Vakken
Taal
In de aanvangsgroep en groep 1-2 gebruiken we de methode Piramide. Expliciet aanbod in woordenschat is van belang voor een rijke taalontwikkeling. Ter ondersteuning van het woordenschatonderwijs wordt het programma LOGO 3000 ingezet. Voor het stimuleren van het aanvankelijk lezen worden er extra lessen in fonemisch en fonologisch bewustzijn gegeven en is er meer aandacht voor interactief voorlezen. In groep 3 gebruiken we de methode Lijn 3. In groep 4 t/m 8 gebruiken we de methode Taal actief 5.

Woordenschat en gebarenschat
Woorden en gebaren zijn de sleutel voor nieuwe kennis. Hoe meer woorden een leerling kent, hoe meer nieuwe woorden er weer kunnen worden geleerd. De ontwikkeling van de woorden- en gebarenschat van uw kind is de motor voor het leren van een taal. Een grote woorden- en gebarenschat is belangrijk voor succes op school en in de maatschappij. Om de woordenschat uit te breiden gebruiken we de didactiek van het Viertakt-model (Verhallen), dit programma heet Met Woorden in de Weer.
Spelling
Voor spelling gebruiken we vanaf groep 4 de methode Taal actief 5 Spelling. Dit hoort bij de methode voor taal en is één doorgaande lijn.
Lezen
Het stimuleren van het lezen begint al bij groep 1 en 2 met de methode Piramide. Vanaf groep 3 krijgt uw kind les volgens de methode Lijn 3. De methode Atlantis wordt gebruikt om de doelen voor technisch lezen en begrijpend lezen te behalen in de hogere groepen. Er wordt thematisch gewerkt in deze methode, waardoor er verdieping kan plaatsvinden op het gebied van de woordenschat.
Om het leesplezier te vergroten wordt er in alle groepen tijd besteed aan voorlezen en boekpromotie. Bij de jonge leerlingen is interactief voorlezen een belangrijk dagelijks moment. De bibliotheek van de school is up-to-date en wekelijks mogen de leerlingen een bezoek brengen. We organiseren voorleesmomenten, de week van het prentenboek, Project Kinderboekenweek, Nationale voorleesdagen en de jaarlijkse Leesvertelwedstrijd voor groep 7 en 8.

Lezen op de computer
Het programma Leeskilometers van Sprong Vooruit is speciaal gemaakt voor dove en slechthorende leerlingen. Ze lezen zelf een tekst op de computer en maken de opdrachten die erbij horen.
Rekenen
In de kleutergroep worden rekenbegrippen aangeleerd, als opstap naar de methode Wereld in Getallen 5. Daarnaast maken we gebruik van visuele materialen van Met Sprongen Vooruit van het Julie Menne Instituut. Bij intensieve begeleiding wordt Rekenroute ingezet.

‘Leren leren’
Om te leren, moet je kunnen plannen, zelfstandig werken, samenwerken en kunnen nadenken over je werk. Je moet dus ‘leren hoe je moet leren’. Hoe uw kind dit kan aanpakken, leren we hem of haar volgens het GIP-model, van groepsgericht naar individueel gericht pedagogisch en didactisch handelen.
Sociaal emotionele vaardigheden
We zorgen dat de leerlingen zelfstandig worden, dat ze zichzelf kunnen redden in onze samenleving. Hiervoor is het belangrijk dat ze leren hoe ze met andere mensen om kunnen gaan: hun sociale vaardigheden. We gebruiken daarvoor de methode Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD). Dit is een methode die leerlingen gevoelens bij zichzelf en anderen leert zien, benoemen en begrijpen.
Signis is een school waar leerlingen zichzelf mogen zijn, zich kunnen uiten en zich veilig voelen. Elk jaar vullen alle leerlingen de Vragenlijst Sociale Veiligheid in. Als blijkt dat leerlingen zich niet veilig voelen op welk gebied dan ook, stellen wij een plan samen om de leerling te ondersteunen en hulp te bieden. Daarnaast worden de vaardigheden om met elkaar om te gaan, de sociale competenties, bijgehouden met behulp van de Sociale Competentie Observatie Lijst. Dit doen we 2 keer per jaar.
Relaties en seksualiteit
Met de methode ‘Kriebels in je Buik’ geven we aandacht aan seksualiteit en relaties. Op school geven we op verschillende manieren voorlichting over seksualiteit en relaties. We bekijken het onderwerp niet alleen van de technische kant maar ook het gevoel speelt een grote rol. We hebben het over eerlijk zijn, hoe we met elkaar omgaan en hoe leerlingen grenzen aangeven. We vinden het belangrijk dat leerlingen voor zichzelf opkomen, dat ze weerbaar zijn.
De wereld ontdekken
De onderwerpen rondom wereld oriëntatie zitten verweven in onze leesmethode Atlantis. Verkeer wordt gegeven aan de hand van de methode Let's go. In groep 7 of 8 vindt er een theoretisch (en indien mogelijk) praktisch verkeersexamen plaats. In groep 6 en 7 zijn er schooltuinlessen gepland.
Handschrift
Ons uitgangspunt is dat leerlingen een leesbaar handschrift ontwikkelen en dat ze vlot kunnen schrijven. De methode voor het leren schrijven heet Pennenstreken. In groep 1 en 2 beginnen we al met de voorbereidingen voor schrijven met de methode Schrijfdans.
Digitale geletterdheid
Wie handig is met computers en internet, is ‘digitaal geletterd’. Dit onderwerp krijgt veel aandacht op school. Leerlingen oefenen met informatie zoeken op internet, zodat ze die informatie op waarde kunnen schatten. Omgaan met sociale media leren ze in lessen mediawijsheid. We geven ook aandacht aan ‘computational thinking’: leren denken volgens een bepaald proces. We werken met de methode Delta de Draak.
Kunstzinnige oriëntatie
We moedigen de creatieve ontwikkeling van onze leerlingen aan. We hebben hiervoor een eigen leerlijn, gebaseerd op de methode ‘Moet je doen’. Daarnaast organiseren wij themaweken waarin extra aandacht wordt besteed aan techniek, muziek, dans, theater en diverse specifieke vormen van handarbeid.
Bewegingsonderwijs
Er is twee keer per week gymles van onze vakleerkracht. Tijdens gym willen we onze leerlingen kennis laten maken met verschillende sporten. Ook zijn er geregeld clinics: hierbij ligt de focus op speciale sportlessen. We organiseren ook een jaarlijkse sportdag/Koningsspelen.
CIDS
In het vak CIDS hebben we het over de ontwikkeling van de identiteit van onze leerlingen: hoe is het om gehoorverlies te hebben? Hoe is het om te leven in twee ‘werelden’: de horende en de dove wereld? En vooral: hoe ga je hiermee om? Leerlingen leren hun rechten kennen. Ze ontdekken daarnaast welke hulpmiddelen ze kunnen gebruiken.
Dovencultuur
De geschiedenis van de Dovencultuur is ook een onderdeel van CIDS. Onze dove en slechthorende medewerkers zijn hierbij belangrijk: zij vertegenwoordigen de Dovencultuur. Ze hebben ook een voorbeeldfunctie voor de leerlingen: dove en slechthorende medewerkers zijn voor hen een rolmodel. Groep 3 tot en met 8 krijgt 10 lessen CIDS per schooljaar.
Engels
In groep 7 en 8 wordt gebruik gemaakt van methode ‘Stepping Stones Junior’. Daarnaast maken onze leerlingen ook al incidenteel kennis met het Engels door middel van spelletjes, liedjes en projecten.
Logopedie
Alle leerlingen krijgen één of meerdere keren per week individuele logopedie. Daarnaast geeft de logopedist samen met de leerkracht groepslessen in de klas.
Bij jonge leerlingen ligt de focus op het verbeteren van de communicatieve functies, spraak en taalvaardigheden (taalbegrip en taalproductie). Bij oudere leerlingen verschuift de aandacht naar het vergroten van de communicatieve redzaamheid en psycho-educatie: het vergroten van het inzicht in de eigen mogelijkheden en beperkingen.
Aan het eind van elk schooljaar neemt de logopedist spraak- en taaltesten af. De resultaten worden gebruikt om de vooruitgang van de leerling te meten en om nieuwe doelen op te stellen. Deze doelen worden vastgelegd in een logopedisch handelingsplan en geëvalueerd in een logopedisch evaluatieverslag.
Wanneer een leerling een cochleair implantaat (CI) of hoortoestel krijgt, is er intensief contact tussen de logopedist en het CI-team van het ziekenhuis. In die periode krijgt de leerling extra hoortraining, zowel bij het CI-team als op school.

Activiteiten
Schoolreis
Alle leerlingen in groep 1 tot en met 6 gaan op schoolreisje. Vanzelfsprekend zijn de leerlingen tijdens het schoolreisje verzekerd. Er wordt elk jaar een andere leuke bestemming uitgekozen en we reizen met de bus.
Werkweek
Voor de leerlingen uit groep 7 en 8 organiseren we een werkweek. Ze gaan naar de zee, een park of een natuurgebied. De werkweek is leuk en leerzaam en vormt een onderdeel van het lesprogramma. In de werkweek oefenen leerlingen met thema’s als zelfstandigheid, samenwerken en samen spelen.
De vrijwillige ouderbijdrage voor de werkweek verschilt per jaar, omdat de stichting het Dove Kind naar Buiten ook subsidieert. Natuurlijk mag uw kind altijd meegaan, ook als het niet lukt om een bijdrage te leveren. We willen u wel herinneren aan het feit dat de ouderbijdrage hard nodig is om de financiën rond te krijgen voor de werkweek.
Excursies
Bij sommige lessen hoort een excursie. Leerlingen maken dan een uitstapje met de groep. We willen graag dat alle leerlingen erbij zijn. We vragen u altijd of u het goedvindt dat uw kind meegaat. Voor een excursie hebben we soms ouders nodig die een handje willen helpen. Lijkt dit u leuk? Dan kunt u dit aangeven bij de leerkracht.
Projectweken
Drie keer per jaar organiseren we een projectweek. De leerlingen krijgen dan themalessen en we bezoeken een museum. We nodigen ook vaak een gastspreker of kunstenaar uit.
• Het eerste project is verbonden aan de Kinderboekenweek. Plezier in lezen en communicatie staat die week centraal.
• Het thema van de tweede projectweek heeft te maken met ‘burgerschap en sociale integratie’.
• Het derde project gaat over kunst, cultuur en techniek. We werken hiervoor vaak samen met Mocca, Amsterdams centrum voor cultuuronderwijs.
In de projectweken zetten we onze digitale middelen extra in. Aan het eind van de projectweken geven de leerlingen een presentatie over hun project of is er een kijkmiddag.
Open dag
Eén keer per jaar organiseren we een ‘open dag’ voor alle belangstellenden. U kunt dan verschillende lessen volgen: gym, taal, NGT, rekenen. Ook een behandeling van de logopedist staat op het programma. Iedereen is welkom. U vindt de datum op de ouderkalender op Social Schools.
Schoolbibliotheek
Lezen is de basis van al het leren. Op school hebben we een eigen bibliotheek, die we elk jaar aanvullen met nieuwe boeken. De leerlingen mogen altijd naar de bibliotheek toe om een boek te ruilen. Tijdens ‘De Nationale voorleesdagen’ nodigen wij een bekende Nederlander uit die op school een boek voorleest.
De bekende Nederlanders die al met veel plezier hebben voorgelezen: neuropsycholoog Erik Scherder, Femke Halsema, burgemeester van Amsterdam, Marco van Basten, voormalig profvoetballer en trainer, en Dieuwertje Blok, van het Sinterklaasjournaal. Afgelopen jaar kwam Merel Westrik voorlezen, zij presenteert het nieuws.
