
Soms maakt een kleine aanpassing in een klaslokaal al een groot verschil voor leerlingen met een beperking in horen én zien: doofblindheid. Met Kentalis OpMaat voorzien we leerlingen, hun ouders en onderwijsprofessionals in heel Nederland van advies. Binnen het speciaal en regulier onderwijs.
Kentalis OpMaat. De naam zegt het al: onderwijs, zeker voor leerlingen met een beperking in horen en zien, is maatwerk. ‘Bij Kentalis OpMaat kijken we wat een leerling nodig heeft. Dat kan een leerling in het speciaal onderwijs zijn, maar ook van het reguliere basis-, voortgezet-, mbo, of hbo-onderwijs’, vertelt onderwijsconsulent José van der Linden. Binnen alle vormen van onderwijs in Nederland waar een ondersteuningsvraag ligt, bezoekt Kentalis OpMaat de school. ‘Sommige leerlingen lopen tegen uitdagingen aan op het gebied van leren of gedrag. Als er bijvoorbeeld weinig aansluiting is met klasgenoten, kan dat frustratie oproepen. Dat zie je terug in gedrag, zoals snel boos worden of opvallend stil zijn.’
‘Er zijn laagdrempelige oplossingen die enorm veel opleveren’
Advies op maat
De begeleider van Kentalis observeert eerst de leerling. ‘De bevindingen bespreken we vervolgens met onderwijsprofessionals en ouders. Dan geven we advies: wat is er volgens ons nodig? En hoe zet je bepaalde adviezen, hulpmiddelen of onderwijsbehoeften in? Sommige leerlingen hebben bijvoorbeeld baat bij een herstelmoment. Een beperking hebben in horen en zien kost namelijk veel energie. Voor anderen helpt het om het digibord dichterbij te zetten of de leerkracht te laten wisselen van lokaal. Dit zijn laagdrempelige oplossingen die enorm veel opleveren.’ En zo’n advies is niet eenmalig. ‘We kunnen een leerling gedurende hun hele schoolloopbaan volgen. Die continue betrokkenheid maakt maatwerk mogelijk. En daardoor kunnen leerlingen zich blijven ontwikkelen.’
Volg je dromen
Volgens José is ‘denken in mogelijkheden’ daarbij ontzettend belangrijk. ‘We zetten leerlingen in hun kracht en moedigen hen aan om hun dromen te volgen. Zo wilde een mbo-leerling met doofblindheid automonteur worden. Uiteindelijk kwam hij zelf tot de conclusie dat het met zijn verminderend zicht lastig werd. Hij stopte met zijn opleiding tot automonteur en volgt nu de opleiding tot onderwijsassistent, wat hem heel goed afgaat. Dát is voor mij inclusie: zet er niet meteen een streep doorheen, maar denk in mogelijkheden en probeer het eerst.’
Al 65 jaar kennis opgebouwd
Soms komen de begeleiders, in samenspraak met de ouders en de school, tot de conclusie dat onderwijs binnen Kentalis beter past. ‘Ik moet aan een leerling denken die vastliep binnen het speciaal onderwijs. Dankzij onze expertise en de kleinere setting op Kentalis Rafaël – leerlingen hebben bijna een-op-een-begeleiding – kwam ze hier veel beter tot haar recht. Ze bloeide volledig op. Dat is óók maatwerk.’ Dit maatwerk is mogelijk dankzij de jarenlange expertise die Kentalis en haar rechtsvoorgangers hebben opgebouwd. Al 65 jaar is er binnen de organisatie specifieke kennis over doofblindheid. Hanneke Hens-van Helden, directeur: ‘Het is zo belangrijk dat je écht verstand hebt van doofblindheid. Die combinatie vraagt iets anders dan alleen kennis van doof- of blindheid. Die expertise zit hier op Kentalis Rafaël en verspreiden we samen met Kentalis OpMaat binnen andere organisaties.’