Ouders en school

Informatie en contacten ouders

Ouderbetrokkendheid

Ieder kind, iedere leerling heeft recht op een goede samenwerking tussen school en ouders. Wij zien ouderbetrokkenheid als een gelijkwaardige en niet vrijblijvende samenwerking tussen ouders en school. Ouders en school werken vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid aan de (school)ontwikkeling van het kind (de leerling). Het is dus vooral een manier van denken die vorm geeft aan ouderbetrokkenheid. Ouderbetrokkenheid 3.0 noemen we dat. Van informeren naar samenwerken. Wij zijn van mening dat ouderbetrokkenheid ertoe doet! Onderzoek laat zien dat een goede samenwerking tussen school en ouders het verschil maakt wat betreft de leerprestaties van kinderen en jongeren. Inmiddels is voldoende aangetoond dat leerlingen meer gemotiveerd zijn en dat hun welbevinden en leerprestaties toenemen wanneer hun ouders betrokken zijn bij het leerproces. Ouderbetrokkenheid is iets anders dan ouderparticipatie. Onderstaand plaatje laat zien hoe groot de rol van ouders is op het succes van leren. 

ouderbetrokkendheid

Afbeelding: OUDERBETROKKENHEID 3.0 - Van informeren naar samenwerken. Peter de Vries (2017)

Ouderparticipatie

Ouders kunnen op verschillende manieren het onderwijs en de activiteiten op school ondersteunen. Denk aan helpende hand bij de sportdag, of contactouder voor de klas zijn. Als ouders meedoen met activiteiten of hand- en spandiensten verrichten op school, dan spreken we van ouderparticipatie. Een formele vorm hiervan zijn ouders die zitting hebben in de Locatie Medezeggenschapsraad.

Informatie en contacten ouders 

De meeste ouders komen niet dagelijks op school. Wij vinden het belangrijk dat ouders en school goed met elkaar communiceren. Dit geven we vorm middels:

Nieuwsbrief 

Algemene informatie over de gehele school krijgt u via de Nieuwsbrief ouders. Deze Nieuwsbrief komt elke laatste vrijdag van de maand uit en bevat algemene informatie vanuit de school. De data van het verschijnen van de Nieuwsbrief kunt u vinden op de jaarkalender in Social Schools. De nieuwsbrief wordt verstuurd via Social Schools.

Startgesprekken

In de periode tot de herfstvakantie voeren wij startgesprekken. Een startgesprek heeft een informeel karakter waarin leerkrachten, ouders en leerling kennis met elkaar maken. Een startgesprek kan gaan over wat de leerling wil leren in het nieuwe schooljaar, of welke uitdaging ouders zien voor hun kind. Daarnaast worden er tijdens dit gesprek afspraken gemaakt over de communicatie en de contactmomenten tussen school en ouders. Bijvoorbeeld over het meedraaien in de groep, bij de logopedie of bij andere therapieën. Vanaf groep 3 verwachten wij dat de leerlingen aanwezig zijn bij het gesprek. De ouders kunnen altijd naast de afspraken uit het startgesprek met leerkrachten een afspraak maken om over hun kind te praten. Het is niet mogelijk om leerkrachten onder schooltijd te spreken, dan geven zij les.

Kennismakingsavond

Aan het begin van het schooljaar is er gelegenheid om zonder kinderen kennis te maken met de medewerkers en de andere ouders van de groep. De leerkracht geeft kort informatie over hoe er gewerkt wordt in de groep en laat ouders ervaren (spelletjes, voorbeeldlessen en filmpjes) hoe een dagje werken in de groep eruit ziet. We sluiten de avond informeel af met een hapje en een drankje zodat er ontmoeting en kennismaking kan plaatsvinden tussen ouders. 

Meedraaien in de groep

Het is voor iedere ouder mogelijk om een keer mee te draaien in de groep van zijn of haar kind, hierover maken we tijdens het startgesprek een afspraak.

Inloopmoment aan het begin van de dag

De school organiseert drie keer per jaar aan het begin van de dag een inloopmoment. De leerlingen starten met de leerkracht de schooldag zoals altijd en hun ouders kijken mee. De data van de inloopmomenten vindt u in de agenda op Social Schools.

Rapport en portfolio en kijkavonden

De leerlingen van de kleuterbouw krijgen twee keer per jaar een portfolio. Daarin worden door het jaar heen werkjes verzameld waarin de vaardigheden en vorderingen van uw kind te zien zijn. Samen met de leerkracht kiezen leerlingen welke werkjes er in de map komen. Er wordt geprobeerd zo veel mogelijk verschillende werkstukken in de map te verzamelen: projecten of thema’s die de leerling leuk, makkelijk of juist moeilijk vond. Meestal voegt de leerkracht of leerling zelf een evaluatie toe en soms zijn er foto’s van de activiteiten in het portfolio opgenomen. Zo wordt het portfolio een overzicht van werkzaamheden die de leerling gedurende het schooljaar uitvoert. In maart/april verwachten wij alle ouder(s) met hun kind op school voor een kijkavond om het portfolio te bespreken in aanwezigheid van de leerkracht en andere betrokkenen. Aan het einde van een schooljaar krijgt de leerling het portfolio mee naar huis. De leerlingen vanaf groep 3 en hoger krijgen twee keer per jaar een combinatie van een portfolio en een rapport. Het rapport is geschreven voor het kind en wordt ook besproken met het kind. Ook voor de leerlingen van groep 3 en hoger is er een kijkavond in het voorjaar. 

Klankmomenten

Wij vragen ouders om mee te denken en te praten tijdens klankmomenten. School gaat dan in gesprek met ouders over het beleid van de school. Tijdens deze klankmomenten zijn ook een aantal medewerkers vanuit de werkgroep ouderbetrokkenheid 3.0 aanwezig. Het komende schooljaar staan er twee momenten gepland. Deze momenten zijn opgenomen in de jaarkalender op Social Schools. 

Ouderbijeenkomst

Op Kentalis de TaalSter organiseren we een ouderbijeenkomst, waarin met elkaar in gesprek gaan over het onderwerp taalontwikkelingsstoornis (TOS): 

  • Wat is TOS? En hoe ga ik hiermee om?
  • Hoe kan ik de woordenschat van mijn kind uitbreiden?
  • Hoe leert mijn kind beter zinnen maken?
  • Welke spelletjes zijn goed voor mijn kind?
  • Welke boeken zijn leuk voor mijn kind?
  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn kind luistert als ik voorlees?
  • Hoe kan ik mijn kind helpen met praten en spelen met andere kinderen?
  • Hoe moet ik reageren als mijn kind woorden/zinnen verkeerd uitspreekt?

Ook is het een fijne manier om andere ouders te ontmoeten! De data voor deze bijeenkomst vindt u in de agenda op Social Schools en worden gecommuniceerd via de nieuwsbrief.

Schoolapp: Social Schools

Op de Kentalis TaalSter werken we met Social Schools, dit is een app waarin we met ouders communiceren en informatie met hen delen. Voor het gebruik van deze app zijn een gebruikersnaam en wachtwoord nodig, die via school opgevraagd kunnen worden. 

De dagelijkse communicatie tussen ouders en school verloopt via de app. Zowel ouders als medewerkers van school kunnen hierin schrijven en reageren. De leerkracht maakt minimaal één keer per week een verslag dat voor de hele groep geldt. Met de jaarkalender in Social Schools informeren we ouders wanneer wat gebeurt, zoals data van de schoolvakanties, meeloopochtenden, vieringen, studiedagen, ouderavonden etc. De nieuwsbrieven en algemene informatie wordt geplaatst in het schooldeel van de app. Ook kunt u uw kind ziekmelden via de app.

Wij doen een dringend verzoek om foto's die gedeeld zijn op Social Schools niet te delen op social media. 

Schoolverlaters

Zowel bij tussentijdse uitstroom als uitstroom na groep 8 gaan we op de TaalSter samen op zoek naar een passende plek in het vervolgonderwijs. Dit kan in het regulier onderwijs zijn, maar ook een andere vorm van speciaal onderwijs zijn. De eerste stap is altijd het gesprek met ouders (en soms ook leerlingen) waarbij we streven naar overeenstemming over de vervolgstap. Daarna wordt in de Commissie voor Leerlingenzorg een advies geformuleerd. Dit advies wordt vervolgens weer met ouders besproken. Leerlingen die de overstap maken naar een andere vorm van onderwijs krijgen altijd (een aantal uren) ondersteuning van de Ambulante Dienst van Kentalis mee. Deze ondersteuning is verschillend. Soms gaat een ambulant begeleider echt met de leerlinge werken, maar het kan ook voldoende zijn om de medewerkers van de nieuwe school te ondersteunen. 

Vrijwillige ouderbijdrage

Kentalis heeft besloten om de structurele vrijwillige ouderbijdrage af te schaffen met ingang van schooljaar 2022-2023. Wij vragen aan ouders/verzorgers geen structurele ouderbijdrage voor alle activiteiten die als schoolactiviteiten worden aangemerkt en daarmee onderdeel van het onderwijs vormen.
Voor het schoolkamp van groep 8 vragen we aan betreffende ouders een vrijwillige bijdrage. Deze activiteit kan alleen doorgaan als ouders bijdragen in de kosten. Alle leerlingen gaan mee ongeacht of hun ouder al dan niet betaald heeft. 

Lokale medezeggenschap op locatie

Wij vinden uw mening belangrijk. Daarom kunnen ouders meepraten en meebeslissen. Iedere school heeft een locatie medezeggenschapsraad (LMR). Deze raad vertegenwoordigt de belangen van ouders, leerlingen en medewerkers. Bij beleidsbeslissingen vraagt directie de LMR (afhankelijk van het onderwerp) om advies of instemming. Bij deze vergaderingen bent u altijd welkom als ouder/verzorger. Naast de standaard beleidsonderwerpen, kan de raad ook zelf onderwerpen aandragen, advies inwinnen bij de achterban en om extra informatie vragen. We nodigen u van harte uit om deel te nemen aan LMR van onze school. Heeft u ideeën, vragen of klachten? Dan kunt u ook terecht bij een van de ouderleden van de LMR. Ze buigt zich vooral over vragen die voor meerdere ouders belangrijk zijn. Het kan voorkomen dat het LMR lid u doorverwijst naar de leerkracht of afdelingsdirecteur, bijvoorbeeld als het gaat om een lessituatie of resultaten. Er is een intensieve samenwerking met de andere LMR-en in het gebied daar waar zaken ons allen aangaan. Dit zijn de leden van de raad:

Voor de ouders/verzorgers:

Kim, moeder van Milan-Kiaro

Frank, vader van Swen

Barbara, moeder van Arthur

Voor het personeel: 

Rian E, orthopedagoog

Elle C, logopedist

Floortje M, groepsleerkracht
 

De LMR is bereikbaar via: lmrdetaalster@kentalis.nl

Interne vertrouwenspersonen en anti-pestcoördinator

Interne vertrouwenspersoon

We hebben op school interne vertrouwenspersonen. Een leerling kan alles met de vertrouwenspersoon bespreken, bijvoorbeeld als hij of zij iets niet kan of durft te bespreken met de eigen leerkracht. Het kan gaan over ongewenst gedrag (agressie, seksuele intimidatie, discriminatie, pesten en machtsmisbruik), maar het kan ook gaan over andere vervelende gevoelens. Het heeft natuurlijk de voorkeur dat gevoelens van onvrede eerst besproken worden met degenen die daarbij direct betrokken zijn, maar dit kan soms moeilijk zijn. De poster van de vertrouwenspersonen is opgenomen in de cyclus van Werken met Kinderen aan Respect en Veiligheid (WKRV) en komt hierdoor elke zeven weken aan de orde binnen de school zodat leerlingen ook weten bij welke personen zij terecht kunnen. De interne vertrouwenspersonen van Kentalis de TaalSter zijn: Christian de V en Mariëlle K.


Herstel coördinator

Wanneer er ondanks de aanpak van Werken met Kinderen aan Respect en Veiligheid (WKRV) sprake is van grensoverschrijdend gedrag of pesten zetten we de herstelgerichte aanpak in. Deze aanpak richt zich op alle betrokkenen, die door een incident of conflict worden geraakt. Met de herstelgerichte gesprekken leren we de leerlingen inzicht te krijgen in de gevolgen van hun handelen, om te begrijpen en te herstellen wat er gebeurd is. Op school zijn herstel coördinatoren die leerlingen en personeel hierbij kan ondersteunen. De herstel coördinatoren van Kentalis de TaalSter zijn Rian E en Linda F.

Ouderraad (klankbordgroep)

Op Kentalis de TaalSter is geen ouderraad actief. We betrekken ouders bij ons onderwijs vanuit onze visie op ouderbetrokkenheid -en participatie.