Kwaliteitszorg
Kentalis werkt planmatig aan kwaliteit op het niveau van de groep, de afdeling en de gehele organisatie.
Op groepsniveau worden de leerresultaten geanalyseerd en acties op basis van de analyse afgesproken en uitgevoerd. Ook de uitkomsten van de Monitor sociale veiligheid worden op groepsniveau geanalyseerd en kunnen leiden tot nieuwe afspraken en/of aanpassingen binnen het gebouw of het schoolplein.
Per afdeling wordt drie keer per jaar de kwaliteit in al zijn facetten besproken met de kwaliteitsmedewerker van Kentalis. De kwaliteitsmedewerkers rapporteren hun bevindingen aan de Directeur Onderwijs van hun doelgroep en aan de instellingsdirecteur.
Kwaliteitszorg
We stellen ambitieuze en realistische doelen om goed onderwijs te bieden. Naar aanleiding van de opbrengsten van afgelopen schooljaar zijn er speerpunten.
Speerpunten |
Wij staan bekend als school met kwalitatief hoog en goed lees- een taalaanbod. |
Ons rekenaanbod is volledig en op orde. |
De kwaliteit van de lessen die worden geboden door de leraren is goed. Wij zijn een topteam. |
Het schoolveiligheidsbeleid wordt volledig uitgevoerd zoals beschreven. |
Er wordt onderzocht hoe Signis SO DSH richting inclusief onderwijs kan bewegen en welke stappen hiervoor nodig zijn. |
Het vak burgerschap wordt geborgd in de komende 2 jaar. |
Wij werken constructief samen met omgeving, NSDSK, AD en samenwerkingsverbanden. |
De kwaliteitszorg wordt continue gewaarborgd en wij groeien hierin. |
Onderwijsresultaten
Kentalis stelt voor alle doelgroepen in het SO passende ambities op het niveau van onze leerlingen. Deze ambities zijn te vinden in de algemene schoolgids: Ambities Kentalis Onderwijs.
Opbrengsten
Voor elke leerling wordt er een uitstroomprofiel vastgesteld. Het uitstroomprofiel wordt vastgesteld met behulp van de resultaten van de toets Leerling in Beeld (Cito), de methodetoetsen en de bevindingen uit de klas.
Bij alle hoofdvakken (technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen, spelling) zijn de ambities nog niet behaald door alle leerlingen. De vakken begrijpend lezen, rekenen en technisch lezen zijn nagenoeg gelijk gebleven. Bij het vak spelling is een kleine daling van de groei te zien.
Wij kijken naar deze gegevens met het opstellen van onze doelen en maatregelen, zowel op school-, groeps- als individueel niveau.
Dit jaar hebben 6 leerlingen de doorstroomtoets Route 8 gemaakt. De resultaten van alle leerlingen kwamen overeen met het vastgestelde uitstroomprofiel.
Ambitie op sociaal emotioneel niveau
We maken gebruik van het instrument SCOL (Sociale Competentie Observatie Lijst) om de sociale competentie van de leerlingen in beeld te brengen. In het schooljaar 2024-2025 hebben we in bijna alle groepen een positieve uitslag gehaald. De categorieën ‘Ervaringen delen’ en ‘Samen werken en doen’ en ‘Omgaan met ruzie’ blijven aandachtspunten waaraan gewerkt wordt op school. Aan de hand van de uitslag zetten wij middelen in om de niveaus hoger te krijgen, dit kunnen onderdelen zijn van PAD (programma alternatieve denkstrategieën) of trainingen (bijv. Meidenvenijn). Ook is dit een onderdeel van ons Versterkend Basisklimaat.
Sociale veiligheid
Elk jaar brengt Kentalis Signis SO DSH in kaart hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met het instrument Monitor Sociale Veiligheid (MSV). Kentalis heeft de ambitie dat alle leerlingen een hoge mate van welbevinden/sociale veiligheidsbeleving ervaren. Het streven is dat de leerlingen kiezen voor de opties ‘veilig’ & ‘heel veilig'.
Deze ambitie wordt op dit moment niet overal gehaald. Met name de veiligheid in de taxi wordt hierbij door de leerlingen genoemd. Op dit moment hebben we een hekwacht, eenmaal per jaar een informatieavond voor taxichauffeurs, een anti pest protocol en weten de leerlingen wat ze kunnen doen wanneer er iets buiten school gebeurt.
Aan de bovenstaande aandachtspunten wordt onder andere gewerkt door middel van het vergroten van het veilig basisklimaat op school, volgens de waarden van Biesta: aardig, vaardig, waardig. Ook de leerlingenraad houdt zich bezig met ideeën om de veiligheid op en rond Signis SO DSH te vergroten.
Overgang naar een andere school
Op onze school wordt een aantal keer per jaar geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek is voor onze leerlingen, waarbij de onderwijsbehoefte van de leerling centraal staat.
Voor tussentijdse uitstromers en eind uitstromers hebben wij intensief contact met de vervolgscholen.
In schooljaar 2024-2025 zijn er 15 leerlingen uitgestroomd: 9 leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd, dit zijn de leerlingen die voor het einde van groep 8 naar een vorm van onderwijs gaan. 6 leerlingen zijn aan het einde van groep 8 uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom.
Informatie over tussentijdse uitstroom
SO | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 |
Basisonderwijs (bao) | 1 | - | 1 | 2 |
Speciaal basisonderwijs (sbo) | - | - | - | - |
Speciaal Onderwijs (SO) | 3 | 3 | 3 | 7 |
Thuiszitter met leerplichtontheffing | - | - | - | - |
Zorg/behandeling zonder onderwijs al dan niet verbonden aan een ambulante of (semi-) residentiële instelling | - | - | 1 | - |
Buitenland | - | - | - | - |
Totaal | 4 | 3 | 5 | 9 |
Informatie over eind uitstroom
De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel is behaald.
VSO | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 |
Praktijkonderwijs | 4 | 3 | 3 | |
VMBO- BB | - | 3 | 2 | 1 |
VMBO-KB | 3 | 2 | 1 | - |
VMBO-TL | - | 1 | 2 | 1 |
Havo | - | - | 1 | |
VWO | - | - | - | |
Totaal | 7 | 9 | 5 | 6 |
Totaal naar regulier | 1 | 1 | 1 | 0 |
Totaal naar VSO | 6 | 8 | 4 | 6 |
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging.
Totaal uitgestroomde leerlingen in 2023-2024 | 10 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 10 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 0 leerlingen |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 0 leerlingen |
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Ervaringenonderzoek
De respons op de Vragenlijst 2024 voor ouders was 44%. Dit valt binnen de range van voldoende respons (35 tot 50%) De ouders geven de school een 8,8.
De respons op de Vragenlijst 2025 voor leerlingen was 100% en de leerlingen geven de school een 8,8.
Audit of inspectie
In februari 2025 heeft een inspectiebezoek plaatsgevonden. De kwaliteit van ons onderwijs is toen beoordeeld met een voldoende. De resultaten zijn verwerkt in een verslag. Vanuit deze bevindingen optimaliseren wij ons onderwijs, dit is verwerkt in het schoolplan.
Maatregelen
- EDI (expliciete directe instructie) wordt nog meer geïmplementeerd in het dagelijks aanbod van lessen.
- De onderdelen 'differentiatie', 'hardop denkend voordoen' en 'gerichte feedback' krijgen hierbij extra aandacht, deze onderdelen kunnen nog worden geoptimaliseerd.
- Het inzetten van specifieke didactiek voor dove en slechthorende leerlingen op het gebied van lezen wordt geborgd. Dit gebeurt door middel van Video Interactie Begeleiding, intervisiemomenten en klassenconsultaties en de kennis uit het Masterplan Geletterdheid.
- Bij het vak rekenen kijken we goed naar de behoefte van de leerling, een nieuwe methode zou hierin een rol kunnen gaan spelen.