Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2021-2022 zijn er maatregelen genomen die in 2022-2023 zijn uitgevoerd.  Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.

Grammatica
Er heeft aan het einde van het schooljaar een nadere analyse plaatsgevonden naar het onderdeel grammatica in de AMN toets. Deze analyse is naast de methode voor Nederlands gelegd en we hebben de minimale doelen vastgesteld voor de leerlingen in alle uitstroomprofielen. Er is tevens een handreiking voor de leerkrachten geschreven die gebruikt wordt bij de voorbereiding van de afnamen AMN.

Uitstroomprofiel Arbeid/dagbesteding
De M-groepen (MBO-1) hebben meegedraaid in de niveaugroepen van arbeid zodat er meer differentiatie en meer aandacht voor de individuele leerling is gekomen. Hier gaan we mee door. Hierdoor is er binnen gehele M-stroom meer extra aandacht voor woordenschat en het begrijpend lezen geweest. 

Uitstroomprofiel Vervolgonderwijs
De nieuwe methodes voor Nederlands en Engels zijn geïmplementeerd en de aanpak is binnen de teamvergaderingen vervolgonderwijs besproken en vastgesteld.

Schoolniveau
De teamfoto (observaties door IB en directie) is afgenomen en daar waar nodig zijn leerkrachten individueel gecoacht op het gebied van het afstemmen van de instructie, opdrachten en het tempo op de verschillende niveaus in de klas. Er volgen nog nadere doelen en acties n.a.v. de evaluatie van deze teamfoto. 
Er is een werkgroep actief geweest voor het versterken van eigenaarschap bij de leerlingen. Dit heeft geleid tot een teamvisie op eigenaarschap bij leerlingen: 
'Samen willen we werken aan een (zelf)verantwoordelijke leerling die meer eigenaarschap heeft over zijn/haar eigen leerproces, met als doelstelling hen meer te betrekken bij hun persoonlijke ontwikkeling en te prikkelen hierin zelf meer initiatief te laten nemen'.
Deze visie wordt in schooljaar 23-24 verder concreet vorm gegeven.

 

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Op basis van de resultaten zijn we in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.

Opbrengsten Vervolgonderwijs
Conclusie van de AMN-scores.
Binnen het uitstroomprofiel vervolgonderwijs behalen we de ambities van de onderbouw VMBO basis en kader niveau. Bij de bovenbouw is 100% geslaagd. Acht leerlingen op het niveau van het VMBO basis en zes leerlingen op het niveau van VMBO kader. Er hebben 14 leerlingen examen gedaan. Dit waren 13 leerlingen met een TOS en één dove (slechthorend functionerende) leerling. De theorievakken werden gevolgd op het Kentalis Maatman College en de praktijkvakken volgden de leerlingen in symbiose met het Zone  College of het Bonhoeffer College. Het slagingspercentage is dus wederom 100%.

Tevens zijn er 5 leerlingen (100%) geslaagd op het niveau van MBO-1 entree-opleiding.

Opbrengsten Arbeid
Binnen het uitstroomprofiel Arbeid zijn de ambities behaald. 
Dit schooljaar hebben vier leerlingen examen gedaan op het niveau van het VSO Arbeid/dagbesteding. Middels een eindgesprek met de examencommissie op basis van hun portfolio, zijn alle vier leerlingen geslaagd voor hun schooldiploma en stromen zij uit naar een (beschutte) werkplek (100%).

Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren
We hebben dit schooljaar gebruik gemaakt van het instrument IKAN om de sociale vaardigheden en het 'leren leren' in beeld te brengen. Op klassenniveau is de voortgang geëvalueerd.

Opbrengsten sociale veiligheid
Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de MSV (monitor sociale veiligheid). Onze ambitie is dat 90% van onze leerlingen zich veilig voelt. Dit schooljaar hebben wij wederom de ambitie gehaald.  

 

Overgang naar een andere school

Sinds de invoering van de wet op het Passend Onderwijs, kijken we gericht naar de leerlingen of ze nog op de juiste plek zitten. Dit doen we twee keer per jaar tijdens de groepsbespreking met de mentoren en docenten. Daarnaast kunnen de leerlingen besproken worden in de Commissie van Leerlingenzorg (CvL). De overstap naar een andere school wordt gezet als het intensieve arrangement afloopt. In overleg met u als ouder(s)/verzorger(s) en uw zoon of dochter wordt gekeken naar de best passende plek voor uw kind. De best passende plek kan een van de volgende opties zijn bij een tussentijdse uitstroming:

  • naar een reguliere VO-school in de eigen omgeving
  • naar een andere VO-school voor speciaal onderwijs.

Een andere mogelijkheid is dat de leerling het onderwijsarrangement behoudt en zijn loopbaan bij ons op school vervolgt. Wanneer een leerling zijn diploma haalt op het Kentalis Maatman College gaan we samen op zoek naar een passende plek. Meestal is dat een MBO-opleiding in de eigen omgeving van de leerling. Bij het maken van een overstap wordt ten allen tijde gekeken of de leerling nog recht heeft op een ondersteuningsarrangement. Dit arrangement wordt door de Commissie van Onderzoek (CvO) afgegeven.
Om een goede keuze te kunnen maken, houden de intern begeleiders (IB’ers) nauw contact met de Ambulante Dienst van Kentalis Twente e.o. Aan het eind van het schooljaar zorgen we voor een 'warme overdracht' naar de Ambulante Dienst.

Informatie over eind uitstroom

De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, wordt behaald (78%).

Het slagingspercentage is 100%.

Tabel einduitstroom VSO

  2020-2021  2021-2022  2022 - 2023
MBO niveau 1  3    
MBO niveau 2 7 7 12
MBO niveau 3   3 6
MBO niveau 4 1 2  
VO-havo (na VMBO)      
Reguliere arbeidsplaats 7 1 1

Beschut werk/beschermde werkomgeving

3 2 4
Dagbesteding 2 1  
Buitenland      
Totaal 23 16 23

 

Informatie over tussentijdse uitstroom

In onderstaande tabel kunt u zien hoeveel leerlingen tussentijds zijn uitgestroomd.

Tussentijdse uitstroom
 

  2020-2021 2021-2022 2022-2023
VSO dagbesteding arbeidsgericht      1
VSO diplomagericht 1    
Praktijkonderwijs PRO      
Voorgezet Onderwijs VMBO BBL of KBL    2  
Voortgezet Onderwijs VMBO GL of TL      
Thuiszitter zonder leerplichtontheffing       
Buitenland      
Totaal 1 2  

 

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten, wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging. 

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2020-2021

 23 leerlingen

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt

 19 leerlingen

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt

 1 leerlingen

Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt

 3 leerling

Van 23 leerlingen die in 2020-2021 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten, 19 leerlingen zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. 

Bovenstaande resultaten betekenen dat onze school een goede inschatting maakt van het ontwikkelperspectief van de leerlingen. De ambitie van 75% wordt hiermee ruimschoots gehaald, namelijk 82%, waarbij het aantal leerlingen dat onbekend is, is meegeteld als niet.

 

 

 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Ouderervaringen onderzoek 2022

In maart t/m april 2022 is het ouderervaringen onderzoek afgenomen.
Het responspercentage was 44% (48 van de 108 respondenten) en is hier mee voldoende.
De ouders geven de school op basis van dit onderzoek het rapportcijfer 8.3.

Leerlingenervaringen onderzoek 2023
In april 2023 is het leerlingervaringenonderzoek afgenomen. 
Het responspercentage was 79% (uitstekend). De leerlingen geven de school het cijfer 7.4

Medewerkerstevredenheidsonderzoek 2022-2023

In de maand november  is er een medewerkersonderzoek afgenomen door Kentalis bij alle scholen. 
In het kort staan hieronder de scores. Het responspercentage was 100%, wat uitstekend is.
Op vier thema’s van het onderzoek komen de volgende scores tot uitdrukking:
Autonomie            7.8
Sociale Veiligheid 8.6
Werkgeverschap  4.9
Bevlogenheid       7.4

Audit of inspectie

Inspectiebezoek 25 november 2021
Op basis van de resultaten van de audit (Goed) van maart/april 2021 had het bestuur van Kentalis een aanvraag ingediend bij de inspectie van Onderwijs voor een onderzoek naar de waardering 'Goed'. 

Op 25 november 2021 heeft de inspectie van Onderwijs dit onderzoek uitgevoerd op het Kentalis Maatman College.

Het onderzoek bestond uit de volgende activiteiten: er zijn lessen bezocht, documenten geanalyseerd, gesprekken gevoerd met leerlingen, leraren, de commissie voor leerlingenzorg (CvL), stagecoördinatoren en met de schoolleiding. Op basis van dit onderzoek heeft de inspectie van Onderwijs ook geconstateerd dat de kwaliteit van het onderwijs van het Kentalis Maatman College Goed is.

De inspectie van Onderwijs geeft aan dat de Kwaliteitscultuur van de school (SKA2) goed is. De school heeft een professionele cultuur waarin leren van en met elkaar gemeengoed is. Er is een grote mate van gezamenlijkheid in het team als het gaat om de bevordering van de onderwijskwaliteit.
De volgende standaarden waarderen ze als Goed: Zicht op ontwikkeling en begeleiding (OP2), Praktijkvorming/Stage (OP5), Afsluiting (OP6), Schoolklimaat (VS2) en Evaluatie, verantwoording en dialoog (SKA3). De overige standaarden beoordelen ze als Voldoende.

De inspectie geeft in haar rapport, naast alle positieve feedback, ook aan een verbeterpunt te zien. De school ziet ook dat tempodifferentiatie en het bevorderen van actieve betrokkenheid (samenwerking) en eigenaarschap van leerlingen nog beter kan. Hier zetten wij op in middels scholing en collegiale visitatie. Dit past binnen het continue proces van verbetering en verdere ontwikkeling van ons onderwijs.

 

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot de volgende maatregelen die worden uitgevoerd in 2023-2024. Deze doelen staan (nader) omschreven in het jaarplan:

  • De leerlingen meer eigenaarschap geven in hun eigen leerproces 
  • Differentiatie / samenwerkend leren versterken
  • RIS lessen geven volgens aangepaste leerlijn en scholing voor personeel organiseren
  • PeTos pilot bij de eerste jaars leerlingen
  • 'Mijn Portfolio' invoeren (Arbeid/dagbesteding)
  • Praktische Profieloriëntatie bij 4M vormgeven en bij 5M profiel assistent bouwen, wonen en onderhoud starten/uitvoeren (Arbeid/MBO-1)