Vol vertrouwen begint Eh Kaw Shee (18) vandaag aan zijn eerste examens. De afgelopen drie jaar volgde hij het profiel Bouwen, Wonen en Interieur bij Kentalis College Arnhem. Een school-in-school voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). De theorievakken volgde hij samen met leerlingen van Kentalis, alle praktijkvakken met leerlingen van de reguliere school Leerpark Arnhem. “Ik merk er eigenlijk geen verschil meer tussen. En ik heb alles geleerd wat ik nodig heb om de opleiding voor timmerman te gaan doen!”
Meer zelfvertrouwen
“Ik zit op deze school omdat ik TOS heb. Heel lang wist ik dat niet. Pas in groep zes werd het ontdekt. Tot die tijd was het worstelen. Ik dacht dat ik misschien dom was, omdat ik steeds weer bleef zitten en meer tijd nodig had om woorden te leren. Ik wist niet dat ik TOS heb en daarom ging ik aan mezelf twijfelen en was ik onzeker. Ik kijk nu heel anders naar mezelf. Ik ben trots op mezelf, want ik doe mijn best. Dat zelfvertrouwen is ook door deze school gekomen.
Geen verschil
Theorielessen volgde ik hier op de bovenste verdieping - die is van Kentalis. Ik vond het fijn om ook leerlingen met TOS te zien. Zo voelde ik mij niet de enige met TOS. De praktijklessen zijn beneden: bij de reguliere school. Aan het begin was dat wel wennen en spannend, maar het viel mee. Zodra je iedereen kent, is het gewoon leuk. Ik merk eigenlijk geen verschil meer tussen de reguliere school en Kentalisschool of tussen de leerlingen.
Genoten van praktijklessen
Je hebt hier niet het gevoel dat je op een speciale school zit en anders bent. Dat is heel fijn. We leren allemaal met elkaar omgaan, gewoon zoals het in het leven ook is. Ik heb genoten van de praktijklessen beneden. Ik heb daar geleerd wat ik nodig heb om hierna de opleiding tot timmerman te gaan doen. Daar ben ik blij mee.
Lessen over TOS
Van de Kentalisleraren kreeg ik ook PETOS: lessen over TOS. Zo heb ik geleerd waar ik last van heb én wat ik nodig heb. Ik vind het bijvoorbeeld moeilijk als mensen snel praten en ik heb meer tijd nodig om woorden te verwerken. Nu neem ik die tijd en geef ik aan wat ik nodig heb, bijvoorbeeld herhalen of op het bord schrijven. Ik ken mezelf nu beter.
Zin in de examens en toekomst
Ik heb zin in de examens, ik denk dat ik het ga halen. Ik sta alles boven de zes. Twee vakken zelfs boven de zeven. Daar ben ik trots op! Twaalf juni hoor ik of ik geslaagd ben. Ik hoop het wel, want dan kan ik de timmerman-opleiding in Ede gaan doen. Ik krijg dan nog wel ambulante begeleiding. Dat vind ik fijn. Als er dan iets niet lukt, is er toch nog iemand die kan helpen. Na die opleiding wil ik ook de opleiding allround timmerman doen. En daarna nog doorleren voor werkvoorbereider en dan ga ik aan het werk. Of misschien word ik dan eerst nog leermeester!”