Onderwijsprogramma en activiteiten

Vakken

Voor de leerlingen van de Tine Marcusschool is het belangrijk dat zij leren communiceren met hun omgeving. Om dit te bereiken wordt er veel aandacht besteed aan hun communicatieve ontwikkeling. Het bevorderen van de communicatieve redzaamheid loopt als een rode draad door het onderwijsprogramma heen. Daarnaast leren leerlingen samen te werken en verantwoordelijkheid te dragen. Wij werken vanuit veiligheid en structuur naar een zo groot mogelijke zelfstandigheid en communicatieve redzaamheid. Het aanbod op school is afgestemd op de kerndoelen van het regulier onderwijs en weggeschreven in onderwijsplannen.

In de groepen 1 en 2 gewerkt met de Leer- en ontwikkelingslijnen Jonge Kind van ParnasSys.

Onderwijsplan Voorbereidend Lezen Jonge Kind
Onderwijsplan Voorbereidend Rekenen Jonge Kind

Nederlands

Mondeling taalonderwijs

Gesprekken, luisteren, spreken

In alle groepen wordt extra aandacht besteed aan de mondelinge taalvaardigheid van de leerlingen. In groep 1 en 2 wordt thematisch gewerkt. In groep 3 worden de thema’s van Veilig leren lezen gebruikt of er staat een prentenboek centraal. In groep 4 t/m 8 staan de thema’s uit de methode Alles-in-1 centraal bij de lessen mondelinge taalvaardigheid. 

Woordenschat

In groep 1 t/m 4 wordt voor het vergroten van de woordenschat gebruik gemaakt van logo3000. In groep 4 t/m 8 komen er veel nieuwe woorden aan bod die horen bij de thema’s van Alles-in-1.

Mijn Taal en TOS

In alle groepen wordt gewerkt met PeTOS, een methode van Kentalis voor psycho-educatie bij TOS, speciaal voor groep 1 t/m 8 in het speciaal onderwijs. Deze klassikale leerlijn vergroot de kennis over TOS en het bewustzijn van wat TOS betekent in het dagelijks leven – bij leerlingen, ouders én leerkrachten. Leerlingen krijgen handvatten om beter met hun TOS om te gaan.

Vanaf de onderbouw tot en met groep 8 komen deze thema’s aan bod:

  • Zenden en ontvangen: Leerlingen leren hoe je een boodschap goed overbrengt – met woorden én met lichaamstaal – en hoe je echt goed luistert. Zo verloopt de communicatie duidelijker en soepeler.
  • Taal en ik: Er is aandacht voor hoe taal zich ontwikkelt bij kinderen. Leerlingen denken na over hun eigen taalontwikkeling, en er is ruimte voor verhalen over meertaligheid.
  • Overal taal: Leerlingen ontdekken dat taal niet alleen met praten te maken heeft, maar ook met denken en voelen. Ze leren hun gedachten te verwoorden, emoties te herkennen en beter te begrijpen wat anderen voelen of bedoelen.
  • Heb jij dat ook? Leerlingen krijgen steeds meer inzicht in hun eigen TOS. Ze leren woorden geven aan wat lastig is en kunnen uiteindelijk met behulp van Mijn-TOS-pas uitleggen wat ze nodig hebben.
  • Dat helpt!: Iedereen heeft sterke en zwakke kanten. Leerlingen ontdekken wat hun eigen kwaliteiten zijn en dat het oké is om hulp te vragen als iets moeilijk is.

Onderwijsplan Mondelinge Taal

Schriftelijk taalonderwijs

Lezen

  • Voorbereidend lezen: De werkmap fonemisch bewustzijn wordt als leidraad gebruikt en bij de thema’s worden letters aangeboden.
  • Aanvankelijk lezen: methode Veilig Leren Lezen (Kim-versie).
  • Voortgezet technisch lezen: Vanaf groep 4 wordt de methode Alles-in-1 gebruikt voor het voortgezet technisch lezen. Voor individuele leerlingen wordt de methodiek van Ralfi-lezen, Connect en Racelezen ingezet om de leesopbrengsten te vergroten.

In de groepen worden ook diverse computerprogramma’s/apps ingezet die ondersteunend zijn voor het leren lezen.

Onderwijsplan Technisch Lezen

Begrijpend lezen

In groep1 en 2 wordt er aandacht besteed aan begrijpend luisteren. Dit gebeurt vooral tijdens het interactief voorlezen en tijdens kringgesprekken. Er worden dan vragen gesteld over het verhaal.

In groep 3 is het begrijpend lezen geïntegreerd in de methode van Veilig leren lezen.

Vanaf groep 4 wordt er expliciet aandacht besteed aan begrijpend lezen. We gebruiken hiervoor de methode Alles-in-1, waarbij begrijpend lezen een belangrijk aspect is van het thematisch werken. Voor het begrijpend lezen is het belangrijk dat kinderen hun woordenschat vergroten.

Onderwijsplan Begrijpend Lezen

Taalbeschouwing

Taal/stellen

De taallessen zijn in groep 3 geïntegreerd in de methode Veilig Leren Lezen (Kim-versie). Wanneer de leerlingen in groep 4 de kernen van Veilig Leren Lezen hebben doorlopen wordt er gestart met Alles-in-1. Hierbij zijn de taallessen geïntegreerd in de methode. In groep 5 t/m 8 wordt daarnaast gewerkt met Alles-Apart. Alles-Apart is een taalinstructielijn die behoort bij de methode Alles-in-1.

Spelling

In de groepen 1 en 2 wordt er gewerkt aan het fonemisch bewustzijn en de letterkennis. Er wordt gebruik gemaakt van de Werkmap Fonemisch bewustzijn. De spellingslessen worden bij groep 3 aangeboden vanuit de methode Veilig Leren Lezen (Kim-versie) en er wordt nog deels gebruik gemaakt van de methodiek Zo Leren Kinderen Lezen en Spellen (ZLKLS). De spellingslessen worden in groep 5 t/m 8 geïntegreerd aangeboden m.b.v. Alles-Apart/ Alles-in-1. Voor alle groepen geldt dat zij de spellingslessen ondersteunen met de methodiek van Taal in Blokjes.

Onderwijsplan Spelling

Rekenen en wiskunde

Voorbereidend rekenen: In de groepen 1 en 2 wordt er gewerkt met de methodiek Met Sprongen Vooruit. De Werkmap Beginnende Gecijferdheid wordt als bronnenboek gebruikt.  

Groep 3 t/m 8 werkt met Gynzy (instructielessen en oefenmateriaal) en de methodiek Met Sprongen Vooruit. De doelen staan vermeld in de leerroutekaarten/borgingskaart.

Onderwijsplan Rekenen en Wiskunde

Technisch schrijven

In groep 3 t/m 5 werken we met de methode Pennenstreken. Deze methode sluit aan bij de Kim-versie van Veilig Leren Lezen. In groep 6 t/m 8 schrijven de leerlingen zelf bedachte teksten in de blok- of schrijfletters van de methode Pennenstreken.

Oriëntatie op jezelf en op de wereld

Wereldoriëntatie

Vanaf groep 4 werken we voor de wereld oriënterende vakken met Alles-in-1. Alles-in-1 werkt thematisch en er worden verschillende vakken en vaardigheden geïntegreerd aangeboden. Aardrijkskunde, geschiedenis, cultuur(educatie), burgerschap, natuur, techniek, 21e-eeuwse vaardigheden, de expressievakken en coöperatief werken komen allemaal aan bod bij het werken met de thema's. Ieder schooljaar wordt er thema's aangeboden uit de domeinen: 

  • aardrijkskunde
  • cultuur
  • geschiedenis
  • techniek
  • natuur
  • burgerschap

Borgingskaart Alles-in-1

Engels

In groep 4 t/m 8 krijgen de leerlingen Engels. Het aanbod is geïntegreerd binnen de thema's van Alles-in-1.

Leergebied overstijgend

Sociale vaardigheid in de klas

Om de leerlingen te ondersteunen in het ontwikkelen van de vaardigheden rondom de sociaal emotionele ontwikkeling en de kerndoelen te behalen is er een onderwijsplan Sociaal Emotionele vaardigheden. In dit onderwijsplan staat beschreven dat we werken met de methodiek PeTOS. 

PeTOS is ontwikkeld door Kentalis en is een klassikale leerlijn voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis voor groep 1 tot en met 8 van het speciaal onderwijs. PeTOS heeft vijf thema's die elk jaar terugkeren: 

  • ik & jij
  • mijn gevoelens
  • mijn lijf
  • mijn wereld
  • mijn taal & TOS

In de groep wordt er tevens gewerkt met de emotiekaartjes uit de PAD-methode, zodat de leerlingen elke dag minimaal één keer aangeven hoe zij zich voelen en de leerkracht hierover met hen in gesprek kan gaan. 

Seksuele opvoeding 

In het onderwijs aan onze leerlingen is seksualiteit en relatievorming een onderdeel van de gehele kennisoverdracht. In de methodiek PeTOS wordt hier aandacht aan besteed. Ter aanvulling van PeTOS neemt de school deel aan de “week van de lentekriebels”. Wij benaderen vragen over seksualiteit vanuit het individuele ontwikkelingsniveau en stemmen af op de individuele mogelijkheden en behoeften van de leerling. De voorlichting richt zich niet alleen op de technische aspecten van seksualiteit, maar juist ook op de sociale, etnische en emotionele aspecten. Daarnaast is er vanaf schooljaar 2022-2023 ook middels RIS (Relaties, Intimiteit en Seksualiteit) aandacht voor de seksualiteit en relatievorming. 

Godsdienst/levensbeschouwelijk onderwijs

In ons land en ons schoolgebouw ontmoeten veel culturele stromingen elkaar. Op onze school scheppen we voorwaarden om open te staan voor andere culturen dan de onze, andere tradities en andere godsdiensten. Dit kan aan de orde komen tijdens een kringgesprek, maar ook bij de lessen sociale vaardigheden, wereldoriëntatie of andere lessen. 

Mediawijsheid

Wij gebruiken hiervoor de lesmethode ‘Delta de draak’.  

Kunstzinnige oriëntatie

In iedere groep wordt wekelijks aandacht besteed aan kunstzinnige oriëntatie bij handvaardigheid, muziek en drama.  De methoden 123ZING en Alles-in-1 worden hierbij ingezet.

Cultuureducatie 

Voor alle klassen is er het hele jaar door een aanbod van activiteiten op het gebied van cultuureducatie. Hieronder valt bijvoorbeeld muziek, dans en museumbezoek. Soms gaan de kinderen naar een voorstelling of wordt een voorstelling op school gegeven. Een andere keer zijn zij zelf actief met verschillende activiteiten of wordt een gastdocent uitgenodigd.

Logopedie op school 

Op de Tine Marcusschool zijn meerdere logopedisten werkzaam. Alle leerlingen op de Tine Marcusschool krijgen een basisaanbod logopedie. Dit aanbod wordt in de klas gegeven in nauwe samenwerking met de leerkracht. De logopedisten begeleiden de leerkrachten op het gebied van de communicatieve vaardigheden, zodat de leerlingen de hele week ondersteuning krijgen op het gebied van de communicatie. Ze worden gestimuleerd en uitgedaagd op het gebied van taal en communicatie. In de groep zijn we ook gericht bezig met de verschillende aspecten van de taal, zoals de woordenschat, en (sociaal) taalgebruik: goed leren luisteren naar een ander, je mening durven en kunnen geven, vragen stellen, jezelf presenteren, etc. Door het voeren van gesprekken leren we bewust communicatieve vaardigheden. Naast het basisaanbod kunnen leerlingen logopedie in een groepje krijgen of individueel. De hulpvraag is hierbij leidend. 
Samenwerken met ouders is cruciaal. We spreken af wat we op school doen en wat ouders thuis kunnen doen om hun kind te ondersteunen in de communicatie. Via de app Social Schools houden we elkaar op de hoogte. 

Bewegingsonderwijs 

Op de Tine Marcusschool wordt één keer per week door de vakleerkracht 90 minuten bewegingsonderwijs gegeven aan de groepen 3 t/m 8 in de grote gymzaal. De groepen 1 en 2 krijgen bewegingsonderwijs in het speellokaal.

De gezonde school

Sinds mei 2020 is de Tine Marcusschool een gezonde school met het vignet sport en bewegen. Als school vinden wij het belangrijk dat leerlingen voldoende in aanraking komen met gezonde voeding en met sport en bewegen. Daarnaast willen we leerlingen laten zien hoe leuk sport en bewegen is. 

  • Eten /drinken in de pauzes: We kiezen op school voor gezonde voeding. Leerlingen nemen fruit, groente, een boterham of een cracker mee. Vanuit het Jeugdeducatiefonds bieden wij op school ook fruit en groente aan in de klassen.

    We drinken water of andere niet-koolzuurhoudende dranken.
    Mocht er per ongeluk iets meegegeven worden dat hier niet bij past, dan nemen we contact op met ouders. In zo’n geval gaat het eten de volgende keer weer mee terug naar huis.

  • Traktaties op school: Bij een verjaardag trakteren we op één ding, bij voorkeur iets gezonds. De jarige staat die dag natuurlijk in het middelpunt. Traktaties voor leerkrachten doen we niet.
  • Algemeen: Bij feestelijke gelegenheden, zoals Sinterklaas of de meester- en juffendag, kiest de school bewust voor iets lekkers, maar we houden het bescheiden.

Extra zorg

De Tine Marcusschool heeft zorgplicht ten aanzien van de leerlingen en ouders op het moment dat zij problemen of onvoldoende groei signaleren. Dit geldt ook voor het bewegingsonderwijs. Op de Tine Marcusschool vindt men het belangrijk om vroeg te signaleren, om zo problemen op tijd aan te kunnen pakken. Op de Tine Marcusschool beschikken we over een fysiotherapeut vanuit een praktijk en een speltherapeut vanuit Kentalis Zorg. Als de leerkracht signalen opvangt van leerlingen, dan laten we een specialist meekijken. Uiteraard in overeenstemming met de ouders.

Stimuliz

Op school werken wij met het leerlingvolgsysteem Stimuliz; een leerlingvolgsysteem voor de grove motoriek, fijne motoriek en gezondheid voor alle leerlingen van de school. De vakleerkracht neemt samen met de onderwijsassistent de testen met de leerlingen af tijdens de reguliere gymlessen.

Gymafspraken

  • De leerlingen dragen sportkleding; een t-shirt met korte mouwen, een korte broek, sokken en sportschoenen.
  • Sieraden zoals ringen, oorbellen, armbanden, kettingen, horloges, etc. gaan af.
  • Lange haren moeten worden vastgemaakt met een haarelastiekje.
  • Voor leerlingen in een hogere klas kan desgewenst deodorant in de vorm van een stick/roller worden meegegeven (geen spuitbus ivm spelenderwijs leegspuiten)

Alle kinderen moeten gymkleding en schoenen mee hebben voor de gymles. Indien ze geen gymkleding of schoenen mee hebben, kunnen ze niet mee doen aan de les. In noodgevallen kan er gymkleding geleend worden, dit is echter bedoeld als uitzondering en niet als standaard oplossing.

Mocht een kind niet kunnen en/of mogen gymmen, dan graag een bericht sturen via Social Schools. De leerlingen die niet mee kunnen en/of mogen doen, kunnen tijdens de gymles helpen door andere rollen en/of taken te vervullen. 

Special Heroes Sport

Sport Heroes is een sportstimuleringsprogramma voor leerlingen in het speciaal onderwijs in de leeftijd van 6 t/m 12 jaar. Met dit programma laten we de leerlingen zien en vooral ervaren hoe leuk sport en bewegen kan zijn. Vanuit verschillende sportverenigingen nodigen wij trainers uit om dit aanbod te verzorgen, ondersteund door onze vakleerkracht. Met deze lessen hopen wij leerlingen zo enthousiast te maken, dat ze uiteindelijk lid worden van een sportvereniging.

Activiteiten

In de eerste week van het nieuwe schooljaar ontvangen alle ouders een informatiekaart. Op deze kaart staan o.a. de belangrijkste activiteiten vermeld: de vakanties en de margedagen. Dat zijn vrije dagen voor de kinderen i.v.m. studiedagen van het personeel of leerlingbesprekingen.

Feesten en vieringen

Het is op de Tine Marcusschool gebruikelijk dat aan een aantal feestdagen aandacht wordt besteed. 

  • Sint Maarten vieren wij met een optocht van groep 1 t/m groep 3 met hun zelfgemaakte lampion door de school.
  • Sinterklaas wordt gezamenlijk ontvangen en daarna wordt het feest in de afzonderlijke groepen gevierd.
  • Kerst wordt jaarlijks gevierd met verschillende activiteiten.
  • Pasen wordt meestal in de groepen gevierd.
  • Op meesters- en juffendag vieren alle meesters en juffen tegelijk hun verjaardag. 

Ouders die uit geloofsovertuiging bezwaar hebben dat hun kind deelneemt aan één van bovengenoemde vieringen kunnen dit kenbaar maken aan de leerkracht en indien nodig wordt er dan in overleg met ouders/verzorgers een andere activiteit georganiseerd. Leerlingen krijgen geen vrij als ze niet meedoen aan een bepaalde activiteit.

Schoolreis

Elk schooljaar organiseert de school een schoolreis voor iedere groep. Meestal gaan meerdere groepen gezamenlijk op reis op één dag. De eindgroepen (schoolverlaters) kunnen ook een meerdaagse schoolreis (kamp) hebben. De bestemming kan jaarlijks veranderen. Ouders worden hierover vroegtijdig geïnformeerd. Voor de schoolreizen vragen wij een vrijwillige bijdrage van de ouders. Hiertoe ontvangen ouders, voorafgaand aan de schoolreis, een verzoek om het geld contant op school te betalen of over te maken. Schoolreizen zijn een belangrijk onderdeel van het schoolgebeuren. Iedere leerling wordt daarom geacht mee te gaan op schoolreis. 

Kinderboekenweek

Op de Tine Marcusschool besteden wij uitgebreid aandacht aan de Kinderboekenweek. Er is een opening en afsluiting voor de hele school. Verder werken de groepen in de klas aan verschillende opdrachten die te maken hebben met het thema van de Kinderboekenweek.  

Koningsspelen

Elk jaar neemt de Tine Marcusschool deel aan de Koningsspelen. Er wordt dan gezond ontbeten in de klas en alle groepen doen sportieve activiteiten op het plein. Dit doen wij in gezamenlijkheid met OBS Bargeres en het ECA.

Nationaal schoolontbijt

Het is erg belangrijk om elke ochtend gezond te ontbijten. Dit komt ook de leerprestaties ten goede. Daarom doet de Tine Marcusschool elk jaar mee aan het Nationaal schoolontbijt. De kinderen leren dan waar een goed ontbijt uit bestaat en waarom het belangrijk is om elke dag te ontbijten.  

Excursies

De mogelijkheid bestaat dat een groep een excursie maakt naar aanleiding van een onderwerp dat in de groep ter sprake is geweest. Ook worden er, in het kader van cultuur, uitstapjes gemaakt.

Schoolfotograaf

Gedurende het schooljaar worden de ouders via Social Schools en schriftelijk geïnformeerd over de datum waarop de schoolfotograaf aanwezig is op school.