Onze school

Inleiding

Beste ouder(s)/verzorger(s),

In deze schoolgids vindt u informatie over de Tine Marcusschool Emmen voor het schooljaar 2025-2026.

Er is een algemene schoolgids en een schoolspecifieke schoolgids. De algemene schoolgids beschrijft het onderwijs van Kentalis, onder andere de missie en visie. De missie en visie van Kentalis onderwijs zijn het uitgangspunt van het onderwijs en begeleiding op de  Kentalis SO Tine Marcusschool.

                                          'Samen werken aan communicatie door jezelf en elkaar te zien'.

In het schoolspecifieke deel leest u meer over de werkwijze en visie van de Tine Marcusschool. Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij, bijvoorbeeld de lestijden en vakanties. Ook kunt u informatie lezen over de de taken van de lokale medezeggenschapsraad. Wij vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk. Daarom nodigen we u regelmatig op school uit. We horen het ook graag als uw ideeën of opmerkingen hebt over ons onderwijs.

Wij werken met de app Social Schools waarin we door het jaar heen informatie met ouders delen. 

Met vriendelijke groet,

Rick van Loo, directeur Tine Marcusschool Emmen

Onze visie

We gaan altijd uit van de mogelijkheden en talenten van uw kind en vinden het heel belangrijk dat uw kind zich fijn voelt en zich optimaal kan ontwikkelen.

Wij begeleiden onze leerlingen op de weg naar zelfstandigheid. We bereiden ze voor op een rol in de maatschappij. De leerlingen van de Tine Marcusschool hebben allemaal hun eigen specifieke (communicatieve) problemen. Wij vinden het belangrijk niet alleen bezig te zijn met wat de kinderen (nog) niet kunnen, maar kijken vooral naar de dingen die ze wél kunnen. We stellen eisen en dagen ze uit. Dat alles gebeurt in een omgeving waarin de kinderen zich veilig voelen.

We streven ernaar om alle kinderen onderwijs aan te bieden dat zoveel mogelijk aansluit bij hun behoeftes. Elk kind is uniek en heeft talenten. We houden er rekening mee dat kinderen kunnen verschillen qua aanleg, interesses, cultuur en sociale achtergrond. Met als doel zelfstandigheid en participatie in de maatschappij.

Visie op ontwikkelen en leren

Onze kijk op ontwikkelen

Leerlingen ontwikkelen zich onder andere door te spelen, te onderzoeken en te ontdekken, door samen te werken én door de manier waarop wij lessen aanbieden op school. Wij vinden het belangrijk dat ieder kind zich kan ontwikkelen op school door het bieden van een veilig en ontwikkelingsstimulerend klimaat. Er wordt bij ons op school expliciet aandacht besteed aan de volgende ontwikkelingsgebieden:

  • communicatieve ontwikkeling
  • sociaal- emotionele ontwikkeling
  • motorische ontwikkeling 

Onze kijk op leren

Bij ons op school zijn wij bewust van de wijze waarop onze leerlingen met TOS kennis vergaren, verwerken en onthouden. Om de verwerking van informatie op de juiste manier te laten verlopen vinden wij een aantal dingen belangrijk:

  • Taal

Onze leerlingen hebben een zeer taalrijke omgeving nodig, waarin de taal visueel ondersteund dient te worden. Wij besteden voortdurend aandacht aan het vergroten van de communicatieve redzaamheid van al onze leerlingen. Middels psycho educatie worden leerlingen zich bewust van hun eigen taalontwikkelingsstoornis (TOS) en krijgen ze inzicht in hun communicatieve onderwijsbehoeften. 

  • Herhaling

Gezien veel leerlingen met TOS een beperkt werkgeheugen hebben, wordt veel herhaling van de lesstof geboden. Het bieden van herhaling draagt bij aan het beter vasthouden van informatie in het geheugen. 

  • Betekenisvol onderwijs

Door ervaringsgericht en thematisch te werken krijgen de leerlingen de kans om optimaal kennis en ervaring op te doen.

  • Structuur

Een gestructureerde omgeving draagt bij aan het optimaal openstaan voor geboden leerstof. Een vaste structuur zorgt voor voorspelbaarheid en ontlast daarmee het beperkte werkgeheugen. Er is sprake van dagelijkse routines en leerstof wordt doorgaans aangeboden via een lesmodel: Effectief Directe Instructie. 

  • Samen

Wij leren van en met elkaar. Daarom worden in onze lessen coöperatieve werkvormen aangeboden. Dit stimuleert de betrokkenheid en een actieve deelname van de leerlingen. De leerkracht ondersteunt de leerling door voorbeeldgedrag te laten zien en verschillende rollen aan te nemen: leider, begeleider, coach.

Daarnaast zien wij ons team als een lerend team door dagelijks bezig te zijn met professionalisering en teamontwikkeling.

Onze leerlingen

De Tine Marcusschool is een school voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) in de leeftijd van 4 t/m 12 jaar. Er kan bij leerlingen ook sprake zijn van andere problematiek, waarbij de auditieve en/ of communicatieve problematiek op de voorgrond staat. 

Zicht op onze doelgroep 

Op onze school vinden we het belangrijk om goed in beeld te hebben wie onze leerlingen zijn en wat zij nodig hebben. Daarom brengen we ieder jaar in oktober onze leerlingpopulatie zorgvuldig in kaart. Deze informatie helpt ons om bewuste keuzes te maken over het onderwijsaanbod, de begeleiding en de manier waarop we de ontwikkeling van onze leerlingen volgen. We blijven kritisch kijken naar ons eigen handelen en stemmen ons onderwijs voortdurend af op de behoeften van onze leerlingen.

Veel van onze leerlingen hebben een taalontwikkelingsstoornis. Dit heeft invloed op hun leerproces, en in het bijzonder op het lezen en het taalbegrip. De taalontwikkeling verloopt bij hen anders, wat betekent dat zij dagelijks ondersteuning nodig hebben bij het spreken, begrijpen en gebruiken van taal.

Omdat taal niet altijd vanzelf begrepen of toegepast wordt, kan dit ook effect hebben op de werkhouding en de sociale interactie van kinderen. Hier zijn wij ons goed van bewust. We zorgen voor duidelijke, gestructureerde instructies en herhalen deze waar nodig. Zo helpen we kinderen om de leerstof beter op te nemen en te verwerken.

(Extra) Ondersteuning

Toelating en onderwijsaanpak

Om toegelaten te worden tot de Tine Marcusschool is een onderwijsarrangement cluster 2 nodig Deze wordt afgegeven door de Commissie van Onderzoek (CvO). Leerlingen kunnen vanaf 4 jaar instromen. Soms komen leerlingen later bij ons, na eerder onderwijs elders. Waar mogelijk, streven we naar terugplaatsing naar regulier of dichtbijgelegen onderwijs.

Ons onderwijs richt zich niet alleen op leren, maar ook op het stimuleren van communicatie en taalontwikkeling. We willen dat leerlingen (opnieuw) plezier krijgen in communiceren. Daarbij gebruiken we ondersteunende middelen zoals gebaren, pictogrammen en beeldmateriaal. De communicatie en begeleiding stemmen we af op elk kind, zodat het taal beter leert begrijpen én gebruiken.

Onderwijs op maat

Ons onderwijs is afgestemd op de specifieke behoeften van onze leerlingen. We werken met de strategie intensiveren: dit betekent extra ondersteuning op alle onderwijsgebieden, gebruik van concreet materiaal en visuele ondersteuning. Voor leerlingen die meer of minder nodig hebben, passen we het aanbod aan: van zeer intensief tot verrijkend basisaanbod. In onze onderwijsplannen beschrijven we per vakgebied hoe dit eruitziet. Deze plannen zijn op te vragen bij de directeur.

Ontwikkelingsperspectief

Elke leerling heeft een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Hierin staan de onderwijsbehoeften, de leerroute en het verwachte uitstroomniveau vanaf groep 4. Het OPP wordt opgesteld door de leerkracht, logopedist en de Commissie voor de Leerlingenzorg (CVL), en inding nodig halfjaarlijks bijgesteld. De CVL volgt de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet.

Ons team en onze expertise

Op de Tine Marcusschool werkt een multidisciplinair team met expertise op het gebied van TOS. Het team bestaat uit:

  • Leerkrachten
  • Logopedisten
  • Onderwijsassistenten
  • Leraarondersteuners
  • Vakleerkracht bewegingsonderwijs
  • Gedragskundige
  • Maatschappelijk werker
  • Rekencoördinator
  • Intern begeleider
  • Directeur

Extra ondersteuning

Naast basisondersteuning kunnen wij extra ondersteuning bieden, zoals:

  • Individuele leerlijnen voor de didactisch en sociaal-emotionele ontwikkeling
  • Begeleiding vanuit Kentalis Zorg
  • Inzet van regionale expertises en multidisciplinaire teams
  • Fysiotherapie
  • Contact met het Audiologisch Centrum en andere externe partners

Inzet hoorrecht

Volgens de wet ‘Versterking positie ouders en leerlingen’ hebben alle leerlingen op de Tine Marcusschool vanaf schooljaar 2025-2026 het recht om hun mening te geven over zowel het algehele ondersteuningsaanbod van de school als hun eigen OPP. Op de Tine Marcusschool krijgen leerlingen hiertoe de kans door het voeren van een kindgesprek met hun leerkracht. In dit gesprek zullen de leerlingen dus de kans krijgen om zowel over het ondersteuningsaanbod van de school als over hun eigen OPP te praten. De invulling van dit gesprek kan verschillend zijn, afhankelijk van onder andere de leeftijd van het kind. Bij leerlingen in de onderbouw zal bijvoorbeeld meer visuele ondersteuning ingezet worden tijdens het gesprek. 

De informatie die leerlingen inbrengen over het ondersteuningsaanbod zal verzameld worden, zodat deze inbreng meegenomen en geëvalueerd kan worden. De inbreng van leerlingen over hun eigen OPP zal verwerkt worden in hun eigen OPP en in hun MijnRapportfolio. De leerling mag ervoor kiezen om niet in gesprek te willen hierover, het is namelijk een recht en geen plicht. 

Grenzen aan onze ondersteuning

In principe zijn alle leerlingen met een cluster 2-arrangement welkom. We kijken altijd samen met ouders en het samenwerkingsverband naar wat nodig is. In enkele gevallen kunnen wij geen passend onderwijs bieden, bijvoorbeeld:

  • Leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor de medeleerlingen en zichzelf
  • Leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor de leraren/medewerkers
  • Leerlingen die zeer specialistische medische hulp en ondersteuning nodig hebben

Schoolplan en schooljaarplan

Op basis van het Kentalis Beleidsplan 2023-2027 heeft de Tine Marcusschool een schoolplan opgesteld. In januari 2025 is er een nieuw schooljaarplan opgesteld. In dit plan geven wij aan waar we als school staan en waar we het komende jaar naar toe willen werken. Elk jaar evalueren we of de gestelde doelen bereikt zijn en waar aanpassingen en verbeteringen nodig zijn. Op deze manier blijft het steeds een terugkerend proces van plannen, uitvoeren, evalueren en bijstellen.

Wilt u meer informatie over het schoolplan of het schooljaarplan dan kunt u deze opvragen bij de school.

Organisatie van de school

Verzorgingsgebied

De Tine Marcusschool ligt aan de Mantingerbrink in de wijk Bargeres in Emmen. De school is rustig gelegen in een woonwijk. 

In januari 2025 is de school verhuisd naar kindcentrum 'De Buut' in de wijk Bargeres in Emmen. De school werkt daar samen met een reguliere basisschool (OBS Bargeres), het Expertisecentrum Anderstaligen (ECA), de voorschool van OBS Bargeres, de Taaltrein (vroegbehandeling Kentalis) en een BSO. Als ketenpartners bieden we in het kindcentrum vanuit een gezamenlijke visie en als één inclusief team van professionals, een geïntegreerd aanbod aan van o.a. een:

  • doorgaande lijn op het gebied van leren en ontwikkelen
  • een pedagogische visie en aanpak
  • specialistische ondersteuning
  • extra voorzieningen op het gebied van taalondersteuning

De leerlingen van de Tine Marcusschool komen uit de Drenthe, Noord-Overijssel en Zuidoost-Groningen. Een groot percentage van onze leerlingen komt met de taxi naar school. De meeste leerlingen komen voor het eerst op school via de Taaltrein van Kentalis of vanuit een andere vorm van vroegbegeleiding (kinderdagverblijf of peuterspeelzaal). Ook komen er leerlingen vanuit het regulier basisonderwijs of via onze ketenpartners uit het speciaal onderwijs.

Organisatie van de school 

Het management van de school bestaat uit een directeur, die verantwoordelijk is voor de schoolontwikkeling, het personeelsbeleid en de financiën. 

In nauwe samenwerking met de Commissie van Leerlingenzorg (de CvL) en het gehele team houden we toezicht op de kwaliteit van ons onderwijs en de zorg voor leerlingen.
In de CvL zitten twee intern begeleiders, een orthopedagoog, een spraak-taaldeskundige en een maatschappelijk werker.

De Tine Marcusschool is onderdeel van het ‘gebied Drenthe’ van Kentalis. Alle directeuren van het onderwijs (school en Ambulante Dienstverlening (AD) en zorginstellingen van Kentalis binnen dit gebied, zijn vertegenwoordigd in het gebiedsoverleg (GO). In dit GO vindt afstemming en samenwerking plaats tussen de verschillende scholen, de zorg en het gebiedsondersteuningsteam. 

Indeling en bezetting van de groepen

Ons onderwijs volgt dezelfde inhoud, structuur en kerndoelen als het regulier basisonderwijs, met groepen 1 tot en met 8. Leerlingen blijven doorgaans tot hun 12de jaar bij ons, maar we stimuleren een eerdere overstap naar regulier of passend ander onderwijs zodra dat mogelijk is.

De groepen bestaan gemiddeld uit 14 leerlingen. We delen in op leeftijd, maar houden ook rekening met de onderwijsbehoefte en sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Per groep stemmen we de begeleiding af op wat de leerlingen nodig hebben.

Onderwijsteam

Onze medewerkers algemeen

Ons onderwijsteam is samengesteld uit verschillende disciplines. In het vervolg van dit hoofdstuk komen ze allemaal aan bod. Ons team bestaat uit ongeveer 30 medewerkers. Het grootste deel van onze medewerkers werkt part-time.

Leerkracht 
Onze leerkrachten zijn speciaal geschoold om op een verantwoorde manier goed onderwijs te verzorgen aan onze leerlingen. Leerkrachten hebben naast hun lestaak ook taken op schoolniveau.

Vakleerkracht lichamelijke opvoeding
Het vak lichamelijke opvoeding wordt verzorgd door een vakleerkracht. De groepen 3 t/m 8 krijgen per week 90 minuten les van de vakleerkracht. Voor de kleuters geldt dat zij eenmaal per week les krijgen van de vakleerkracht en eenmaal per week van hun eigen leerkrachten.

Onderwijsassistent 
Hoewel de eindverantwoording binnen een groep bij de leerkracht ligt zijn de onderwijsassistenten van groot belang bij de activiteiten in de groep. De onderwijsassistenten ondersteunen een klas waar nodig op pedagogisch en didactisch gebied. Ook dragen zij bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. De onderwijsassistenten hebben naast hun ondersteuningstaak diverse taken op schoolniveau.  

Logopedist 
Op de Tine Marcusschool is logopedie verweven in het lesaanbod. Logopedie vindt plaats in groepjes, individueel en in de klas. Deze samenwerking tussen leerkracht en logopedist is een grote meerwaarde van het aanbod op een cluster 2 school. 

Gedragskundige
De gedragskundige op de Tine Marcusschool heeft als taak de zorg rondom de leerlingen mede vorm te geven. Zij doet dat door onderzoek en observatie, begeleiding, gesprekken en meedenken met betrekking tot beleid. De gedragskundige doet psychologisch onderzoek (of vraagt dat aan), geeft ondersteuning in diagnostiek en aan leerkrachten en zij maakt deel uit van de CvL.

Bij vragen en/of problemen van pedagogische/psychologische aard kunnen ouders contact opnemen met de gedragskundige, met name wanneer de problemen betrekking hebben op school.

Intern begeleider 
De intern begeleider richt zich met name op de didactische ontwikkeling en de opbrengsten van het onderwijs. Dit wordt gedaan door het doen van klassenbezoeken en het participeren in de leerling besprekingen en onderwijsplanbesprekingen. De intern begeleider werkt nauw samen met de gedragskundige en de spraak-taaldeskundige. Zij bewaken samen het leerlingvolgsysteem. De intern begeleider ondersteunt en coacht leerkrachten op het gebied van leerproblemen, onderwijsplannen, groepsinterventies en het individueel handelingsplan. Tevens kunnen leerkrachten bij haar terecht met didactische vragen. De intern begeleider regelt ook de procedure rondom schoolverlating en zorgt daarbij onder andere voor de overdracht van de gegevens naar de volgende school en de Ambulante Dienstverlening van Kentalis.

Maatschappelijk werker 
Ouders kunnen bij vragen en/of problemen thuis, die in relatie staan tot hun kind, een beroep doen op de maatschappelijk werker. Hierbij kunt u onder andere denken aan kortdurende opvoedingsondersteuning, praktische vragen, bijvoorbeeld hulp bij het invullen van formulieren, en doorverwijzen naar andere instanties. Indien u de maatschappelijk werker wilt spreken, kunt u altijd naar school bellen, waarna uw boodschap door de administratie aan de maatschappelijk werker wordt doorgegeven.

Administratie 
De administratie van de Tine Marcusschool draagt zorg voor de gehele leerlingenadministratie. Daarnaast verwerken zij de administratie met betrekking tot het personeel en de overige administratieve taken.

De Tine Marcusschool biedt plek aan stagiaires van verschillende opleidingen.

Rondleiding en inschrijven op onze school

Voor plaatsing van een leerling op de Tine Marcusschool is een onderwijsarrangement cluster 2 nodig. Voor het aanvragen van een onderwijsarrangement en informatie over de procedure kan telefonisch contact opgenomen worden met het Aanmeldpunt (050-5331931). 

Borgingskaart voortraject en plaatsing: Borgingskaart voortraject en plaatsing