Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2021-2022 zijn er maatregelen genomen die in 2022-2023 zijn uitgevoerd. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.

  • Het team van de TaalSter heeft met de methodiek van Stichting leerKRACHT gewerkt aan drie verbeterthema's. Bij het eerste verbeterthema begrijpend lezen worden inzichten en handvatten die verkregen zijn toegepast om meer gerichte instructie te geven op het gebied van begrijpend lezen en luisteren. De didactiek van het ‘actief lezen’ wordt ook bij andere vakken gebruikt. Bij het tweede verbeterthema rekenen is er elke dag aandacht voor het  memoriseren van (basis)bewerkingen in de klas. De leerlingen krijgen strategieën aangeboden om het rekenen goed aan te leren. Bij het laatste verbeterthema thematisch werken krijgen de leerlingen de wereldoriëntatie vakken aangeboden op een thematische manier.
  • Ouderbetrokkenheid is uitgewerkt en er zijn inloopmiddagen, tentoonstellingen, er kan meegekeken worden bij de lessen etc.
  • Het team heeft zich verder geprofessionaliseerd in differentiëren en kan dit nog beter toepassen tijdens de instructie en verwerking van de lessen.

Het team van de TaalSter heeft het hele schooljaar gewerkt met de methodiek van Stichting leerKRACHT. Hierdoor is er een verbetercultuur binnen de school, waarbij de doelen van de leerlingen voorop staan. In schooljaar 2023-2024 krijgt dit een vervolg.

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Voor de TaalSter zijn dit vooral Cito- toetsen, voor de kleuters en TOS MG-leerlingen zijn dit vooral observaties, leerlijnen en waar mogelijk (Cito)toetsen. Op basis van de resultaten formuleren we doelstellingen op maat voor onze leerlingen.

Opbrengsten van de didactische ontwikkeling juni 2023

Dit jaar werken we met nieuwe Cito toetsen en hogere ambities van Kentalis. De ambitie is dat 90% van de leerlingen de Kentalis ambitie behaalt.

Voor technisch lezen behaalt 78% van de leerlingen van groep 3-8  (TOS en SH leerlingen) de Kentalis ambities. Voor spelling behaalt 59% van de leerlingen de ambities. In groep 3 behaalt 26% van de leerlingen de ambities voor spelling en lezen. In de groepen 4 t/m 8 halen ze dit in en haalt 88% van de leerlingen de ambitie voor lezen en 67% de ambitie voor spelling. Eind groep 8 behaalt 100% van de leerlingen voor technisch lezen en 68% van de leerlingen voor spelling het niveau van het uitstroomprofiel.

Voor begrijpend lezen haalt 59% van de leerlingen van groep 4 t/m 8 de ambities. Ook hier zien we dat in de loop der jaren steeds meer leerlingen de ambities gaan halen. Van 41% van de leerlingen in groep 4 naar 95% van de leerlingen eind groep 8.
Voor rekenen behaalt 65% van de leerlingen van groep 3 t/m 8 de ambitie. Eind groep 8 behaalt 95% van de leerlingen de ambitie voor het uitstroomprofiel.

Van de twintig leerlingen die een aanbod volgen op UP4 (ZML leerlijnen van Edumaps) haalt 90% de norm voor lezen en rekenen; 80% voor taal; 60% voor seo en 70% voor leren leren de doelen. Een deel van de leerlingen volgen voor één of meerdere vakken het PRO aanbod. 

Dit jaar hebben tweeëntwintig leerlingen de eindtoets Route 8 gemaakt. De resultaten komen overeen met het vastgestelde uitstroomprofiel van de leerlingen. Op leesvaardigheid haalt 77% referentieniveau 1F en 14% referentieniveau 2F niveau. Op taalverzorging haalt 68% referentieniveau 1F en 23% referentieniveau 2F niveau. Op rekenen haalt 41% referentieniveau 1F en 0% referentieniveau 1S niveau.

Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren

We maken gebruik van het instrument SCOL om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. De schoolnorm wordt in 92% van de groepen gehaald op de onderdelen. Als we de hele school bekijken blijkt dat het onderdeel taak uitvoeren voor onze leerlingen nog het lastigst is.

Opbrengsten sociale veiligheid

Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met Monitor Sociale Veiligheid. 95% van de leerlingen van de groepen 3-8 geeft aan dat ze het fijn vinden op school. Ook geeft 93% van de leerlingen aan dat ze zich veilig voelen op school. Hiermee worden de ambities van Kentalis van 90% behaald. Wanneer een leerling aangeeft zich minder/niet veilig te voelen dan is de reden zeer divers van donkere wolken vind ik niet fijn; soms willen ze me pakken; in de klas is het vaak druk etc.

Vrijwel alle leerlingen geven aan de laatste weken niet gepest te zijn op school (96%). Hiermee wordt de Kentalis ambitie dat 90% van de leerlingen zich niet gepest voelt behaald. Een klein aantal leerlingen geeft aan gepest te worden. Hier besteden we met de herstelgerichte aanpak aandacht aan. Dit gepest voelen kan wellicht deels verklaard worden vanuit het feit dat sommige leerlingen gedrag van anderen niet altijd goed kunnen interpreteren (verschil plagen/pesten), anderzijds komt er ook wel eens echt 'pestgedrag' voor. Dit zijn onderwerpen die we bespreken in de groep door middel van praatplaten. Aan het eind van het schooljaar geven minder leerlingen aan zich gepest te voelen, dit kan ook komen omdat de leerlingen elkaar, en hun gedrag, dan beter begrijpen.

Overgang naar een andere school

Afgelopen schooljaar zijn eenendertig leerlingen uitgestroomd, waarvan acht leerlingen tussentijds zijn uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. Drieëntwintig leerlingen zijn aan het eind van groep 8 uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom.

Informatie over eind uitstroom

Eind groep zes geven we een préadvies tover het te verwachten vervolgonderwijs. Dit noemen we het uitstroomperspectief. Aan het begin van elk schooljaar starten we met een informatieavond waarop ouders worden geïnformeerd over de overgang naar het voortgezet onderwijs. Deze avond is zowel voor ouders van de schoolverlaters uit groep acht als voor ouders uit groep zeven. De Commissie voor Leerlingenzorg formuleert in december het schooladvies voor uw kind. Bij het opstellen van het schooladvies maken we gebruik van de didactische gegevens uit het leerlingvolgsysteem, het logopedisch en psychologisch onderzoek en observatiegegevens van de leerkracht. Daarnaast wordt er in groep zeven (indien nodig) de ADIT (adaptieve digitale intelligentietest) afgenomen om een nog betere inschatting van de mogelijkheden van de leerlingen te maken. De Commissie voor Leerlingenzorg doet een uitspraak over het uitstroomniveau van de leerling, waarbij de volgende uitstroommogelijkheden geformuleerd kunnen worden: praktijkonderwijs, VMBO Basis-Kader-Theoretisch, HAVO of VWO. Daarnaast wordt in het schooladvies ook een uitspraak gedaan over de ondersteuningsbehoeften van de leerling. Leerlingen die baat hebben bij onderwijs in een intensieve setting maken de overstap naar het voortgezet speciaal onderwijs. Voor deze leerlingen wordt er opnieuw een arrangement of toelaatbaarheidsverklaring voor het voortgezet speciaal onderwijs aangevraagd. Leerlingen die minder ondersteuning nodig hebben, maken de overstap naar het regulier voortgezet onderwijs met of zonder arrangement. De leerkracht bespreekt vervolgens in januari met u en uw kind het voorlopig schooladvies. Daarna wordt begin februari de doorstoomtoets afgenomen. Deze toets meet de taal- en rekenvaardigheden van de leerlingen. Het resultaat van deze toets geeft aan welk type vervolgonderwijs het beste bij de leerling past. Als een leerling bij de doorstroomtoets een hoger toetsadvies behaalt dan het voorlopig schooladvies, moeten wij overwegen een hoger definitief schooladvies te geven. Als een hoger advies niet in het belang van een leerling is, besluiten wij het schooladvies niet te verhogen. Als een leerling bij de doorstroomtoets een lager toetsadvies behaalt dan het voorlopig schooladvies, heeft dat verder geen consequenties en blijft het gegeven schooladvies gelden. Eind maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies. 

  2020-2021 2021-2022 2022-2023
Dagbesteding 0 0  
Arbeid/praktijk 4 1 1
Praktijkonderwijs 3 6 7
VMBO-BB/ KB 12 15 13
VMBO-T/gemengd 3 3 2
Havo 1 0  
Totaal 23 25 23
Totaal naar regulier 13 19 17
Totaal naar (v)so 10 6 6

Analyse

Na leerjaar acht stroomde drieëntwintig leerlingen uit. Dit is 11 % van de leerlingen van de TaalSter. We noemen dit einduitstroom. Bij de einduitstroom gaat van de TOS en SH leerlingen ongeveer 75% naar het regulier voortgezet onderwijs. Het niveau van uitstroom naar het voortgezet (speciaal) onderwijs is wisselend en past bij het gemiddelde uitstroomperspectief van Kentalis de TaalSter: VMBO Basis/Kader. In bovenstaande tabel is te zien waar leerlingen van de TaalSter naar uitstroomden. De ambitie (75%) om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld wordt behaald. Dat betekent dat de TaalSter over het algemeen een goede inschatting maakt van het ontwikkelperspectief van de leerlingen.

Informatie over tussentijdse uitstroom

Afhankelijk van de ontwikkeling van uw kind kan uw zoon of dochter tussentijds uitstromen naar het regulier basisonderwijs of naar een andere school voor speciaal onderwijs. Tussentijds (groepen 1-7)) stroomde de afgelopen jaren steeds ongeveer tien procent van onze leerlingen uit. De laatste twee schooljaren ligt dit percentage veel lager en komt uit op slechts vijf procent. Het gaat dan steeds om het vinden van de best passende onderwijsplek. Een aantal leerlingen stapt over naar het regulier onderwijs met een ondersteuningsarrangement. Terwijl er ook leerlingen zijn die na uitplaatsing, consultatie en advies vanuit Kentalis meekrijgen. De keuze heeft te maken met de specifieke ondersteuningsbehoefte van deze leerlingen en de ondersteuningsvraag van de scholen waar de leerlingen naar toe gaan. Wij gaan zo snel mogelijk in overleg met ouders en de gewenste school over de uitplaatsing. Wij zorgen voor een zorgvuldige overdracht, zodat de ontwikkeling van de leerling door kan gaan.

  2020-2021 2021-2022 2022-2023
basisonderwijs 13 8 2
speciaal basisonderwijs 8 0 2
speciaal onderwijs 4 1 1
buitenland 0 0 3
totaal 25 9 8

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging. 

Totaal uitgestroomde leerlingen in schooljaar 2020-2021
  46 leerlingen

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt.

45 leerlingen
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt. 1 leerling
 
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt. 0 leerlingen

Vijfenveertig leerlingen die in 2020-2021 zijn uitgestroomd zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit is 99% van de leerlingen. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen. 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Ouderervaringen onderzoek

In januari - mei 2022 is er via WMK een ouderervaringenonderzoek uitgezet. Van de 198 ouders hebben 60 ouders de vragenlijst ingevuld (30%) Dit is een lage respons. 

Als rapportcijfer kregen we van de ouders een hele mooie 8,5.

 

Leerlingen ervaringen onderzoek

De leerlingen van de groepen vijf tot en met acht van de TaalSter hebben tussen januari en april 2023 hun ervaringen gedeeld via een door Kentalis samengestelde vragenlijst.

De leerlingen gaven de school een mooi rapportcijfer van 8,3. Dit rapportcijfer is hoger dan vorig jaar en hier zijn we heel trots op.

Medewerkerstevredenheidsonderzoek 

Het team van de TaalSter heeft eind 2022 een vragenlijst gekregen om hun tevredenheid te meten. Deze lijst is door 70% van de medewerkers ingevuld.  We scoren gemiddeld genomen een 7,2 op de thema's. Waarbij de bevlogenheid en zinvolheid van het werk door de medewerkers het hoogst scoort.

Audit of inspectie

In mei en november 2020 is er een audit geweest vanuit Kentalis. Hieronder de bevindingen waar wij heel trots op zijn. De kwaliteit van het onderwijs op de TaalSter is op schoolniveau met ‘voldoende’ beoordeeld.  

  • In de ontwikkeling van de kwaliteit van het onderwijs op de TaalSter, waarbij visies en werkwijzen van de twee voormalige scholen steeds verder op elkaar afgestemd worden, is een positieve en professionele ontwikkeling waar te nemen; 
  • In de kwaliteitszorg zijn de processen van PDCA (Plan - Do - Check - Act) beschreven en de schoolleiding geeft hier voldoende sturing aan;
  • Het volledige team zet voortvarend met elkaar de schouders eronder en er is sprake van een groeiende professionele kwaliteitscultuur; 
  • Leerlingen, ouders en teamleden ervaren de TaalSter als een school met een prettig en veilig schoolklimaat; 
  • De standaarden Samenwerking en Pedagogisch klimaat hebben we met ‘goed’ beoordeeld. Door de positieve ontwikkeling van een professionele kwaliteitscultuur verwachten we dat de standaard Kwaliteitscultuur in de nabije toekomst met ‘goed’ kan worden beoordeeld. 

In november 2023 vindt er een nieuwe audit plaats.

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in schooljaar 2023-2024: 
Met het team gaan we verder met de methodiek van Stichting leerKRACHT. We werken aan het verbeteren van de professionele cultuur en zetten in op de volgende verbeterthema's:

  • Thematisch werken verder invoeren binnen de hele school;
  • Werken aan het verhogen van de executieve functies van de leerlingen;
  • Inzet van ondersteunende communicatie om het onderwijs nog toegankelijker te maken voor onze leerlingen.

Verhogen van het standaardaanbod naar uitstroomniveau VMBO-B/VMBO-K. Hierbij differentiëren we omlaag voor PRO uitstroom en omhoog voor VMBO-T uitstroom.
Hiervoor worden ook de middelen vanuit het Nationaal Plan Onderwijs (NPO) ingezet.