Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Op de Tine Marcusschool werken we cyclisch aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit, dit noemen we de kwaliteitszorg. Bij het streven van continue verbetering van de onderwijskwaliteit hanteren we twee belangrijke uitspraken:

  • 'Wat heeft de leerling eraan?'
  • 'Samen elke dag een beetje beter.'

We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de evaluaties en opbrengsten van 2023-2024 zijn er maatregelen genomen die in 2024-2025 zijn uitgevoerd. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen. In de school is dit ook zichtbaar op de successenposter. 

Maatregel Wat is bereikt
Onderwijs beter afstemmenHet opstellen van blokvoorbereidingen geeft meer inzicht in leerroutes en aanbod en  dit zorgt voor betere afstemming tussen collega’s.
SpraakwatervalEén keer per week krijgen de leerlingen een les Spraakwaterval, waarbij de leerkracht, logopedist en onderwijsassistent intensief samenwerken.
Cultuursensitief werkenLeerlingen voelen zich meer gezien en gehoord doordat we meer aandacht hebben voor de diverse culturen en de thuistaal in de klas en bij de logopedie.
Executief functionerenDoor binnen elke groep een periode aan één doel te werken, zien
we duidelijke groei bij leerlingen in hun executieve functies. Bij de
groepslessen, zowel in de klas als bij logopedie, is intensief geoefend met uitgestelde aandacht, beurt nemen en beurt geven.
Executief functionerenHet onderwijs is gericht op differentiatie, waarbij leerlingen nadenken over wat zij nodig hebben om hun doelen te behalen.

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties, leerlijnen en/of toetsen. Op basis van de resultaten formuleren we doelstellingen op maat voor onze leerlingen. 

Opbrengsten schooljaar 2024-2025

We nemen voor onderstaande vakgebieden Cito Leerling in Beeld toetsen af. Dit schooljaar halen we de ambities (75%) niet op alle leergebieden. Voor begrijpend lezen behaalt 54% van de leerlingen de ambitie. Voor technisch lezen is dat 53%. Voor rekenen en wiskunde behaalt 76 % van de leerlingen de ambitie.  Voor spelling wordt een percentage van 55 % behaald. Om de opbrengsten van een schooljaar in kaart te kunnen brengen, wordt er gebruik gemaakt van een 4D analyse. Deze analyse wordt alleen op de groepen 5 t/m 7 uitgevoerd. 

 In de groep 8 hebben we naar het referentieniveau gekeken bij de doorstroomtoets. Voor begrijpend lezen haalt 100 % niveau 1F of hoger. Bij taalverzorging haalt 73% 1F of hoger en voor rekenen haalt 60 %1F of hoger

Doorstroomtoets groep 8 (Route-8 afname)

Alle leerlingen in groep 8 (15) hebben de doorstroomtoets gemaakt. Voor 6 leerlingen hebben we het voorlopig schooladvies heroverwogen na de doorstroomtoets. Al deze leerlingen zijn van een enkel naar een hoger dubbeladvies gegaan of van een dubbeladvies naar een enkel hoger advies. 

Voor 3 leerlingen is het definitieve schooladvies hoger dan het laatste uitstroomperspectief begin van groep 8. Voor 80% van de leerlingen is het uitstroomperspectief in het laatste OPP gelijk aan het definitieve schooladvies.  Hoe alle leerlingen op de doorstroomtoets hebben gescoord, staat af te lezen in het onderstaande tabel.

We adviseren kansrijk, maar bij het bepalen van norm en het streefniveau kiezen we het laagste niveau. Dit geldt voor leerlingen die twee schooladviezen hebben gekregen.

Eindadvies groep 8
Norm 1F2F/1S
UPAantalLezenTaal
(verzorging)
RekenenLezenTaal
(verzorging)

Rekenen

 

PRO3100% 100%100%nvtnvtnvt
BB10100%60%40%20%10%nvt
KB2100%100%100%0%0%50%
TL/Havo0      
Totaal1515119211


 

Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling mei 2025
Voor groep 1 en 2 analyseren we de parnassys leerlijnen uit het leergebied 'sociaal-emotioneel'. Onze schoolambitie is dat ten minste 85% van de leerlijnen binnen het leergebied sociaal-emotioneel wordt beheerst door de kleuters. Dit (voor)jaar is het 94%. Dit is hoger dan de gestelde ambitie. 

Voor groep 3 tot en met 8 maken we gebruik van het instrument SCOL om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen in kaart te brengen en hiermee een vertaalslag te maken naar het handelen op individueel-, groeps- en schoolniveau. Onze ambitie is dat ten minste 75% van de leerlingen de schoolstandaard behaalt. Dit (voor)jaar halen we onze ambitie (net) niet, 72 procent van de leerlingen haalt de schoolnorm.

De bovenbouw leerlingen (groep 6 tot en met 8) vullen zelf een vragenlijst (leerlingSCOL) in over sociale competentie. Onze ambitie is dat ten minste 75% van de leerlingen de schoolstandaard behaalt. Het percentage leerlingen dat de schoolstandaard behaald is 81. Dit is hoger dan de gestelde ambitie. 


Opbrengsten sociale veiligheid oktober 2024
Eén keer per jaar meten we hoe veilig de leerlingen van groep 5 tot en met 8 van de Tine Marcusschool Groningen zich voelen met behulp van een monitor sociale veiligheid. De totale veiligheid op school is bij deze meting 80%. De ambitie van Kentalis is dat meer dan 90% van de leerlingen een hoge mate van welbevinden, sociale veiligheidsbeleving en geen aantasting van de fysieke en sociale veiligheid ervaart. We halen de gestelde doelen niet (respectievelijk 87%, 74% en 78%). Met een afvaardiging van de leerlingen uit groep 5 tot en met 8 is gesproken, er zijn doelen en acties geformuleerd waar in schooljaar 2024/2025 aan gewerkt is. 
 

Overgang naar een andere school

In het schooljaar 2024-2025 zijn 24 leerlingen uitgestroomd. Van deze groep zijn 9 leerlingen tussentijds uitgestroomd, wat betekent dat ze vóór het einde van groep 8 naar een andere school zijn gegaan. Daarnaast zijn 15 leerlingen aan het eind van groep 8 uitgestroomd, wat we einduitstroom noemen.

Informatie over einduitstroom

De ambitie (75%) om leerlingen te laten uitstromen op het niveau opgenomen in het laatste OPP, wordt met 73% net niet gehaald. 4 leerlingen van de 15 leerlingen behalen op de eindtoets een hoger niveau dan het laatste uitstroomperspectief in het OPP. De andere 11 leerlingen behalen het verwachte streefniveau. 

In onderstaande tabel is te zien waar de leerlingen na groep 8 naartoe uitstroomden. 

Uitstroom na groep 82022-20232023-20242024-2025
Praktijkonderwijs583
VMVO-BB1032
VMBO-BB/VMBO-KB 78
VMBO-KB001
VMBO-KB/VMBO-TL 11
VMBO-TL210
VMBO-TL/Havo 10
Havo020
Anders000
Totaal172315
Totaal naar regulier10119
Totaal naar (v)so7123

Informatie over tussentijdse uitstroom

In onderstaande tabel is te zien waar de tussentijds uitgestroomde leerlingen naartoe zijn gegaan.

Tussentijdse uitstroom2022-20232023-2024 2024-2025
Basisonderwijs (bao)1265
Speciaal basisonderwijs (sbo)52 
Speciaal onderwijs432
Thuiszitter met leerplichtontheffing00 
Buitenland002
Totaal21119

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging. 

Totaal uitgestroomde leerlingen 2022-202338 leerlingen
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt31(82%)
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt2(5%)
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt5(13%)

Van 33 leerlingen die in 2022-2023 zijn uitgestroomd, weten we op welk niveau ze zitten, 31 leerlingen daarvan zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Bij 75% van de leerlingen spreken we binnen Kentalis over een goede inschatting van het ontwikkelingsperspectief. We behalen dit doel met 82%.

Tevredenheids- en ervaringenonderzoek

Ouder ervaringenonderzoek

In maart 2024 is het ouder ervaringenonderzoek opnieuw uitgevoerd, maar door omstandigheden was de respons laag (17 ouders). De uitslag is daarom niet betrouwbaar. Wel zijn we tevreden met de positieve resultaten van deze kleine groep ouders, met een cijfer van 8,7.

Naar aanleiding van dit ouderervaringen onderzoek wilden wij vooral meer weten over de veiligheid en het welbevinden van zoon/dochter, de informatie en communicatie van en met ouders/verzorgers en ouderbetrokkenheid.

Daarom is er een verdiepend gesprek met ouders georganiseerd om beter te begrijpen wat er speelt.

Op 17 oktober hebben we gesproken met een afvaardiging van drie ouders. Wij hebben de volgende feedback ontvangen: 

  • Gebruik momenten waarop ouders op school zijn, zoals de kerstviering, om ook andere dingen te bespreken, zoals ouderraad of schoolzaken.
  • Ouders vinden het lastig om contact met elkaar te krijgen. Ideeën om dit te verbeteren:
    • Voornamen van kinderen delen aan het begin van het schooljaar.
    • Eén ouder mag zijn/haar telefoonnummer delen via de leerkracht.
    • Stickers met naam en groep bij evenementen helpen ouders om elkaar te herkennen.
  • Ouders zijn tevreden over de informatie over de ontwikkeling van hun kind. Wel vinden ze het lastig dat in het OPP (ontwikkelingsperspectief) vooral staat wat nog niet goed gaat. Ze vragen zich af of dit de beste manier is. Bespreek als CvL met elkaar voor wie het OPP bedoelt is en of positievere taal mogelijk is in het OPP.
  • Logopedisten willen graag samenwerken met ouders. Dit werkt goed als de samenwerking van beide kanten komt.
  • Kinderen voelen zich meestal veilig op school. Soms zijn er kleine problemen, maar het team reageert daar goed op volgens de ouders. Bij jonge kinderen kunnen kleine veranderingen wel snel zorgen voor onveiligheid.

Leerlingenervaringen onderzoek

We hebben een erg mooi resultaat behaald in het leerlingen ervaringenonderzoek van 2025. Op de meeste onderwerpen zien we een lichte groei ten opzichte van 2023. De leerlingen vinden het een goede school met goede en aardige juffen en meesters. Ze vinden dat ze voldoende extra hulp krijgen als het nodig is. Veel leerlingen willen wel nog meer meepraten over allerlei schoolzaken. Ook mogen de juffen en meesters nog meer hardop denken tijdens het geven van uitleg (meer modellen). 

Wij krijgen een dikke 7,6 van onze leerlingen.

We bespreken de verbeterpunten met de leerlingenraad. In 2025 werken we samen met de leerlingenraad aan het verbeteren van deze punten. Als eerste gaan we aan de slag met de netheid van de school. Waar kan dit volgens de leerlingen nog beter? De leerlingenraad haalt concrete verbeterpunten op in de klassen.

Medewerkerstevredenheid onderzoek

In december 2022 hebben we het medewerkerstevredenheid onderzoek uitgevoerd, met een respons van 48,1%. Positieve punten zijn samenwerking in het team, leerling gerichtheid en werkplezier. Aandachtspunten zijn werkdrukbeleving, samenwerking binnen Kentalis en waardering. Deze punten nemen we mee in het schoolplan 2024-2027.

Audit of inspectie

In november 2024 heeft de laatste audit plaatsgevonden. Hieronder de hoofdconclusie:

Wat gaat goed?
De Tine Marcusschool is terecht trots op het onderwijskundige beleid van de school. Dat blijkt ook uit de wijze waarop de school zichzelf heeft beoordeeld. De standaarden OP4, VS1, VS2, SKA1, SKA2 en SKA3 beoordeelt het auditteam evenals de school als goed, bij deze standaarden toont de school aanvullende ambities waarmee de school boven de basiskwaliteit uitstijgt. Bij de standaarden OP2 en OP3 is de school op weg naar goed.

Wat is voldoende?
De standaarden OP1, OP2, OP3, OP6 en OR1 worden door het auditteam beoordeeld als voldoende.
Bij deze standaarden ziet het auditteam op onderdelen ruimte voor verbetering. 

We herkennen de drie verbeterpunten die het auditrapport staan beschreven.
OP0:
In het jaarplan 2025 hebben we het verbeterpunt t.a.v. Burgerschap opgenomen. We
concretiseren het aanbod per leerjaar op doelniveau én bepalen samen met onze collega Kentalis scholen op welke wijze we de ontwikkeling van de leerlingen op de burgerschapsdoelen in de toekomst willen monitoren.
OP2:
Met het hele team zijn we al een tijd aan het onderzoeken hoe we zorgen dat onze keuzes voor het onderwijs navolgbaar beschreven staan terwijl we de administratieve werklast zo laag mogelijk houden. We proberen met het team nu diverse mogelijkheden uit. We hopen in 2025 hier duidelijke afspraken in te kunnen maken die gedragen en goed uit te voeren zijn door het hele team.
OP2:
Sinds 2024 werken we met een nieuwe vorm van OPP’s en individuele handelingsplannen. Zoals de auditoren al beschreven hebben, zijn we nu aan de stap toegekomen om de wijze van beschrijven in de plannen beter op elkaar af te stemmen.
OR1:
In 2024 hebben we het aanbod van begrijpend lezen gecombineerd met technisch lezen. Als team onderzoeken we dit jaar welk effect dit heeft op het behalen van de ambities en of er nog aanscherpingen moeten komen in het onderwijsleerproces t.a.v. begrijpend lezen. Dit zullen we in februari na de eerste meting met het team duiden en acties beschrijven. We zullen onderzoeken hoe we ook deze interventies duidelijk en navolgbaar beschrijven in de 4D documentatie.

Benieuwd naar het volledige auditverslag? Dit kan u opvragen bij de directie van de school.

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot het volledige jaarplan 2025. Hieronder staan een aantal relevante maatregelen opgesomd. Wilt u inzicht krijgen in het volledige jaarplan? Klik dan hier.

Maatregelen 2025:

  • Story Grammar Training: Inzetten in groep 5 en 6 voor verbetering van verhaalbegrip, vertelvaardigheid en zinsbouw.
  • Taalbeleid: We herijken ons taalbeleid en geven hier uitvoering aan met het team.
  • Woordenschatonderwijs: Dagelijks consolideringsoefeningen in de klas.
  • Innerlijke taal: De leerlingen ontwikkelen zich in innerlijke taal door het modellen van de leerkracht.
  • Leesmotivatie: We verhogen de leesmotivatie door het aantrekkelijk presenteren van het leesaanbod en voorbeeldgedrag in de klassen.
  • Rots & Water: Alle leerlingen ontvangen het basisaanbod Rots & Water. Bij een specifieke hulpvraag is er extra Rots & Water training mogelijk in een kleine groep. Het team ontvangt ook een korte scholing.
  • Dyslexieprotocol: We stellen een nieuw dyslexieprotocol vast en verbeteren de inzet van hulpmiddelen bij lezen.
  • Estafette: Werken met de nieuwe methode en integreren het aanbod voor begrijpend lezen.