Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Op onze school vinden we het belangrijk dat kinderen zich veilig, gehoord en gezien voelen. Daarom werken we met ingang van het schooljaar 2024-2025 met De Vreedzame School: een methode voor sociale vaardigheden en burgerschap. Kinderen leren hiermee op een positieve manier met zichzelf en anderen om te gaan.

Wat betekent dit voor uw kind?
Met De Vreedzame School leert uw kind:

  • Praten over gevoelens en emoties, zodat het zich beter kan uitdrukken
  • Luisteren naar anderen en respectvol omgaan met meningsverschillen
  • Ruzies op een goede manier oplossen, zonder boos te worden of te vechten
  • Zelfvertrouwen ontwikkelen en op een positieve manier voor zichzelf opkomen
  • Samenwerken en verantwoordelijkheid nemen binnen de klas een de school

We leren kinderen dat zij een stem hebben en dat die ertoe doet. Ze denken bijvoorbeeld mee over de regels in de klas, helpen bij het oplossen van conflicten of hebben een taak binnen de groep. Zo maken we samen een fijne en veilige schoolomgeving

Waarom kiezen wij voor De Vreedzame School?
We willen kinderen niet alleen kennis meegeven, maar ook leren hoe ze goede en betrokken mensen kunnen zijn. De Vreedzame School helpt daarbij. Kinderen ontwikkelen sociale en emotionele vaardigheden die belangrijk zijn voor nu én voor later. Zo bouwen we samen aan een positieve sfeer op school én aan een betere samenleving.

Daarnaast wordt er op De Skelp gebruik gemaakt van aspecten van Positive Behavior Support.
Dit is een aanpak die gericht is op het bevorderen en stimuleren van gewenst gedrag. 
Op De Skelp zijn algemene gedragsverwachtingen en gedragsverwachtingen voor in de klas geformuleerd en visueel gemaakt. We bespreken met de leerlingen wat de regels zijn en oefenen deze gedragsverwachtingen actief. Wanneer leerlingen gewenst gedrag laten zien, proberen we dit te stimuleren d.m.v. complimenten en een beloningssysteem. Wanneer een leerling zich niet aan de regels houdt, zijn er vaste afspraken hoe hiermee om te gaan en volgt er zo nodig een consequentie.
Op deze manier is het voor de leerlingen duidelijk welk gedrag precies van hen wordt verwacht. Ook dit draagt bij aan een veilig schoolklimaat waarbij het leren wordt bevorderd en gedragsproblemen afnemen.

De sociaal emotionele ontwikkeling en de sociale competentie van de leerlingen wordt op De Skelp gevolgd met behulp van het leerlingvolgsysteem SCOL (Sociale Competentie Observatie Lijst). Met sociale competentie bedoelen we het gepast kunnen en willen handelen in sociale situaties. We kijken bijvoorbeeld of een leerling wat hij voelt of meemaakt met anderen kan delen, of het kan opkomen voor zichzelf en of het relaties aan kan gaan met anderen.
Met de SCOL kunnen we op leerling-, groep- en schoolniveau zien wat goed en wat minder goed gaat. Wanneer er vanuit de SCOL en/of signalen van de leerkracht zorgen zijn rondom de sociaal emotionele ontwikkeling van een leerling dan kan deze worden besproken in een klein multidisciplinair team of in een breder verband; de Commissie voor Leerlingenzorg (CvL).
Er wordt dan besproken welke ondersteuning er kan worden geboden. Dat kan zijn in de vorm van een handelingsplan voor in de klas. Het kan ook zijn dat met ouders wordt besproken of er extra zorg kan worden ingezet vanuit Kentalis Zorg of een externe instantie.

Daarnaast wordt jaarlijks onderzocht hoe de sociale veiligheidsbeleving van de leerlingen is. Op basis van de uitkomsten wordt gekeken of er acties nodig zijn om het gevoel van sociale veiligheid te verbeteren.

Burgerschap

Op onze school leren kinderen niet alleen lezen, schrijven en rekenen. Ze leren ook hoe ze goed met andere kunnen omgaan, hoe ze zichzelf kunnen redden en hoe ze mee kunnen doen in de samenleving. Dat noemen we burgerschapsonderwijs.

Waarom is dit belangrijk?
We willen dat kinderen:
- Zichzelf leren kennen en respect hebben voor anderen
- Weten hoe ze samen kunnen werken
- Leren omgaan met regels
- Leren hoe ze goed kunnen communiceren
- Zorg hebben voor de wereld om hen heen

Wat leren kinderen?
We werken met thema's die elk jaar terug komen. Zo leren de kinderen stap voor stap steeds meer. De thema's zijn:
- Ik en de ander: wie ben ik? en hoe ga ik om met anderen?
- Regels en afspraken: waarom zijn regels belangrijk?
- Samenwerken en conflicten oplossen: hoe werk je samen en los je ruzies op?
- Mediawijsheid: hoe gebruik je internet en sociale media op een veilige manier?
- Zorg voor de wereld: hoe zorg je goed voor je omgeving?
- Meedoen in de samenleving: hoe kun je helpen en meedoen?

Wat willen we bereiken?
Aan het einde van de schooltijd willen we dat kinderen:
- Weten hoe ze in een groep kunnen meedoen
- Hun mening kunnen geven en luisteren naar anderen
- Zich aan afspraken houden
- Zelfstandig en samen kunnen werken
- Veilig omgaan met media
- Goed zorgen voor hun omgeving

Hoe leren kinderen dit?
- Door te oefenen in de klas en met projecten
- Met duidelijke plaatjes en hulpmiddelen
- Met lessen uit de methode BLINK
- Door samen te werken met ouders en de buurt

Hoe zorgen we dat het goed blijft gaan?
- We kijken goed hoe het met de kinderen gaat
- We praten erover in het team en passen dingen aan als dat nodig is
- Kinderen mogen meedenken via bijvoorbeeld de leerlingenraad

Op De Skelp hebben we een leerlingenraad. Iedere 6 weken komen uit de groepen 6, 7 en 8 acht kinderen om in een ontspannen sfeer met de directie over verschillende schoolzaken te praten. Er wordt gesproken over verschillende onderwerpen, o.a.  veiligheid/pesten, burgerschap, lesinhoud, plein, zaken die de leerlingen graag zouden veranderen/aanschaffen etc. Tevens wordt er met de leerlingen gesproken over de uitkomsten van de verschillende peilingen met betrekking tot veiligheid en welbevinden. 

Veiligheid

De Skelp zorgt voor een veilig schoolklimaat. We hebben basiswaarden van de school vastgesteld te weten: Veiligheid, Respect en Verantwoordelijkheid. Deze zijn uitgewerkt in positieve schoolbrede gedragsverwachtingen die actief worden aangeleerd en bekrachtigd. Op de Skelp zijn een anti-pestcoördinator, interne vertrouwenspersonen en een aandachtsfunctionaris Relaties, Intimiteit en Seksualiteit aanwezig. Wanneer zich onverhoopt een incident voordoet, wordt dit zorgvuldig afgehandeld op basis van de visie van herstelgericht werken en het verlenen van nazorg, wanneer dit nodig is. We melden een fout, incident of (bijna-) ongeval digitaal in het meldsysteem. Naar aanleiding van deze melding analyseert de directeur met de melder en andere medewerkers het incident, om na te gaan of en hoe herhaling voorkomen kan worden. Het is onze visie dat gemaakte fouten, incidenten en (bijna-) ongevallen goede kansen zijn om van te leren en te verbeteren. We analyseren periodiek alle meldingen en gaan na of er acties of nieuw beleid nodig zijn. Jaarlijks monitoren we de veiligheid van onze leerlingen. Het veiligheidsbeleid kan worden opgevraagd bij De Skelp. Een samenvatting van het schoolveiligheidsplan vindt u hier.

 

 

Internet gebruik

Informatie- en communicatietechnologie (ICT) speelt een steeds grotere rol in het onderwijs- leerproces, bij vrijwel alle vakken. De computer heeft in het onderwijs een duidelijke educatieve functie. Op De Skelp maken we onze leerlingen hiermee vertrouwd. We gebruiken de computer voor o.a. (voorbereidende) lees- en rekenactiviteiten, spelling, tekstverwerken en natuurlijk het opzoeken van informatie. 

  • In Blok A richten we ons vooral op het omgaan met de computer
  • In Blok B en C gebruiken we de computer al meer tijdens de diverse vakgebieden en leren de leerlingen eenvoudig tekstverwerken naast de oefenprogramma’s voor verschillende vakken
  • In Blok B en C worden computers ook steeds meer ingezet voor o.a. het opzoeken van informatie of het maken van een presentatie

Naast de voordelen van internet, zijn er natuurlijk ook nadelen. Hier zijn we als school alert op. De leerlingen mogen onder toezicht gebruik maken van internet. Ze mogen op dit moment niet chatten en mailen, tenzij het functioneel binnen de lessen past. Er worden ook lessen mediawijsheid gegeven.

Verder zijn op De Skelp in elke groep digiborden aanwezig, hiermee maken we de actualiteit zichtbaar in de klas. In alle klassen zijn een aantal iPads voor de leerlingen beschikbaar en in Blok C worden laptops gedeeld.

Het bezitten van mobiele telefoons, tablets en spelcomputers op school is toegestaan. Wanneer de leerlingen naar de klas gaan, moeten alle telefoons, tablets en spelcomputers worden ingeleverd bij de leerkracht. Deze verzamelt alles in een box en plaatst deze box in een afgesloten kluis. Om 14.00 uur krijgen de leerlingen hun apparaten weer terug.

Diefstal, verlies of schade aan mobiele telefoons, spelcomputer en andere waardevolle spullen, vallen niet onder de verzekering van de school en worden op eigen risico meegegeven.

Gedragsregels

De Skelp heeft een schoolbrede benadering voor het bevorderen van positief gedrag en het verminderen van ongewenst gedrag. We doen dit volgens de methodiek van PBS (Positive Behavior Support), een  schoolbrede benadering van (probleem)gedrag. PBS is gericht op het creëren van een omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Dit begint bij het gezamenlijk formuleren van de waarden die de school belangrijk vindt. Het gaat om het uitspreken van gedragsverwachtingen en het actief aanleren van gedragsvaardigheden. Adequaat gedrag wordt systematisch positief bekrachtigd.
Hiermee wordt een veilig en positief schoolklimaat gecreëerd, waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het geboden onderwijs.

Onze basiswaarden zijn: Veiligheid – Respect – Verantwoordelijkheid.

Voor alle ruimtes binnen en buiten school zijn voor elk van deze waarden gedragsverwachtingen opgesteld, vastgelegd in een matrix en door de hele school heen gevisualiseerd.