Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Kentalis de TaalSter wil de leerlingen een veilig pedagogisch klimaat bieden, waarin zij zich harmonieus en op positieve wijze kunnen ontwikkelen. Aan de leerlingen wordt onderwijs gegeven in een omgeving waarin zij zich veilig voelen en waar respect is voor elkaar. Dit is de situatie waarin een kind zich het beste ontwikkelt. De basis daarvoor is een samenhangend geheel van afspraken, gedragingen en acties, beschreven in ons protocol sociale veiligheid. We bieden een omgeving waar duidelijkheid heerst over de omgang met elkaar, waar acceptatie van verschillen wordt aangemoedigd en waar leerlingen gerespecteerd worden in hun eigenheid. Wij staan voor een schoolklimaat dat gebaseerd is op respect met als basisregels:

  • Respect voor jezelf
  • Respect voor de ander
  • Respect voor de omgeving

Deze basisregels komen voort uit onze methodiek: Werken met Kinderen aan Respect en Veiligheid (WKRV). Deze WKRV-methodiek kent naast de basisregels met betrekking tot respect ook drie basisgedragsregels op het gebied van veiligheid:

  • Veiligheid in de klas
  • Veiligheid in de gang
  • Veiligheid buiten

Deze regels komen in een cyclus van zeven weken aan bod. De zevende  week is er aandacht voor de nee-stop poster. In iedere klas en bij de hoofdingang hangt de poster met de regel van de week. Aan het begin van de week bespreekt de leerkracht in de klas de gedragsregel die binnen de hele school centraal staat. Met deze methodiek creëert de school een veilige en respectvolle omgeving, met daarbinnen duidelijkheid over regels en afspraken voor zowel leerling als volwassene.

Wanneer er sprake is van grensoverschrijdend gedrag, zetten we de herstelgerichte aanpak in. Deze richt zich op alle betrokkenen die door een incident of conflict worden geraakt. Met deze aanpak leren we de leerling inzicht te krijgen in de gevolgen van zijn handelen, om van daaruit te begrijpen en te herstellen wat er gebeurd is. Op school is een herstel coördinator die leerlingen en personeel hierbij kan ondersteunen. 

PeTOS

Daarnaast werken we wekelijks met de methode PeTOS (Psycho educatie taalontwikkelingsstoornis). PeTOS is een leerlijn en klassikale lesmethode speciaal ontwikkeld voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis. Met PeTOS werken we met onze leerlingen systematisch aan het leren ‘lezen’ van de eigen (binnen)wereld en die van anderen. Maar het gaat ook en vooral om identiteitsontwikkeling: het ontwikkelen van een besef van wie je bent, wat je voelt, denkt en vindt en van hoe je in de wereld staat. Een besef dus ook van eigen mogelijkheden en beperkingen.   

 

 

 

RIS

RIS staat voor relaties, intimiteit en seksualiteit. Tijdens deze lessen krijgen de leerlingen les over de volgende thema’s: lichamelijke ontwikkeling en zelfbeeld, voortplanting en gezinsvorming, sociale en emotionele ontwikkeling, seksuele weerbaarheid. Door het geven van deze lessen leren onze leerlingen wat gezond seksueel gedrag is, daardoor worden onze leerlingen weerbaarder op dit gebied. Wanneer er mogelijk sprake is van seksueel grensoverschrijdend gedrag, maken wij gebruik van het vlaggensysteem. Deze methodiek helpt ons grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar te maken en te beoordelen welk gedrag oké of niet oké is.  

Actief burgerschap en sociale integratie

Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die actief meedoen en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Dit is een verplichte taak van de school. Het gaat om het ontwikkelen van houding en vaardigheden met betrekking tot democratie, deelname aan de maatschappij en het leren ontdekken van je eigen identiteit. Kentalis de TaalSter is een school die leerlingen  ruimte biedt om hun persoonlijkheid te kunnen ontwikkelen. Een plek waar zij zelfvertrouwen opbouwen, zelfkennis verwerven, verantwoordelijkheid durven te nemen en met anderen leren omgaan. In ons aanbod is er nadrukkelijk aandacht voor burgerschap en sociale integratie, dit wordt geïntegreerd aangeboden om de interacties die buiten de school plaatsvinden te oefenen. Wij willen dat onze leerlingen:

  • sociale gedragscodes leren door op een respectvolle manier samen te leven in school;
  • leren om mee te doen in de school, bijvoorbeeld door mee te praten en mee te beslissen in de leerlingenraad;
  • hun mening kunnen en durven geven; op school gebruiken we de methodiek Discussiëren kun je leren, hierbij leert de leerling zijn mening te geven en te onderbouwen met argumenten, maar ook om respect te hebben voor andere opvattingen;
  • vanuit een eigen identiteit deelnemen aan de samenleving. Alle leerlingen krijgen lessen 
    psycho-educatie (PeTOS), waarbij het niet alleen gaat om het omgaan met de taalontwikkelingsstoornis en de beperkingen die participatie belemmeren, maar ook om het ontwikkelen van een besef van wie je bent en wat je voelt, denkt en vindt;   
  • kennis verwerven van en ontmoetingen hebben met stromingen en mensen met andere overtuigingen; 
  • bewustzijn ontwikkelen van de eigen sociale omgeving.doscissieren kun je leren

Veiligheid

Zie onderdeel pedagogisch klimaat

Internet gebruik

In het algemene deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet. Daarnaast hebben wij op school ook duidelijke afspraken en regels over internet gebruik. De leerlingen kunnen op school gebruik maken van verschillende devices om informatie op te zoeken, informatie te verwerken of om te communiceren met anderen. Internet biedt onze leerlingen geweldige mogelijkheden, ook op het gebied van communicatie. Bovendien is het leerzaam en goed voor de ontspanning. Aan het gebruik van internet kunnen ook risico’s verbonden zijn, denk aan digitaal pesten, intimidatie of schending van de privacy. Wij zijn ons hier van bewust en besteden aandacht aan de digitale wereld, zowel aan de digitale vaardigheden als de digitale weerbaarheid van onze leerlingen.  Wij werken met de methodiek Delta de Draak en Mediawijs, die vanaf de onderbouw op het lesrooster staat. Tijdens de lessen rondom de sociale media leren leerlingen wat gepast en ongepast gedrag is, waarbij het motto is: Je gedraagt je online hetzelfde als in het echte leven. Het bevorderen van mediawijsheid is een zaak van iedereen: van ouders, leerkrachten, begeleiders, bestuurders en natuurlijk van onze leerlingen zelf. 

Gedragsregels

Mobiele telefoon

Vanwege de privacy van medeleerlingen en personeel is het maken van opnames in en om de school en bij alle activiteiten buiten school die onder verantwoording van school vallen (bijvoorbeeld schoolreisje, kamp) niet toegestaan. Leerlingen gebruiken geen telefoon, smartwatch of ander device op school. Dit geldt zowel voor schooltijd wanneer leerlingen spelen op het plein als na schooltijd wanneer leerlingen bij de taxi’s wachten. Bij binnenkomst zetten leerlingen deze uit en leveren deze ’s ochtends meteen in bij de leerkracht. Aan het eind van de dag krijgt de leerling deze terug en zet deze pas buiten de poort weer aan. Voor het meenemen van de mobiele telefoon en de mogelijke gevolgen bent u als ouder(s) verantwoordelijk. Diefstal, verlies of schade aan telefoons of spelcomputers vallen niet onder de verzekering van de school.

Vuurwerk en veiligheid

Het afsteken en in bezit hebben van vuurwerk en wapens op school is ten strengste verboden. Mocht blijken dat een leerling op school een wapen bij zich heeft, vuurwerk afsteekt of in zijn of haar bezit heeft, dan wordt de leerling geschorst. Mogelijk start ook de procedure schoolverwijdering. Ook kan de plaatselijke wijkagent worden ingeschakeld. De reden van dit strenge beleid is dat de veiligheid van iedereen op school bij ons hoog in het vaandel staat. We willen voorkomen dat een enkel individu de veiligheid van anderen in gevaar brengt.