Zorg voor de leerlingen

Leerlingenzorg

Ontwikkelingsperspectief: de doelen van ons onderwijs

We vinden het belangrijk dat uw kind zich goed kan ontwikkelen. Daarom stellen we voor elke leerling binnen zes weken na inschrijving het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Hierin beschrijven we de ontwikkelingsmogelijkheden van uw kind en de doelen die we samen willen halen aan het einde van de schoolloopbaan. De doelen zijn per uitstroomniveau vastgelegd door Kentalis, de zogenaamde Kentalis ambities. Deze doelen zijn opgesteld voor onze doelgroepen (TOS/ CMB) op het uitstroomprofiel van de leerling. Daar zit het verschil met het regulier. In het OPP beschrijven we wat nodig is om deze doelen te bereiken. Bij het opstellen van het OPP overleggen we met ouders en krijgen we advies van de Commissie van Onderzoek (CvO). De CvO geeft de arrangementen af voor Kentalis. De school is verplicht om een voorspelling te schrijven in het OPP over het verwachte uitstroomniveau naar het voortgezet onderwijs. De school volgt of uw kind zich volgens dit uitstroomniveau blijft ontwikkelen en maakt op basis hiervan  keuzes in het onderwijs- en leerstofaanbod. De onderwijsbehoeften van de leerling staan daarbij centraal, waardoor de ontwikkeling van uw kind zo goed mogelijk wordt gestimuleerd. We evalueren het OPP twee keer per jaar waarvan minimaal één keer met de Commissie voor de Leerlingenzorg. 
Jaarlijks wordt u gevraagd het OPP te ondertekenen. Bent u het niet eens met de inhoud hiervan? Dan kunt u terecht bij de afdelingsdirecteur. Komt u er samen niet uit, kijk dan op: https://onderwijsgeschillen.nl/commissie/geschillencommissie-passend-onderwijsgpo  
 

Commissie voor de Leerlingenzorg

De Commissie voor Leerlingenzorg (CvL) bestaat uit de leerkracht, logopedist, orthopedagoog, de schoolmaatschappelijk werker, een intern begeleider en afdelingsdirecteur.  Als leerkrachten, ouders of leerling een hulpvraag hebben over de begeleiding of het onderwijs, kan deze worden besproken in de CvL. De CvL adviseert, onderzoekt en/of observeert. Daarnaast stelt de commissie het OPP op met daarin handelingsgerichte aanbevelingen. Wanneer het toegekende onderwijsarrangement verlopen is of tussentijds moet worden bijgesteld formuleert de CvL een advies voor de CvO. Dit gebeurt uiteraard ook weer in overleg met ouders. Ook volgt de CvL de ontwikkeling van de leerling en stelt vast wat de ondersteuningsbehoeften zijn. De commissie evalueert de voortgang en de resultaten van de afspraken. Tijdens bijeenkomsten van de commissie zijn de leerkracht en de logopedist van de leerling altijd aanwezig. Zij zorgen voor een terugkoppeling naar ouders.

Opbrengstbesprekingen

Twee keer per jaar worden de opbrengsten van de methode onafhankelijke toetsen (CITO, SCOL) per groep besproken met de Commissie voor Leerlingenzorg. Het doel van deze besprekingen is om te kijken of de leerling zich naar verwachting ontwikkelt. Als een leerling zich ontwikkelt conform de leerlijn wordt de aanpak gecontinueerd. Als dit niet het geval is wordt er besproken wat er nodig is om het verwachte uitstroomniveau te gaan halen. In een enkel geval kan het voorkomen dat het perspectief naar boven of beneden bijgesteld moet worden. Aanpassingen in het uitstroomperspectief worden altijd besproken met ouders.

 

Leerlingvolgsysteem

We volgen de ontwikkeling van uw kind planmatig met behulp van methodetoetsen en methodeonafhankelijke toetsen. De methodeonafhankelijke Cito toetsen worden twee keer per jaar afgenomen, namelijk in januari en juni. Met de Cito-toetsen brengen we de ontwikkeling van uw kind in beeld op het gebied van begrijpend lezen en luisteren, rekenen, technisch lezen en spellen. Om de ontwikkeling op sociaal emotioneel gebied te meten vullen de leerkrachten twee keer per jaar de observatielijsten van de SCOL in. Voor de leerlingen met een MG arrangement en de leerlingen van groep 1 en 2 volgen we de vorderingen op de leerlijnen.  De vorderingen van uw kind leggen wij vast in een leerlingvolgsysteem. In het leerlingvolgsysteem brengen we de vorderingen op individueel-, groeps- en schoolniveau in beeld. Tijdens oudergesprekken wordt u geïnformeerd over de vorderingen van uw kind en wordt er gekeken of de doelen in het ontwikkelingsperspectief behaald zijn. De leerlingen uit de midden- en bovenbouw sluiten aan bij deze besprekingen. 

Medische zorg

Toedienen medicatie

Leerlingen nemen medicatie in onder toezicht van een volwassene. Betreffende medewerkers zijn hiervoor geschoold. Voor leerlingen die tijdens schooltijd medicatie moeten innemen wordt door ouders een medicijnformulier ingevuld. Deze is op te vragen bij de leerkracht. Wij verstrekken geen medicatie zonder dit ingevulde formulier. Medicijnen moeten in de oorspronkelijke verpakking zitten inclusief een bijsluiter. Tussentijdse wijzigingen vragen we u door te geven aan de leerkracht.

Wat doen wij bij ongelukjes op school

Ondanks alle toezicht kan niet altijd voorkomen worden dat er vervelende dingen gebeuren met kinderen. Een tand door de lip, een buil op het hoofd: het zijn ongelukken die ook op school gebeuren. Meestal kan onze EHBO-er of BHV-er dit behandelen, daar waar wij de situatie niet kunnen inschatten gaan we naar de Eerste Hulp van het Radboudziekenhuis. We stellen ouders zo snel mogelijk op de hoogte van de situatie, zodat u mee kunt denken en liefst ook mee kunt gaan.

Fysiotherapie

Als ouder(s) en/of leerkracht een motorische hulpvraag heeft, waarvan het probleem de cognitieve ontwikkeling  belemmert, dan wordt deze besproken in de CvL. Er kan dan gekozen worden voor therapie tijdens schooltijd. De school werkt daarbij samen met fysiotherapie praktijk De Fysioo. 

Schoolarts

Vanuit de gemeente heeft de school een jeugdarts ter beschikking, namelijk mevr K. Horn. Zij sluit een aantal keren per jaar aan bij een afvaardiging van de CVL om in ieder geval de nieuwe leerlingen te bespreken. Hiervoor vragen wij u om toestemming.  Deze jeugdarts onderzoekt elke leerling die in het schooljaar acht jaar wordt en elke leerling die in het schooljaar elf jaar wordt. De jeugdarts kan als externe deelnemen aan de Commissie voor Leerlingenzorg naar aanleiding van deze bespreking kan het voorkomen dat de jeugdarts u en uw kind uitnodigt voor een onderzoek. Zie voor meer informatie: www.ggdgelderlandzuid.nl