Kwaliteitszorg
Wat doen wij op school? - schooljaar 2024-2025
Hieronder leest u wat wij op school doen om het onderwijs voor uw kind nog beter te maken. Zo weet u waar we mee bezig zijn geweest en wat we willen bereiken.
We zijn als team tevreden over het resultaat.
Wat doen we? | Waarom doen we dit? |
Leesmotivatie stimuleren | We willen dat kinderen meer plezier krijgen in lezen. |
Verbetering rekenonderwijs | We zorgen dat leerkrachten beter les kunnen geven in rekenen, zodat kinderen meer leren. |
Uitvoering nieuwe kijkwijzer didactisch handelen | De directeur en intern begeleiders kijken in de klas hoe we het onderwijs kunnen verbeteren. |
Uitwerking schooltaalbeleid | We zorgen dat onze taallessen passen bij wat wij belangrijk vinden. |
Meten burgerschapsdoelen | We kijken of kinderen genoeg leren over respect, samenleven en regels. |
Eigenaarschap zichtbaar maken | We helpen kinderen begrijpen dat zij zelf kunnen meedenken over wat ze willen leren |
Expertise delen | We delen onze kennis over TOS met andere scholen, zodat meer kinderen geholpen worden. |
Meertalige gezinnen begeleiden | We besteden aandacht aan gezinnen met meerdere talen en culturen. |
Verwachtingen leerlingen verhogen | We geloven in onze leerlingen en laten dat ook merken. |
Leerlingen reflecteren op eigen ontwikkeling | We praten met kinderen over wat goed gaat en wat ze willen verbeteren. |
Gerichte feedback geven | We geven kinderen duidelijke tips over hoe ze verder kunnen groeien. |
Onderwijsresultaten
We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van de citotoetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen. Hieronder de resultaten van de E-toetsen schooljaar 2024-2025.
Vakgebied | Uitstroomperspectief | Resultaten groep 4 | Resultaten groep 8 |
---|---|---|---|
Technisch lezen | Praktijkonderwijs | n.v.t. | 100% |
VMBO BB | 57% | 100% | |
VMBO KB | n.v.t. | 67% | |
Begrijpend lezen | Praktijkonderwijs | n.v.t. | 100% |
VMBO BB | 21% | 50% | |
VMBO KB | n.v.t. | 33% | |
Rekenen | Praktijkonderwijs | n.v.t. | 100% |
VMBO BB | 64% | 50% | |
VMBO KB | n.v.t. | 66% | |
Spelling | Praktijkonderwijs | n.v.t. | 75% |
VMBO BB | 71% | 75% | |
VMBO KB | n.v.t. | 0% |
Conclusie: De Skelp hanteert de ambitie dat 75% van de leerlingen op of boven het uitstroomperspectief scoort. We zien dat de doelen deels behaald worden. De PRO leerlingen behalen de doelen op alle gebieden. De VMBO BB leerlingen behalen alleen bij technisch lezen en spelling de ambitie. De VMBO KB leerlingen behalen de ambities niet. Dit is een kleine groep leerlingen. Ze hebben in de doorstroomtoets wel de juiste resultaten behaald en ze stromen wel uit naar het juiste uitstroomperspectief.
Opbrengsten sociaal emotionele ontwikkeling en leren leren
Op De Skelp worden lessen uit de methode Vreedzaam en elementen uit PBS (Positive Behavior Support), een schoolbrede aanpak om gewenst gedrag aan te leren en te versterken, ingezet. Dit draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen en schept een positief klimaat waarin geleerd kan worden.
We maken gebruik van het instrument SCOL om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. Omdat de Skelp specialistisch onderwijs biedt, wordt er gebruik gemaakt van een schoolstandaard. Over het algemeen kan geconcludeerd worden dat de aanpak voldoende op de leerlingen is afgestemd als 75% van de leerlingen gelijk aan of hoger scoort dan de schoolstandaard. In schooljaar 2024-2025 wordt schoolbreed de schoolstandaard ruim behaald, zowel in het najaar 2024 als in het voorjaar 2025 (najaar 2024 86,6%, voorjaar 2024 83,5%).
Opbrengsten sociale veiligheid
Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit hebben we in schooljaar 2024-2025 gedaan in de groepen 6, 7 en 8 met de vragenlijst Monitor Sociale Veiligheid SO TOS afkomstig uit het kwaliteitszorgsysteem WMK.
In schooljaar 2024-2025 ervaren veel leerlingen een hoge mate van welbevinden en sociale veiligheidsbeleving in de school.
Een aantal leerlingen voelt zich aangetast in hun fysieke en/of sociale veiligheid. 76% van de leerlingen is positief en 24% voelt zich aangetast in de veiligheid. Actie genomen door het team: situaties met minder toezicht aanscherpen.
Overgang naar een andere school
De Skelp hanteert een actief terugplaatsingsbeleid. Jaarlijks wordt er aan de hand van de didactische en logopedische vorderingen bekeken of een leerling nog een specifieke cluster 2 ondersteuningsbehoefte heeft. Ook wordt er gekeken of de ondersteuningsbehoefte past binnen een onderwijsarrangement op De Skelp of dat over- of terugplaatsing naar het regulier basisonderwijs, speciaal basisonderwijs of een ander onderwijscluster (cluster 3 en 4) passender is met of zonder een ondersteuningsarrangement vanuit cluster 2. Leerlingen die mogelijk terug geplaatst kunnen worden, worden altijd besproken in de CvL.
Voor de leerlingen in groep 8 die uitstromen naar het vervolgonderwijs, worden in de leerlingbespreking van oktober voorlopige schooladviezen geformuleerd. In dit traject worden ouders in een vroeg stadium aan de voorkant betrokken. Na de Citotoets-periode in januari-februari stelt de CvL de definitieve adviezen vast.
Voor ouders organiseren we jaarlijks een algemene voorlichting over het voortgezet onderwijs en de procedure op De Skelp. Hierbij besteden we ook aandacht aan de mogelijkheden voor specifieke cluster 2 ondersteuning; zoals een cluster 2 onderwijsaanbod op het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) de Dr. J. de Graafschool in Groningen, of cluster 2 ondersteuning vanuit de ambulante begeleiding (AB) binnen het regulier voortgezet onderwijs. De scholen voor voortgezet (speciaal) onderwijs organiseren zelf voorlichtingsdagen of -avonden en meeloopmomenten voor toekomstige leerlingen en hun ouders.
Zodra er een keuze voor een vervolgschool gemaakt is, zorgen we samen met ouders voor de aanmelding van de leerling bij de nieuwe school. Als de leerling is aangenomen, zorgen we voor een goede overdracht naar de nieuwe school.
Informatie over eind uitstroom
De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, wordt voor het schooljaar 2024-2025 voor 73% behaald.
De eindschoolverlaters hebben na het voorlopig schooladvies de 'Doorstroomtoets Route 8' gemaakt. Bij 8 van de 11 leerlingen was het advies op deze toets gelijk aan het voorlopige schooladvies, een resultaat van 73%. De ambitie is behaald. Bij 2 van de 11 leerlingen was het advies van de toets hoger dan het schooladvies, dit betreft 18% van de leerlingen. We hebben in overleg met ouders, het advies heroverwogen en van 2 leerlingen naar boven bijgesteld.
2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | |
Praktijkonderwijs | 12 (waarvan 2 PRO-V en 2 VSO combiklas) | 3 (waarvan 1 naar VSO) | 4 |
VMBO BB6 | 11 (waarvan 4 VSO) | 13 (waarvan 1 naar VSO) | 4 (waarvan 1 naar VSO) |
VMBO KB | 1 | 4 (waarvan 1 naar VSO) | 2 |
VMBO-T | 0 | 2 | 1 |
Totaal | 24 | 22 | 11 |
Totaal naar regulier | 18 | 19 | 10 |
Totaal naar (V)SO | 6 | 3 | 1 |
Informatie over tussentijdse uitstroom
2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | |
Basisonderwijs (bao) | 4 | 4 | 5 |
Speciaal basisonderwijs (sbo) | 3 | 4 | 2 |
Speciaal onderwijs (so) | 3 | 4 | 1 |
Thuiszitter met leerplichtontheffing | - | - | - |
Buitenland | - | - | - |
Overig | - | - | - |
Totaal | 10 | 12 | 8 |
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten, houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging, namelijk dat minstens 75% van de leerlingen na twee jaar nog naar verwachting functioneert in de vervolgsetting. Van leerlingen die in 2022-2023 uitstroomden gelden voor onze school de volgende percentages.
Plaatsbestendiging van leerlingen uitgestroomd in schooljaar 2023-2024 | |
---|---|
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 77% (23 ll-en) |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 23% (7 ll-en) |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 0% (0 ll)
|
De Kentalis-norm van tenminste 75% is gehaald. Dat betekent dat de Skelp een goede inschatting maakt van het ontwikkelperspectief van de leerlingen. De resultaten geven geen aanleiding tot acties.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
In april 2024 is het ouderervaringenonderzoek afgenomen. Dit onderzoek wordt 1 x per 4 jaar uitgezet, de input wordt gebruikt voor eventuele verbeteracties. Ouders waarderen de school over het algemeen met een 8,6.
In juni 2023 is een vragenlijst afgenomen binnen het team met betrekking tot veiligheid en tevredenheid. De totale respons was 71%: een respons boven 70% wordt als uitstekend gezien. De gemiddelde score was 8,8 op "ik voel me veilig op school" en een 8,8 op "ik heb het naar mijn zin op school". De uitkomsten van het onderzoek zijn met het team besproken. We zijn blij met de uitkomsten.
In april 2025 is een leerlingenervaringenonderzoek afgenomen bij de leerlingen van groep 5 t/m 8. 41 van de 42 leerlingen hebben dit onderzoek ingevuld. Het gemiddelde cijfer wat de leerlingen aan onze school geven is een 7,8. De beoordeelde thema's zijn "kwaliteit", "schoolklimaat", "pedagogisch handelen", "lesgeven", "ondersteuning leerlingen" en "informatie". Conclusie: onze leerlingen geven ons een ruime voldoende.
Audit of inspectie
Op 25 september 2023 heeft een kwaliteitsonderzoek plaatsgevonden door de onderwijsinspectie, met als eindoordeel dat de onderwijskwaliteit wordt beoordeeld als voldoende. Zowel het onderwijsproces als de veiligheid en de onderwijsresultaten zijn als voldoende beoordeeld. Ook de kwaliteitszorg is voldoende, met een enkel verbeterpunt.
Als team zijn wij heel blij met dit resultaat.
Het bestuur van Kentalis zegt daar het volgende over: alle inspanningen die door directie en team zijn verricht, rechtvaardigen dit mooie resultaat. Het team verdient daarvoor alle complimenten.
Voor de laatste resultaten van de onderwijsinspectie verwijzen wij naar www.toezichtresultaten.onderwijsinspectie.nl
Maatregelen
Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd, inclusief de evaluatie van het verbeterplan en het jaarplan 2024-2025.
De analyses zijn verwerkt in het jaarplan 2024-2025.