Helpen executieve functies bij het vertellen van verhalen?

Doelgroep
Taalontwikkelingsstoornis (TOS)
Nog lopend onderzoek

Veel kinderen die bij Kentalis in behandeling zijn vinden het moeilijk om iets te vertellen aan hun vrienden, ouders of familie. We denken dat de executieve functies hier van invloed op kunnen zijn. Dus hoe goed een kind het verhaal kan plannen, kan wisselen tussen hoofdpersonen en gebeurtenissen en kan inschatten wat relevant is om te vertellen tegen de luisteraars. 

Onderzoek

Lonneke Janssen voert onder begeleiding van Constance Vissers, Annette Scheper en Eliane Segers (Radboud Universiteit) een promotieonderzoek uit naar de rol van executieve functies in vertelvaardigheid bij kinderen met TOS.

Binnen dit onderzoek onderzoeken we de rol van executieve functies op de vertelvaardigheid in kinderen die tussen 2013 en 2019 in behandeling zijn geweest bij het Ambulatorium. Daarnaast onderzoeken we de doeltreffendheid van behandeling voor vertelvaardigheid (de Story Grammar Training). Tenslotte ontwikkelen we twee nieuwe digitale interventies voor vertelvaardigheid. Zo komen we meer te weten over de factoren die van invloed zijn op de taalontwikkeling en kunnen behandelaren meer evidence-based keuzes maken.
 

Overige informatie

  • Looptijd: September 2022 - september 2027
  • Dr. Annette Scheper – projectleider en senior onderzoeker bij Kentalis, co-promotor via Behavioural Science Instituut (BSI), Radboud Universiteit
    Prof. dr. Constance Vissers – projectadviseur, senior onderzoeker en bijzonder hoogleraar bij Kentalis en promotor via BSI, Radboud Universiteit
    Prof. dr. Eliane Segers – projectadviseur en tweede promotor via BSI, Radboud Universiteit
    Lonneke Janssen, MA – uitvoerend onderzoeker bij Kentalis en promovenda bij BSI, Radboud Universiteit 
  • Contact: Annette Scheper a.scheper@kentalis.nl en Lonneke Janssen lo.janssen@kentalis.nl