Leerlingenzorg
De algemene schoolgids van Kentalis geeft informatie over leerlingenzorg binnen Kentalis in het algemeen. Hieronder de specifieke zorgstructuur met drie niveaus van de Tine Marcusschool toegelicht. De volgende algemene uitgangspunten hanteren wij:
- Duidelijke, korte lijnen
- Handelingsgericht werken
- Signaleren en handelen binnen het primaire proces (leerkracht/logopedist)
- Bevorderen van collegiale consultatie, samenwerking en leren van elkaar
- Overleg tussen leerkracht/logopedist, ouders en collega’s; inschakelen van andere disciplines indien nodig
- "Gewoon waar het kan, speciaal waar het moet"
- Besluiten nemen op basis van data, duiden, doelen en doen
Op de volgende poster is de zorgstructuur visueel gemaakt. Voor elk niveau is een verantwoordelijke benoemd die het proces coördineert, terwijl alle disciplines hun eigen verantwoordelijkheden behouden.
Her-arrangeren
Een onderwijsarrangement voor cluster-2 onderwijs is één of meerdere jaren geldig. In het jaar dat het arrangement afloopt, bepalen de leerkracht, ouders en de Commissie van Leerlingenzorg samen of verlenging passend is. Als dit voor uw kind actueel is, volgen we de stappen in dit stappenplan.
Als uw kind niet meer in aanmerking komt voor een cluster-2 onderwijsarrangement en u bent het niet eens met dit besluit, kunt u dit aangeven bij de Commissie van Leerlingenzorg. We doorlopen dan samen stappen om tot overeenstemming te komen (zie stappenplan).
Medische zorg
Op school volgen we een protocol voor medische handelingen en medicijngebruik. We dienen geen medicijnen toe, tenzij dit medisch noodzakelijk is en we de juiste toestemmingsformulieren hebben.
Heeft u vragen over ziektes van uw kind (zoals krentenbaard, waterpokken)? Stel ze aan de leerkracht. Als de leerkracht het antwoord niet weet, wordt er in overleg met ouders afgestemd met de bedrijfshulpverleners of de schoolarts.
Zindelijkheid
We gaan ervan uit dat uw kind zindelijk is bij de start op school, zodat medewerkers zich kunnen richten op onderwijs. Is uw kind niet zindelijk, dan maken we samen een plan van aanpak voordat de leerling start. Indien nodig schakelen we hulp in van het WIJ-team of Sociaal team van de gemeente.
Schoolarts
Marlinda van Batenburg is de schoolarts in Groningen en voert instroomonderzoeken uit bij nieuwe leerlingen. Bij leerlingen van groep 2 en 7 wordt een screening gedaan op lengte, gewicht en zicht. Deze screening is niet verplicht en gebeurt alleen met toestemming van ouders.
Annelies van Buuren-Vonk is de schoolarts in Assen en voert instroomonderzoeken uit bij nieuwe leerlingen. Daarna in overleg met ouders na één of twee jaar een herhalingsonderzoek.
Onderzoek op indicatie of verzoek van ouders is altijd mogelijk. De schoolarts wordt geconsulteerd bij medische hulpvragen binnen de CvL.