Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Het pedagogisch klimaat omvat alles wat bijdraagt aan de optimale ontwikkeling van leerlingen. Een goed klimaat zorgt voor een veilige en prettige schoolomgeving. We gaan respectvol om met elkaar en de schoolomgeving, met duidelijke regels en afspraken.

De school is een plek waar leerlingen naast leren ook hun persoonlijkheid ontwikkelen. Ze bouwen zelfvertrouwen op, leren verantwoordelijkheid nemen en omgaan met anderen. Het is belangrijk dat kinderen hun mening durven en kunnen geven. De lessen zijn interactief, met veel ruimte om samen te leren en te ontdekken.

De Tine Marcusschool streeft naar een veilige en uitnodigende omgeving, waarin leerlingen communicatieve- en sociale vaardigheden ontwikkelen, zodat ze zelfstandig kunnen deelnemen aan de maatschappij.

Pedagogische basishouding

Pedagogische basishouding

Onze pedagogische basishouding bestaat uit verschillende elementen. We besteden expliciet aandacht aan het voorkomen van ongewenst gedrag en het bevorderen van gewenst gedrag. Dit doen we via onze schoolbrede waarden: respect, veiligheid en zelfstandigheid, gebaseerd op PBS (Positive Behaviour Support). Deze waarden zijn zichtbaar in de school en worden aangeleerd via lessen in goed gedrag. 

Dagelijks oefenen we in elke klas met het herkennen en benoemen van gevoelens, bijvoorbeeld met emotiekaartjes.

We geven PeTOS-lessen, een methodiek voor leerlingen met TOS, waarin ze leren 'lezen' van hun eigen en andermans binnenwereld. Er is aandacht voor relaties, intimiteit en seksualiteit. Daarnaast geven we lessen uit de methode Spraakwaterval, die werkt aan communicatieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Leerlingen stellen zelf persoonlijke leerdoelen op om eigenaarschap van hun leerproces te stimuleren.

Groepsvorming - Gouden en zilveren weken & Week tegen het pesten

Bij de start van het schooljaar en na de kerstvakantie werken we tijdens de Gouden- en Zilveren Weken aan een fijne sfeer in de groep. Elke groep stelt positief gestelde regels op en doet samenwerkingsopdrachten en groepsvormende activiteiten.

We doen mee aan de landelijke 'Week tegen het Pesten' en besteden extra aandacht aan preventie van pesten.

Onderbouw foto TMS

Integratie 

Leerlingen van de Tine Marcusschool gaan soms één dag per week naar een reguliere basisschool voor sociale integratie. Ze werken dan aan sociale of communicatieve doelen. De leerkracht geeft werk mee voor die dag en het kind mag bij bepaalde vakken aansluiten. Leerkrachten houden elkaar op de hoogte van de ontwikkeling van het kind. Sociale integratie wordt per leerling beoordeeld op wenselijkheid en haalbaarheid. In groep 3 en groep 8 is er geen sociale integratie.

Daarnaast hebben we uitstroomgerichte integratie. Sommige leerlingen doen een dag per week mee in het reguliere basisonderwijs om te onderzoeken hoe ze functioneren in deze omgeving. Het doel is dat de leerling op termijn uitstroomt. Deze integratie wordt regelmatig geëvalueerd.

Actief burgerschap en sociale integratie

Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die actief meedoen en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Dit is een verplichte taak van de school. Het gaat om het oefenen van houding en vaardigheden met betrekking tot democratie, deelname aan de maatschappij en identiteit.

Sociale integratie betekent dat iedereen, ongeacht achtergrond, deelneemt aan de samenleving en bekend is met de Nederlandse cultuur. We verweven deze doelen in ons onderwijsaanbod: totale aanbod 

Burgerschap en sociale integratie passen bij ons doel van Kentalis om leerlingen de kans te geven zich te ontwikkelen tot aardige en waardige burgers. Wij besteden op school aandacht aan actief burgerschap en sociale integratie door deze kerndoelen voor burgerschap te integreren in ons onderwijsaanbod. Naast het aanbieden van kennis geïntegreerd met de IPC thema’s en de andere vakgebieden, is de school vooral een oefenplaats om de sociale en maatschappelijke competenties te oefenen. Dit zie je met name terug in ons sociaal-emotionele aanbod en TOS specifieke methodieken als PeTOS en Spraakwaterval.

Op de Tine Marcusschool hebben we een leerlingenraad met verkozen leerlingen uit groepen 5 t/m 8. De raad denkt mee, praat, overlegt, adviseert en beslist over wat er op school gebeurt. Ze baseren zich op ideeën, vragen en klachten van alle leerlingen. Het MT en de leerlingenraad overleggen elke 6 weken. Resultaten en acties worden zichtbaar op een bord in de school gehangen. Er is ook een ideeënbus voor suggesties.

Veiligheid

De Tine Marcusschool voert een actief sociaal veiligheidsbeleid dat jaarlijks wordt herzien. Dit veiligheidsbeleid kan worden opgevraagd bij de school. De sociale veiligheid wordt periodiek gemeten. Twee keer per jaar worden de resultaten op leerling-, groep- en schoolniveau geanalyseerd en gebruikt om het onderwijsaanbod en beleid aan te passen.

We hanteren een reactieprocedure om gedragsverwachtingen duidelijk en voorspelbaar te maken. Bij grensoverschrijdend gedrag werken we met een interventieschema. Alle teamleden en leerlingen kennen de consequenties. Meer informatie over het interventieschema is op te vragen bij de school.

Bij grensoverschrijdend gedrag volgen we het protocol Fysiek- en/of vrijheidsbeperkend handelen, opgesteld volgens de richtlijnen van LECSO. We gebruiken de Agressie Hantering (AHA)-methodiek, waarbij medewerkers preventief en de-escalerend werken om leerlingen in een ontspannen fase te houden.

Incidenten worden gemeld in het digitale meldsysteem van Kentalis voor gezamenlijke analyse en om herhaling te voorkomen. Nazorg wordt verleend indien gewenst.

Mirthe Timmer is als gedragskundige de veiligheidscoördinator op school. Mirthe kan op het volgende e-mailadres rechtstreeks bereik worden: mi.timmer@kentalis.nl

Internet gebruik

We besteden veel aandacht aan de digitale wereld en het ontwikkelen van digitale vaardigheden bij onze leerlingen. Internetgebruik brengt risico's met zich mee, zoals digitaal pesten en schending van privacy. We bieden lessen in mediawijsheid aan. Leerlingen werken op laptops of iPads onder toezicht en gebruiken alleen goedgekeurde apps en programma's.

Leerlingen en ouders/verzorgers moeten privacy op social media respecteren. Foto's maken en publiceren van meerdere leerlingen en personeelsleden is niet toegestaan.

Gebruik van mobiele telefoons, tablets en spelcomputers:

Veel leerlingen gebruiken mobiele telefoons, tablets of spelcomputers tijdens de taxirit naar school. Op school moeten deze apparaten uit en mogen niet op het schoolplein of in de gangen worden gebruikt. Ze vallen niet onder de schoolverzekering bij diefstal, verlies of schade. Afspraken over het opbergen van deze apparaten kunnen met de leerkracht worden gemaakt.

Gedragsregels

De Tine Marcusschool heeft zes schoolregels die op verschillende plekken in de school zichtbaar zijn. Deze basisafspraken voor leerlingen en personeel zorgen voor een prettig werk- en leerklimaat. Elk schooljaar worden er in elke groep gezamenlijk de specifieke regels in de klas vastgesteld.

Schoolregels