Historie

In 2015 bestond Kentalis 225 jaar, gerekend vanaf de allereerste rechtsvoorganger. Op 14 april 1790 nam de Waalse predikant Henri Daniel Guyot in Groningen het initiatief om les te geven aan dove kinderen. De geboorte van wat nu ‘cluster 2-onderwijs’ is. Daarna zijn er meer pioniers geweest binnen dat onderwijs. Deze pioniers legden met elkaar de basis voor Kentalis.

Hoe het begon

Het begon met 14 leerlingen. Henri Daniel Guyot was zelf de leraar van deze klas. De eerste jaren gaf hij les in kleine panden. In 1808 moest hij op zoek naar een groter pand door een flinke toename van het aantal leerlingen. Dankzij steun van de provincie en de stad Groningen werd de school aan het westelijke gedeelte van de Ossenmarkt (nu het Guyotplein) gevestigd. De woningen werden omgebouwd tot een internaat voor jongens en meisjes. Om het instituut te kunnen bekostigen werden afdelingen in het hele land geopend. Guyot werkte tot aan zijn dood voor zijn instituut. Opvolger was zijn zoon Dr. Charles Guyot, die er tot 1854 werkte.

Dovenonderwijs
Drie organisaties worden één

Kentalis ontstond toen in 2009 drie organisaties samengingen: Koninklijke Effatha Guyot Groep (KEGG), Viataal en Sint Marie. Deze drie organisaties zetten zich in voor mensen met een beperking in horen of communiceren. In 2010 gingen de drie organisaties verder onder de naam ‘Koninklijke Kentalis’. Sindsdien ontwikkelt Kentalis zich tot hét kenniscentrum voor beter horen en communiceren. Ook de komende jaren blijft Kentalis investeren in onderzoek en expertise om klanten nog beter te ondersteunen.

Museum voor Dovenonderwijs

Bezoek ons Museum voor Dovenonderwijs. Bekijk bijvoorbeeld een klas van vroeger en hoe technische hulpmiddelen zijn veranderd. Het adres: Theerestraat 42 in Sint-Michielsgestel. Elke dinsdag geopend van 10.00 tot 15.00 uur. Andere dagen op afspraak. Kosten: € 4,00 per persoon. Heb je vragen? Neem contact op met initiatiefnemer Piet Borneman via museumdovenonderwijs@kentalis.nl of 06 12 34 38 97.

Bekijk ook filmpjes over onze historie.