Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2023-2024 zijn er maatregelen genomen. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.

Maatregel                                                                                Wat is bereikt                                                                                    
Het onderwijsplan Mondelinge Taal wordt toegepast in de klas.Het onderwijsplan Mondelinge Taal wordt in alle groepen toegepast en op vaste momenten geëvalueerd.
Het rapport van de leerlingen heeft de vorm van een portfolio.De leerlingen hebben een digitaal rapport en portfolio binnen MijnRapportfolio.
De opbrengsten van de resultaten worden geanalyseerd aan de hand van de 4D-cyclus (data-duiden-doelen-doen)Op vaste momenten worden de opbrengsten met het hele team geëvalueerd aan de hand van de 4D-cyclus. De doelen die hieruit voortkomen, worden opgenomen in het jaarplan.
Technisch lezen: het interventieprogramma Connect en Ralfi wordt structureel ingezet.Het programma Connect en Ralfi heeft een vaste plek in het onderwijsaanbod en wordt toegepast in de zeer intensieve strategie. De afspraken met betrekking tot de aanpak en het aanbod staan beschreven in een borgingskaart.
Rekenen: iedereen hanteert dezelfde rekentaal.In alle groepen hanteren we dezelfde rekentaal, zoals vastgelegd in het onderwijsplan Rekenen.  
Spelling: de methodiek Taal in Blokjes wordt ingezet in groep 1 t/m 4, en in de overige groepen bij een zeer intensieve aanpak.De methodiek Taal in Blokjes is geïmplementeerd in de groepen 1 t/m 4. De afspraken over de aanpak en het aanbod zijn vastgelegd in een borgingskaart. Vanaf groep 5 wordt deze interventie in het aankomende schooljaar ingezet binnen de zeer intensieve strategie.

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.

Op de Tine Marcusschool werken we vanuit school, naar groep, naar leerling. We zijn als team gezamenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de leerlingen op onze school. Zo verkrijgen we samen zicht op de ontwikkeling en op de ononderbroken leerlijn voor de leerling. We leggen de focus op de juiste analyses, begripsvorming, stellen we de bijbehorende acties op en laten deze acties in een duidelijk kader cyclisch terugkomen.

Opbrengsten van technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen juni 2025

We kiezen ervoor onze ambitie hoog te stellen voor onze doelgroep. We geloven in het positieve effect van het hebben van hoge verwachtingen én het bieden van kansrijk onderwijs.  

Dit jaar halen we de ambities van Kentalis; 75% van de leerlingen scoort binnen of boven hun range, passend bij het UP, niet. Op begrijpend lezen ligt deze ambitie op 50%. Deze ambitie behalen we ook niet. 

Op het vakgebied technisch lezen, DMT, behaalt 24% van de leerlingen de Kentalis ambitie. Dit is een daling van 6 ten opzichte van vorig jaar. Op het vakgebied spelling behaalt 27% van de leerlingen de Kentalis ambitie. Dit is een stijging va 6%. Op het vakgebied rekenen behaalt 46% van de leerlingen de Kentalis ambitie. Dit is nagenoeg gelijk aan vorig jaar (47%). Op het vakgebied begrijpend lezen behaalt 6% van de leerlingen de Kentalis ambitie van 50%. Dit is een daling van 16%, vergeleken met een jaar eerder.  

Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling voorjaar en najaar (schooljaar 2024/2025)
We maken gebruik van het instrument SCOL om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen in kaart te brengen en hiermee een vertaalslag te maken naar het handelen op individueel-, groeps- en schoolniveau. Onze ambitie is dat ten minste 75% van de leerlingen de schoolnorm behaalt. Dit najaar behaalt 78,8% van de leerlingen de schoolnorm en dit voorjaar behaalt 84,2% van de leerlingen de schoolnorm. Hiermee behalen we onze ambitie.  

Opbrengsten sociale veiligheid schooljaar 2024/2025 
Elk jaar meten we hoe veilig onze bovenbouw leerlingen (groep 5 t/m 8) zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid. Onze ambitie is dat meer dan 90% van de leerlingen een hoge mate van sociale veiligheid ervaart in de school. De sociale veiligheid wordt onderverdeeld in de categorieën: ‘sociale veiligheidsbelevening’, ‘welbevinden’ en ‘aantasting van sociale en fysieke veiligheid’. Op het gebied van de sociale veiligheidsbeleving behalen we de ambitie, met 77,5%, helaas niet. Op het gebied van welbevinden behalen we de ambitie wel, met 90,1%. Op het gebied van aantasting van sociale en fysieke veiligheid behalen we de ambitie, met 88,6%, helaas niet. Om alle gestelde ambities in de toekomst wel te behalen, wordt er geëvalueerd en zal het aanbod en beleid worden aangepast. 

Doorstroomtoets groep 8 februari 2025

8 leerlingen hebben de doorstroomtoets route 8 gemaakt. Dit zijn alle leerlingen van groep 8. Voor alle leerlingen is het schooladvies hetzelfde gebleven na afname van de toets. Er wordt aan alle onderstaande Kentalis ambities voldaan.

  • Minimaal 75% van de leerlingen stroomt aan het einde van het so uit op het niveau van het laatst vastgestelde uitstroomperspectief.
  • Minimaal 75% van de leerlingen heeft een toetadvies passend bij het voorlopige schooladvies.
  • Minimaal 75% van de leerlingen behaalt resultaten volgens de streefniveaus passend bij het beoogde uitstroomniveau in het OPP. 

Overgang naar een andere school

In het schooljaar 2024-2025 zijn 11 leerlingen uitgestroomd. 5 Leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. 8 leerlingen zijn aan het eind van groep 8 uitgestroomd. Dit noemen we einduitstroom.

Informatie over eind uitstroom

  2020-2021   2021-2022   2022-2023 2023-20242024-2025
ZML---1-
 Praktijkonderwijs  1 -2--
 Vmbo-bb 2 5233
 Vmbo-kb 2-114
 Vmbo-tl--111
 Totaal 5 6668
 Totaal naar regulier 2 4547
 Totaal naar (v)so 3 1121

Informatie over tussentijdse uitstroom

  2020-2021    2021-2022   2022-2023  2023-20242024-2025
 Basisonderwijs (bao)  7 4323
 Speciaal basisonderwijs (sbo)  5 5521
 Speciaal onderwijs (so) 3 321-
 Thuiszitter met leerplichtontheffing-1---
 Buitenland-----
 Totaal 15 131055

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. 

Totaal aantal uitgestroomde leerlingen in 2023-2024  11 leerlingen
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt  9  leerlingen
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt   2 leerlingen
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt    0 leerlingen

Van de 11 leerlingen die in 2023-2024 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten. 

9 leerlingen daarvan zitten nog op het niveau waarop ze uitgestroomd zijn. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen. 

1 leerlingen volgt nu onderwijs boven het uitstroomniveau en 1 leerling volgt nu onderwijs onder het uitstroomniveau. 

Na 2 jaar functioneert 87% van de uitgestroomde leerlingen naar verwachting in de vervolgsetting, zoals destijds geformuleerd in het ontwikkelingsperspectiefplan. 
 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Leerling Teveredenheidsonderzoek

In april 2023 heeft het Kentalis Leerling Tevredenheidsonderzoek plaatsgevonden. De leerlingen van groep 5 t/m 8 hebben de vragenlijst ingevuld. Kentalis Tine Marcusschool Emmen scoort als school een 7,3. Daarmee scoort de school ruim voldoende. De respons op de Vragenlijst was 100%.

Als sterk worden benoemd: leren je mening te geven en afstemming. 

Ouder Ervaringen onderzoek

In april 2022 heeft het Kentalis Ouder Ervaringen onderzoek plaatsgevonden. 12% van de ouder(s)/verzorger(s) heeft de vragenlijst ingevuld. Het responspercentage is onvoldoende. Hierdoor kan er geen goed beeld van de kwaliteit van de Tine Marcusschool geschetst worden:

  • Gemiddelde Kentalis: 8,1 (in de vorige meting 8,0)
  • Tine Marcusschool Emmen: 8,5 (in de vorige meting 8,3)

Als sterk worden benoemd: schoolklimaat, informatie en communicatie, imago van de school, leerlingenzorg – en begeleiding.

Medewerkers tevredenheidsonderzoek 

In maart 2020 heeft het Kentalis medewerkers tevredenheidsonderzoek plaatsgevonden. De respons op de vragenlijst was 66,7%; 16 van de 24 medewerkers heeft de vragenlijst ingevuld. 
Het onderzoek is opgedeeld in 4 thema’s 

  • Bevlogenheid: score 7,8
  • Autonomie: score 8.3
  • Werkgeverschap: score 6,1
  • Sociale veiligheid: score 8,7

Audit of inspectie

In december 2024 heeft de onderwijsinspectie een bezoek gebracht aan de Tine Marcusschool Emmen. De inspectie beoordeelt de onderwijskwaliteit als voldoende en geeft het volgende aan:

De school heeft een gedragen visie en ambities, waarbij de communicatieve zelfredzaamheid van de leerlingen en het continue verbeteren van de onderwijskwaliteit centraal staan. Het stelsel van kwaliteitszorg dat de school hanteert, is stevig verankerd in alle lagen van de school. 

Maatregelen

De analyse heeft geleid tot deze maatregelen voor schooljaar 25-26:

  • Het onderwijsaanbod op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling is uitgewerkt in een onderwijsplan.
  • De school hanteert een gedeelde toetsvisie met eenduidige, schoolbrede afspraken.
  • De school beschikt over een onderwijsplan Engels.
  • De school beschikt over een onderwijsplan Schrijven. 
  • In schooljaar 25-26 worden burgerschapsdoelen opgenomen in de toetskalender.