Hoe leren kinderen met en zonder TOS sociaal-emotionele vaardigheden: via impliciet en/of expliciet leren?

Doelgroep
Taalontwikkelingsstoornis (TOS)
Nog lopend onderzoek

Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben vaak problemen met sociaal-communicatieve vaardigheden. Ze hebben bijvoorbeeld moeite met het uiten van gedachten en gevoelens. En zij begrijpen emotionele uitdrukkingen van gezichten minder goed. Wij leren deze vaardigheden vooral op een automatische (impliciete) manier en niet door het bewust leren van regeltjes. Mogelijk hangen de zwakke sociaal-communicatieve vaardigheden bij kinderen met TOS mogelijk samen met zwak impliciet leren.

Onderzoek

We onderzoeken de relatie tussen sociaal-communicatieve vaardigheden en impliciet leren bij kinderen met TOS. Dit gebeurt met een nieuwe impliciete leertaak. We meten de sociaal-communicatieve vaardigheden van 48 kinderen met TOS en vergelijken deze vaardigheden met die van 48 kinderen zonder TOS in de leeftijd van 10-12 jaar. Ook onderzoeken we of een impliciete leerinterventie voor het herkennen van emotionele uitdrukkingen op gezichten werkt bij kinderen met TOS. Het herkennen van emotionele uitdrukkingen op gezichten wordt gezien als een belangrijke voorwaarde voor het leren van sociaal-emotionele vaardigheden en sociale adaptatie.

Meer informatie

  • Looptijd: 1 september 2021 - 31 december 2023
  • Prof. dr. Constance Vissers, projectleider, senior onderzoeker Kentalis en bijzonder hoogleraar Behavioural Science Instituut, Radboud Universiteit
    Dr. Roald Maes, senior onderzoeker Donders Instituut, Radboud Universiteit
    Dr. Daan Hermans, senior onderzoeker Kentalis 
    Dr. Annette Scheper, senior onderzoeker Kentalis 
    Dr. Fenny Zwart, senior onderzoeker dr. Leo Kannerhuis
    Uitvoerend junior onderzoeker(s) Kentalis
  • Contact: Constance Vissers c.vissers@kentalis.nl