‘Mijn medewerkers zijn goud waard’

Een medewerker gebaart met een bewoner

Zorgen dat haar medewerkers gezien en gehoord worden; daar ligt de focus van Bea van Erp, teamleider bij de woongroepen ‘t Spijt en De Beemden in Sint-Michielsgestel en Het Plein in Schijndel. Ze werkte zelf jarenlang op de werkvloer en weet hoe belangrijk dat is. Bea vertelt over haar manier van leidinggeven en hoe het is om bij deze locaties te werken. Lees haar verhaal.

Sinds het begin van de coronacrisis is Bea van Erp teamleider van drie woongroepen. “Mijn inwerkweek zat er net op toen corona losbarstte.” Bea werkte daardoor een flinke tijd verplicht vanuit huis. “Heel jammer, want die fysieke afstand helpt gewoon niet.” Gelukkig keert de rust nu terug en is het voor Bea makkelijker om te doen waarvoor ze naar eigen zeggen gekomen is: er zijn voor haar mensen.

Passie voor de doelgroep

Bea vindt het heel fascinerend om te zien hoeveel passie de medewerkers in haar teams hebben voor de doelgroep waarmee zij werken. “Daarom zijn ze hier. Dat vind ik mooi. Ze willen en kunnen hier echt iets betekenen voor de bewoners. Ik zie ook dat veel mensen daardoor lang blijven. Dat is qua kennisoverdracht fijn, want deze doelgroep vraagt veel specifieke kennis. Als mensen lang blijven, vind ik het wel belangrijk om aandacht te blijven houden voor ontwikkeling.” 

Uitdaging

Afwisselend en uitdagend, met die woorden beschrijft Bea hoe het is om bij een van de locaties te werken. “Vooral als ik aan De Beemden denk. Hou je van uitdaging? Dan vind je dat hier. Het is namelijk geen homogene groep. Je kan bijvoorbeeld te maken hebben met doofblindheid, maar ook met een stukje psychiatrie, ouderdom of ASS. Bij iedere bewoner speelt er iets anders. En de een gaat naar een werkplek, de ander naar de dagbesteding. Het Spijt is wel echt gericht op de ouder wordende cliënt en Kentalis Schijndel meer op zelfstandigheid.” De doelgroep vraagt om doorzettingsvermogen en creativiteit. “Samen met je collega’s bekijk je steeds weer wat bewoners nodig hebben. Iedereen kan daarover meedenken, welke rol en functie je ook hebt.”

Ruimte voor ontwikkeling

De bewoners hebben verschillende manieren van communiceren: “Nederlandse Gebarentaal, vingerspelling, vierhandengebaren”, vertelt Bea. “Dat moet je leuk vinden, maar je hoeft echt niet alles al te kunnen als je hier komt. Dat kan gewoon niet, als je nagaat dat er bij elke bewoner andere problematiek speelt. Je kunt haast niet al die kennis tegelijk hebben, want bij veel organisaties werk je specifiek met één doelgroep.” Er is daarom ruimte voor scholing en ontwikkeling. “Daarover wil ik altijd meedenken en in gesprek met mensen: waar sta je voor en waar wil je naartoe en wat is daar nog voor nodig? Ik kan niet iedereen op dezelfde manier scholen hier. Het hangt namelijk ook af van de mensen waarmee je werkt. Bij het vinden van nieuwe medewerkers kijkt Bea vooral ook naar iemands karakter. “We zoeken regelmatig begeleiders. Dan denk ik aan iemand die snel kan schakelen, die kan meedenken en die kritisch kan zijn. Iemand die werkt vanuit rust en humor en die kan aansluiten bij de begeleidingsbehoefte van de bewoner. Dat is het belangrijkst.”

Op de werkvloer

“Scholing is mooi, maar je wil het ook gewoon leuk hebben op je werk”, vertelt Bea. Daarom is ze blij dat ze nu weer vaker fysiek aanwezig kan zijn op de locaties. “Ik weet namelijk dat het fijn is als een teamleider op locatie aanwezig is. Ik maak de bewoners zo mee, waardoor ik weet waar medewerkers het over hebben, en zie mensen van de vroege dienst en late dienst. Mijn collega’s kunnen zo direct bij mij terecht als er iets is. Ik kan zaken oppakken en uit handen nemen. Dat is wat mensen op de werkvloer nodig hebben. Dat zorgt voor meer rust. Bovendien geeft het ruimte voor een stukje coaching.”

Sparringpartner

“Wil ik het beste voor de bewoners? Dan moet ik gewoon goed voor mijn personeel zorgen. Ik doe dat dus door er te zijn, aandacht te hebben, koffie te drinken, samen te lachen, het gesprek te voeren, sparringpartner te zijn. Mijn personeel is goud waard. Dát zijn de mensen die het doen, zij werken met de bewoners. Wij moeten zorgen dat alles goed gefaciliteerd is en dat zij hun werk kunnen doen. En ook hier zeg ik eerlijk: natuurlijk kan er soms echt wel iets beter. Daar werken we dan aan, want ik ben zuinig op mijn personeel. Alle drie de teams hebben veel meegemaakt in de afgelopen periode. Natuurlijk is het wel eens even mopperen met elkaar, maar daarna vinden we een manier om door te gaan. Mijn medewerkers waren er elke keer weer in coronatijd. Ze stonden er: voor elkaar, voor de bewoners. Ik kan alleen maar zeggen: diep respect.”

Werken bij Kentalis?

Lijkt het je mooi om te werken bij een van deze locaties? Bekijk de vacatures bij Kentalis en bij deze woongroepen.