Ouders en school

Informatie en contacten ouders

Ons streven is dat de school en ouders (en andere mensen die belangrijk zijn voor uw kind) samen informatie delen met een voor beide partijen helder doel: de ontwikkeling van het kind, de leerling. Graag geven we samen met u vorm aan deze ouderbetrokkenheid, die wij ook wel educatief partnerschap noemen. 

U kent uw kind het best en bezit kennis waar de leerkracht of begeleider veel aan kan hebben. Ouders zijn betrokken bij de school, de school is betrokken bij ouders. 

Om dit te bereiken, zoeken we regelmatig contact over hoe het thuis en op school gaat, wat wij op school én u mogelijk thuis kunt doen om het leerproces van uw kind te ondersteunen. 

In alle applicaties die de school gebruikt om informatie en gegevens omtrent de leerlingen te bewaren is de privacy geborgd. Ouders hebben te allen tijd recht om inzage te verkrijgen in het dossier van hun kind.

Contactmogelijkheden:

  • Geplande contactmomenten zoals de startgesprekken (september) en oudergesprekken (november telefonisch, februari en juni).
  • Facultatieve informele contactmomenten zoals bij thema-afsluitingen en ouderavonden (zie jaarplanning).
  • Afspraak maken met een medewerker van school na 14.30 uur of telefonisch overleg. De afspraak kan gemaakt worden via een Social Schools bericht.
  • Eén keer per 6 weken een nieuwsbrief naar ouders en verzorgers.
  • Groepsnieuwsbrief en individueel contact via Social Schools. Elke leerkracht informeert alle ouders over de gebeurtenissen in de groep via een groepsnieuwsbrief. De ouders/verzorgers van de leerlingen in de onderbouw en middenbouw zullen vaker een groepsbericht ontvangen in vergelijking met de bovenbouw. Naarmate de kinderen ouder worden zullen zij steeds beter in staat zijn zelf te vertellen wat ze gedaan hebben.
  • Wij stellen het echt op prijs als ouders ons ook op de hoogte houden van belangrijke gebeurtenissen aangaande het kind in de thuissituatie. Wij gebruiken uw informatie in de klas als aanknopingspunt om in gesprek te komen met het kind en het op deze manier te stimuleren om te praten.

Ouderparticipatie

Ook ouderparticipatie vinden we belangrijk: dit betekent dat ouders de school ondersteunen bij activiteiten. Er is een actieve ouderraad, een medezeggenschapsraad en er zijn mogelijkheden om te participeren bij activiteiten. Voorbeelden hiervan zijn de schoolbibliotheek, luizen pluizen, Koningsspelen, etc. 

Informatieverstrekking bij ouders die niet samen zijn

Wanneer ouders niet samen zijn, is het belangrijk dat de school weet wie het ouderlijk gezag over het kind heeft (hebben). Die is (zijn) namelijk de wettelijke vertegenwoordiger(s) en aan die persoon (personen) moet de Tine Marcusschool de informatie verstrekken. Als beide ouders het ouderlijk gezag over hun kind houden, dan spreken we met de ouders af wie de contactpersoon is voor alle informatie rondom het kind.

Van die ouder wordt verwacht dat hij/zij de andere ouder informeert. Bij de oudergesprekken vindt er per kind één gezamenlijk gesprek plaats, waarbij beide ouders welkom zijn. Wanneer ouders met elkaar in conflict zijn en ouders elkaar de informatie niet doorgeven, zal er een duidelijke afspraak worden gemaakt over de informatievoorziening. Deze afspraak zal worden vastgelegd in het dossier.

Als één van de ouders het ouderlijk gezag heeft, houdt de school contact met die ouder. U heeft als ouders onderling de verantwoordelijkheid elkaar goed te informeren en beslissingen te nemen over zaken betreffende uw kind. De school is wettelijk verplicht informatie te verstrekken over het kind, ook aan de ouder die het ouderlijk gezag niet heeft en om deze informatie vraagt, tenzij het geven van informatie in strijd is met de belangen van het kind (zie brochure van Ministerie van Justitie: ‘Gezag, omgang en informatie’ , op te vragen via www.rijksoverheid.nl).

Op de Tine Marcusschool is een protocol aanwezig waarin meer informatie staat over hoe de Tine Marcusschool handelt in geval van ouders niet niet samen zijn. Dit protocol kan ter inzage worden opgevraagd bij de gedragdeskundigen van de Tine Marcusschool.

Communicatieplan bij calamiteiten

Communicatie naar ouders betreffende de veiligheid van kinderen vinden wij belangrijk. Daarbij maken wij onderscheid in de volgende groepen:

  • Individuele leerling(en)
  • Groep
  • Meerdere groepen 
  • Gehele school

Bij heftige gebeurtenissen op school maakt de groepsleerkracht, in afstemming met het MT een afweging met wie (welke van de bovenstaande groep) gecommuniceerd moet worden.
Privacywetgeving en overige wet- en regelgeving worden hierbij in acht genomen.

Schoolapp: Social Schools

Social Schools is het systeem waarmee we met ouders communiceren. Via Social Schools blijft u op de hoogte van wat er speelt op school en kunt u in contact komen met onze medewerkers.

Social Schools gebruiken we voor:

  • Versturen groepsberichten en foto’s/video’s;
  • Het delen van informatie over logopedie;
  • Versturen van belangrijke schoolinformatie zoals het uitvallen van een leerkracht bij ziekte;
  • Verlofaanvragen door ouders en goedkeuren door de directie;
  • Het plannen van oudercontactmomenten, ouders kunnen zich online inschrijven;
  • Inschrijven voor ouderbijeenkomsten.

Schoolverlaters

Met alle leerlingen en ouders van groep 8 starten we aan het begin van het schooljaar met de voorbereiding op het voortgezet (speciaal) onderwijs. Hieronder een korte samenvatting van het tijdspad. De ouders van groep 8 krijgen hier aan het begin van het schooljaar meer informatie over. Voor leerlingen die naar het VSO gaan, geldt mogelijk een ander moment voor het aanmelden bij een reguliere VO-school.

Tijdspad

DatumActieWie
Juni (groep 7)Voorlopige schooladviezenLeerkrachten en commissie van leerlingenzorg (CvL)
Vanaf begin schooljaarOriëntatie op voortgezet onderwijsOuders en leerlingen
Oktober (Assen)
November (Groningen)
Scholenmarkt Ouders en leerlingen
6 novemberInformatieavond voor ouders groep 7 en 8 op de Tine MarcusschoolOuders, leerkrachten en IB
NovemberAfname Cito-toetsen groep 8Leerkrachten
November-februariOpen dagen bezoeken VO-scholenOuders en leerlingen
Tussen 10-31 januariAdviesgesprekken met ouders en leerlingenLeerkrachten, IB, ouders en leerlingen
Februari Route 8 afname doorstroomtoetsLeerkrachten en leerlingen
Voor 24 maartDefinitief schooladviesOuders en leerkrachten
Tussen 25-31 maartAanmelding VO-schoolOuders
Mei/juniMeeloopdagen leerlingen groep 8 bij voortgezet onderwijsLeerkrachten en leerlingen

Vrijwillige ouderbijdrage

Wij vragen van ouders/verzorgers geen structurele ouderbijdrage voor alle activiteiten die als schoolactiviteiten worden aangemerkt en daarmee onderdeel van het onderwijs vormen. Voor het schoolkamp vragen we wel een vrijwillige ouderbijdrage. De hoogte van het bedrag wordt per jaar vastgesteld en gecommuniceerd met ouders. Er zal geen uitsluiting plaatsvinden als de vrijwillige bijdrage niet kan worden voldaan. 

Telefoonbeleid

Tijdens schooltijden en voor en na school op het schoolplein is het gebruik van eigen mobiele telefoons door leerlingen niet toegestaan. Leerlingen die wel een mobiele telefoon meenemen naar school, bergen deze op in de tas voordat ze op het schoolplein aankomen. De mobiele telefoon kan ingeleverd worden in een centrale bak in de klas bij de leerkracht of in de rugzak blijven. Dit stemt de leerkracht altijd af met de klas bij start van het schooljaar.

Lokale medezeggenschap op locatie

Sommige beleidszaken zijn belangrijk voor alle scholen van Kentalis. Er is daarom één landelijke medezeggenschapsraad (MR), zie het algemene deel van de schoolgids. Ook op de Tine Marcusschool vinden wij uw mening belangrijk. Daarom kunnen ouders meepraten en meebeslissen. Daarnaast is het wettelijk verplicht als school om de medezeggenschapsraad te laten meepraten en meebeslissen.

Iedere school heeft een Locatie Medezeggenschaps- Raad (LMR), soms samen met andere scholen. Deze raad vertegenwoordigt de belangen van ouders, leerlingen en medewerkers. Bij beleidsbeslissingen vragen wij de LMR om advies of instemming. Tijdens openbare vergaderingen, waar beleidsonderwerpen aan de orde komen, kan de raad ook onderwerpen aandragen, advies inwinnen bij de achterban en om extra informatie vragen.

Lid worden

Wilt u deelnemen aan de LMR of heeft u ideeën, vragen of klachten? Dan kunt u terecht bij één van de ouderleden van de raad. De raad buigt zich vooral over vragen die voor meerdere ouders belangrijk zijn. Het kan voorkomen dat het LMR-lid u doorverwijst naar de leerkracht of directeur, bijvoorbeeld als het gaat om een lessituatie of resultaten.

Dit zijn de leden van de raad:

  • Marlous Fokkelman-Swart, personeelslid (voorzitter)
  • Sharon Schnieders, personeelslid (secretaris) 
  • Joanne Brinkman, personeelslid 
  • Marlies Hamstra, ouderlid (penningmeester)
  • Patrick Knippels, ouderlid 
  • Jorien Luijkx, ouderlid

Interne vertrouwenspersonen en anti-pestcoördinator

De school heeft drie interne vertrouwenspersonen. Deze zijn er voor leerlingen. Leerlingen kunnen alles met de vertrouwenspersonen bespreken, bijvoorbeeld als de leerling iets niet kan of durft te bespreken met de eigen leerkracht. Dit kunnen klachten zijn over ongewenst gedrag (agressie, seksuele intimidatie, discriminatie, pesten en machtsmisbruik). Het kan ook gaan over ontevredenheid en klachten over het onderwijs of over gevoelens van onvrede van andere aard.

Aan het begin van ieder schooljaar maken de vertrouwenspersonen een (introductie)ronde langs de klassen (groep 3 tot en met 8). Dit om zich voor te stellen, voorlichting te geven over ongewenst gedrag en de leerlingen te informeren over op welke wijze zij de vertrouwenspersonen kunnen bereiken. Ouders worden op de hoogte gesteld als de vertrouwenspersonen hun introductieronde gemaakt hebben. Na de kerstvakantie wordt in de klas een filmpje van de vertrouwenspersonen afgespeeld. De vertrouwenspersonen stellen zich opnieuw voor, vertellen wat zij doen en hoe de leerlingen hen kunnen benaderen. 

De vertrouwenspersonen van de Tine Marcusschool zijn:

Anti- pest coördinator

In het kader van de wet veiligheid en ten behoeve van het pedagogische klimaat is een anti-pest coördinator aanwezig binnen de school. De anti- pest coördinator is het aanspreekpunt binnen de school voor leerlingen, ouders en leerkrachten over (vermeend) pestgedrag. Daarbij is het belangrijk dat de zorgen rondom (vermeend) pestgedrag ook besproken worden met de groepsleerkracht van de leerling.

Tevens behoort het coördineren van het beleid ten aanzien van pesten en sociale veiligheid tot de taak van een anti-pest coördinator.

De anti-pest coördinator binnen de Tine Marcusschool is: Mirthe Timmer, e-mailadres: mi.timmer@kentalis.nl 

Ouderraad (klankbordgroep)

De ouderraad ondersteunt bij activiteiten op school en is een klankbordgroep voor de directie van de school. De ouderraad heeft regelmatig overleg met de directie.

Bij activiteiten zoals Koningsspelen, Sinterklaas en afscheid van groep 8 heeft de ouderraad een belangrijke rol. Zonder deze ondersteuning kunnen we de activiteiten minder goed organiseren. Activiteiten waarbij ouders aanwezig zijn of meehelpen, vergroten de betrokkenheid en versterken over het algemeen de relatie tussen ouders en school.

Op de Tine Marcusschool hebben ouders ook een rol in het begeleiden van het lenen van boeken in de schoolbibliotheek. Elke ochtend van 8.30-9.00 uur helpen ouders de leerlingen in de bibliotheek de boeken om te ruilen.

Wilt u zich ook graag aansluiten bij de ouderraad of meehelpen bij activiteiten? Geïnteresseerde ouders kunnen contact opnemen met één van de ouderraadsleden. Dit kan via Social Schools met de administratie van de school of rechtstreeks naar ouderraadTMS@hotmail.com.