Onderwijsprogramma en activiteiten

Vakken

Methodeoverzicht

Vak-/vormingsgebiedMethodes, Materiaal, Specifieke werkwijzen
LEERGEBIED OVERSTIJGEND

 

  • zintuiglijk en motorische ontwikkeling
  • sociaal emotionele ontwikkeling  & leren leren
  • omgaan met media en technische hulpmiddelen
  • praktische redzaamheid

Onderbouw

  • Kleuterplein
  • Digikeuzebord
  • Thematisch werken kleuteruniversiteit
  • Pedagogische basishouding
  • Kriebels in je buik
  • Delta de Draak
  • Leerlijnen Parnassys jonge kind
  • PeTOS
  • Spraakwaterval

Midden-/bovenbouw

  • Pedagogische basishouding
  • Kriebels in je buik
  • PBS
  • Delta de Draak
  • PeTOS
  • Spraakwaterval
LEERGEBIED SPECIFIEK 

NEDERLANDS

 

  • mondeling schriftelijk
  • taalbeschouwing, waaronder strategieën

Onderbouw

  • Kleuterplein
  • Digikeuzebord
  • Thematisch werken kleuteruniversiteit
  • Map fonemisch bewustzijn
  • Met Woorden in de Weer (woordenschat methodiek
  • Schrijven: Schrijfladder
  • Leerlijnen Parnassys jonge kind

Middenbouw

  • VLL veilig leren lezen KIM-versie (taal/spelling/lezen gr. 3)
  • Taal in blokjes
  • Taaljacht Taal en Spelling (gr. 4 en 5)
  • Estafette (technisch lezen/ begrijpend lezen)
  • SGTO (Story Grammar Training Onderwijs) (gr. 5)
  • Met Woorden in de Weer (woordenschat methodiek)
  • Schrijven: Pennenstreken
  • Bewegend leren: Fit & Vaardig

Bovenbouw

  • Taaljacht Taal en Spelling (gr. 6 en 7)
  • SGTO (Story Grammar Training Onderwijs) (gr. 6)
  • Taal in blokjes (indien nodig)
  • Estafette (technisch lezen/begrijpend lezen) )
  • Met Woorden in de Weer (woordenschat methodiek)
  • Schrijven: Pennenstreken (groep 6)
  • Bewegend leren: Fit & Vaardig
ENGELS

Bovenbouw

  • Take It Easy

REKENEN/WISK.

 

  • wiskundig inzicht en handelen
  • getallen en bewerkingen
  • meten en meetkunde

Onderbouw

  • Kleuterplein
  • Digikeuzebord
  • Thematisch werken kleuteruniversiteit
  • Gecijferd bewustzijn
  • Leerlijnen Parnassys jonge kind

Middenbouw

  • Wereld in Getallen 5
  • Bewegend leren: Fit & Vaardig
  • Rekenmuurtje

Bovenbouw

  • Wereld in Getallen 5
  • Bewegend leren: Fit & Vaardig

ORIËNTATIE OP JEZELF EN DE WERELD

 

  • mens en samenleving
  • natuur en techniek
  • ruimte en tijd

Onderbouw

  • Kleuterplein
  • Thematisch werken
  • Leerlijnen Parnassys jonge kind

Midden-/bovenbouw

  • IPC (gr. 3-8)

KUNSTZINNIGE ORIËNTATIE

 

  • tekenen/handvaardigheid muziek
  • spel en beweging

Onderbouw

  • Kleuterplein
  • Digikeuzebord
  • Thematisch werken Kleuteruniversiteit
  • Moet je doen
  • Eigenwijs
  • Leerlijnen Parnassys jonge kind

Midden-/bovenbouw

  • Uit de kunst (tek./hv.)
  • Moet je doen (muziek)
  • Moet je doen (tek/hv)
  • Eigenwijs
  • IPC (gr.3-8)
BEWEGINGSONDERWIJS

Onderbouw

  • Basisdocument bewegingsonderwijs (Lesmethode door Mooij, 2004)
  • Bewegingsonderwijs in het speellokaal (Lesmethode door Berg, 2012)
  • Basislessen bewegingsonderwijs (Lesmethode door Goedhart, Stroes en van Gelder, 2009)
  • Lessenplan (lesmethode)
  • Kleuterplein
  • Stimuliz (leerlingvolgsysteem)
  • MQ-scan (leerlingvolgsysteem)

Midden-/bovenbouw

  • Basisdocument bewegingsonderwijs (Lesmethode door Mooij, 2004)
  • Basislessen bewegingsonderwijs (Lesmethode door Goedhart, Stroes en van Gelder, 2009)
  • Lessenplan (lesmethode)
  • Stimuliz (leerlingvolgsysteem)
  • MQ-scan (leerlingvolgsysteem)

Onderwijs op de Tine Marcusschool wordt vormgegeven volgens het actieve directe instructie model (ADIM).

Lezen middenbouw

Schoolbrede projecten

Twee keer per jaar werkt de hele school aan een gezamenlijk thema. Tijdens de eerste projectweek staat de Kinderboekenweek centraal. De tweede projectweek heeft een wisselend thema.

Bewegingsonderwijs

Groep 1/2
De leerlingen krijgen vier keer per week bewegingsonderwijs . Twee keer van de groepsleerkracht in het speellokaal en twee keer in de gymzaal van de vakdocent bewegingsonderwijs . 

Groep 3 t/m 8
De leerlingen krijgen twee keer per week bewegingsonderwijs van de vakdocent bewegingsonderwijs in de gymzaal of buiten. 

Gymkleding

De leerlingen dragen sportkleding: een korte broek en een T-shirt. Groep 1/2 gymt op blote voeten. Schoenen zijn niet nodig. Vanaf groep 3 zijn gymschoenen met lichte zool verplicht.

Voor de veiligheid:

  • Sieraden gaan af.
  • Lange haren worden vastgemaakt met een elastiekje. 

Douchen

Vanaf groep 5 douchen de leerlingen na de gymles.

Leerlingen uit groepen 3 en 4 mogen ook douchen, in overleg met de leerkracht. 

Vanaf groep 5 is douchen of opfrissen met een washand verplicht.

Blessure of ziekte

Kan een leerling niet meedoen met gym? Stuur dan een bericht via Social Schools naar de vakleerkracht en groepsleerkracht. Leerlingen die niet mee kunnen doen, helpen met andere taken tijdens de les.

De gezonde school en Special Heroes
Sinds mei 2020 is de Tine Marcusschool een gezonde school. We laten graag zien hoe leuk sport, bewegen en voeding is. Samen met Stichting Special Heroes geven we regelmatig workshops en clinics. Deze komen uit de twee programma's:

  • Sport Heroes
  • Healthy Heroes

 

Logopedie op school

Op de Tine Marcusschool zijn meerdere logopedisten werkzaam. De logopedisten werken individueel met leerlingen, maar ook in groepjes of samen met de leerkracht in de klas.

In onderstaand schema is weergegeven hoe de logopedie per groep is ingericht.

GroepLogopediebehandelingGroepslessen
1-2Individueel en in een tweetal en aansluiten bij het werken aan tafel in de klasWoordenschat, Spraakwaterval, fonologisch bewustzijn
3Individueel en/of in een tweetalWoordenschat en Spraakwaterval
4-5Individueel of in een tweetal

Woordenschat en Spraakwaterval

Groep 5: verhaalopbouw (SGTO)

6-7-8In een groepje, soms individueel

Woordenschat en Spraakwaterval

Groep 6: verhaalopbouw (SGTO)

 

Bij de groepslessen gericht op de woordenschat werken we met de methode: Met Woorden in de Weer.

Bij de groepslessen Spraakwaterval wordt er gewerkt aan het vergroten van communicatieve en sociaal-emotionele vaardigheden. 

Activiteiten

Verlengde schooldag

Doe mee met Vrolijk Samen Doen!

Ieder kind verdient het om het beste uit zichzelf te halen. Laat je kind zijn talent ontdekken! Met de VSD kan je kind na schooltijd gratis kennismaken met met sport, natuur, kunst, cultuur en techniek. 

Elke periode zijn er verschillende activiteiten. Wil je jouw kind aanmelden voor de VSD? Dat kan! Bekijk de activiteiten op https://www.beijumbruist.org/vsd/wat-is-er-allemaal-te-doen en meld je kind aan. 

Schoolreis en schoolkamp

Elk jaar organiseert de school een schoolreis voor alle groepen. Meerdere groepen gaan vaak samen. De eindgroepen hebben een meerdaags schoolkamp aan het begin van het jaar. Andere groepen gaan één dag op reis aan het eind van het jaar. Ouders krijgen hierover op tijd informatie.
Voor het schoolkamp vragen we een vrijwillige bijdrage. Ouders krijgen een verzoek om dit bedrag contant te betalen of over te maken.

Feesten en Vieringen

Op de Tine Marcusschool vieren we verschillende feestdagen. Met Sint-Maarten lopen de kinderen met lampions door de school. Sinterklaas wordt samen ontvangen en daarna gevierd in de groepen. Met Kerst zijn er elk jaar activiteiten. We besteden aandacht aan de Ramadan en het Suikerfeest. Pasen wordt meestal in de groepen gevierd.

Ouders die bezwaar hebben tegen deelname aan een viering kunnen dit aangeven bij de leerkracht. We organiseren dan in overleg een andere activiteit. We denken graag mee over vieringen van andere geloven.

Verjaardagen

We geven jarige kinderen graag extra aandacht. Veel kinderen nemen een traktatie mee, wat we erg waarderen. We moedigen kleine, gezonde traktaties aan, zoals groente of fruit. Online zijn er veel leuke ideeën te vinden. Traktaties zijn fijn, houd ze daarom klein!

Kijk op www.gezondtrakteren.nl of www.voedingscentrum.nl/trakteren voor inspiratie! 

Excursies

Groepen kunnen excursies maken naar aanleiding van een thema of actueel onderwerp. Ook worden er uitstapjes gemaakt voor cultuureducatie. De leerkrachten informeren de ouders tijdig over het plaatsvinden van een activiteit. 

Sportdag en sportuitwisseling

Aan het begin en eind van het schooljaar organiseren we een sport- en speldag voor de hele school. Aan het begin van het jaar sluiten we de Gouden Weken af met een sport- en speldag. Aan het eind van het jaar vieren we meesters- en juffendag met sportieve activiteiten. In Groningen zijn er gedurende het jaar ook sportactiviteiten voor de midden- en bovenbouw, in samenwerking met andere scholen in Beijum. Tijdens de Koningspelen zijn er ook sportieve spellen.

Schooltuin

Kleuters krijgen twee tot vier keer per jaar les in de schooltuin. Kinderen uit de middenbouw gaan regelmatig naar de schooltuin van half april tot de herfstvakantie. In de bovenbouw hebben alle leerlingen een eigen moestuintje. De kleuters en middenbouw hebben op het schoolplein elk een eigen moestuinbak. 

De schooltuinen liggen vlak bij de Tine Marcusschool, ongeveer vijf minuten lopen. Denk eraan om uw kind extra kleding en laarzen mee te geven. De leerkracht informeert u over de data.