Trainen in een virtuele wereld: het versterken van het sociaal-emotioneel functioneren bij adolescenten met TOS

Doelgroep
Taalontwikkelingsstoornis (TOS)
Nog lopend onderzoek

Adolescenten met een taalontwikkelingsstoornis hebben meer sociaal-emotionele problemen, dan zich regulier ontwikkelende adolescenten. Binnen het project ‘InterAction’ onderzoeken we de mogelijkheid om het sociaal-emotioneel functioneren van deze adolescenten te versterken aan de hand van een virtual reality (VR) training. Aan de hand van deze training oefenen de adolescenten met virtuele leeftijdsgenoten aan herkenbare sociale situaties. 

Waarom virtual reality?

Het trainen in een virtuele wereld biedt verschillende voordelen. Ten eerste biedt VR de mogelijkheid om realistische omgevingen en, voor de adolescent, herkenbare sociale situaties te creëren. Ten tweede biedt VR de kans om nieuwe cognitieve en sociale vaardigheden te leren binnen een veilige en gecontroleerde omgeving. Adolescenten kunnen oefenen met voor hen spannende of onzekere situaties, zonder de kans om uitgelachen, buitengesloten of gepest te worden. Tot slot sluit VR aan op de interesses van adolescenten in games en technologie, wat hopelijk de betrokkenheid en motivatie van de adolescenten voor de training verhoogt. 

Hoe wordt vooruitgang in het sociaal-emotioneel functioneren onderzocht?

Adolescenten met TOS nemen negen weken deel aan de VR-training ‘InterAction’. Ze oefenen met: initiatief nemen, vragen stellen, gesprekken voeren, omgaan met gevoelens, vrienden maken en opkomen voor jezelf. Het effect van de training op deze vaardigheden wordt wekelijkse gemeten. Daarnaast doen we een voor- en nameting van cognitieve taken (executieve functies, Theory of Mind) en vragenlijsten betreft het sociaal-emotioneel functioneren. 

Doel van het project

Het doel van het project is het ontwikkelen en vormgeven van een interactieve virtual reality training, waarin adolescenten met een taalontwikkelingsstoornis in een virtuele sociale omgeving hun sociaal-emotioneel functioneren kunnen versterken.

Meer informatie

  • Looptijd: september 2021 - augustus 2024 (3 jaar)
  • PhD-student: E. (Elke) Arts, Kentalis, Radboud Universiteit, Behavioural Science Institute elke.arts@ru.nl
  • Promotor:  prof. dr. C.T.W.M. (Constance) Vissers, Kentalis, Radboud Universiteit, Behavioural Science Institute
  • Second promotor: prof. dr. B. (Bram) Orobio de Castro, Universiteit van Amsterdam 
  • Co-promotor: dr. B.A.G. (Ben) Elsendoorn, Kentalis
  • Second Co-promotor: dr. E.F. (Ellen) Luteijn, Kentalis