Onderwijsprogramma en activiteiten

Vakken

Het onderwijsprogramma van Kentalis de TaalSter biedt dezelfde vakken aan als een reguliere basisschool. Alle basisschoolvakken komen tijdens de vijfentwintig uur lestijd per week aan bod, waarbij we gebruik maken van methodes en leerlijnen uit het basisonderwijs. De inhoud van het leeraanbod en de onderwijstijd zijn per vakgebied vastgelegd in leerroutekaarten voor de verschillende leerjaren en leerroutes. In het OPP van de leerling en in het groepsplan wordt aangegeven in welke leerroute de leerling werkt.

Nederlands                                
Technisch lezen Zo leer je kinderen lezen en spellen
Begrijpend lezen Nieuwsbegrip
Taal Taal op maat
Spelling Staal
Engels  
  Groove Me
Rekenen en wiskunde  
  Getal & Ruimte Junior
Oriëntatie op jezelf en de wereld  
Thematisch werken Alles in 1
Verkeer Let's go
RIS Relaties en seksualiteit
ICT Delta de Draak
Kunstzinnige oriëntatie  
  Alles in 1
Bewegingsonderwijs  
  Basisdocument Bewegingsonderwijs

De vakgebieden technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, taal en rekenen bieden we expliciet aan. Expliciet betekent dat de leerkracht instructie geeft en voortdurend controleert of de leerlingen de lesstof begrijpt. De leerlingen weten wat ze gaan leren en waar ze op moeten letten. De leerkracht legt uit en doet voor. Daarna oefenen de leerlingen samen met de leerkracht en met elkaar. De overige vakgebieden bieden we thematisch aan.

De nadruk binnen ons programma ligt op taal en communicatie. Daarvoor zetten we specifieke methodieken in, zoals PeTOS en de Verhaalvlecht. We onderscheiden ons van een reguliere basisschool door aanpassingen in ons didactisch en pedagogisch handelen. Zo kunnen we beter aansluiten bij de specifieke onderwijsbehoefte van de leerling. Om aan de onderwijsbehoeften van onze leerlingen te kunnen voldoen passen we ons onderwijs aan door:

  • een leerklimaat dat communicatie en taalontwikkeling stimuleert; 
  • een klimaat dat veiligheid en ruimte biedt om te communiceren en te reflecteren op jezelf en je omgeving; 
  • specialistisch en intensief taal- en leesonderwijs met aangepaste vormen van instructie om het onderwijs toegankelijk te maken; 
  • specialistische begeleiding bij het bevorderen van de sociale relaties van onze leerlingen en hun welbevinden, zeker ook in relatie tot de slechthorendheid of de taalontwikkelingsstoornis.

Kleuters zijn van nature nieuwsgierig, ze willen een nieuwe leeromgeving verkennen, beleven en spelen handelingen van de volwassenwereld na. Hiervoor krijgen ze ruimte tijdens het thematisch leren. De hoeken in de klas worden uitnodigend ingericht, passend bij het thema. De leerlingen krijgen volop kans om in hun vertrouwde omgeving te experimenteren. Spel wordt uitgelokt zodat ze nieuwe ervaringen opdoen. In de hoeken (zand-/watertafel, huishoek en bouw-/constructiehoek, knutselhoek) komen spel en leren samen. 

In groep 3 staat het aanvankelijk leren centraal met veel aandacht voor het leren lezen. We proberen de leerlingen tot en met groep 4 zoveel mogelijk het aanbod te geven wat ook binnen het regulier basisonderwijs gegeven wordt. Vanaf groep 5 wordt er meer in niveaugroepen gewerkt. Het lesaanbod en de doelen worden gekoppeld aan het te verwachten niveau van uitstroom naar het voortgezet onderwijs. De schoolverlatersgroep bereidt zich expliciet voor op het vervolgonderwijs. 

Schoolgids-onderwijsprogramma en activiteiten

Logopedie

Op Kentalis de TaalSter is er volop aandacht voor de communicatieve ontwikkeling van de leerling. De logopedist is expert op het gebied van communicatie. In samenspraak met de leerkracht verzorgen zij het aanbod voor de groepslessen om de communicatieve vaardigheden in de groep te verbeteren. Ze geven lessen psycho-educatie en mondelinge taal in de groep. Naast de groepslessen verzorgt de logopedist, die verbonden is aan de groep, individuele therapie of krijgen leerlingen therapie in tweetallen/groepjes waarbij doelgericht gewerkt wordt.
De logopedist deelt haar expertise met andere disciplines binnen de school en neemt deel aan leerling besprekingen. Centraal staat hoe de communicatieve ontwikkeling van de leerling zo optimaal gestimuleerd kan worden. Dit wordt afgestemd met alle betrokkenen rondom de leerling  en vastgelegd in het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Daarnaast wordt de communicatieve redzaamheid inzichtelijk gemaakt met logopedische toetsen op het gebied van spraak en taal, deze worden opgenomen in het OPP. De logopedisten stemmen hierover af met de ouders/verzorgers en andere betrokkenen binnen en buiten Kentalis. Dat gebeurt altijd in samenspraak met de leerkracht en wordt vastgelegd in het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Zo wordt er ook in andere dan onderwijssituaties geprofiteerd van deze kennis. Steeds staat het doel daarbij voorop, dat elke leerling optimaal leert communiceren, zodat de leerling zich maximaal kan ontwikkelen, compensatiestrategieën kan inzetten en zijn talenten kan ontplooien.

Nederlands Met Gebaren (NMG) 

Op school ondersteunen wij, met name in de groepen 1 tot en met 4 en de SH groepen, onze communicatie met Nederlands met Gebaren (NmG). We zetten dit in, zodat de leerlingen de gesproken taal beter kunnen volgen en begrijpen. Daarnaast zetten we bij het leren lezen en schrijven klank ondersteunende gebaren in. 

Activiteiten

Gedurende het schooljaar worden er verschillende activiteiten georganiseerd. Deze kunt u terug vinden in de agenda op Social Schools. Daar staan de belangrijkste activiteiten, vieringen, inloopochtenden, vakanties en studiedagen vermeldt. 

Schoolkamp

De schoolverlaters gaan in het begin van het schooljaar drie dagen op kamp. Ook deze data vindt u in de agenda op Social Schools. Voor het kamp wordt een eigen bijdrage van de ouders gevraagd.

Feesten en vieringen

Op Kentalis de TaalSter besteden wij aandacht aan de nationale feesten en aan feesten van leerlingen met een andere nationaliteit of religie, zoals bijvoorbeeld de Ramadan en het Suikerfeest. 

Schoolfotograaf

In de agenda op Social Schools kunt u terugvinden wanneer de schoolfotograaf op school aanwezig is. De schoolfotograaf maakt zowel een portret -als groepsfoto.  De afname van de foto’s is vrijblijvend en verloopt via de fotograaf. Daarnaast worden er gedurende het schooljaar tijdens allerlei verschillende activiteiten foto’s van de leerlingen gemaakt. Deze foto’s worden bijvoorbeeld gebruikt ter illustratie in het portfolio, of ter publicatie op de website van Kentalis de TaalSter. In het kader van de wet op privacy wetgeving (AVG) vraagt de school altijd toestemming voor het gebruik van foto’s. 

Verjaardagen

Op school vieren we de verjaardag van uw kind. In de groepen 1 en 2 is dat samen met de ouders, en vanaf groep 3 wordt dat zonder de ouders in de groep gevierd. Als een kind jarig is mag het in de klas trakteren, waarbij we u vragen te denken aan een gezonde traktatie. 

Koningsspelen

De school neemt elk schooljaar deel aan de Koningsspelen, dat is een (landelijke) sportdag die elk jaar in april samen met de ouderraad wordt georganiseerd. Deze dag bestaat uit sportieve activiteiten, die voorafgegaan worden door een gezamenlijk Koningsontbijt. Wij vinden het fijn als ouders ons tijdens deze sportdag willen ondersteunen. 

Excursies

De school maakt gebruik van de diensten van Cultuur en School Nijmegen, dit betekent dat elke groep minimaal één keer per jaar een museum bezoekt of een voorstelling bijwoont.