Vakken
Conform de eisen die de wet kwaliteit VSO stelt, verzorgen wij het onderwijs volgens het onderstaande schema
Uitstroomprofiel Vervolgonderwijs | Uitstroomprofiel Arbeid | Uitstroomprofiel Dagbesteding |
Nederlandse taal & communicatie | Nederlandse taal & communicatie | Nederlandse taal & communicatie |
Engels & Duits | Engels | |
Mens & Maatschappij Burgerschap | Mens & Maatschappij Burgerschap | Mens en Maatschappij Burgerschap |
Mens, natuur en techniek | Mens, natuur en techniek | Mens, natuur en techniek |
Rekenen/wiskunde/ economie | Rekenen | Rekenen |
Kunst en cultuur | Creatieve expressie en culturele vorming | Creatieve expressie en culturele vorming |
Bewegen en sport | Bewegen en sport | Bewegen en sport |
Voorbereiding op arbeid | Voorbereiding op arbeid |
Binnen de leerroute Vervolgonderwijs bieden wij de niveaus VMBO Basis en VMBO kader en TL aan.
Binnen de leerroute Arbeid is het mogelijk om een MBO-1 entree opleiding te volgen.
Uitstroomprofiel vervolgonderwijs
Binnen het uitstroomprofiel vervolgonderwijs bieden we in de onderbouw de volgende leerroutes aan:
- BBL (basisberoepsgerichte leerweg),
- KBL (kaderberoepsgerichte leerweg) en
- TL (theoretische leerweg).
Het aantal lessen op het rooster voor de onderbouw is voor alle leerroutes en leerjaren gelijk. De verschillende leerroutes van een bepaald leerjaar kunnen samen één klas vormen. De differentiatie van het lesstofaanbod vindt plaats op het niveau, tempo en ondersteuningsbehoefte van de leerling.
Na de onderbouw (tweede leerjaar) wordt er gekeken of een leerling geschakeld kan worden naar het regulier onderwijs. Dit kan zijn doordat de leerling:
- uitstroomt met een ondersteuningsarrangement (ambulante begeleiding) naar een VMBO-school in de buurt,
- uitstroomt met een onderwijsarrangement naar één van de partnerscholen van het Maatman College (experiment inclusieve beleidsregel).
Als een leerling uitstroomt met een ondersteuningsarrangement dragen we de leerling over naar het regulier onderwijs. De leerling staat dan niet meer ingeschreven op het Maatman College.
Bij een onderwijsarrangement blijft de leerling ingeschreven op het Maatman College, maar volgt het (deels) lessen op een van onze partnerscholen.
In een enkel geval kan door de specifieke ondersteuningsbehoefte van de leerling niet geschakeld worden naar het regulier onderwijs (VMBO), maar voldoet de leerling nog wel aan de eisen voor een onderwijsarrangement. Mocht dit het geval zijn dan wordt er samen met de ouders en leerling gekeken of de leerling door kan stromen naar uitstroomprofiel arbeid, leerroute MBO-1 of dat de leerling de schoolloopbaan moet vervolgen in het praktijkonderwijs in de buurt al dan niet met een onderwijsarrangement of ondersteuningsarrangement.
In alle situaties is het doel het behalen van een vmbo-diploma en door te stromen naar het MBO.
Mocht de leerling na twee jaar niet meer voldoen aan de criteria voor een onderwijsarrangement dan krijgt de leerling nog nazorg via een ondersteuningsarrangement vanuit de ambulante dienst. Samen met de ambulant begeleider wordt er dan gekeken wat de leerling en school nodig hebben om de overgang naar het regulier onderwijs zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dit is in de regel een kortdurende ondersteuning.
Uitstroomprofiel Arbeid
Binnen het uitstroomprofiel Arbeid zijn er twee leerroutes:
- Leerroute MBO-1, gericht op het behalen van een MBO-1 diploma
- Leerroute Arbeid 1F of <1F, gericht op uitstroom naar (beschutte) Arbeid.
Leerroute MBO-1
Vanaf het eerste leerjaar hebben de leerlingen de mogelijkheid om in te stromen in deze leerroute. Het doel van deze leerroute is dat de leerlingen een MBO-1 diploma behalen en vervolgens via een 1- of 2-jarig traject uitstromen naar een (beschutte) arbeidsplek of doorstromen naar MBO-2 opleiding.
Deze leerroute komt voort uit een verregaande samenwerking tussen het ROC van Twente, MBO Zone College (Almelo) en het Kentalis Maatman College. In de afgelopen 10 jaren bleek dat er Arbeid-leerlingen zijn die zich blijven ontwikkelen en cognitief uitgedaagd moeten worden.
In de onderbouw krijgen de leerlingen een zo breed mogelijk aanbod van vakken en lessen waarbij we ook gebruik maken van methodes van het VMBO en het praktijkonderwijs. In de onderbouw betekent dit naast de reguliere (praktijk)vakken nog veel aandacht voor de basisvaardigheden (technisch) lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen.
Na het derde leerjaar wordt de onderbouw van deze leerroute afgesloten. De leerlingen hebben dan een jaar lang naast de theorie en praktijk op het Maatman College ook 1 dag in de week stagegelopen.
Vanaf het derde leerjaar volgt er in februari/maart overleg over de overgang en voortgang van de leerroute. Tijdens dit overleg wordt er gekeken of de leerling kan doorstromen naar het (voorbereidende) examenjaar van MBO-1 of dat de leerling doorstroomt naar 4A of 5A van de leerroute arbeid.
Deze keuze wordt (in de CvL) bepaald op basis van de input van de mentor, de docenten Nederlands, rekenen en praktijkvakken en de resultaten bij de leergebied overstijgende vaardigheden en stage. Vanuit dit overleg volgt er een advisering voor de overgang naar 4M/5M of 4A/5A. Dit advies wordt met ouders en leerling besproken waarbij er tijdens of vlak na het overleg een definitief vervolg van de leerroute wordt vastgesteld en vastgelegd in het ontwikkelingsperspectief van de leerling.
Door stage in een (beschutte) arbeidsomgeving kunnen ze zich tijdens de stage individueel werken aan persoonlijke doelen op het gebied van arbeidsvaardigheden, de sociaal-emotionele - en communicatieve ontwikkeling. De stage coördinator en logopedist hebben hierbij de mogelijkheid om de leerling in de praktijk te ondersteunen.
In het vijfde leerjaar wordt er op basis van de behoeften en leerlingaantallen gekeken welk profiel of welke profielen we aan kunnen bieden.
Komend schooljaar zijn er mogelijkheden voor twee profielen:
- Assistent dienstverlening i.s.m. ROC van Twente
- Assistent plant, dier of (groene) leefomgeving i.s.m. Zone College Almelo
Het vijfde leerjaar wordt in samenwerking met het ROC van Twente en/of Zone College Almelo vormgegeven. Tijdens dit schooljaar staat de leerling ingeschreven op het Kentalis Maatman College en volgt naast de twee dagen stage, twee dagen lessen op het Kentalis Maatman College één dag lessen op het MBO. In dit laatste jaar wordt toegewerkt naar een Entree-diploma (MBO-1).
Deze leerroute biedt de leerling de mogelijkheid om volledig op het Maatman College een MBO-1 diploma te behalen en vervolgens in het laatste jaar toe te werken naar een passende (beschutte) arbeidsplek, al dan niet in samenwerking met de gemeente of om door te stromen naar een MBO-2 opleiding..
Leerroute Arbeid 1F of < 1F
De leerroute Arbeid 1F leidt tot een diploma VSO-arbeid met als doel uitstroom naar (beschutte) arbeid.
Het onderwijs in de onderbouw richt zich naast de basisvaardigheden (lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen) en de praktijkvakken ook voor een groot deel op de sociaal-emotionele ontwikkeling en de communicatieve redzaamheid. Leren en oefenen in betekenisvolle, praktische situaties zijn hierbij uitgangspunt.
In de bovenbouw blijven we aandacht besteden bovenstaande, maar komt het accent te liggen op de persoonlijke ontwikkeling binnen het werkveld. De leerlingen volgen in de bovenbouw vaak maatwerk trajecten. Er wordt gekeken waar de interesses van de leerlingen liggen en wat de leerling nodig heeft om zijn doelen te behalen. Er zijn mogelijkheden om in samenwerking met andere scholen, gemeente, bedrijven of instellingen voor certificaten voor bijvoorbeeld: heftruck, bosmaaier, lasdiploma etc. Daarnaast kan er binnen de stage gewerkt worden aan praktijkverklaringen.
Aan het einde van de schoolperiode stromen de leerlingen uit naar een passende (beschutte) werkplek en ontvangen ze na het afronden van de opleiding een schooldiploma en portfolio. In het portfolio staat informatie over de gevolgen vakken, gelopen stages en de ondersteuning die de leerling nodig heeft binnen een arbeidssituatie.
Uitstroomprofiel (arbeidsmatige) dagbesteding
Het uitstroomprofiel (arbeidsmatige) dagbesteding leidt op naar een diploma VSO Arbeid/dagbesteding met als doel uitstroom naar beschut werk. De leerroute is bedoeld voor leerlingen in de leeftijd van ca. 11 tot maximaal 20 jaar bij wie wordt ingeschat dat zij naar beschutte arbeid instromen.
Het onderwijs richt zich op brede persoonlijke vorming en op competentieontwikkeling rond de transitiegebieden werken, wonen, vrije tijdsbesteding en burgerschap. Leren en oefenen in betekenisvolle, praktische situaties is voor deze leerlingen de meest aangewezen weg. Na het afronden van de opleiding krijgen de leerlingen een officieel VSO-schooldiploma mee. Daarop staat welke vakken zij hebben gevolgd en waar zij stage hebben gelopen. Ook krijgen ze een portfolio mee. Daarin staat welke ondersteuning de leerling nodig heeft.
Activiteiten
Binnen het Kentalis Maatman College kennen we meerdere ondersteunende activiteiten die lopende een schooljaar worden aangeboden. We houden u hiervan via de nieuwsbrief op de hoogte zodra deze data bekend zijn. Ook zijn er culturele activiteiten waarvan de data nog niet bekend zijn.
Projectweken
Met name voor de leergebied overstijgende kerndoelen en Burgerschap werken we op het Kentalis Maatman College met groeps-overstijgende projectweken. De inhoud van de projecten sluit aan bij de kerndoelen, maar we werken in deze projectweken ook nadrukkelijk aan de leergebied overstijgende kerndoelen en Burgerschap.
"Leren leren” is kennis nemen van de wereld om je heen en daar je plaats in leren bepalen. Samen met anderen en in een setting die een beroep doet op communicatieve vaardigheden.
Leerlingen gaan in de projectweken alleen of in samenwerking de communicatieve uitdagingen aan, zoeken hun informatie voor een groot gedeelte zelf op en gebruiken daarbij de media die tot hun beschikking staan. Een beroep zal worden gedaan op het ontwikkelen van taakgerichtheid anders dan in de normale lessituaties. Een projectweek zal een beroep doen op vaardigheden, zoals die worden omschreven bij de leergebied overstijgende kerndoelen.
De werkgroep 'projectweken' bestaande uit vier leerkrachten bereiden twee projecten per jaar voor en biedt deze klassen-doorbrekend aan gedurende twee projectweken. Bij de projectweken horen vaak excursies. De bestemmingen sluiten aan bij het lesprogramma van de desbetreffende klas.
Goede doelen dag
Eén keer per twee jaar organiseert de school in overleg met de leerlingenraad een 'Goede doelen dag'. Leerlingen gaan tevens de wijk om buurtbewoners uit te nodigen voor deze dag. Hierbij oefenen ze met begeleiding van de logopedist en de mentor, net als op de goede doelen dag zelf, hun communicatieve vaardigheden.
Werkweek
Alle leerlingen maken in hun schoolloopbaan één maal een meerdaagse buitenlandse reis. De laatste jaren is dat naar Berlijn geweest. Leerlingen ervaren wat het betekent om in een land te zijn waar geen Nederlands wordt gesproken. Hiervoor zijn weer specifieke communicatieve vaardigheden vereist. Niet zozeer het spreken van een vreemde taal, maar wel het ontwikkelen van strategieën wat betreft het omgaan en communiceren, hoe beperkt ook, met mensen die een andere taal spreken dan jijzelf.
Special Heroes activiteiten
In samenwerking met Special Heroes worden komend schooljaar sport- en culturele activiteiten georganiseerd. Ook zullen we aandacht besteden aan een gezonde leefstijl, dit m.b.v. Health-lessen. De exacte data hiervoor zijn nog niet bekend. Via Social Schools en de nieuwsbrieven zullen wij u hiervan op de hoogte houden.
Schoolfeest
Voor, door en met de leerlingen wordt één keer per schooljaar een schoolfeest georganiseerd. De organisatie is in handen van leerlingenraad en docenten.
Stage op Maat
Succesvol, gelukkig en volwaardig participeren in de maatschappij. Dat is wat we bij Kentalis nastreven voor onze leerlingen.
Stage neemt een belangrijke plaats in binnen onze schoolorganisatie van VSO Het Maatman College. Niet alleen de school, de bedrijven of de instellingen zullen hierin moeten investeren, maar ook de leerling die op stage gaat. Dit traject op maat waarin we de leerling centraal stellen en we in onze benadering naar die leerlingen rekenschap houden met verschillen en recht doen naar de mogelijkheden. Deze trajectmatige aanpak heeft als doel om de leerling/stagiaire zich zelf te laten ontdekken en ontwikkelen. Waar liggen zijn of haar talenten, vaardigheden en mogelijkheden. Iedereen verdient een (werk)plek op maat in de maatschappij.
De wijze waarop op onze school het hele stagetraject en begeleiding richting werk wordt vormgegeven is onderscheidend en zeer effectief. Ver boven het landelijk gemiddelde weten we onze leerlingen met het uitstroomprofiel 'arbeid' te plaatsen bij een werkgever. Een resultaat waar wij bijzonder trots op zijn.
De stage maakt deel uit van ons onderwijsleerprogramma. Het is een voorbereiding op de toekomstige arbeids- en levenssituatie van de leerling. Om dit proces soepel te laten verlopen bieden we onze leerlingen de nodige stage-ervaringen aan om een geleidelijke overgang van school naar werk te bewerkstelligen. Indien mogelijk kan dit ook worden afgestemd op de entreeopleiding van het MBO.
Daarnaast vindt er een uitgebreid onderzoek plaats naar de interesses en competenties van de leerlingen. Voor de interesses maken we gebruik van de SIWIT; een digitale testmethode waar de leerlingen aan de hand van telkens twee afbeeldingen kunnen aangeven in welke werksituatie ze zich het liefste zien. De INVRA-Arbeid brengt de competenties van de leerlingen in beeld die nodig zijn om te werken.
Voor leerlingen die de mogelijkheid hebben een verdere opleiding te volgen zal uiteraard een stage gezocht worden die daarop aansluit. De intentie is hierbij dat ze zich een beeld kunnen gaan vormen over hetgeen hen te wachten staat. Voor de stage zelf is een stappenplan ontwikkeld dat een geleidelijke opbouw dient te bewerkstelligen en de leerling gaandeweg leert wennen aan het arbeidsproces.
Fase 1: bestaat uit een periode van 2 jaar. We bieden een brede vorming en oriëntatie op basis van de kerndoelen. Specifieke aandacht is er voor cluster-2 gerelateerde onderwijsbehoeften. Daarnaast besteden we veel aandacht aan Nederlands, waarbij lezen nadrukkelijk nog aandacht krijgt. Voorbereiding op arbeid krijgt in deze fase vorm door excursies en veel praktijkgerichte opdrachten, begeleide interne stage (BIS) genoemd, die gerelateerd zijn aan de verschillende beroepssectoren. In het 2e leerjaar krijgen leerlingen les van de stagecoördinatoren om ze bekend te maken met de verschillende beroepen.
In fase 2: in het derde jaar gaan leerlingen beginnen met een begeleide externe (groeps)stage (BES) van een half jaar. De leerling gaat daarna op oriëntatiestage (Zelfstandige Externe Stage) als hij/zij heeft aangetoond over voldoende capaciteiten te beschikken om zelfstandig op pad te gaan. Als duidelijk is geworden welke mogelijkheden en interesses de stagiaire tijdens de vorige periode aan de dag heeft gelegd zal het vervolgjaar (het vierde leerjaar) in het teken staan van de vervolgstage. Nadrukkelijk zullen stageplekken worden gezocht die bij de stagiair(e) passen en die eventueel perspectief kunnen bieden voor de toekomst. Een steeds groter deel van de lestijd zal in de vorm van stages worden vormgegeven. De tijd die de leerlingen nog wel op school doorbrengen zal sterk gericht zijn op de transitiegebieden wonen, werken, vrije tijd en burgerschap. Daarnaast krijgen ze onderwijs volgens de kerndoelen.
In fase 3: Indien een bedrijf of instelling aangeeft eventueel wel mogelijkheden in de stagiair(e) te zien als toekomstig werknemer wordt overgegaan tot een plaatsingsstage. Deze “matching”, de wisselwerking tussen het bedrijf en stagiair(e), moet van dien aard zijn dat beide partijen naar alle tevredenheid met elkaar verder wensen te gaan. Via deze zelfstandige externe stage (ZES) proberen we de leerlingen, wellicht met een financiële ondersteuning vanuit de gemeente, aan een arbeidsplaats te helpen. Onze stagecoördinatoren zijn de contactpersonen naar gemeentes en UWV. Uiteraard worden leerlingen en ouders hier uitgebreid bij betrokken.
Bij uitstroom krijgen de leerlingen een VSO-diploma met daarop de eventueel behaalde certificaten.
Wij willen er voor zorgen dat elke leerling niet alleen met een diploma maar ook met vertrouwen en perspectief onze school verlaat.
Certificaten op maat
In samenwerking met andere reguliere PRO V.O. scholen en met bedrijven kunnen de leerlingen beroepsgerichte certificaten behalen. Er wordt vanuit de stage en school gekeken welke mogelijkheden de leerling heeft.
De certificaten zijn een aanvulling op de stage. Er wordt dus gekeken of de leerling door middel van het behalen van bepaalde certificaten meer kans heeft op een plaatsing bij een bedrijf of in een bepaalde sector.
Voorbeelden van certificaten zijn: VCA, basiscertificaat houtbewerking, basiscertificaat metaalbewerking, heftruckrijbewijs, etc.
De stagecoördinatoren en mentoren gaan hierover in gesprek met de ouders en leerling
Wet 'van school naar duurzaam werk' (vanaf 1 januari 2026)
In het kader van deze nieuwe landelijke wet bieden wij extra begeleiding aan na uitstroom naar werk. Leerlingen die onze school verlaten met een arbeidsgericht uitstroomprofiel krijgen tot één jaar nazorg. Op verzoek is deze begeleiding te verlengen voor twee jaar. Tevens blijven onze stage-coördinatoren bereikbaar voor vragen en ondersteuning naar werk of opleiding.
Ouders/verzorgers worden betrokken bij deze begeleiding en wij stemmen het traject goed af. We werken intensief samen met gemeenten, doorstroompunten en regionale organisaties.