Inleiding
Beste ouder/verzorger,
Bij Signis SO DSH geloven we in de kracht, mogelijkheden en talenten van ieder kind. We vinden het belangrijk dat uw kind zich thuis voelt op onze school en zich op een fijne manier kan ontwikkelen.
In deze schoolgids 2025-2026 leest u meer over onze visie en de manier waarop wij werken. Daarnaast vindt u praktische informatie, zoals de lestijden, vakanties en de taken van de medezeggenschapsraad.
Heeft u na het lezen van deze gids nog vragen, of mist u iets? Laat het ons dan vooral weten – we staan altijd open voor uw feedback.
Met vriendelijke groet,
Marjo Mekkelholt
Directeur
Onze visie
Wij willen dat kinderen voor wie horen, spreken of taal verwerven een uitdaging is, volop kunnen meedoen in de samenleving. Daarom leren we onze leerlingen goed kennen en kijken we samen naar wat zij nodig hebben om zich te ontwikkelen. Dit doen we in nauwe samenwerking met u als ouder/verzorger en met uw kind. Als extra ondersteuning nodig is, kunnen we de hulp van Kentalis Zorg inschakelen. Daarnaast hebben we nauw contact met de Geestelijke Gezondheidszorg en Maatschappelijke Dienstverlening voor doven en slechthorenden (GGMD).
We streven ernaar dat elke leerling onderwijs op maat krijgt. Ons onderwijs is cyclisch, opbrengstgericht en planmatig. We kijken niet alleen naar leerresultaten, maar ook naar het welzijn van onze leerlingen en hoe zij omgaan met anderen. Een goede relatie met onze leerlingen én met u als ouder vinden we essentieel – gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect.
Onze school streeft ernaar om alle leerlingen maximale toegang te bieden tot communicatie, informatie en leren. De meeste leerlingen communiceren in het Nederlands (ondersteund met gebaren) of in de Nederlandse Gebarentaal (NGT). Omdat beide talen een belangrijke rol spelen, bieden wij tweetalig onderwijs aan.
Met tweetalig onderwijs bedoelen we dat we lesgeven in zowel het Nederlands (ondersteund met gebaren) als in Nederlandse Gebarentaal. Beide talen geven toegang tot verschillende gemeenschappen – zowel taalkundig als cultureel. Zo kunnen onze leerlingen steeds opnieuw kiezen welke taal voor hen het beste werkt en waar zij zich het prettigst bij voelen, ook later als ze volwassen zijn. Samen met u bespreken we regelmatig in welke taal uw kind het beste leert. Die ‘voorkeurstaal’ gebruiken we zoveel mogelijk tijdens instructiemomenten in de klas, maar ook in interactie met uw kind.
Horende, dove en slechthorende medewerkers
Op onze school werken horende, dove en slechthorende medewerkers. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen verschillende rolmodellen hebben. Alle medewerkers vervullen een voorbeeldfunctie voor onze leerlingen. Daarnaast is Nederlandse Gebarentaal de moedertaal van onze dove collega’s. Dit draagt bij aan een rijke leeromgeving waarin taal en cultuur centraal staan.
De uitgebreide visie van Kentalis is opgenomen in het Schoolplan 2024-2027. Dit plan kunt u opvragen bij de administratie.
Onze leerlingen
Dove en slechthorende kinderen
Bij Signis bieden we speciaal onderwijs aan kinderen van 2,5 tot 13 jaar. Al onze leerlingen profiteren van gebarentaal en visuele ondersteuning. De meeste leerlingen zijn doof of slechthorend, en dragen een hoortoestel of hebben een cochleair implantaat (CI).
Ondersteuning en begeleiding
Om goed onderwijs te kunnen volgen, krijgen onze leerlingen de hulp en begeleiding die zij nodig hebben. Leerlingen met extra ondersteuningsvragen begeleiden wij op verschillende manieren.
Welke extra ondersteuning uw kind krijgt staat beschreven in het OPP. Alle leerlingen worden gevraagd naar hun mening over het aanbod. Naar aanleiding van deze meningen vormt Signis het (extra) aanbod voor de leerlingen. Schooljaar 2025-2026 is het eerste schooljaar waarin dit zogenoemde 'hoorrecht' plaatsvindt.
Nadat alle leerlingen tijdens het rapportgesprek is gevraagd naar zijn of haar mening over de ondersteuning op school, vormt deze feedback de basis voor ons handelen. Zijn er aanpassingen nodig wat betreft onze ondersteuning? Dienen alle beschikbare middelen nog het doel bij ondersteuningsvragen?
Onze grenzen
Een leerling kan onderwijs volgen bij Signis als de leerling doof of slechthorend is en hiervoor een onderwijsarrangement heeft ontvangen (cluster 2) of een peuterarrangement auditieve beperking 2.5 - 4 jaar.
Het uitgangspunt is dat alle leerlingen met het juiste arrangement welkom zijn op school. Wij kunnen basisondersteuning én extra ondersteuning bieden. Soms komt het voor dat wij toch niet genoeg middelen hebben om de juiste ondersteuning te bieden. Dit is het geval bij:
- Leerlingen die vanwege externaliserend gedrag een gevaar vormen voor medeleerlingen en medewerkers.
- Leerlingen die zeer specialistische medische hulp nodig hebben.
- Leerlingen die zeer specialistische psychiatrische hulp nodig hebben.
- Leerlingen die alleen leren en sociaal emotioneel ontwikkelen als zij langdurig in 1 op 1 setting onderwijs volgen.

Ondersteuning binnen de school
Naast basisondersteuning leveren wij ook extra ondersteuning. Voor de schoolvakken kan de leerkracht een hulpplan opstellen en is er kortdurend 1 op 1 begeleiding mogelijk, dit geldt ook voor het vak Gebarentaal. Naast deze stap kan ondersteuning ook plaatsvinden in de vorm van:
Logopedie
Wij hebben gespecialiseerde logopedisten op het gebied van taalverwerving, doof/slechthorend en spraak/taal ontwikkeling.
Specialistische interventies op het gebied van lezen met onderbouwing van het Masterplan Geletterdheid.
Onze leesspecialist wordt ingeschakeld om onderwijs op maat vorm te geven en in samenwerking met leerkracht een intensief plan op te stellen.
Specialistische ondersteuning voor nieuwkomers.
Voor leerlingen die net in Nederland zijn komen wonen of nog geen onderwijs hebben genoten en hierdoor een taalbad nodig hebben, hebben wij extra ondersteuning. Een taalbad is een setting waar steeds één taal gesproken én aangeboden wordt om de beheersing van die taal te verbeteren.
Externe ondersteuning (soms wel op school mogelijk)
Fysiotherapie
Fysiotherapie kan worden gegeven nadat de schoolarts of huisarts een verwijzing heeft afgegeven.
Naar aanleiding van de screening van Psywel kan samenwerking met Kentalis Zorg of GGMD worden ingezet.
Kentalis Zorg en GGMD zijn gezondheidsinstellingen die zich specifiek richten op dove en slechthorende leerlingen. Er zijn diverse onderzoeken en/of begeleiding en behandelingen mogelijk. Dit is altijd in overleg met ouders. Alle leerlingen doorlopen een zo goed mogelijke (leer)ontwikkeling. Bij de start van de schoolloopbaan en in alle oneven schooljaren onderzoeken we hun psychisch welbevinden (Psywel). Als een leerling verhoogd uit deze screening komt, kunnen we ambulante behandeling van Kentalis Zorg of behandeling van GGMD adviseren.
Naar aanleiding van toets resultaten kan er een extern bureau worden ingeschakeld voor extra reken- lees- of taalonderzoek.
Als een onderwerp buiten onze expertise ligt maar wij wel kansen zien om de ondersteuning op school te verzorgen, kunnen wij externe hulp inschakelen.
Audiologie
Bij vragen over het gehoor, de apparatuur of de instellingen ervan kunnen wij Kentalis Audiologie om hulp en advies vragen.
Leeftijd en IQ
Kinderen zijn welkom vanaf 2,5 jaar. De richtlijn hierbij is: dat het IQ van de leerling passend is om bij ons te leren en zich te ontwikkelen, dit geldt voor een IQ boven de 70. Na groep 8 verlaten de leerlingen onze school. Soms kan een leerling eerder overstappen, bijvoorbeeld naar een reguliere basisschool of een andere onderwijssetting. De leerstof van de reguliere basisschool vormt het uitgangspunt van ons onderwijs. Welke materialen en methoden wij gebruiken kunt u lezen onder het kopje ‘vakken’.
Onze manier van werken
Ons onderwijs is volledig afgestemd op de onderwijsbehoeften van dove en slechthorende kinderen. Dit geldt niet alleen voor de manier waarop we lesgeven, maar ook voor de manier waarop we met elkaar omgaan. Hieronder leest u meer over onze aanpak rondom lesgeven, taal en lezen, en de vorming van identiteit van onze leerlingen.
1. Lesgeven en communicatie
- Nederlandse Gebarentaal (NGT) wordt gebruikt als instructietaal voor leerlingen die dat nodig hebben. NGT is een volledige taal met een eigen grammatica en een ‘gebarenschat’ die losstaat van de Nederlandse woordenschat.
- Nederlands ondersteund met gebaren (NmG) wordt gebruikt als standaard instructietaal. Terwijl de leerkracht spreekt, worden zoveel mogelijk gebaren en andere visuele hulpmiddelen ingezet om de boodschap over te brengen.
- Op school bieden we een volledig aanbod in beide talen, wat we tweetaligheid noemen. Dit geldt niet alleen voor de instructiemomenten, maar ook voor de interactie tussen leerlingen en leerkrachten. We oordelen niet over de talen; ze zijn gelijkwaardig. Het belangrijkste doel is het effectief overbrengen van informatie en het aanleren van de lesstof.
- We besteden extra aandacht aan de communicatie tussen leerlingen. Elke leerling krijgt de kans om contact te maken. Alle leerlingen nemen deel aan gesprekken, ongeacht de verschillen in taalgebruik.
- We stimuleren praktische vaardigheden: leerlingen leren hoe ze hun taalgebruik kunnen aanpassen aan de ander. Dit betekent dat ze leren kiezen tussen NGT of NmG om een gesprek te kunnen voeren.
2. Taalonderwijs: Nederlands en NGT
Ons taalonderwijs richt zich op het ontwikkelen van alle onderdelen van de taal. Het taalonderwijs bestaat uit het vak taal en het vak NGT. Daarnaast wordt er in zowel individuele als groepslogopedie gewerkt aan het verbeteren van de taalvaardigheid. De vakken 'taal' en 'NGT' staan apart op het lesrooster. Voor het vak taal maken we gebruik van methoden die ook in het regulier basisonderwijs worden gebruikt. De lessen NGT sluiten hier nauw op aan. De logopedist stemt het aanbod af met de leerkracht en docent NGT.

3. Specialistisch en intensief leesonderwijs
Wij maken gebruik van een leesmethode uit het reguliere onderwijs. Om de leesvaardigheid te ontwikkelen, passen we de didactiek aan op de behoeften van onze leerlingen. Dit omvat onder andere het uitbreiden van de woordenschat, herhaling en visuele ondersteuning . We koppelen elk woord direct aan het geschreven woord, laten het uitspreken en afleiden van andere woorden, oefenen met vingerspellen, tonen de bijbehorende gebaren en maken gebruik van visuele hulpmiddelen zoals plaatjes en filmpjes.

4. Culturele vorming en identiteit (CIDS)
Leerlingen volgen het vak ‘Culturele vorming en identiteit voor dove en slechthorende leerlingen’, CIDS. Bij dit vak besteden we aandacht aan de volgende onderwerpen:
- We leren leerlingen omgaan met een gehoorbeperking in een samenleving waarin geluid een belangrijke rol speelt. Zo ontdekken ze beter wie ze zijn en in welke cultuur ze opgroeien. Dit helpt bij de vorming van hun culturele en ‘talige’ identiteit.
- We willen dat leerlingen een positief en realistisch zelfbeeld ontwikkelen. Hierbij ondersteunen we de leerlingen door bijvoorbeeld volwassen rolmodellen uit te nodigen.
- De leerlingen delen hun gehoorbeperking en vormen samen een cultuur. De dovencultuur kan je identiteit versterken en verrijken. Vanuit dit perspectief leren we hen hoe ze kunnen meedoen in de samenleving en er actief een positieve bijdrage aan kunnen leveren. Dit noemen we burgerschap.
Speciale voorzieningen
De school gebruikt speciale voorzieningen zoals solo-apparatuur, een bel met flitslicht en een trilalarm bij noodmelding. Ook maken wij gebruik van lichtsignalen in de gymzaal, om bijvoorbeeld bij het spelen van een teamsport de aandacht van de leerlingen te vragen. Deze hulpmiddelen bevorderen de zelfstandigheid van de leerlingen.
Schoolplan
Het schoolplan 2024-2027 beschrijft het beleid van Kentalis Signis: wat zijn onze doelen, regels en afspraken. Het gaat over de onderwerpen kwaliteit, personeel en de inhoud van het onderwijs. Alle scholen van Kentalis hebben vier belangrijke doelen: Kwaliteit, dichtbij de maatschappij, gelijkwaardige relaties en eigenaarschap.
Onze planning
Wij hebben onze doelen zo beschreven dat ze aansluiten bij onze school, dit noemen we onze streefbeelden:
- Signis DSH heeft eind 2027 het Masterplan Geletterdheid compleet geïntegreerd in het taal- en leesaanbod. Het taalbeleid is volledig uitgewerkt en blijft behouden.
- Eind 2027 is ons rekenaanbod helemaal afgestemd de doelgroep. Het rekenaanbod is uitgewerkt en het curriculum is herkenbaar in onze onderwijspraktijk.
- Leraren maken gebruik van de methodiek EDI (expliciete directe instructie): het leerdoel wordt benoemd en er wordt gerichte feedback gegeven op het leerproces.
- Er wordt doorlopend aandacht besteed aan woordenschatonderwijs met gebruik van de methodiek Met Woorden in de Weer (Verhallen).
- Signis DSH werkt constructief samen met de Ambulante Dienst, de NSDSK (Nederlandse Stichting voor het Dove en Slechthorende Kind) en andere samenwerkingsverbanden.
- De in-, uit- en doorstroom van leerlingen wordt opgenomen in onze kwaliteitscyclus.
Jaarplan
Vanuit het meerjarige schoolplan wordt elk schooljaar ook een jaarplan opgesteld. Als u het jaarplan 2025-2026 of het schoolplan 2024-2027 wilt inzien kunt u deze opvragen bij de administratie.
Organisatie van de school
Waar wonen onze leerlingen?
De leerlingen komen uit Noord-Holland, Utrecht, zuidelijk Flevoland en het noorden van Zuid-Holland. Door ons gespecialiseerde onderwijs hebben wij een grote reikwijdte.
Groepen
Onze school heeft momenteel 6 groepen. Wij proberen altijd een groep te vormen naar leerjaar. Omdat onze doelgroep klein is, hebben we in de praktijk combinatiegroepen. In een groep zitten gemiddeld 10 leerlingen. Bij de aanvangsgroep en groep 1-2 helpt er altijd een onderwijsassistent mee, naast de leerkracht. In de hogere groepen werken onderwijsassistenen en ondersteuners op verschillende momenten naast leerkrachten en docenten.
Onderwijsteam
Signis SO DSH heeft ongeveer 40 medewerkers in dienst. Het management geeft leiding aan de school. De uitvoering van het onderwijs ligt in handen van het hele onderwijsteam.
Ons team:
- De leerkracht verzorgt samen met logopedisten, leraarondersteuners en onderwijsassistenten het onderwijs voor de leerlingen.
- We hebben vakleerkrachten voor bewegingsonderwijs en Nederlandse Gebarentaal / CIDS.
- De i-Coach helpt de leerkrachten bij ICT en onderhoudt apparatuur en het e-Lab.
- CI-coördinator en technisch vakman audiologie werken achter de schermen aan het goed functioneren van alle hoor-apparatuur.
- De intern begeleiders zijn er voor individuele leerlingenzorg, ondersteunen leerkrachten en geven coaching of advies bij overleg.
- De gedragskundige doet psychologisch onderzoek of vraagt dit elders aan, ondersteunt leerkrachten, helpt leerlingen als iets het leren in de weg zit, en voert jaarlijkse controle uit over welbevinden en veiligheid. De psychologisch assistent ondersteunt.
- Ondersteunende functies: administratief medewerker, conciërge, management assistente.
Daarnaast binnen de school aanwezig:
- GGMD is nauw betrokken bij onze leerling ondersteuning, de gedragstherapeutisch medebehandelaar werkt binnen de school met onze leerlingen.
- De fysiotherapeut komt een dag per week aan school, evenals de therapeut psychomotorische therapie (PMT), daarnaast is de schoolarts en de schooltandarts beschikbaar binnen Signis.
- Stagiaires, zij hebben onze school nodig als oefenplaats om te leren en ondersteunen bij verschillende taken.
- De Commissie van Leerlingenzorg (CVL) bestaat uit: leerkracht, logopedist, intern begeleider, gedragskundige en afdelingsdirecteur. Zij zijn samen verantwoordelijk voor de leerlingenzorg.
Rondleiding en inschrijven op onze school
Kom kennismaken
Wilt u kennismaken met onze school? U bent van harte welkom voor een rondleiding. Wij vertellen u graag meer over de school en onze leerlingen. U krijgt dan een rondleiding en gelegenheid tot het stellen van vragen. Bij voorkeur geven wij de rondleiding onder schooltijd, zo krijgt u een volledig beeld en ziet u ons ook lesgeven.
Inschrijven
U kunt uw kind aanmelden bij het trajectbegeleidersteam (T. 088-1013800). Om uw kind in te schrijven is er een onderwijsarrangement nodig. De trajectbegeleider kijkt samen met u wat er nodig is en geeft advies.