Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

De leerkracht kijkt hoe de leerlingen zich voelen en wat ze nodig hebben om te groeien; de leerkracht zorgt voor een prettig ‘pedagogisch klimaat’. De wensen en behoeften van de leerlingen staan altijd centraal. De leerkracht let bijvoorbeeld op hun behoefte aan veiligheid, structuur, (speel)ruimte, hulpmiddelen en sensitieve prikkels.

Een ritme geeft leerlingen een veilig gevoel. Daarom werken we met een rooster, een dagprogramma en een weekprogramma. We hebben gedragsverwachtingen die we inzetten op school, en elke groep maakt samen groepsafspraken. Op het plein houden wij ons ook aan regels.

Eten en trakteren

Leerlingen die gezond eten en drinken kunnen hun aandacht beter bij de lessen houden. We drinken op school zoveel mogelijk water en stimuleren de leerlingen gezond te eten. Als uw kind jarig is mag er worden getrakteerd, het is fijn wanneer u ook rekening houdt met de gezondheid van de leerlingen. Hou het klein, kies bewust, liefst gezond, en geef één item per leerling.

Veiligheid op de gang en buiten

Het buitenspelen op de pleinen is altijd onder toezicht. Leerlingen mogen niet zonder begeleiding buiten het hek van de school zijn, tenzij hiervoor door ouders toestemming is gegeven (bijvoorbeeld als leerlingen zelfstandig naar school komen). Bij de overdracht tussen school en taxichauffeurs is altijd een ‘hekwacht’ aanwezig.

Prettig in de klas

De leerkracht kijkt goed wat elke leerling nodig heeft. We geven uw kind een plekje in de klas waar hij of zij prettig kan werken. Het klaslokaal is overzichtelijk en het is er netjes en geordend. We gebruiken bijvoorbeeld vaste kleuren voor meubilair en prikborden, zodat de hele school één sfeer uitstraalt. De tafels staan zo gericht dat elke leerling goed overzicht heeft en alles kan zien. 

Goed omgaan met elkaar

Naast lessen volgen en leren, is het belangrijk dat leerlingen zelfstandig en in groepjes prettig kunnen werken. Een voorwaarde hierbij is dat de school een veilige en overzichtelijke plek is, waar ruimte is om te ontwikkelen. Een plek waar de leerling zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt. We werken hier met een positieve sfeer, waarin leerlingen leren om zelf verantwoordelijk te zijn, eigenaarschap. 

Actief burgerschap en sociale integratie

We willen dat onze leerlingen actief meedoen in de samenleving en een positieve bijdrage leveren. De thema’s ‘burgerschap’ en ‘sociale integratie’ zijn daarom een groot onderdeel van het lesprogramma. 

Onze leerlingen voelen zich een onderdeel van de samenleving, in welke cultuur ze ook zijn opgegroeid. We helpen leerlingen hierbij door ze te vormen en, samen met de ouders, op te voeden. We leren ze bijvoorbeeld om naar hun eigen gedrag te kijken. We hebben het ook over respect en goed voor je omgeving zorgen. Dit noemen we ‘actief burgerschap’ en ‘sociale integratie’. Hierbij heeft de leerkracht een voorbeeldfunctie: hij of zij is een rolmodel voor de leerlingen. Dat maakt onze school een oefenplaats. Je kunt de school zien als een ‘gemeenschap’ van dove, slechthorende en horende mensen: een plek waar mensen die wel en niet kunnen horen elkaar ontmoeten. 

Het nieuws

Met de leerlingen praten we vaak over het nieuws. We kijken naar het Jeugdjournaal met gebarentolk. We bespreken daarnaast thema’s in de samenleving, bijvoorbeeld Prinsjesdag. De overheid en de gemeente hebben hier lespakketten voor gemaakt, zoals ‘Derde Prinsjesdag’, ‘Jump In’ en ‘Vier de Vrijheid’. Een eigen idee van onze school is het jaarlijks herdenken van de DovenShoah met de groepen 7 en 8. Het monument ‘Dovenshoah’, in het Hortusplantsoen in Amsterdam, is door Signis geadopteerd. Verder besteden we aandacht aan verschillende jaarlijkse feestdagen.

De Leerlingenraad

In de leerlingenraad zitten zes leerlingen uit groep 5 tot en met 8. Samen denken zij na over schoolse zaken. Ze praten en beslissen mee over onderwerpen in en rond de school. Op deze manier leren de kinderen in de praktijk wat ‘democratie’ en ‘burgerschap’ is. De afspraken, ideeën en bevindingen worden door de leerlingen gedeeld in de groepen en op Social Schools. 

 

Veiligheid

Eén of twee keer per schooljaar vragen we alle leerlingen om de Kentalis Monitor Sociale Veiligheid in te vullen. Waar nodig helpen we daarbij. Ons doel is dat de leerlingen zich 100% veilig voelen. 

We willen zeker weten dat de school een veilige plek is voor iedereen die er komt. Daarom werken we dagelijks aan een goed pedagogisch klimaat, stemmen we onze communicatie op elkaar af en hebben we regels en afspraken gemaakt. Samen vormen die ons ‘schoolveiligheidsbeleid’. Regelmatig brengen we in kaart of er risico’s zijn in onze gebouwen en op de schoolpleinen. Hierbij letten we er ook op of iedereen bij ons op school veilig en gezond kan werken en leren. Als er onderhoud nodig is, maken we hier een plan voor.

Onze coördinator sociale veiligheid is gedragskundige Stefanie Hop, bereikbaar via st.hop@kentalis.nl 

 

Omgang digitale middelen en privacy

Internet geeft leerlingen veel mogelijkheden, ook om te communiceren. Je kunt leren van zoekmachines, Artificial Intelligence en speciaal ontwikkelde programma's voor het onderwijs. Er zijn ook risico’s, denk aan: digitaal pesten en het schenden van de privacy. Wij zijn ons hier erg van bewust.

Foto’s en film

Leerlingen mogen op school alleen foto’s nemen onder begeleiding, als het voor een les is én met een fototoestel of iPad van school. De leerlingen mogen zelf geen foto’s maken op school in verband met privacy. Voor sommige leerlingen zijn foto’s van belang voor het leren. Met deze leerlingen en ouders maken we aparte afspraken.

Is er een voorstelling op school? Dan mag u wel foto’s maken voor privégebruik. Als u deze foto’s wilt delen op sociale media, let er dan op dat er geen andere kinderen en mensen op de foto staan.

Mobiele telefoon

Uw kind mag een mobiele telefoon meenemen naar school om contact met u te kunnen hebben. Bijvoorbeeld over alleen naar huis gaan of de voortgang van de taxi. Bij diefstal, verlies of schade kunt u alleen contact opnemen met uw eigen verzekering, school is hiervoor niet verantwoordelijk. Tijdens de lessen gaat de telefoon in een speciale lade op school. Dit hoort bij ons beleid over telefoongebruik. 

In geval van ziekte, nood of een verlate taxi mag de leerling na overleg met de leerkracht altijd contact opnemen met ouders via eigen telefoon. 

Multimedia in de klas

In de klas gebruiken we computers. We werken met iPads, laptops, Apple tv’s en het digibord. De leerkracht kan met een leerling op de iPad meekijken via een besturingssysteem. De leerlingen weten dit ook. Daarnaast hebben wij nog andere middelen zoals een Greenscreen, robotjes, Beebots en Dash en Dots. 

Gedragsregels

Op onze school spreken we van gedragsverwachtingen: Hoe gedraag je je in de klas? En daar buiten in de school en op het schoolplein? De gedragsverwachtingen hangen in de klas als pictogrammen en worden regelmatig met de leerlingen besproken. Daarnaast heeft een klas soms nog eigen klassenregels, deze worden met de leerkracht opgesteld en besproken. 

Pesten

Pesten accepteren wij niet. Hoe eerder er met alle betrokkenen wordt gepraat, hoe beter. Kentalis heeft een ‘pestprotocol’. Hierin staat hoe onze school pesten aanpakt. Als we aanwijzingen hebben dat een leerling wordt gepest, volgen we de regels en afspraken in dit protocol. 

Onze anti-pest coördinator is gedragskundige Christy Klein, bereikbaar via c.deklein@kentalis.nl