Kwaliteitszorg
Op de Prof. Huizingschool werken we dagelijks aan boeiend én goed onderwijs. We stellen daarbij ambitieuze maar haalbare doelen, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Onze kwaliteitszorg is erop gericht om het onderwijs continu te verbeteren. Dit doen we volgens de 4D-cyclus van het Data – Duiden – Doelen – Doen.
- Data: We verzamelen gegevens, zoals leerresultaten en observaties.
- Duiden: We analyseren deze gegevens en bespreken samen wat ze ons vertellen.
- Doelen: Op basis hiervan stellen we concrete doelen vast.
- Doen: We voeren gerichte acties uit in de groepen en schoolbreed.
Aan het begin van elk schooljaar stellen we als team een jaarplan op. Dit doen we naar aanleiding van de opbrengsten en schoolbesprekingen van het voorgaande schooljaar. In het jaarplan beschrijven we de speerpunten en verbeteracties voor het komende schooljaar. Dit plan is gekoppeld aan ons kwaliteitsdocument en sluit aan op het bredere schoolplan (2024–2027).
We voeren 2x per schooljaar zelfevaluaties uit via de monitor op Mijnschoolplan.nl. Deze evaluaties helpen ons om scherp te blijven en geven richting aan onze keuzes voor de toekomst. 1x per schooljaar maken we een totaalevaluatie op ten behoeve van het komende jaarplan deze is terug te lezen in het M- E opbrengstendocument.
Zo zorgen we ervoor dat de kwaliteit van ons onderwijs op peil blijft en zich blijft ontwikkelen – altijd in het belang van onze leerlingen.
Ambities uit het jaarplan 2025-2026 Onderwijskundig beleid
Onze school heeft voor het komende jaar 2025-2026 de onderstaande ambities vastgesteld.
Ze vormen de focus voor ons handelen in schoolplan periode 2024-2027.
Het is belangrijk kritisch naar ons eigen handelen te kijken, duidelijke ambities stellen hoort hierbij. Onze ambities zijn:
Eind 2026 werken alle leerkrachten, onderwijsassistenten en logopedisten structureel met het H-lesmodel, gebaseerd op het Doordacht Passend Lesmodel. Het model vormt de basis voor doelgerichte en effectieve instructie, met name bij het aanbod van expliciete doelen op het gebied van de basisvaardigheden. Bij de jongste kinderen wordt het H-lesmodel flexibel ingezet, verspreid over meerdere momenten op de dag. Het H-lesmodel is zichtbaar en herkenbaar in alle groepen. De fases Ik, Jij, Wij, Jullie hangen zichtbaar in de klas en worden consequent toegepast. Ook binnen de groepslessen logopedie wordt het model ingezet, zodat er schoolbreed sprake is van een eenduidige didactische aanpak.
We hanteren hierbij de volgende uitgangspunten als essentieel:
- Het leerdoel wordt expliciet benoemd;
- De gekozen werkvorm sluit aan bij het doel;
- Differentiatie is zichtbaar en afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
Met deze aanpak streven we naar meer eigenaarschap bij leerlingen, hogere doelgerichtheid in ons onderwijs en een stevige borging van instructiekwaliteit binnen de basisvaardigheden.
Eind 2026 is er een duidelijke, doorlopende leerlijn zichtbaar in ons leerstofaanbod van groep 1 t/m 8. We werken doelgericht vanuit de SLO-doelen en maken gebruik van de CED-leerlijnen voor basisvaardigheden, waarbij we – waar nodig – bewust afwijken en passende perspectieven inzetten die aansluiten bij de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. De onderwijsplannen, themaplannen, groepsanalyses en weekroosters vormen samen een samenhangend geheel en zijn leidend voor het dagelijkse onderwijs. Deze documenten worden per groep zorgvuldig ingevuld en sluiten op elkaar aan binnen de korte-, midden- en langetermijnplanning van de 4D-cyclus op het gebied van leerlingenzorg. Zo creëren we een stevige basis voor doelgericht en afgestemd onderwijs op alle niveaus.
Eind 2026 hebben wij Close Reading structureel geïntegreerd in ons onderwijsplan Begrijpend Lezen. Onze ambitie is om leerlingen via deze aanpak dieper tekstbegrip bij te brengen door herhaald, doelgericht en interactief lezen van rijke, betekenisvolle teksten. We streven ernaar dat leerlingen kritisch leren denken, verbanden leren leggen en zich bewust worden van de opbouw en bedoeling van teksten. Leerkrachten faciliteren dit proces door middel van gerichte instructie, krachtige (denk)vragen en actieve dialoog.
Door Close Reading duurzaam te borgen, versterken we niet alleen het begrijpend lezen, maar ook de taalvaardigheid, woordenschatontwikkeling en het tekstbewustzijn van onze leerlingen.
Eind 2026 willen wij op onze school een leerlingenraad installeren om actief werk te maken van leerlingparticipatie en eigenaarschap. Onze ambitie is om leerlingen structureel een stem te geven in zaken die hen aangaan binnen de school. We willen hen laten meedenken, meepraten en – waar mogelijk – meebeslissen over onderwerpen zoals schoolregels, activiteiten, het leerklimaat en sociale veiligheid. Door de invoering van een leerlingenraad dragen we bij aan het ontwikkelen van democratisch burgerschap, betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel bij onze leerlingen. We zien de raad als een belangrijk middel om leerlingen te laten ervaren dat hun mening telt en dat zij invloed kunnen uitoefenen op hun leer- en leefomgeving op school.
Ambitie
Eind 2026 heeft onze school het meten van de beheersings- en ervaringsdoelen binnen het burgerschapsonderwijs structureel opgenomen in de toetskalender. Hiermee borgen we dat burgerschapsontwikkeling niet alleen thematisch en in de praktijk zichtbaar is, maar ook gericht gevolgd en geëvalueerd wordt. Daarnaast is het uitvoeren van de 4D-cyclus (Data – Duiden – Doelen – Doen) op schoolniveau verankerd in onze kwaliteitscyclus. Op deze manier monitoren en versterken we planmatig de kwaliteit en opbrengsten van het burgerschapsonderwijs, in lijn met onze bredere onderwijskundige ambities.
Onderwijsresultaten
We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties, leerlijnen en/of toetsen. Het is belangrijk te benoemen dat onze resultaten door de voortdurende in en uitstroom. Opbrengsten worden gemeten aan de hand van de Cito-toetsen die binnen de school afgenomen worden passend bij de leerlijn.
INFORMATIE OVER EIND UITSTROOM EN RESULTAAT
Op de Prof. Huizingschool heeft 88% van de leerlingen een toets-advies passend bij het voorlopige schooladvies.
100% van de leerlingen stroomt uit op het niveau van hun uitstroomprofiel (UP).
| 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 |
Eind toets | Route 8 | Route 8 | Route 8 |
Aantal leerlingen | 30/30 | 18/18 | 9/9 |
Aantal leerlingen ontheffing | 0 | 0 | 0 |
Uitstroom |
|
| |
Praktijkonderwijs | 16 | 5 | 3 |
Vmbo-BB | 12 | 10 | 4 |
Vmbo-KB | 1 | 3 | |
Vmbo-BB/KB | 2 | ||
Vmbo-TL |
| 0 | |
Totaal | 30 | 18 | 9 |
Ambitie en norm
Norm
Onze kinderen hebben een TOS of een vermoeden van TOS. Dit betekent dat onze leerlingen specifieke onderwijsbehoeften hebben die wij goed in beeld moeten hebben en houden. Als we het hebben over de norm, dan hebben we het over de waarden die passen bij de gestelde ontwikkelprognoses. De norm is de range waarbinnen de kinderen in ieder geval moeten ontwikkelen. De norm is een ondergrens, dit is het minimale wat wij met de kinderen willen behalen. De norm valt samen met onze basiskwaliteit. We volgen hierin de streefniveaus, de normen, die Kentalis opgesteld heeft.
Wij stellen de uitstroomniveaus vast vanaf eind groep 4. Tot en met groep 4 hanteren het leerrendement verwachtingen passend bij uitstroom op het niveau van VMBO- KBL.
Normen (range) passend bij de ontwikkelprognoses:
Technisch lezen
| Ontw. progn. In Parnassys | Range | DLE-groei afgerond |
PrO | 50% | 26-50% | 2 |
VMBO-B | 65% | 51-65% | 3 |
VMBO-K | 83% | 66-83% | 4 |
VMBO-T | 99% | 84-99% | 5 |
Havo/vwo | 117% | 100-117% | >5 |
Begrijpend lezen
| Ontw. progn. In Parnassys | Range | DLE-groei afgerond | Referentieniveau groep 8 op signaleringswaarde |
PrO | 50% | 26-50% | 2 | <1F |
VMBO-B | 65% | 51-65% | 3 | (<)1F |
VMBO-K | 83% | 66-83% | 4 | 1F |
VMBO-T | 99% | 84-99% | 5 | 2F |
Havo/vwo | 117% | 100-117% | >5 | >2F |
Rekenen-wiskunde
| Ontw. progn. In Parnassys | Range | DLE-groei afgerond | Referentieniveau groep 8 op signaleringswaarde |
PrO | 50% | 26-50% | 2 | <1F |
VMBO-B | 65% | 51-65% | 3 | (<)1F |
VMBO-K | 83% | 66-83% | 4 | 1F |
VMBO-T | 99% | 84-99% | 5 | 1S |
Havo/vwo | 117% | 100-117% | >5 | >1S |
Spelling
| Ontw. progn. In Parnassys | Range | DLE-groei afgerond |
PrO | 50% | 26-50% | 2 |
VMBO-B | 65% | 51-65% | 3 |
VMBO-K | 83% | 66-83% | 4 |
VMBO-T | 99% | 84-99% | 5 |
Havo/vwo | 117% | 100-117% | >5 |
Gebaseerd op referentieniveaus, OPP-trap, CED en overleg Cito
Ambitie
Naast de normen hebben we ook ambities vastgesteld. Een ambitie is een streven. We willen het liefst dat alle kinderen de school verlaten met een fundamenteel niveau; het 1F niveau. Gezien onze doelgroep en de trend van de afgelopen jaren, weten we dat dit streven niet realistisch is. Toch geloven we in hoge verwachtingen en stellen we naast onze normen ook ambities.
Groep 1 t/m 4: Alle vakken
We stellen de uitstroomniveaus per leerling vast vanaf eind groep 4. We gaan uit van een beheersingsverwachting van 66% of hoger, passend bij een uitstroomprofiel VMBO KBL of hoger. Op basis van de informatie rondom onze doelgroep en de behaalde resultaten van de afgelopen jaren, zetten we de ambitie voor onze leerlingen als volgt neer voor de groepen 1 t/m 4:Ambitie:
40% van onze leerlingen behaalt een leerrendement van 66 % of hoger (passend bij de range VMBO KBL).
Groep 5 t/m 8: per vakgebied
Kentalis ambitie
75% van de leerlingen scoort binnen of boven de range voor Technisch Lezen, Rekenen-wiskunde en Spelling. 50% van de leerlingen scoort binnen of boven de range voor Begrijpend Lezen. We werken toe naar 75%.Prof. Huizingschool ambitie
Wij vinden het percentage van 50% bij begrijpend lezen te laag en stellen deze bij naar 75%. Naast de Kentalis ambitie stellen we ook ambities op het referentie niveau.
We stellen de volgende ambities per vakgebied gekoppeld aan het uitstroomprofiel:
Leesvaardig- heid | 100% Van onze leerlingen met een uitstroomniveau Kader en hoger behaalt het 1F niveau. 80% Van onze leerlingen met het uitstroomniveau Basis behaalt het 1F niveau. 25% Van onze leerlingen behaalt het 2F niveau. |
Rekenen | 100% Van onze leerlingen met een uitstroomniveau Kader en hoger behaalt het 1F niveau. 25% Van onze leerlingen met het uitstroomniveau Basis behaalt het 1F niveau. 10% Van al onze leerlingen behaalt het 1S niveau. |
Taal- verzorging | 100% Van onze leerlingen met een uitstroomniveau Kader en hoger behaalt het 1F niveau. 60% Van onze leerlingen met het uitstroomniveau Basis behaalt het 1F niveau. 10% Van onze leerlingen behaalt het 2F niveau. |
De afgelopen jaren hebben wij de volgende scores behaald met de kinderen eind 8:
Up | Eindtoets Leesvaardigheid | Eindtoets Taalverzorging | Eindtoets Rekenen | |||||||||||
Aantal | Percentage 1F | Percentage 2F | Percentage 1F | Percentage 2F | Percentage 1F | Percentage 1S | ||||||||
23-24 | 24-25 | 23-24 | 24-25 | 23-24 | 24-25 | 23-24 | 24-25 | 23-24 | 24-25 | 23-24 | 24-25 | 23-24 | 24-25 | |
KB | 3 | 100% | 67% | 100% | 100% | |||||||||
BB | 10 | 6 | 70% | 100% | 10% | 70% | 100% | 20% | 33% | |||||
PRO | 5 | 3 | 80% | 67% | 0% | 0% | 0% | 0% | ||||||
Totaal | 18 | 9 | 78% | 89% | 17% | 56% | 67% | 28% | 22% |
Uitstroom conform UP
Kentalis onderwijs stelt voor alle doelgroepen de volgende algemene ambities:
- Minimaal 75% van de leerlingen stroomt aan het eind van de schoolloopbaan uit op het benodigde niveau voor het uitstoomniveau zoals 2 jaar vóór uitstroom gesteld in het ontwikkelingsperspectief.
De ambitie is leerlingen uit te laten stromen op het niveau van hun vastgestelde uitstroomprofiel. | ||
2022 - 2023 | 100% van de leerlingen | Na groep 8 de school verlaten - behaald |
2023 - 2024 | 89% van de leerlingen | Na groep 8 de school verlaten - behaald |
2024 - 2025 | 100% van de leerlingen | Na groep 8 de school verlaten - behaald |
INFORMATIE OVER ZIJ – DOOR EN UITSTROOM
|
| 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-205 |
| Aantal leerlingen op school 1 oktober |
|
| |
Uitstroom | Schoolverlater | 30 | 18 | 9 |
Uitstroom | Regulier voortgezet onderwijs |
| 2 | 3 |
Uitstroom | Voortgezet speciaal onderwijs (VSO) |
| 16 | 6 |
Uitstroom | VSO dagbesteding/arbeid cluster 3 | 1 |
| |
Zij- uitstroom | Basisonderwijs (bao) | 10 | 3 | 3 |
Zij- uitstroom | Speciaal basisonderwijs (sbo) |
|
| 1 |
Zij- uitstroom | Speciaal onderwijs (so) | 7 | 3 | |
Zij- uitstroom | Thuiszitter met leerplichtontheffing |
|
| |
Zij – uitstroom | Buitenland | 1 | 1 | |
Zij- uitstroom | Overige bestemming |
|
| |
Doorstroom | Doublures leerjaar 3-8 | 0 | 0 | 0 |
Doorstroom | Kleuterverlenging | 1 | 2 | 3 |
Doorstroom | Leerling ouder dan 12 jaar | 3 | 5 | 1 |
|
|
|
|
INFORMATIE OVER VERVOLGSUCCES (BOK) BESTENDIGING ONDERZOEK
Van alle leerlingen die onze schoolverlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging.
| 2020-2021 | 2021 - 2022 | 2022 – 2023 | 2023-2024 |
Totaal uitgestroomde leerlingen | 45 | 45 | 51 | 24 |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 39 | 44 | 46 |
|
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 2 | 1 | 3 |
|
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 4 | 0 | 1 |
|
Uit bovenstaande gegevens kunnen we concluderen dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen.
Doorstroomtoets - Route 8 toets schooljaar 2023-2024
In schooljaar 2024 - 2025 hadden we 9 schoolverlaters in de groepen 8.
De ambitie (75%) om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, is behaald.
Opbrengsten sociale competenties
Het sociaal-emotioneel welzijn van kinderen is heel belangrijk voor hun ontwikkeling. Bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) kan deze ontwikkeling soms moeilijker verlopen. Op de Prof. Huizingschool besteden we daarom systematisch aandacht aan het versterken van sociale vaardigheden.
We gebruiken verschillende methodes, zoals PeTOS en Spraakwaterval, om leerlingen hierbij te helpen. Om goed te volgen hoe het met de sociale vaardigheden van onze leerlingen gaat, maken we gebruik van de Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL) voor de groepen 3 tot en met 8. Daarnaast gebruiken we voor de groepen 6 tot en met 8 ook de Leerling-SCOL, waarbij leerlingen zelf aangeven hoe zij hun sociale gedrag ervaren. Voor de jongste groepen 1 en 2 volgen we de sociale ontwikkeling via de leerlijnen Jonge Kind in het systeem ParnasSys.
De SCOL en Leerling-SCOL vullen we één keer per jaar in, in het najaar. De resultaten bekijken we op verschillende niveaus: per leerling, per groep en voor de hele school. Zo kunnen we gerichte ondersteuning bieden, zodat de leerlingen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen en uiteindelijk zo zelfstandig mogelijk kunnen meedoen in de maatschappij. Tijdens onze grote schoolbesprekingen bepalen we op basis van deze gegevens ook de schooldoelen en ons beleid.
Onze ambitie is dat 75% van de leerlingen voldoet aan onze eigen schoolstandaard voor sociale competenties. Deze standaard wijkt af van de landelijke norm, omdat wij rekening houden met het feit dat al onze leerlingen communicatie-uitdagingen hebben. Taal en communicatie zijn namelijk heel belangrijk voor het sociaal-emotioneel functioneren en het leren omgaan met zichzelf en anderen. Omdat deze ontwikkeling bij kinderen met een communicatieve beperking niet vanzelf gaat, vergelijken wij onze leerlingen met andere kinderen die ook communicatieproblemen hebben. Tegelijkertijd houden we ook de landelijke norm in de gaten om te zien hoe onze leerlingen zich daartoe verhouden en waar we extra aandacht aan moeten besteden.
De resultaten van deze onderzoeken beschrijven we in ons verantwoordingsdocument, zodat we transparant zijn over de opbrengsten en onze aanpak.
Onze doelen voor schooljaar 2025 2026 zijn:
In november 2025 is er een onderwijsplan SEO opgesteld, met de handreiking SEOCC van Kentalis als onderlegger, waarin het gehele aanbod en de afspraken rondom SEO(CC) zijn beschreven;
- De visie op het gebied van SEO is vanuit de kleine schoolbespreking in april 2025 vastgesteld en opgenomen in het onderwijsplan
- De onderdelen van het onderwijsplan SEO zijn concreet geformuleerd en afgestemd met de overige Expertgroepen
- De afspraken over het aanbod vanuit PeTOS (o.a. in samenhang met Spraakwaterval) zijn beschreven in het onderwijsplan SEO
- De afspraken gericht op het bevorderen van de sociale veiligheid zijn beschreven in het onderwijsplan SEO
In oktober 2025 heeft de Expertgroep SEO een scholingsplan opgesteld m.b.t. scholing van het team op inhoud en uitvoering van de handreiking SEOCC voor TOS.
Eind schooljaar 2025-2026 kennen de teamleden de inhoud van de handreiking SEOCC voor TOS (Kentalis).
Met ingang van schooljaar 2025-2026 worden de opbrengsten op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling voor groep 1 en 2 in kaart gebracht a.d.h.v. de leerlijnen in Parnassys.
Resultaten Sociale Veiligheid
Monitor Sociale Veiligheid (MSV)
In maart vullen de bovenbouwleerlingen groepen 5 t/m 8 de Monitor Sociale Veiligheid (MSV) in. Met de MSV brengen we het welbevinden en het gevoel van sociale veiligheid van onze leerlingen in kaart.
Ambitie:
De ambitie van Kentalis ten aanzien van de sociale veiligheid is dat meer dan 90% van de leerlingen:
- een hoge mate van sociale veiligheid binnen de school ervaart
- een hoge mate van welbevinden ervaart
- geen aantasting van de fysieke en sociale veiligheid ervaart
Resultaten:
Onderdeel MSV | Gemiddelde percentage behaald |
Sociale veiligheid | 83% |
Welbevinden | 89% |
Geen aantasting fysieke- en sociale veiligheid | 90% |
Ambitie
Onze ambitie is dat meer dan 90 % van de leerlingen zich veilig voelt.
Doelen
Naar aanleiding van bovenstaande analyse, hebben we met elkaar de volgende doelen opgesteld:
- het vergroten van het gevoel van sociale veiligheid, m.n. in de gang en op het plein (minimaal conform de gestelde ambities).
- Beter zicht op/ uitdiepen van situaties waarin leerlingen een verhoogd gevoel van onveiligheid ervaren.
- Er is schoolbreed afstemming en een doorgaande lijn m.b.t. het schoolklimaat, het doorleven en uitdragen van omgangsregels en het naleven daarvan.
De resultaten van MSV worden beschreven in het verantwoordingsdocument van de school en toegevoegd aan het ISD (Internet Schooldossier van de Inspectie van het Onderwijs).
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Ouder ervaringenonderzoek
Eén keer in de twee jaar nemen wij het ouder ervaringen onderzoek af. Dit schooljaar 2024 2025 hebben wij 66 respondenten van de 139 gezinnen. Een responspercentage van 48%. Wij zijn blij met het rapportcijfer 8,9.
Leerlingen ervaringenonderzoek
Deze vragenlijs is afgenomen in de periode van januari 2025 tot mei 2025. Totaal aantal respondenten 70 met een responspercentage van 99%. Wij zijn blij met een rapportcijfer van 8,6.
Medewerkerstevredenheid
Eén keer in de vier jaar is er een medewerkerstevredenheid onderzoek dat Kentalis breed wordt afgenomen. In het kort staan hieronder de scores. Het responspercentage van onze school was 40%,wat voldoende is. Op vier thema's van het onderzoek komen de volgende scores tot uitdrukking: Autonomie 7,2 Sociale veiligheid 7,5 Werkgeverschap van Kentalis 4,9 Bevlogenheid 7,2. Dit zijn de opbrengsten van 2022.
Audit of inspectie
Maatregelen
Op basis van de resultaten en analyses van het afgelopen schooljaar hebben we voor 2025-2026 een aantal belangrijke verbetermaatregelen vastgesteld. Deze dragen bij aan het versterken van ons onderwijs en de ontwikkeling van onze leerlingen.
1. Heldere onderwijsplannen voor basisvaardigheden
We zorgen dat alle plannen voor rekenen, taal, lezen en schrijven helemaal op orde zijn. Ze sluiten aan bij de leerlijnen van de CED-Groep en geven duidelijk richting aan ons onderwijs: doelgericht, actueel en passend bij de behoeften van onze leerlingen.
2. Een actieve leerlingenraad
We willen leerlingen meer betrekken bij het reilen en zeilen op school. Daarom richten we een leerlingenraad op. Deze geeft kinderen een stem: ze mogen meedenken, meepraten en – waar dat kan – meebeslissen over onderwerpen die voor hen belangrijk zijn.
3. Werken aan sociaal-emotionele ontwikkeling
In 2025-2026 starten we met het implementeren van het Masterplan Sociaal-Emotionele Ontwikkeling (SEO) van Kentalis. We bouwen daarmee aan een veilige, stimulerende leeromgeving waarin elke leerling zich sociaal-emotioneel goed kan ontwikkelen. Dit doen we met een gezamenlijke aanpak, duidelijke kaders en gerichte acties die zorgen voor rust, structuur en verbinding.
Deze verbeteringen zijn onderdeel van onze kwaliteitscyclus. We volgen de voortgang goed en kijken steeds naar de impact op ons onderwijs. Zo blijven we gericht werken aan kwaliteit, ontwikkeling en toekomstgericht leren.