Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Wij bieden goed onderwijs. Daarom stellen wij ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de bevindingen van de audit in mei 2022 zijn interventies ingezet.  Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.

  Interventie          Wat is bereikt                                 

Implementatie leerlijnen jonge kind van Parnassys

De ontwikkeling van kleuters voor de gebieden taal, rekenen, motoriek, spel, sociaal-emotioneel en leren leren is goed in beeld. Er wordt doelgericht gewerkt m.b.v. deze leerlijnen.

De kwaliteit van de instructie verbeteren m.b.v. het Expliciete Directe Instructie model (EDI).

Alle leerkrachten scoren een voldoende of hoger op didactisch handelen.

Implementatie van de methode Staal spelling in de groepen 3 t/m 8

De resultaten van de Cito spelling zijn dit schooljaar hoger dan voorgaande jaren. Er is een doorgaande lijn in ons spellingsaanbod.

Werken met Taal in Blokjes

Alle logopedisten hebben de cursus Taal in Blokjes gevolgd. Taal in Blokjes wordt ingezet in de onderbouw, en als interventie bij spellingsproblematiek

Cito Leerling in Beeld toetsen

Dit schooljaar hebben we de nieuwe Cito toetsen (LiB) afgenomen bij de kinderen vanaf groep 3. Deze toetsen kunnen zowel digitaal als op papier worden gemaakt. De individuele groei van een leerling komt goed in beeld bij LiB.

Taalaanbod aanvullen/oriëntatie op taalmethode

Per schooljaar 2023-2024 gaan we de methode Taaljacht op de Skelp gebruiken om ons taalaanbod compleet te maken.

Doorgaande lijn schrijfonderwijs

De werkgroep schrijven heeft zich verdiept in verschillende schrijf methodes en is gekomen tot de methode: Handschrift. In het schooljaar 2023-2024 wordt er gestart met het werken met deze methode.

Nieuw OPP invoeren De oude OPP’s zijn geëvalueerd, en de nieuwe OPP’s van ParnasSys ingevuld voor het schooljaar 2023-2024. In het nieuwe OPP worden de doelen duidelijker benoemd, en kan er daardoor ook beter geëvalueerd worden.

 

 

 

 

 

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van de citotoetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen. Hieronder de resultaten van de E-toetsen schooljaar 2022-2023.

Vakgebied Uitstroomperspectief Resultaten groep 4 Resultaten groep 8
Technisch lezen Praktijkonderwijs n.v.t. 61%
  VMBO BBL 54% 100%
  VMBO KBL n.v.t. 100%
  VMBO TL --  --
       
Begrijpend lezen Praktijkonderwijs n.v.t. 93%
  VMBO BBL n.v.t. 100%
  VMBO KBL n.v.t. 50%
  VMBO TL -- --
       
Rekenen Praktijkonderwijs n.v.t. 78,6%
  VMBO BBL 36% 100%
  VMBO KBL n.v.t. 100% 
  VMBO TL -- --
       
Spelling Praktijkonderwijs n.v.t. 57%
  VMBO BBL n.v.t. 63%
  VMBO KBL n.v.t. 100%
  VMBO TL -- --

 

Conclusie: de Skelp hanteert de ambitie dat 75% van de leerlingen op of boven het uitstroomperspectief scoort. We zien dat de doelen grotendeels behaald worden.  Bij technisch lezen zijn de resultaten van groep 8 behaald met uitzondering van de PRO leerlingen. Bij Begrijpend lezen zijn de resultaten alleen op VMBO KBL niveau niet behaald. Dit betreft een hele kleine groep van 2 leerlingen, 1 leerling heeft de ambitie dus niet behaald. De ambitie bij rekenen is in groep 8 volledig behaald. De percentages bij Spelling zijn nog niet voldoende maar er is een grote stijging te zien in de resultaten omdat er een nieuwe spellingsmethode ingezet wordt sinds dit cursusjaar. De VMBO KBL scoren wel voldoende, dit is een hele kleine groep

Opbrengsten sociaal emotionele ontwikkeling en leren leren

Op De Skelp worden lessen uit de Kanjertraining en elementen uit PBS (Positive Behavior Support), een schoolbrede aanpak om gewenst gedrag aan te leren en te versterken, ingezet. Dit draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen en schept een positief klimaat waarin geleerd kan worden.

We maken gebruik van het instrument SCOL om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. Omdat de Skelp specialistisch onderwijs biedt, wordt er gebruik gemaakt van een schoolstandaard. Over het algemeen kan geconcludeerd worden dat de aanpak voldoende op de leerlingen is afgestemd als 75% van de leerlingen gelijk aan of hoger scoort dan de schoolstandaard. In schooljaar 2022-2023 wordt schoolbreed de schoolstandaard zowel in het najaar 2022 als in het voorjaar 2023 ruim behaald (najaar 91,2%, voorjaar 82,2%).

Opbrengsten sociale veiligheid

Elk jaar meten we hoe veilig onze kinderen zich voelen op school. Dit doen we in de groepen 7 en 8 met de Monitor Sociale Veiligheid (MSV) van de SCOL. Ook bij de MSV wordt gebruik gemaakt van de schoolstandaard.                                          

In schooljaar 2022-2023 wordt schoolbreed op beide meetmomenten op alle 3 de gebieden (sociale veiligheidsbeleving, welbevinden en aantasting van de sociale veiligheid) de  schoolstandaard behaald.

Vanuit de leerlingenraad is aangegeven dat de leerlingen meer aandacht willen voor de online-omgang met elkaar. Ook de regels en afspraken op het plein en het toezicht tijdens de pauze zijn blijvend punten van aandacht.    

 

 

 

 

Overgang naar een andere school

De Skelp hanteert een actief terugplaatsingsbeleid. Jaarlijks wordt er aan de hand van de didactische en logopedische vorderingen bekeken of een leerling nog een specifieke cluster 2 ondersteuningsbehoefte heeft. Ook wordt er gekeken of de ondersteuningsbehoefte past binnen een onderwijsarrangement op De Skelp of dat over- of terugplaatsing naar het regulier basisonderwijs, speciaal basisonderwijs of een ander onderwijscluster (cluster 3 en 4) passender is met of zonder een ondersteuningsarrangement vanuit cluster 2. Leerlingen die mogelijk terug geplaatst kunnen worden, worden altijd besproken in de CvL.

Voor de leerlingen in groep 8 die uitstromen naar het vervolgonderwijs, worden in de leerlingbespreking van oktober voorlopige schooladviezen geformuleerd. In dit traject worden ouders in een vroeg stadium aan de voorkant betrokken. Na de Citotoets-periode in januari-februari stelt de CvL de definitieve adviezen vast. 

Voor ouders organiseren we jaarlijks een algemene voorlichting over het voortgezet onderwijs en de procedure op De Skelp. Hierbij besteden we ook aandacht aan de mogelijkheden voor specifieke cluster 2 ondersteuning; zoals een cluster 2 onderwijsaanbod op het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) de Dr. J. de Graafschool in Groningen, of cluster 2 ondersteuning vanuit de ambulante begeleiding (AB) binnen het regulier voortgezet onderwijs. De scholen voor voortgezet (speciaal) onderwijs organiseren zelf voorlichtingsdagen of -avonden en meeloopmomenten voor toekomstige leerlingen en hun ouders.

Zodra er een keuze voor een vervolgschool gemaakt is, zorgen we samen met ouders voor de aanmelding van de leerling bij de nieuwe school. Als de leerling is aangenomen, zorgen we voor een goede overdracht naar de nieuwe school.

Informatie over eind uitstroom

De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, wordt voor het schooljaar 2022-2023 voor 70% behaald. 

De eindschoolverlaters hebben na het schooladvies de eindtoets Route 8 gemaakt. Bij 20 van de 24 leerlingen was het advies op deze toets gelijk aan het schooladvies, een resultaat van 83%. De ambitie is ruim behaald. Bij 4 van de 24 leerlingen was het advies van de toets hoger dan het schooladvies, dit betreft 17% van de leerlingen. We hebben in overleg met ouders, het advies heroverwogen en van 3 leerlingen naar boven bijgesteld

  2019-2020 2020-2021 2021-2022 2022-2023
Praktijkonderwijs 15 5 8 (waarvan 2 PRO-V en 2 VSO combiklas) 12 (waarvan 2 PRO-V en 2 VSO combiklas)
VMBO BB6 7 5 waarvan 2 schakelklas 6 11 (waarvan 4 VSO)
VMBO KB 2 0 2 1
VMBO-T 0 0 0 0
Totaal 24 10 16 24
Totaal naar regulier 17 9 14 18
Totaal naar (V)SO 7 1 2 6

 

 

Informatie over tussentijdse uitstroom

  2019-2020 2020-2021 2021-2022  2022-2023
Basisonderwijs (bao) 6 5 6 4
Speciaal basisonderwijs (sbo) 6 5 8 3
Speciaal onderwijs (so) 9 10 8 3
Thuiszitter met leerplichtontheffing - 1 - -
Buitenland - - - -
Overig 1 1 1 -
Totaal 22 22 23 10

 

 

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten, houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging, namelijk dat minstens 75% van de leerlingen na twee jaar nog naar verwachting functioneert in de vervolgsetting. Van leerlingen die in 2020-2021 uitstroomden gelden voor onze school de volgende percentages. 

Plaatsbestendiging van leerlingen uitgestroomd in schooljaar 2020-2021  
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt

97%

(30 ll-en)

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt 

0%

(0 ll-en)

Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt 

3%

(1 ll)

 

 

De Kentalis-norm van tenminste 75% is gehaald. Dat betekent dat de Skelp een goede inschatting maakt van het ontwikkelperspectief van de leerlingen. De resultaten geven geen aanleiding tot acties.

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

In april 2022 is het oudertevredenheidsonderzoek afgenomen. Dit onderzoek wordt 1 x per 4 jaar uitgezet, de input wordt gebruikt voor eventuele verbeteracties De respons was 34%, dit is voldoende te noemen. Ouders waarderen de school over het algemeen met een 8,5. Daar zijn we op de Skelp trots op! Op de vragen over ouderavonden en het samenwerken met ouders scoren we lager. Dit wordt in het onderzoek als verbeterpunt gezien. We hebben hier verbeteracties op uitgezet. We werken aan het verbeteren van de ouderbetrokkenheid middels ouderbetrokkenheid 3.0. Met de inzet van de ouderraad zetten we in op de verbetering van de samenwerking.

In juni 2023 is een vragenlijst afgenomen binnen het team met betrekking tot veiligheid en tevredenheid. De totale respons was 71%: een respons boven 70% wordt als uitstekend gezien. De gemiddelde score was 8,8 op "ik voel me veilig op school" en een 8,8 op "ik heb het naar mijn zin op school". Op de verschillende beleidsterreinen zien we op een schaal van 1 tot 4 onderstaande scores:

  • veiligheidsbeleving : 3,79
  • het optreden van de directeur/collega's : 3,91
  • mijn eigen opstelling : 3,36
  • welbevinden : 3,38
  • fysieke veiligheid : 3,96
  • sociale veiligheid : 3,98
  • psychische veiligheid : 3,98
  • materiele zaken : 3,92

De uitkomsten van het onderzoek zijn met het team besproken. We zijn blij met de uitkomsten.

In april 2023 is een leerlingenervaringenonderzoek afgenomen bij de leerlingen van groep 5 t/m 8.  66 van de 67 leerlingen hebben dit onderzoek ingevuld. Het gemiddelde cijfer wat de leerlingen aan onze school geven is een 7,4. Op de beleidsterreinen 'lesgeven',  'wat ik leer', 'lestijd, 'omgaan met elkaar', 'afstemmen' en 'mijn mening doet er toe' geven de leerlingen de school een voldoende of hoger. Op het gebied van resultaten (de juf bespreekt de toetsresultaten met mij en bespreekt samen met mij wat ik verder ga leren) scoren we lager. Dat geldt ook voor de inrichting van de lokalen, de regels op school en het met plezier naar school gaan. Verbeteracties worden afgestemd met de leerlingenraad en verwerkt in het schooljaarplan 2023-2024. 

Audit of inspectie

In de kwaliteitscyclus van Kentalis vormen interne audits, waarbij wordt gekeken naar de kwaliteit van het onderwijs, een belangrijk moment.

Naar aanleiding van de laatst afgenomen audit is er een verbeterplan opgesteld. Met ouders is gecommuniceerd wat er goed gaat op onze school, wat beter kan en wat beter moet. 

Voor de laatste resultaten van de onderwijsinspectie verwijzen wij naar www.toezichtresultaten.onderwijsinspectie.nl

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd, inclusief de evaluatie van het verbeterplan en het jaarplan 2023-2024.

De analyses zijn verwerkt in het jaarplan 2023-2024.