'Het geeft me altijd een kick als ik in contact kom met onze dove en slechthorende peuters!'

Pedagogisch behandelaar Derman Cagli, Tweetaal vroegbehandeling Zoetermeer

Derman Cagli (36) zet zich al vier jaar als pedagogisch behandelaar met hart en ziel in voor peutergroep Tweetaal van de Ambulante Vroegbehandeling voor dove en slechthorende kinderen in Zoetermeer. Derman weet als geen ander hoe het is om slechthorend op te groeien, omdat zij dat zelf van jongs af aan ook is. Met verve vervult zij haar voorbeeldrol en leert ‘haar peuters’ stap voor stap makkelijker communiceren.

Over Derman

Derman gaat al een tijdje mee bij Kentalis. Ze startte als student Pedagogiek met haar stage bij Kentalis Onderwijs. Als zelf slechthorend, had de doelgroep dove en slechthorende peuters al heel vroeg haar affiniteit. Derman stapte dan ook over naar de Ambulante Vroegbehandeling voor dove en slechthorende kinderen in Zoetermeer, zodra daar een vacature ontstond. Inmiddels werkt ze met veel plezier bij Tweetaal en heeft ze zich helemaal ondergedompeld in de communicatie met en de belevingswereld van de peutergroep van zeven kinderen (1,5-3 jaar). Dat doet zij niet alleen: samen met twee horende collega’s runt Derman de groep. De kneepjes van haar vak leerde ze van een dove collega die haar inwerkte en ze is al jaren niet meer weg te denken op haar groep peuters. 

Hoe communiceer je met kinderen die doof of slechthorend zijn?

Bijzonder op Tweetaal is dat de medewerkers op twee manieren met de kleintjes communiceren: zowel in Nederlandse Gebarentaal (NGT) als in Nederlands ondersteund met Gebaren (NmG). Derman: ‘’Het is erg belangrijk dat een doof of slechthorend kind de Nederlandse Gebarentaal goed leert. Ook als het een cochleair implantaat (CI) of hoortoestel heeft. Want met NGT kan het kind altijd met de ouders communiceren, ook als het bijvoorbeeld onder de douche staat of als het apparaatje kapot is. Bij onze afdeling is communicatie en behandeling voor ieder kind op maat, want elk kind is weer anders. Het ene kind heeft een CI; het ander hoort helemaal niets. Dus moet onze communicatie hierop aansluiten en switchen we regelmatig in de manier waarop we met de kinderen bezig zijn. We gebruiken als pedagogisch behandelaar ook heel veel mimiek tijdens het gebaren. Dove en slechthorende kinderen lezen namelijk heel veel af van mimiek, omdat zij intonatie in stem missen. Kortom: we gebruiken veel visuele technieken om in contact te komen met de peuters. Ik vind het superleuk om met deze jonge kinderen te werken. Ze zijn zo leergierig en het zijn net sponsjes: ze zuigen alles wat je ze leert best snel op.’’

Inkijkje: zo ziet een werkdag op Tweetaal er uit

Op een gemiddelde werkdag is alles erop gericht om communiceren met en tussen de peuters uit te lokken. Dat gebeurt tijdens het vrij spelen in het keukentje of in de poppenhoek, in 1-op-1 gesprekjes of op gezamenlijke (eet)momenten. ‘’Natuurlijk doen we dat niet alleen in NGT en Nederlands, maar ook met zowel horende als niet-horende collega’s. Tijdens kringgesprekken leren wij de kinderen bijvoorbeeld met foto’s de naamgebaren van de personen die op de foto staan en tijdens het fruit eten doen we altijd een gebarenrijmpje. We maken alles ook zo visueel mogelijk. Als één van ons bijvoorbeeld even naar het toilet gaat, knipperen we met het licht, zodat de kinderen naar ons kijken en we kunnen vertellen dat die medewerker heel even weg is. Ook maken we op de groep gebruik van een speciale handpop, om zo de communicatie nog een extra zetje te geven. Sommige kinderen vinden het moeilijk om uit zichzelf iets te vertellen. Daarom hebben we voor elk kind een communicatiemapje: een hulpmiddel met foto’s, zodat we de kinderen stimuleren om hun ouders te vertellen over wat ze op hun dag bij ons beleefd hebben en kinderen met ons kunnen delen wat ze thuis hebben gedaan. Al spelenderwijs leren de peuters tijdens een ochtend op Tweetaal ontzettend veel! De middag besteed ik vooral aan overleg met mijn team, een ouderoverleg of aan het maken van rapportages en behandelplannen. Elke donderdag plaats ik berichten voor de ouders in ‘Social Schools’, zodat ze kunnen lezen hoe het met hun zoon of dochter gaat. Een leuke en afwisselende baan dus en ik heb het enorm naar mijn zin!’’, aldus Derman. 
 

Handpop vroegbehandeling

‘’Hier doe ik het voor!’’

Het enthousiasme van Derman is aanstekelijk. Maar wat vindt zij het allermooist aan haar werk? ‘’Ik vind het geweldig om een voorbeeld te kunnen zijn voor mijn peuters en zo veel en vaak mogelijk met hen in contact te zijn. Hoe klein die momentjes soms ook kunnen zijn; ik geniet daar met volle teugen van. Na het vele oefenen met ze en bijvoorbeeld het aanleren van benoemen van emoties, denk ik elke keer bij een succesmoment weer van YES! Ik weet uit eigen ervaring hoe frustrerend het kan zijn om mensen niet te verstaan of te begrijpen en ben er trots op dat ik mijn groep op dat vlak inspiratie kan bieden. Ook vind ik het fijn om dit bij Kentalis te doen, want Kentalis is ten eerste een grote organisatie door het hele land én kan en wil veel betekenen voor doven en slechthorenden. Ook en juist als het gaat om de totale ontwikkeling van het kind. Kentalis doet het in mijn ogen heel goed!’’

Tips van Derman

Voor potentiële nieuwe collega’s in het vak heeft Derman nog wel een aantal goede tips. ‘’Natuurlijk kunnen zowel horende als niet-horende medewerkers aan de slag bij Kentalis. Mijn advies voor het werken met al onze doelgroepen? Verdiep je heel goed in de NGT en het gebruik van lichaamstaal en mimiek in je communicatie, want daarmee kom je heel snel en goed in contact met de kinderen. Zie er gewoon een uitdaging in om continu de vertaalslag te kunnen maken van horend naar niet-horend; dan ben je echt dé brug tussen die twee!’’

Is het enthousiasme van Derman overgeslagen op jou? Hou onze website in de gaten voor onze vacatures bij Kentalis!