VO gekregen. Dit advies betreft het niveau van uitstromen en de mate van cluster-2 begeleiding die nodig is.

Van de 30 leerlingen vallen voor 4 leerlingen de adviezen wat hoger uit. Deze 4 leerlingen scoren boven verwachting, maar het uitstroomprofiel blijft onveranderd. Deze informatie kan invloed hebben op de leerroute die de leerlingen gaan volgen op het VSO.

Over deze leerlingen is contact geweest met de ontvangende school en natuurlijk met ouders. Ouders waren content met de scores, maar we hebben de schooladviezen niet veranderd. Dit heeft ook te maken met het complete beeld, zoals beschreven in het integratieve beeld van de leerlingen.

Van de leerlingen die de Route 8 toets hebben gemaakt correspondeert het Route 8 advies in 84%.

Twee keer per jaar - midden en eind schooljaar - maken wij een analyse opbrengst- en leerresultaten. Dit doen we op de volgende deelgebieden: leerlijnen jonge kind groepen 1 en 2, technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen, spelling, eindtoets groep 8, sociaal-emotionele ontwikkeling.  

 

Overgang naar een andere school

Dit schooljaar zijn 48 leerlingen uitgestroomd: 18 leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. Aan het eind van groep 8 zijn 30 leerlingen uitgestroomd; dit noemen we einduitstroom.

Informatie over eind uitstroom

  2020-2021 2021-2022 2022-2023
Praktijkonderwijs 5 16 16
Vmbo-bb 11 5 12
Vmbo-kb   2 1
Vmbo-t      
Totaal 20 24 30
Totaal naar regulier 1 3 3
Totaal naar (v)so 19 21 27

2020-2021:
Twee leerlingen stromen uit naar VSO dagbesteding/arbeid cluster-3.

2021-2022:
Één leerling stroomt uit naar VSO dagbesteding/arbeid binnen cluster-3; dit kan niet verwerkt worden in bovenstaand schema.

2022-2023:
Één leerling stroomt uit naar VSO dagbesteding/arbeid binnen cluster-3; dit kan niet verwerkt worden in bovenstaand schema.

De ambitie is leerlingen uit te laten stromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld.
In schooljaar 2020-2021 is dit bij 88% van de leerlingen - die na groep 8 de school verlaten - behaald. In schooljaar 2021-2022 is dit bij 83% van de leerlingen - die na groep 8 de school verlaten - behaald.

Informatie over tussentijdse uitstroom

  2020-2021 2021-2022 2022-2023
Basisonderwijs (bao)      10   9 10
Speciaal basisonderwijs (sbo) 6 11  
Speciaal onderwijs (so) 9   7
Thuiszitter met leerplichtontheffing      
Buitenland     1
Totaal 25 21 18

 

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging.

 

  2019-2020 2020-2021
Totaal uitgestroomde leerlingen 45 45
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt 35 39
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt 1 2
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt 7 4

 

Van de 45 leerlingen die in 2020-2021 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten; 39 leerlingen daarvan zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen.

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Sociale veiligheid

Het sociaal-emotioneel welbevinden van leerlingen heeft veel invloed op de algehele ontwikkeling. Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft gevolgen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Op de Prof. Huizingschool wordt systematisch aandacht besteed aan de sociale competenties. Methodieken die worden gebruikt zijn onder meer Petos, PAD en Spraakwaterval. Om de effecten van het aanbod en de ontwikkeling van de leerlingen op het gebied van de sociale competenties in kaart te brengen, gebruiken we de Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL).

De SCOL vullen we eens per schooljaar - in het najaar – in voor groep 1 tot en met 8. De SCOL analyseren en gebruiken we op individueel niveau, op groepsniveau en op schoolniveau. Op basis van de resultaten ondersteunen en begeleiden we de leerlingen zo gericht mogelijk. Zo worden zij optimaal voorbereid op een zoveel als mogelijk zelfredzaam functioneren in de maatschappij. Daarnaast helpt het ons om beleid te formuleren op schoolniveau.

Naast de SCOL is er de LeerlingSCOL, bestemd voor bovenbouwleerlingen (groep 6 t/m 8). Met de LeerlingSCOL meten we het oordeel van de leerling over zijn eigen sociaal competente gedrag. De LeerlingSCOL vullen de bovenbouw leerlingen van onze school eveneens eens per jaar - in het najaar - in.

Tegelijk met de LeerlingSCOL vullen de bovenbouwleerlingen de Monitor Sociale Veiligheid (MSV) in. Een deel van de vragen van de MSV komt overeen met de vragen van de leerlingSCOL. Met de MSV brengen we het welbevinden en de sociale veiligheid van onze leerlingen in kaart.

Schoolstandaard en ambitie SCOL, LeerlingSCOL en MSV

Met de schoolstandaard wijken we af van de landelijke norm. Al onze leerlingen zijn communicatief beperkt redzaam en weerbaar. Taal en communicatie spelen een grote rol in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Bij kinderen met een communicatieve beperking verloopt de sociaal-emotionele ontwikkeling en de ontwikkeling van sociale competenties minder vanzelfsprekend. Ook speelt de (innerlijke) taal een rol bij de controle van kinderen over hun eigen gedrag. We denken daarom dat het passend is een schoolstandaard te gebruiken en onze leerlingen te vergelijken met leerlingen met vergelijkbare communicatieve belemmeringen. De resultaten worden daarnaast gerelateerd aan de landelijke norm. Zo wordt inzicht gekregen in hoeverre de leerlingen op weg zijn naar het behalen van de landelijke norm en welke gerichte inzet nodig is om hier naartoe te werken.

Bij de najaar afname in schooljaar 2022-2023 is ervoor gekozen dezelfde schoolstandaard te gebruiken als bij de najaar afname in schooljaar 2021-2022. Hierdoor denken we de resultaten te kunnen vergelijken met de vorige afname en de effecten van aanbod en interventies te kunnen duiden.

De ambitie van de Prof. Huizingschool is dat 75% van de leerlingen de schoolstandaard behaalt.

De analyse van de SCOL en de leerlingSCOL wordt beschreven in het verantwoordingsdocument ‘Analyse Opbrengsten en Leerresultaten 2022-2023 Midden en Eind’.

Audit of inspectie

In februari 2023 heeft een deel-audit op onze school plaatsgevonden. Op basis van het auditrapport is het jaarplan bijgesteld en besproken met de inspecteur. De inspectie bezoekt de school in september 2023 op de volgende inspectiestandaarden OP2, SKA3, OR1.