Onze school

Inleiding

Geachte ouder/verzorger,

In deze schoolgids 2025-2026 vindt u informatie over Kentalis de TaalSter. U leest in deze gids over onze aanpak en visie. Ook vindt u in de schoolgids praktische informatie, zoals lestijden en vakanties. 

Een goede samenwerking tussen ouders en school vinden wij belangrijk. Ieder kind profiteert van een goede samenwerking tussen school en ouders. Daarom nodigen we u regelmatig uit om bij ons op school langs te komen.

Voor algemene informatie over het onderwijs binnen Kentalis kunt u terecht in de algemene schoolgids. Deze vindt u op deze website onder de knop Algemene Schoolgids. De algemene schoolgids is bedoeld voor ouders en verzorgers* van kinderen die naar één van de scholen van Kentalis gaan. Of die via de ambulante dienstverlening ondersteuning krijgen op een school in de buurt.

Met vriendelijke groet, Pauline van Lith, Colette Schoel en Jeroen Jansen. 

Directeuren Kentalis de TaalSter. 

taalster

* Overal in de schoolgids waar ouder(s) worden genoemd, worden ook verzorger(s) bedoeld.

Onze visie

Bij Kentalis de TaalSter is ons doel dat leerlingen succesvol, gelukkig en volwaardig kunnen deelnemen aan de maatschappij. We richten ons op leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (tos), een complexe aandoening die hun gehele ontwikkeling beïnvloedt (Vissers & Hermans, 2017).

Op Kentalis de TaalSter besteden we veel aandacht aan de communicatieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. We willen dat zij zich ontwikkelen tot vaardige, vriendelijke en respectvolle burgers. Daarom werken we samen met de leerlingen zelf, hun ouders en externe betrokkenen. We willen de talenten en mogelijkheden van onze leerlingen zo goed mogelijk benutten.

Het onderwijs dat we bieden, sluit aan bij hun individuele onderwijsbehoeften. We willen leerlingen waar het kan terugplaatsen in het reguliere onderwijs. Het liefst zo dicht mogelijk bij huis. Als het nodig is, bieden we ondersteuning via de ambulante dienst van Kentalis

Onze leerlingen

Kentalis de TaalSter: een school voor ‘neutraal bijzonder onderwijs’. We houden rekening met de levensbeschouwelijke en culturele achtergrond van onze leerlingen. Iedere leerling met een onderwijsarrangement is welkom bij ons.

Onze school maakt deel uit van de Stichting Kentalis Onderwijs. In het schooljaar 2025-2026 starten we met ongeveer 170 leerlingen tussen de 4 en 13 jaar oud, met de volgende arrangementen:

  • TOS (taalontwikkelingsstoornissen): voor leerlingen met taalontwikkelingsproblemen.
  • TOS-MG: voor leerlingen met zowel taalontwikkelingsstoornissen als een lage intelligentie en extra ondersteuningsbehoeften.

(Extra) Ondersteuning

Hoorrecht bij ontwikkelingsperspectiefplan (opp)

Op Kentalis de TaalSter vinden we het belangrijk dat leerlingen meedenken over hun leerproces. Daarom mogen zij hun mening geven bij het maken en beoordelen van hun ontwikkelingsperspectiefplan (opp).

Wat houdt dit in?

  • Inspraak: Leerlingen mogen hun mening en wensen delen bij het maken van hun opp. Dit doen ze samen met docenten, ouders en anderen.
  • Evaluatie: Bij de evaluatie van het OPP mogen leerlingen feedback geven en voorstellen doen voor veranderingen. Hun mening is belangrijk voor een goed leerplan.
  • Veilige en respectvolle omgeving: We zorgen ervoor dat elke leerling zich veilig voelt om zijn of haar mening te geven. Respect en open communicatie zijn hierbij belangrijk.

Door leerlingen een stem te geven in hun opp, zorgen we voor een persoonlijke leerervaring die past bij hun behoeften en talenten.

Schoolondersteuningsprofiel (sop)

De basisondersteuning van onze leerlingen staat beschreven in het document Basisondersteuning aan leerlingen op de TaalSter. Deze basisondersteuning is gericht op het hebben van een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en wordt gegeven in alle groepen.

Wij bieden extra ondersteuning door:   

  • Aan te sluiten op de onderwijsbehoeften van de leerling: We zorgen ervoor dat het onderwijs aansluit bij de specifieke behoeften van elke leerling, zodat zij optimaal kunnen leren en ontwikkelen.
  • Methodieken en activiteiten: We gebruiken speciale methodieken en activiteiten die zijn ontworpen voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) om hun communicatieve vaardigheden te bevorderen.
  • Intensief taal- en leesonderwijs: We bieden intensieve programma's voor taal- en leesonderwijs om de taalvaardigheden van de leerlingen te verbeteren.
  • Aanbod sociaal emotionele ontwikkeling: We bieden activiteiten en methodieken aan die gericht zijn op het verbeteren van sociale vaardigheden en het emotioneel welzijn van de leerlingen.
  • Samenwerking tussen leerkracht en logopedist: Leerkrachten en logopedisten werken samen om een gespecialiseerd taalaanbod te bieden dat aansluit bij de behoeften van de leerlingen.
  • Logopedie: Onze logopedisten werken intensief samen met de leerlingen om hun spraak- en taalvaardigheden te verbeteren.
  • In de klas krijgen de leerlingen die dit nodig hebben extra ondersteuning van een onderwijsassistent bij het uitvoeren van taken en door herhaalde of verlengde instructie.
  • In of buiten de klas krijgen leerlingen instructie op maat door een leraarondersteuner.
  • Gespecialiseerde medewerkers: Onze gespecialiseerde medewerkers bieden extra ondersteuning aan leerlingen die dat nodig hebben.
  • Professionalisering en expertise: Onze medewerkers blijven zich professioneel ontwikkelen met een focus op de specifieke behoeften van onze doelgroep.
  • Psycho-educatie: We bieden psycho-educatie aan over taalontwikkelingsstoornissen (TOS) om leerlingen en ouders te informeren en ondersteunen.*
  • Aanpassingen in de leeromgeving: We passen de leeromgeving aan om deze toegankelijk te maken voor alle leerlingen, bijvoorbeeld door het gebruik van ondersteunende technologieën en aanpassingen in de akoestiek.
  • Commissie van leerlingenzorg:  We evalueren regelmatig de voortgang en ontwikkeling van de leerlingen in samenwerking met een team van deskundigen.

Hier leest u hoe wij leerlingen met extra ondersteuning helpen. We leggen uit welke middelen we gebruiken en hoe we dit organiseren. De extra hulp voor uw kind staat in het opp.

  • Individuele (gedrag) handelingsplannen: Voor leerlingen met specifieke behoeften stellen we individuele handelingsplannen op, ondersteund door gedragsdeskundigen.
  • Samenwerking met Kentalis Zorg: We werken samen met Kentalis Zorg om leerlingen die dit nodig hebben te ondersteunen bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen, weerbaarheid en sociale vaardigheden.*
  • Vaktherapie (spel): We bieden vaktherapie aan, zoals speltherapie, voor leerlingen met specifieke sociaal-emotionele hulpvragen.*
  • Fysiotherapie:  fysiotherapeuten van praktijk de Fyioo ondersteunen leerlingen met motorische hulpvragen om hun fysieke vaardigheden te verbeteren.*
  • Samenwerking GGD: de GGD voert standaard gezondheidsonderzoeken uit en biedt ondersteuning bij specifieke hulpvragen over de lichamelijke ontwikkeling van leerlingen.*
  • Medicatieverstrekking: Onze medewerkers zijn getraind om medicijnen te verstrekken aan leerlingen die dat nodig hebben, volgens het protocol medicatieverstrekking.

*deze hulpvragen lopen via de cvl van de school

Wanneer de onderwijsbehoeften van de leerling mogelijk niet meer passend zijn bij het aanbod van de school bespreekt de cvl samen met ouders welke stappen er worden genomen. Hierbij kan het samenwerkingsverband adviserend worden ingezet.

Onze grenzen m.b.t. passend onderwijs

Bij Kentalis de TaalSter zijn alle leerlingen met het juiste arrangement (TOS en TOS-MG met uitstroom UP4) welkom op onze school. De taalontwikkeling, communicatieve vaardigheden en sociaal-emotioneel functioneren van de leerling staan centraal. Onze school biedt kinderen basisondersteuning die past bij hun arrangement. In veel gevallen kunnen we ook extra ondersteuning geven.

Sommige leerlingen hebben naast een taalontwikkelingsstoornis ook gedragsproblemen of psychische stoornissen, zoals autisme of ADHD. 

Als een leerling meer hulp nodig heeft dan hierboven genoemd voor een ander probleem dan de taalontwikkelingsstoornis, verwijzen we hen naar externe hulpverlening of een andere school die beter past bij hun behoeften. Als een kind meer hulp nodig heeft dan wij kunnen bieden, praten we altijd met de ouders, het samenwerkingsverband (SWV) en betrokken externe hulpverlening.

Wij kunnen zeer waarschijnlijk geen passend onderwijs bieden aan:

  • Leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor henzelf en de medeleerlingen.
  • Leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor de leraren/medewerkers.
  • Leerlingen die zeer specialistische medische hulp en ondersteuning nodig hebben.
  • Leerlingen die alleen onderwijs kunnen volgen in zeer kleine groepen of individueel.
  • Leerlingen ouder dan 14 jaar.
  • Slechthorende en dove leerlingen.
  • Leerlingen met een uitstroomprofiel lager dan UP4.

Schoolplan

In het schoolplan 2024-2027 heeft de school haar doelen voor de komende vier jaar vastgelegd. Als u geïnteresseerd bent, kunt u het schoolplan opvragen bij de administratie.

Organisatie van de school

Kentalis de TaalSter, gelegen in de wijk de Hazenkamp dichtbij het Goffertpark in Nijmegen, zit samen met de ambulante dienst en het traject begeleidingsteam van Kentalis in één gebouw. In het schooljaar 2025-2026 starten we met vijftien groepen.

Schoolgids-Onze school

De leerlingen van Kentalis de TaalSter komen uit de regio Nijmegen-Tiel-Boxmeer-Elst. Nieuwe leerlingen kunnen tijdens het schooljaar instromen op Kentalis de TaalSter.

Onderwijsteam

Op Kentalis de TaalSter werken ongeveer zeventig medewerkers. Dit zijn: 

  • De leerkracht die samen met de logopedist, de leraarondersteuner en de onderwijsassistent onderwijs geeft aan de leerling.
  • De leden van de commissie van leerlingenzorg (cvl). Zij zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg. De cvl bestaat uit: de  leerkracht, de logopedist, de intern begeleider, de schoolmaatschappelijk werker, de orthopedagoog en de afdelingsdirecteur.
  • De speltherapeut en de kinderfysiotherapeut. Zij behandelen leerlingen na een besluit door de cvl.
  • De vakleerkracht bewegingsonderwijs.
  • De ondersteunende functies, zoals de administratief medewerker, de technisch vakman, de conciërge.
  • De directie, die leiding geeft aan de school.

Kentalis de TaalSter is een opleidingsschool. Een school waar stagiaires de kans krijgen te leren en ervaring op te doen binnen het speciaal onderwijs.

Rondleiding en inschrijven op onze school

Maakt uw kind (mogelijk) de overstap naar Kentalis de TaalSter? Dan nodigen we u uit om kennis te maken met de school. Dat kan tijdens onze Open School ochtenden, waarin we vertellen over ons onderwijs en we u een rondleiding door de school geven. In schooljaar 2025-2026 zijn de Open School ochtenden gepland op de volgende data:

  • 28 augustus 2025
  • 24 september 2025
  • 29 oktober 2025
  • 26 november 2025
  • 17 december 2025
  • 28 januari 2026
  • 25 februari 2026
  • 25 maart 2026
  • 15 april 2026
  • 27 mei 2026
  • 24 juni 2026

De Open School ochtend begint om 10.00 uur en duurt tot ongeveer 11.30 uur.Schoolgids-Onze school 2

Om onderwijs te volgen op Kentalis de TaalSter is een onderwijsarrangement nodig. De commissie van onderzoek (cvo) onderzoekt de onderwijsbehoeften en bepaalt of uw kind toelaatbaar is. Meer informatie hierover vindt u in de algemene schoolgids op deze website. 

Heeft uw kind een onderwijsarrangement ontvangen? Dan kan uw kind worden ingeschreven op de TaalSter. Na de inschrijving volgt een intakegesprek met de intern begeleider. In dit gesprek bespreken we wat u van ons onderwijs kan verwachten, de onderwijsbehoefte van uw kind en overige bijzonderheden, zoals bijvoorbeeld medicatiegebruik. Ook bieden we uw kind de mogelijkheid om te komen wennen in de nieuwe klas.