Onze school

Inleiding

Beste ouder of verzorger,

Fijn, dat u deze schoolgids leest! Uw kind gaat naar een school van Kentalis, of krijgt begeleiding van één van onze ambulant begeleiders op een andere school. In deze gids vindt u belangrijke informatie over ons onderwijs en de ondersteuning die wij bieden.

Naast de algemene schoolgids heeft elke school ook een eigen gids met specifieke informatie. Beide gidsen kunt u gemakkelijk online vinden op de schoolpagina van Kentalis. Voor de zomervakantie ontvangt u tevens een handige Skelp-kalender met praktische zaken, zoals schooltijden en vakanties.

Onze school en ambulante begeleiding vallen onder Stichting Kentalis Onderwijs. Waar we in deze gids spreken over ‘ouders’, bedoelen we natuurlijk ook verzorgers.

We gaan altijd uit van de mogelijkheden en talenten van uw kind en vinden het heel belangrijk dat uw kind zich thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. U leest in deze gids meer over onze werkwijze en visie. 
Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij, van ons lesaanbod tot de taken van de medezeggenschapsraad. Wij vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk. Daarom nodigen we u regelmatig uit op school. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen heeft over ons onderwijs. 

Belangrijk om te weten: Met ingang van het schooljaar 2023-2024 werken wij niet meer met gemengde groepen van slechthorende leerlingen en leerlingen met TOS.  Concreet betekent dit dat slechthorende leerlingen met ingang van 1 januari 2023 geen arrangement meer krijgen voor een TOS-school en dus geen onderwijs meer kunnen volgen op De Skelp. 

Deze keuze is Kentalis-breed gemaakt om onze expertise per doelgroep goed te kunnen toepassen en borgen.

We kijken uit naar een fijne samenwerking in het nieuwe schooljaar!

Hartelijke groet,

Egbert Zwolle, 
directeur SO De Skelp

 

Onze school

In mei 1970 startte De Skelp als school voor speciaal onderwijs in Drachten. In het begin was het alleen een school voor slechthorende leerlingen. In 1974 kwam er een afdeling bij voor leerlingen met spraak- en/of taalproblemen. In 1978 verhuisde de school naar De Wetterwille. Met ingang van 1 januari 2025 zijn wij verhuisd naar ons nieuwe schoolgebouw Samen Kansrijk aan de Noorderhogeweg.

In het nieuwe schoolgebouw werken wij samen met de scholen die vallen onder Noorderkracht (SBO It Heechhof, SBO Sjalom, SO De Saffier en SO Kleurryk. De scholen van Noorderkracht en Kentalis De Skelp vormen samen Samen Kansrijk.
 

De Skelp is een neutraal-bijzondere basisschool. Dit betekent dat wij respect hebben voor ieders levensbeschouwelijke of culturele achtergrond.


 

Onze visie

Wij zijn een school die speciaal onderwijs biedt aan kinderen voor wie communiceren niet vanzelfsprekend is. Veel van onze leerlingen hebben een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Dat betekent dat praten, luisteren, begrijpen of jezelf duidelijk maken moeilijker kan zijn. Wij helpen kinderen om hierin te groeien, zodat ze zich goed kunnen ontwikkelen en vol vertrouwen kunnen meedoen in de maatschappij.

Wat wij belangrijk vinden
Op de Skelp vinden we het belangrijk dat elk kind zich veilig, gezien en gewaardeerd voelt. Elk kind is uniek en heeft eigen talenten. Daarom kijken we goed naar wat een kind nodig heeft om te leren en zich te ontwikkelen. We passen ons onderwijs aan op het tempo, de interesses en de mogelijkheden van het kind. Dit noemen we adaptief onderwijs.

We willen dat kinderen:

  • Zelf keuzes leren maken (autonomie)
  • Zichzelf kunnen redden en taken aankunnen (competentie)
  • Zich veilig en geaccepteerd voelen (relatie)

Deze drie basisbehoeften vormen de kern van ons onderwijs.

Samen met ouders
Ouders zijn voor ons belangrijke partners. We geloven dat goed onderwijs begint met een goede samenwerking. Ouders kennen hun kind het best. Daarom overleggen we regelmatig, delen we informatie en maken we samen plannen. Zo zorgen we ervoor dat school en thuis goed op elkaar aansluiten.

Onderwijs én zorg
Op De Skelp werken we met een team van deskundigen: leerkrachten, logopedisten, onderwijsassistenten en andere begeleiders. Samen zorgen we voor een veilige, gestructureerde en stimulerende leeromgeving. We stemmen onderwijs en zorg goed op elkaar af, zodat elk kind de juiste ondersteuning krijgt.

Onze missie: samen leren communiceren
Onze missie is: Samen leren communiceren. Voor veel kinderen op De Skelp is communiceren niet vanzelfsprekend. Daarom oefenen we de hele dag door met taal. Niet alleen in taallessen, maar ook tijdens rekenen, spel, creatieve vakken en gesprekken. We helpen kinderen om zich beter uit te drukken, anderen te begrijpen en zelfvertrouwen te krijgen in communicatie.

Onze kernwaarden
We werken vanuit drie belangrijke waarden:

  • Toegewijd: we hebben hart voor onze leerlingen en hun ouders. We luisteren, denken mee en zijn betrokken.
  • Vakkundig: we zijn goed opgeleid, blijven leren en gebruiken de nieuwste inzichten uit onderzoek.
  • In dialoog: we praten met elkaar, luisteren goed en werken samen met ouders, collega’s en andere organisaties.

Hoe we lesgeven
Op De Skelp geven we les op een manier die kinderen helpt om echt te leren. We:

  • Leggen duidelijk uit wat kinderen gaan leren en waarom
  • Gebruiken veel visuele ondersteuning, zoals plaatjes, gebaren en concreet materiaal
  • Zorgen dat kinderen actief meedoen en samenwerken
  • Passen de lessen aan op het niveau van het kind
  • Hebben hoge realistisch verwachtingen
  • Herhalen regelmatig en gebruiken verschillende werkvormen
  • Stimuleren kinderen om vragen te stellen en zelf na te denken

We volgen de ontwikkeling van kinderen goed en passen ons onderwijs aan als dat nodig is. We werken volgens het principe: Data – Duiden – Doelen – Doen. Dat betekent dat we kijken naar de resultaten, deze analyseren en ons onderwijs daarop aanpassen.

Hoe kinderen leren
Kinderen leren op hun eigen manier. De één leert door te doen, de ander door te kijken of te luisteren. We zorgen voor een afwisselend aanbod, werken met thema’s en stimuleren samenwerking. We willen dat kinderen nieuwsgierig zijn, betrokken blijven en zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces.

We gebruiken leerlijnen en arrangementen die passen bij het niveau en de toekomstmogelijkheden van het kind. Zo zorgen we ervoor dat elk kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen, zowel op school als daarna.

Voorbereiden op de toekomst
De wereld verandert snel. Daarom leren we kinderen ook vaardigheden die ze later nodig hebben, zoals:

  • Omgaan met computers en sociale media
  • Samenwerken
  • Creatief en probleemoplossend denken
  • Plannen en reflecteren

We gebruiken de wereldoriëntatie methode BLINK. Dit is een thematische manier van werken waarbij kinderen leren over de wereld, zichzelf en anderen. Ze doen kennis op én oefenen met belangrijke vaardigheden voor de 21e eeuw.

Onderwijs voor kinderen met TOS
Veel kinderen op De Skelp hebben een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Dat betekent dat praten, luisteren of begrijpen moeilijker gaat. Daarom:

  • Passen we onze manier van praten en lesgeven aan
  • Oefenen we de hele dag door met taal
  • Besteden we extra aandacht aan hoe kinderen zich voelen en hoe ze met anderen omgaan
  • Zorgen we voor een veilige en duidelijke leeromgeving

We werken samen met ouders om te zorgen dat kinderen ook buiten school goed kunnen meedoen. We zoeken samen naar manieren om wat op school geleerd wordt, ook thuis en in de vrije tijd toe te passen.

Een lerende organisatie
De Skelp is een school die blijft leren. We werken planmatig, stellen doelen en evalueren regelmatig. We leren van elkaar, van ouders en van andere organisaties. Zo blijven we ons onderwijs verbeteren. We willen een expertorganisatie zijn: een school waar ouders en kinderen kunnen rekenen op de beste kennis en begeleiding.

Een uitgebreide versie van de missie en visie van De Skelp vindt u hier. 

Een versie van onze missie en visie in voor onze leerlingen, in eenvoudige taal, vindt u hier

 

 

 

 

Onze leerlingen

De Skelp is een school voor leerlingen van 4 tot 12 jaar. Er wordt onderwijs gegeven aan leerlingen die ernstige problemen hebben op het gebied van de communicatie.
De grootste groep leerlingen op de Skelp heeft een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Zij ervaren problemen op het gebied van het taalbegrip en/of de taalproductie. Bij veel van deze leerlingen is sprake van meervoudige problematiek. Om in aanmerking te komen voor onderwijs op De Skelp moet bij leerlingen de taalontwikkelingsstoornis voorliggend zijn.

In het schooljaar 2025-2026 volgt nog een kleine groep leerlingen onderwijs op De Skelp vanwege slechthorendheid (SH).  Wij bieden deze kinderen onderwijs met gebruik van solo- of klassenapparatuur en we leren ze om te gaan met het feit dat ze niet goed kunnen horen. Zoals eerder aangegeven in deze schoolgids worden er m.i.v. 1 augustus 2023 geen nieuwe leerlingen met SH op de Skelp geplaatst.  SH-leerlingen die nu op De Skelp zitten, kunnen op De Skelp blijven.

Een taalontwikkelingsstoornis en/of ernstige gehoorverliezen zijn van invloed op de persoonlijke ontwikkeling en het leerproces. Een goed pedagogisch klimaat, met veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en persoonsvorming, draagt niet alleen bij aan het welbevinden van de leerlingen, maar bevordert ook de leerontwikkeling. De Skelp maakt in de eerste plaats gebruik van de gesproken taal als communicatiemiddel, maar steeds ondersteund met visuele middelen en waar nodig door middel van Nederlands ondersteund met Gebaren (NmG). 

(Extra) Ondersteuning

Om toegelaten te worden tot het speciaal onderwijs op De Skelp, heeft een leerling een beschikking nodig van de Commissie van Onderzoek (CvO). 

Waar werken we aan?

Het onderwijsaanbod voor onze leerlingen richt zich op het opdoen van positieve ervaringen in de communicatie en de uitbreiding van de taalvaardigheid. Een belangrijk doel is dat leerlingen (weer) plezier krijgen in communiceren. Ze kunnen taal dan ook beter leren. We zetten bij de communicatie ondersteunende middelen in, waaronder gebaren, beeldmateriaal en pictogrammen. Voor een positief en reëel zelfbeeld, is het voor alle leerlingen belangrijk dat ze leren omgaan met de gevolgen van hun beperking. Daar besteden we op school bewust aandacht aan en we stimuleren het uitwisselen van ervaringen, om op die manier ook van elkaar te leren.

Leerlingen met TOS kunnen instromen vanaf vier jaar. Ze verlaten onze school doorgaans in het schooljaar dat zij twaalf jaar worden. Sommige leerlingen volgen bij ons onderwijs vanaf de kleuterleeftijd. Er zijn ook leerlingen die eerst ergens anders onderwijs volgden en daarna zijn gestart op De Skelp. Als het mogelijk is, gaan onze leerlingen (weer) naar een reguliere basisschool.

ONDERSTEUNINGSPLAN

Bij Kentalis De Skelp Drachten staat de ontwikkeling van spraak, taal en communicatie centraal. Wij bieden onderwijs aan leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) die een cluster 2-indicatie hebben. Ons doel is om elke leerling optimaal tot zijn recht te laten komen binnen een veilige, gestructureerde en talige omgeving.

Doel van onze ondersteuning

-Bevorderen van communicatieve redzaamheid
-Ondersteunen van sociaal-emotionele ontwikkeling
-Stimuleren van taalontwikkeling en interactie
-Vergroten van zelfstandigheid en participatie

Werkwijze

Wij werken met methodieken zoals PeTOS, die speciaal zijn ontwikkeld voor cluster 2-leerlingen. De ondersteuning is thematisch, visueel ondersteund en afgestemd op de individuele behoeften van het kind. Er wordt gewerkt in kleine groepen en er is veel aandacht voor herhaling, structuur en veiligheid.

Wat bieden wij?

Basisondersteuning

Iedere leerling met een cluster 2-arrangement ontvangt ondersteuning passend bij de onderwijsbehoeften. Dit bestaat onder andere uit:

  • Basiszorg en pedagogisch klimaat
    Structuur, veiligheid, voorspelbaarheid en een communicatievriendelijke leeromgeving
     
  • Toegankelijke communicatievormen
    Gebruik van ondersteunende communicatiemiddelen en visuele ondersteuning
     
  • Gespecialiseerde leerkrachten en onderwijsassistenten
    Bekwaam in het omgaan met taalontwikkelingsstoornissen, gehoorproblemen of communicatieve beperkingen
     
  • Aanpassing van het lesmateriaal en het lesprogramma
    -Didactische aanpassingen en gebruik van specifieke methoden gericht op taal/communicatieontwikkeling
    -Een aangepast taalaanbod met veel herhaling, visualisering en expliciete instructie
     
  • Samenwerking met ouders/verzorgers
    Regelmatig overleg en gezamenlijke doelen voor ontwikkeling en ondersteuning
     
  • Gebruik van een handelingsgericht werken aanpak (HGW)
    Systematisch volgen en evalueren van ontwikkeling

Extra ondersteuning

Sommige leerlingen hebben tijdelijk of langdurig meer ondersteuning nodig. Denk aan:

  • Individuele of intensieve logopedie
    Gericht op specifieke communicatieproblemen die meer aandacht vereisen
     
  • Aanpassing van het leertraject of onderwijs op maat
    Bijvoorbeeld een individueel ontwikkelingsplan met afwijkende doelen en leerroute
     
  • Psychologische of orthopedagogische begeleiding
    Diagnostiek of behandeling bij bijkomende problematiek (zoals ASS, ADHD etc.)
     
  • Overleg met Kentalis Zorg: ketenpartners of jeugdhulpverlening
    Indien er sprake is van bredere ondersteuningsbehoeften buiten het onderwijs
     
  • Ondersteuning bij zelfregulatie en communicatieve redzaamheid

Betrokkenheid van leerlingen bij het ondersteuningsbeleid
Op De Skelp vinden we het belangrijk dat leerlingen zich gehoord en gezien voelen. Daarom hebben we hen actief betrokken bij het vormgeven van ons ondersteuningsbeleid. Voordat de schoolgids wordt vastgesteld, hebben we leerlingen de gelegenheid gegeven om hun mening te geven over zowel de basisondersteuning als het aanvullende ondersteuningsaanbod.
Dit hebben we gedaan via kindgesprekken, het leerlingervaringenonderzoek, de leerlingenraad en een korte enquete in de bovenbouw. De inzichten die hieruit naar voren kwamen, hebben we gebruikt om ons beleid verder aan te scherpen en beter af te stemmen op de behoeften van onze leerlingen.

Ons team

Onze school beschikt over een deskundig multidisciplinair team, waaronder:

  • Logopedisten en taalspecialisten
  • Orthopedagoog
  • Intern begeleider
  • Schoolmaatschappelijk werker
  • Onderwijsassistenten

Al onze specialisten zijn getraind in het werken met leerlingen met een TOS

Toelating & indicatie

  • Leerlingen worden toegelaten op basis van een geldige cluster 2-indicatie van de Commissie van Onderzoek (CvO)
  • Wij bieden geen onderwijs aan leerlingen met andere indicaties, zoals doofheid, mervoudige beperkingen of intensieve medische zorg
  • Indien twijfel bestaat over passendheid, bespreken we dit zorgvuldig met ouders, het samenwerkingsverband en eventuele externe hulpverleners

Grenzen van onze ondersteuning

In enkele situaties kunnen wij geen passend onderwijs bieden, bijvoorbeeld bij:

  • Ernstig ontregelend of agressief gedrag
  • Behoefte aan voortdurende 1-op-1-begeleiding
  • Zeer complexe medische zorgvragen

In zulke gevallen zoeken we samen met ouders en betrokken instanties naar een passende plek.

Samenwerking met ouders

We vinden het belangrijk dat ouders actief betrokken zijn bij de ontwikkeling van hun kind. Ouders zijn belangrijke partners in het onderwijsproces. Wij betrekken ouders actief bij het opstellen van het ontwikkelingsperspectief (OPP), het bespreken van voortgang en het afstemmen van doelen. Er is ruimte voor overleg, vragen en gezamenlijke evaluatie.

Communicatievormen
Wij communiceren met ouders via oudergesprekken, digitale communicatie (zoals e-mail en het ouderportaal Social Schools), nieuwsbrieven en informatiemomenten. Bij belangrijke ontwikkelingen nemen wij persoonlijk contact op.

Evaluatie en monitoring

De ondersteuning wordt regelmatig geëvalueerd in overleg met ouders en het multidisciplinair team. Op basis van observaties, toetsresultaten en gesprekken worden doelen bijgesteld en vervolgstappen bepaald.

Indien ouders vragen hebben over het ondersteuningsaanbod of willen overleggen met onze school over wat bij hun kind pas, kunnen ze contact opnemen met De Skelp.


 

Schoolplan

Het schoolplan bevat een beschrijving van het beleid met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs dat op de Skelp wordt gevoerd. Het omvat het onderwijskundig beleid, het personeelsbeleid en het beleid met betrekking tot de kwaliteitszorg. We zorgen dat we daarbij de basiskwaliteit garanderen en beschrijven daarnaast expliciet onze eigen aspecten van kwaliteit (parels). Dit schoolplan functioneert als een verantwoordingsdocument naar de overheid, het bevoegd gezag en de ouders/verzorgers.
Binnen de school wordt het ook gebruikt als een planningsdocument. Op basis van de actiepunten stellen we jaarlijks een uitgewerkt jaarplan op. In het jaarverslag wordt beschreven welke doelen bereikt zijn en wordt gekeken of er aanpassingen nodig zijn. Zo geven we vorm aan de cyclus van plannen, uitvoeren, evalueren en bijstellen. Klik hier voor het professioneel statuut.  Het schoolplan kunt u opvragen bij de directie van De Skelp.

Organisatie van de school

De Skelp heeft de hele provincie Friesland als haar verzorgingsgebied. In schooljaar 2025-2026 bezoeken ongeveer 100 leerlingen onze school. We starten met 8 groepen, met gemiddeld 12 à 13  leerlingen per groep. De groepen zijn verdeeld over drie clusters, Blok A, B en C, waarbij de kleuters in Blok A zitten en in elk geval de eindschoolverlaters in Blok C. Elk blok heeft een coördinator. Het gehele schooljaar houden we rekening met instroom van nieuwe leerlingen.

Bij het samenstellen van de groepen wordt, behalve met leeftijd, ook zoveel mogelijk rekening gehouden met het (taal)niveau van de leerlingen en de ondersteuning die ze verder nodig hebben. Als blijkt dat een leerling toch niet in de juiste groep zit, kan tot de herfstvakantie de groepsplaatsing worden heroverwogen. Bij dit proces worden ouders nauw betrokken.

Een team van leerkrachten, logopedisten en onderwijsassistenten is verantwoordelijk voor de directe begeleiding van de leerlingen in hun groep. Voor ouders zijn zij dan ook het eerste aanspreekpunt. Zij worden in hun werk ondersteund door verschillende disciplines, zoals intern begeleiders (IB’er), een gedragswetenschapper, een orthopedagoog, een vakleerkracht bewegingsonderwijs etc. In het hoofdstuk ‘Onderwijsteam’ beschrijven we alle functies van de medewerkers op De Skelp. 

De schoolleiding van De Skelp wordt gevormd door een directeur. Hij heeft de verantwoordelijkheid ten aanzien van de schoolontwikkeling, het personeelsbeleid en de financiën. 

 

Onderwijsteam

Het team van De Skelp bestaat uit ca. 45 personeelsleden die direct of indirect een bijdrage leveren aan het onderwijs en de zorg voor onze leerlingen. Veel medewerkers werken parttime.
We onderscheiden de volgende functies:

Directeur

De directeur heeft de dagelijkse leiding van De Skelp. Hij is verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit en de gehele schoolorganisatieDe directeur is tevens voorzitter van de Commissie van Leerlingenzorg (CvL). Daarnaast vertegenwoordigt hij de school extern. 

Groepsleerkracht

Onze groepsleerkrachten zijn geschoold om goed onderwijs te verzorgen aan onze leerlingen. Zij hebben een akte speciaal onderwijs of hebben een vergelijkbare opleiding gevolgd. Zij beschikken over voldoende kennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van communicatie en interactie. Ze spreken leerlingen aan op een niveau dat aansluit bij hun mogelijkheden: zij geven aangepaste instructie en begeleiding, ze dagen de leerlingen uit en stellen eisen. Zo ondersteunen ze de leerlingen optimaal in hun leerproces. Ook beschikken de leerkrachten over specifieke vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen lesgeven aan onze leerlingen. De leerkrachten werken nauw samen met de logopedisten, onderwijsassistenten, gedragswetenschappers en intern begeleiders die bij hun groepen betrokken zijn. 
Voor ouders is de groepsleerkracht vaak het eerste aanspreekpunt.

Leerkrachten zorgen ervoor dat ze op de hoogte zijn van (nieuwe) ontwikkelingen binnen het (speciaal) onderwijs en worden indien nodig bijgeschoold.

Vakleerkracht bewegingsonderwijs

Alle groepen krijgen twee keer per week les van onze vakleerkracht bewegingsonderwijs. 

Logopedist

De logopedisten op De Skelp begeleiden en behandelen leerlingen om de communicatie te verbeteren. De logopedisten werken dan bijvoorbeeld aan:

  • voorwaarden om te leren communiceren
  • problemen rond eten en drinken
  • luistervaardigheden (aandacht en concentratie, het richten op gesproken taal)
  • beginnende geletterdheid (voorwaarden trainen voor het leren lezen)
  • auditieve vaardigheden (luistervaardigheid, verschil horen tussen klanken of woorden); uitspraak en verstaanbaarheid
  • het maken van goede zinnen en het toepassen van de taalregels; het begrijpen van taal
  • het vergroten van de woordenschat
  • het verwoorden van gedachten en belevenissen en het vertellen van verhalen; het gebruiken van taal: wanneer zeg je iets, hoe zeg je iets
  • het leren debatteren

De logopedist werkt hierin nauw samen met de leerkracht en de andere disciplines. De logopedist en leerkracht geven samen taal- en woordenschatlessen in de klas, dit noemen we co-teaching. De doelen zijn daarbij afhankelijk van de behoeften van de leerlingen. De logopedist bekijkt in samenspraak met de leerkracht en intern begeleider  of een leerling individueel, in een tweetal, in groepjes of klassikaal logopedie nodig heeft. Dit kan per leerling verschillen. Naast het direct behandelen van leerlingen geeft de logopedist voorlichting en advies aan ouders/verzorgers om de communicatie in de thuissituatie te verbeteren. Tweemaal per jaar worden ouders uitgenodigd voor een gezamenlijk voortgangsgesprek met de logopedist en de leerkracht.

Onderwijsassistent

Onderwijsassistenten op De Skelp zijn verbonden aan een groep of aan meerdere groepen van een blok. Ze hebben onderwijsondersteunende, verzorgende, begeleidende en voorbereidende taken. Ze werken mee in de groep, met groepjes leerlingen en met een individuele leerling. Onderwijsassistenten zijn betrokken bij alle groepsactiviteiten.

Intern begeleider (IB)

De Skelp heeft twee intern begeleiders. De belangrijkste taken van de intern begeleider zijn  leerlingenzorg, onderwijskwaliteit en -ontwikkeling. De intern begeleider volgt de leerontwikkeling van  individuele leerlingen en de opbrengsten op groeps- en schoolniveau. De intern begeleider werkt nauw samen met leerkrachten en andere deskundigen binnen De Skelp en neemt deel aan de groeps(plan)- en leerlingbesprekingen. Twee keer per jaar, na de periode van Citotoetsen, worden analysegesprekken gevoerd met de leerkrachten. De intern begeleider is verder medeverantwoordelijk voor het opstellen van het ontwikkelings- en uitstroomperspectief van de leerlingen.

Leerkrachten kunnen bij de intern begeleider terecht met vragen over het lesaanbod in het algemeen of het aanbod voor leerlingen met een specifieke didactische hulpvraag.

De intern begeleider regelt ook de procedure rondom schoolverlaters, zowel voor de leerlingen die tussentijds uitstromen naar een andere vorm van basisonderwijs, als voor de leerlingen die na groep 8 de overstap maken naar het voortgezet (speciaal) onderwijs. De intern begeleiders maken deel uit van de CvL.

Gedragswetenschapper (GW)

Op De Skelp is een gedragswetenschapper werkzaam. De gedragswetenschapper is betrokken bij het signaleren van ontwikkelingsproblemen van leerlingen. Daarvoor heeft zij regelmatig overleg met andere deskundigen binnen de school.

Leerkrachten van De Skelp kunnen met specifieke pedagogische vragen, bijvoorbeeld over werkhouding, gedrag en ontwikkeling, terecht bij de gedragswetenschapper. Gezamenlijk zoeken ze naar een plan van aanpak. Ook ouders kunnen met vragen terecht bij de gedragswetenschapper, met name wanneer de problemen betrekking hebben op het functioneren op school. Bij ondersteuningsvragen vanuit de thuissituatie kan er ook contact worden gezocht met de maatschappelijk werker van de school. De gedragswetenschapper zet begeleidingstrajecten uit binnen of buiten de school en heeft hiervoor contact met de ouders, medewerkers van de school en externe instanties. 

Verder is de gedragswetenschapper medeverantwoordelijk voor het ontwikkelingsperspectief en uitstroomperspectief van de leerlingen. Ook voert de gedragswetenschapper diagnostisch onderzoek uit. Dit kan gaan om een bepaling van de algemene of niet-talige intelligentie, maar ook onderzoeken naar leerproblemen, sociaal-emotionele problemen en problemen in het gedrag. In het geval van een dergelijk onderzoek wordt altijd overlegd met de ouders. De gedragswetenschapper maakt deel uit van de CvL.

Maatschappelijk werker (MW)

Aan De Skelp is een schoolmaatschappelijk werker verbonden. Bij nieuwe leerlingen vindt altijd een kennismakingsgesprek thuis plaats. De maatschappelijk werker vervult een brugfunctie als het gaat om de afstemming tussen thuis en school. 

De schoolmaatschappelijk werker kan leerlingen en hun ouders de juiste hulp en begeleiding bieden als er zorgen zijn over het gedrag of de ontwikkeling van een leerling. Samen met ouders, leerkrachten en eventueel andere medewerkers die betrokken zijn bij de leerling,  wordt eerst bekeken wat de hulpvraag is. De maatschappelijk werker kan adviezen geven, ze kan zelf hulp bieden of als het nodig is, de ouders en hun kind begeleiden naar specialistische hulp. Zij onderzoekt samen met ouders welke  hulp nodig is, wat er mogelijk is en van welke hulp ouders gebruik willen maken. 

Wanneer ouders zorgen hebben over hun kind of bijvoorbeeld vragen over de opvoeding, dan kunnen zij ook zelf ook contact opnemen met de maatschappelijk werker. Dit kan via de leerkracht of via de administratie. 
Wat betreft de privacy: de maatschappelijk werker gaat vertrouwelijk om met alle gegevens en deelt alleen informatie met school of met anderen na toestemming van de ouders.

De schoolmaatschappelijk werker maakt deel uit van de CvL.

Administratieve medewerker

De administratie is het eerste aanspreekpunt binnen De Skelp. Op De Skelp werken twee administratief medewerkers. Zij houden zich bezig met de volgende werkzaamheden:

  • managementondersteuning
  • leerlingenadministratie
  • financiële en personeelsadministratie
  • beheer leerlingendossiers
  • planning onderzoeken van onder andere schoolarts, audiologie; het verzorgen van de correspondentie rondom onze leerlingen; werkzaamheden rondom Commissie voor de Leerlingenzorg
  • informatieverstrekking aan bijvoorbeeld gemeenten, scholen en overige instanties
    Uiteraard worden alle gegevens vertrouwelijk behandeld

Stagiaires

De Skelp biedt ieder jaar een aantal stageplaatsen aan, onder andere voor aankomende onderwijsassistenten, logopedisten, gedragswetenschappers en leerkrachten. Voor stagiaires is een stagehandboek ontwikkeld, waarin de werkwijze van De Skelp wordt toegelicht. 

Rondleiding en inschrijven op onze school

Als ouders nieuwsgierig zijn naar onze school, dan nodigen we hen van harte uit om een kijkje te komen nemen. Hiervoor organiseert De Skelp ook een aantal keer per jaar een informatieochtend. We laten de school zien en vertellen over ons onderwijs en onze visie.
Informatie over onderwijsarrangementen vindt u op hier: www.kentalis.nl/over-kentalis/onderwijs-bij-kentalis/onderwijsarrangementen-licht-medium-en-intensief.